Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kanske har man tittat lite för mycket på tuben, men .410 verkar ju vara lite på uppgång igen så då tänkte man ju att en sådan kunde vara kul att ha till lite duvor både levande och sådana av lera.

Den jag har hittat på det stora nätet som verkar mest intressant är just Rizzini'n, ligger bra i pris för något som förmodligen inte kommer användas så där jätte mycket.

Kanske finns det något annat där ute som inte är Browning eller Beretta?

Det lilla smolket i bägaren verkar vara ammunition i alla fall stål till övning och miljöhagel om man inte vill skjuta bly.

Jag vill minnas att det var någon där ute som har/hade en BR110 i kaliber 20 kanske?, så skulle någon vilja komma med lite input vore det tacksamt.

• Like 1
Posted

Jag köpte en BR110 i 20/76, med 76 cm pipor. Har kvar den och är väldigt nöjd!

• 9 months later...
Posted

Frugan har en BR 110 kal 16 m fina långa  choker och den är grym 

Posted

Ett annat alternativ kan vara RFM Armi, de har flera modeller i .410 både sida/sida och bockar och där ingår det egna kolvmått. Om man väljer en standardbössa utan customiseringar med enklaste träet så blir det nog rätt billigt. Man kan testa att sätta ihop en egen konfiguration på deras amerikanska hemsida https://uplandguncompany.com/shop/ för att få en uppfattning om prisbilden. När jag beställde min så blev priset ungefär 20 procent lägre än det som indikerades av ovanstående hemsida, tydligen så lägger den amerikanska importören på den vinstmarginalen.

Nackdelen är frakten, räkna med cirka 600 euro från Italien till närmaste svenska flygplats, jag tog min till Kallax/Luleå och det gick på bra precis 600 euro med leverans i mellandagarna 2023 så jag gissar att det är ungefär samma prisbild än idag.

Posted
54 minutes ago KJE81 sa:

Ett annat alternativ kan vara RFM Armi, de har flera modeller i .410 både sida/sida och bockar och där ingår det egna kolvmått. Om man väljer en standardbössa utan customiseringar med enklaste träet så blir det nog rätt billigt. Man kan testa att sätta ihop en egen konfiguration på deras amerikanska hemsida https://uplandguncompany.com/shop/ för att få en uppfattning om prisbilden. När jag beställde min så blev priset ungefär 20 procent lägre än det som indikerades av ovanstående hemsida, tydligen så lägger den amerikanska importören på den vinstmarginalen.

Nackdelen är frakten, räkna med cirka 600 euro från Italien till närmaste svenska flygplats, jag tog min till Kallax/Luleå och det gick på bra precis 600 euro med leverans i mellandagarna 2023 så jag gissar att det är ungefär samma prisbild än idag.

600 euro i frakt :wacko:  Jag har aldrig betalt mer än 260 inom europa ( från tyskland ) 

Posted
24 minutes ago culot sa:

600 euro i frakt :wacko:  Jag har aldrig betalt mer än 260 inom europa ( från tyskland ) 

Italien har tydligen någon slags lagstiftning som säger att vapentransporter måste gå via flyg, det är därför det blir så dyrt...funderade på att hämta den själv, men det blev inte billigare så :)

Posted

För några år sedan såldes en Browning 525 i kal 28 i närheten av Norrköping.. jeflar vad jag var sugen på att testa!! 

Posted
23 minutes ago Hipshot sa:

För några år sedan såldes en Browning 525 i kal 28 i närheten av Norrköping.. jeflar vad jag var sugen på att testa!! 

Jag var väldigt sugen på att beställa mina sida/sida i kaliber 28, det verkar vara den perfekta kalibern för uppflogsjakt om man ska tro amerikanarna...men det föll på att man av någon outgrundlig anledning inte får använda den för t ex hare och räv...som PMT brukar skriva, haglet vet inte hur grov pipan är  men det förstår ju inte Naturvårdsverket.

• Like 1
Posted
3 hours ago KJE81 sa:

Italien har tydligen någon slags lagstiftning som säger att vapentransporter måste gå via flyg, det är därför det blir så dyrt...funderade på att hämta den själv, men det blev inte billigare så :)

Du kan inte ta hjälp av Peter Asplund / Scanarms ? 

Posted
7 minutes ago culot sa:

Du kan inte ta hjälp av Peter Asplund / Scanarms ? 

Jag fick hem bössan redan i december 2023, men provade aldrig att använda mig av någon svensk importör så det kan ju vara en bra idé för framtiden :)