karelsk blandning Posted April 6, 2024 Posted April 6, 2024 Sökte nya hylsor till ppc igår och fyndade lite 65gr v-max och iaf en ny ask blitzking. Vilka sjuka priser det blivit på kulorna, tur jag har tillräckligt med kulor i 6 mm tills dom faller ur den här pipan utan att skjutas men ändå. Synd bara jag köpt på mig lite askar i 58gr v-max istället för allt i samma vikt men det var till förra pipan. Sen hittade jag två askar 110gr v-max köpta på forumet nästan nyss ouppackade. Kollade bara för kul vad dem kostar och jag tror inte jag kommer köpa fler såna. Just det var ett sånt där bra och ha efterssom jag inte ens har något lämpligt ladda dem i. Men just 70gr blitzking kostade typ 10kr st där dom fanns beställa. Quote
Hipshot Posted April 9, 2024 Posted April 9, 2024 Helt vansinnigt vad det stuckit i pris.. Är det kombinationen Puttler i Öst och groteskt dieselpris i närtid? Ännu sjukare är att det förmodligen fortfarande är rejält mkt billigare än att köpa färdiga pilar... Quote
MagnusN Posted April 9, 2024 Posted April 9, 2024 Får en känsla av att det inte bara är kostnadsökningar utan att man passat på att jacka upp marginalerna... Man kan i alla fall glädja sig åt att det är halva priset att handladda jaktammo mot köpeskott. Om man inte räknar sin tid som en kostnad. Quote
Islänningen Posted April 9, 2024 Posted April 9, 2024 Tror definitivt att greedflation spelar stor roll. En sak som jag har funderat på, är tillgången, eller rättare sagt bristen på tändhattar. Förklaras ofta med att alla går till krigsammo numera. Men är inte Berdan hattar standard i all militärammo, eller är det bara Sverige som kör Berdan? Om all NATO ammo använder Berdan, så borde det inte påverka vanliga, såvitt man inte har byggt om produktionslinorna för Berdan tillverkning. Tur npg, så gick det att få tag i det mesta i kulväg nere i Tyskland, så kulor har jag tillräckligt med nu, både för jakt och lek. @Hipshot hoppas leveransen var tillfredsställande. 1 Quote
redtop Posted April 9, 2024 Posted April 9, 2024 Titta lite snabbt på Hornady CX som jag planerar att börja ladda för kombin. Pris i Sverige ca 950kr /asken och hos Cabelas i USA kostar de $42 vilket är ca 450kr (då tillkommer iofs sales tax). Quote
Islänningen Posted April 9, 2024 Posted April 9, 2024 33 minutes ago redtop sa: Titta lite snabbt på Hornady CX som jag planerar att börja ladda för kombin. Pris i Sverige ca 950kr /asken och hos Cabelas i USA kostar de $42 vilket är ca 450kr (då tillkommer iofs sales tax). Om man tittar på priset på 42$, samt räknar med att fraktkostnaden är inte så hög per ask, (förmodar att man beställer ett hundratal askar i olika flavörer åt gången), så verkar avancen per ask vara runt 80% på inköpspriset. (420*1.8*1.25=945:- ) Kanske dags att ge sig in i ammobranchen?? Quote
exabit Posted April 9, 2024 Posted April 9, 2024 54 minutes ago Islänningen sa: Om man tittar på priset på 42$, samt räknar med att fraktkostnaden är inte så hög per ask, (förmodar att man beställer ett hundratal askar i olika flavörer åt gången), så verkar avancen per ask vara runt 80% på inköpspriset. (420*1.8*1.25=945:- ) Kanske dags att ge sig in i ammobranchen?? Du lär väl ha lite tull och annat? Allt har ökat i pris. Ökad minimum wage i USA. Bidenomics. Say no more... Quote
Hipshot Posted April 9, 2024 Posted April 9, 2024 2 hours ago Islänningen sa: @Hipshot hoppas leveransen var tillfredsställande. Har inte kollat så noga bara burit ned grejerna men det är nog helt i sin ordning, stort tack! Kepsen av för ditt engagemang, jävla bök med postande osv osv.. Quote
Luger6 Posted April 9, 2024 Posted April 9, 2024 "Det är så billigt att ladda själv" är en sanning med modifikation, eftersom man skjuter desto mer. Dessutom hamnar man i laddträsket med olika kulor och utrustning som måste uppgraderas. Det är mycket som är billigare i landet i väst men som privatperson är det väl nästan en omöjlighet att få "krigsmateriel " över pölen? Quote
Popular Post exabit Posted April 9, 2024 Popular Post Posted April 9, 2024 2 minutes ago Luger6 sa: "Det är så billigt att ladda själv" är en sanning med modifikation, eftersom man skjuter desto mer. Dessutom hamnar man i laddträsket med olika kulor och utrustning som måste uppgraderas. Det är mycket som är billigare i landet i väst men som privatperson är det väl nästan en omöjlighet att få "krigsmateriel " över pölen? Sant. Priset per patron har blivit lägre men jag har fullkomligt ruinerat mig genom åren på alla olika kalibrar, kulor och krut. Kunde i princip ha hamnat i Lyxfällan pga Torsbo där ett tag "Så kommer vi till slut till kolumnen Vapen & Handladdning. Här lägger du 35.000 per månad?! Förstår du vad du håller på med??" "NI RÖR FAN INTE BÖSSORNA!!!!" 1 8 Quote
karelsk blandning Posted April 9, 2024 Author Posted April 9, 2024 Just när jag kollade priserna tyckte iaf jag att det var våldsamt dyrt pris på Blitz king 70gr i 6mm. Nästan 1000kr för en ask. V-max 65gr fungerar garanterat desamma för typ 600kr asken. Men visst dem är garanterat dubbelt så dyra som när jag köpte dem. Väntar på mina 214gr north fork jag köpte billigt mestadels bara för att testa. Trodde dem skulle dyka upp idag. Quote
Islänningen Posted April 9, 2024 Posted April 9, 2024 58 minutes ago exabit sa: Du lär väl ha lite tull och annat? Allt har ökat i pris. Ökad minimum wage i USA. Bidenomics. Say no more... Visst, men tror inte heller att man betalar Cabelas pris som importör. Och vad kan tullen på kulor vara? Quote
redtop Posted April 9, 2024 Posted April 9, 2024 28 minutes ago, Islänningen said: Visst, men tror inte heller att man betalar Cabelas pris som importör. Och vad kan tullen på kulor vara? Knepigt det här med tullregler, men min bästa gissning är 2,7% https://tulltaxan.tullverket.se/#!/taric/measure/mcc/search?sd=2024-04-09&d=I&cc=9306309000&ad=&co=US&cu=SEK&l=sv Som privatperson betalar man ingen tull om värdet är upp till 1800kr vid frakt eller 5000kr om man reser in med flyg med varan. Med reservation för att jag läst fel i mitt Internetsökande. Quote
HQA1640 Posted April 9, 2024 Posted April 9, 2024 2 hours ago exabit sa: Sant. Priset per patron har blivit lägre men jag har fullkomligt ruinerat mig genom åren på alla olika kalibrar, kulor och krut. Kunde i princip ha hamnat i Lyxfällan pga Torsbo där ett tag "Så kommer vi till slut till kolumnen Vapen & Handladdning. Här lägger du 35.000 per månad?! Förstår du vad du håller på med??" "NI RÖR FAN INTE BÖSSORNA!!!!" Och när man precis bestämt sig vad för kulor/krut/tändhattar man ska ha och hittat en bra laddning och dessutom laddat upp ett rejält gäng med både helmantel och jaktammunition så byter man kaliber och måste göra om allt på nytt 😂 Kan säga att nu för tiden laddar jag bara 20-30 skott åt gången och laddar mer när de börjar sina😁 Quote
HQA1640 Posted April 9, 2024 Posted April 9, 2024 Allt vi behöver för att ladda har blivit mkt dyrare senaste åren, men garanterat har fabriksammo ökat lika mkt så vi kan nog fortsätta lura oss själva att vi sparar lika mkt som förut 1 Quote
exabit Posted April 10, 2024 Posted April 10, 2024 22 hours ago HQA1640 sa: Och när man precis bestämt sig vad för kulor/krut/tändhattar man ska ha och hittat en bra laddning och dessutom laddat upp ett rejält gäng med både helmantel och jaktammunition så byter man kaliber och måste göra om allt på nytt 😂 Precis Under flera år var jag flitigt på skjutbanan... för att skjuta in siktet på (nya) bössan och prova laddningar. Helt idiotiskt men det var rätt kul när man var singel och hade eoner av fritid. Quote
Dansken Posted April 10, 2024 Posted April 10, 2024 1 hour ago exabit sa: Precis Under flera år var jag flitigt på skjutbanan... för att skjuta in siktet på (nya) bössan och prova laddningar. Helt idiotiskt men det var rätt kul Man ångrar aldrig ett avlossade skott 😉 Quote
357 mangnum Posted April 10, 2024 Posted April 10, 2024 https://www.hunting-sport.com/Startseite Är fortfarande rätt så prisvärt jämfört med Sverige . Köpt mängder med kulor av dom bra att ha och göra med. Quote
Recommended Posts