Hoppa till innehåll

hacka & såga ner CG 1900 allt du kan....


Guest nito

Recommended Posts

hacka och såga ner CG 1900 allt du kan!

-men var SAKLIG och håll dig till EGNA fakta och undvik att Sako eller vad du nu kommer på är så mycket bättre utan att ha ägt en 1900.

Som jag ser det är CG 1900 ett ypperligt bruksvapen och många med mig enligt vapentidningen och denna emininta sidas läsare delar min uppfattning, men vi behöver perspektiv, såga skiten!, men håll dig till sakliga fakta och inte vad din kusins-grannes-mosters-brorsa hade hört av en jobbarkompis tremänning....

Ps.

-jag har en CG 1900 själv så nu behöver ingen spekulera i varför jag startade tråden.

Ds.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

He he, lite rolig tråd.

Jag har inget emot 1900 så länge priserna är överkomliga, men jag hör definitivt ej till dom som tror att man kan ta ut hutlösa priser för en standardstudsare som 1900 trots allt är.

Att jag har 1900 beror nog mest på att jag föll för slutstycksgången, det finns enligt mig ingen studsare som är så pass rapp att skjuta med, och jag har heller aldrig råkat ut för problem med matningen och det med trippelskott på älgbanan när slutstycket går som en lärkvinge! Till saken hör att jag skjuter älgbana minst 1ggr/ veckan och ett antal kulstigar. Det räcker att titta sig omkring på tävlingar så ser man snart att 1900 är en väldigt populär studsare bland sportskyttar och inte tror jag att det kommer sig av att den är svårskjuten.. ::)

Det diskuteras ofta om det dåliga trycket och det är något som jag ALDRIG råkat ut för på mina 1900, har även 3 kompisar som har 1900 och inte är det släpigt trycke på dom heller.

Nu blev det ej så mycket sågande men det är vad jag anser om 1900án! ;)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ägt en HVA 1900. Det enda jag hade att invända mot den var just trycket som inte kunde ställas ner till den nivån jag önskade.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag vet hur det är att äga en sågad bössa :). cg 2000 är det många som sågar men för mig har den funkat i alla väder och den har ruggig precition.

har dock börjat rosta men det säger nog mer om ägaren än bössan så mycket regn och snö som den har fått utstå.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Baserat på de två 1900 jag ägt plus ytterligare en som varit i familjens ägo ser jag följande minus med 1900.

Tryckena har inte varit bra på någon av bössorna, på två av dem gick det att få till någorlunda bra tryck men på den tredje krävdes det ett nytt trycke för att jag skulle kunna skjuta med den. Samtidigt har jag kännt på andra 1900 som har haft OK trycken.

Underbeslaget är i formgjuten lättmetall vilket dels slits och dessutom inte hör hemma på en kvalitétsbössa.

Att använda samma lådstorlek för alla kalibrar mellan 222 rem och diverse magnum kalibrar känns som ett riktigt fattigdomsbevis.

Original siktet lämnar enligt mig en del i övrigt att önska både när det gäller utformning och höjd.

Att jag sedan upplever kolvens utformning som ful är bara subjektivt men att den har en mindre lyckad form för att ta upp lite kraftigare rekyl är en mer objektiv kritik.

Sedan finns det givetvis en massa positiva aspekter också men när du startade tråden nito så bad du ju om den negativa kritiken.

Mvh

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är jag ingen ägare av Huskvarna 1900 (förlåt micke!), men jag har däremot skötseln av två stycken 1900:or på skjutbanan som jag är banansvarig för.

Tja vad ska jag säga om dem, skruvarna släpper hela tiden trotts locktite model bergfastvarianten. Slutstycksgång som en väl använd Huskvarna M96:a....Ena slutstycket krånglar och sätter sig imellanåt, blir trögt som fan att öppna....Den vapnet är nog mer eller mindre dags för skrotning, trotts att det har bara skjutits hälften så många skott med den som med Sakon som vi har som tredje vapen (fan skäms över att behöva säga att sako är bra).

Tja det var lite sågning av mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

- lättmetallsunderbeslag= fult

- dåliga öppna riktmedel i original

- trycket OK, men inte perfekt

+ smidig & skjutbar... har och har haft flera Sako, men det är 1900:an som oftast får vara med ut av studsarna ;-)!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag äger en HVA 1900 och den är då skött tidigare av en vapentekniker och nu i min ägo och jag gör allt för att sköta den som ett barn.

Den gillar jag skarpt. Samskjuter Lapua Mega .308 och Lapua FMJ utan att behöva justera siktet upp till 100 m. Över 100 m har jag inte testat den ännu. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft 1st 1900:a, det var ett Stenroosbygge med LW pipa och sköt som en gud! Trycket var fixat av samme herre och var enligt mig bra.

Det enda negativa jag har mot 1900:a (1900:a är inte ensam om detta) är att den inte har ett löstagbart magasin, vilket inte är något jag gillar trots att många tycker detta är guds gåva till jägare/skyttar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som sagts förut, de flesta bössorna är orimligt högt prisade. Se för övrigt tråden jag själv startade förut: http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/34410-oevervaerderade-traakmaansar/page__pid__561750#entry561750

1900 i grundanförande är genomtråkig. OK trycke, kolv i skitmaterial, riktmedlen duger inte till något.

Men visst, HVA/CG 1900 ÄR en bra stomme för vidarebyggning, stabil låda, sjysst slutstycksgång osv. Men detsamma hittar du dock bland många andra märken.

För den hutlösa pengen 6000-8000 så kommer du dessutom över en OFANTLIGT mycket bättre bössa av något annat märke. Välj hellre ett finskt hantverk alla dagar i veckan.

Slutligen: Det är väl egentligen inte själva 1900:ornas egenskaper i sig som är galna, utan alla som betalar överpriser!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

CG 1900 30-06 :wub: Var inne på att köpa en S&L 300 win mag men kom till sunda vätskor igen. Vad fan skulle jag med den :wacko:

Har haft den sen den var ny, köpt 1978 ser ut som ny trots många timmar i skogen och skjuter fortfarande efter många 1000 skott på bana och tävlingar tre första skotten i en enkrona på hundra meter och slutstyckes gången som en såpad gurka aldrig det nyper,, förlåt broder men i din förbaskade Sako :( som du får slita och dra, ta ner och repetera ibland, har aldrig hänt mig. Tre snabba på enkellöp, inga problem.

Vi har vunnit många tävlingar, min lilla älskling och jag, fällt många älgar och svin, ja många och många men vi har gjort det tillsammans -_-

post-4059-0-70610600-1326471978_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en 1900 i 9,3x62 skjuter med oryx 15gr sätter 3 skott på en 5-krona på 100m, fällt några grisar och en älg den som gick längst var en gris på strax under 90kg som gick ca 60m med lungskott. Numera har jag monterat en ljuddämpare och det blev inte sämre att skjuta med :D :D :D

Med andra ord jag är helnöjd

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft min 1900 sen 94´ och är nöjd, skjuter bra, men tankar finns att byta kolv. Trycket är ok, men inte toppklass som skrivits. Däremot gillar jag fast mag. med ledad botten, kan inte för mitt liv se nån fördel med löstagbart mag. (har på min Tikka) på en jaktbössa, kan bero på att jag nästan tappat bort mitt........Däremot vore det trevligare med underbeslag i stål.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ibland så dyker bössbytarsjukan på en ,så va med brorsan till torsbo handel,har vart lite sugen på en CG 4000 sen ja kände på en för ca 20 år sen och tänkte att en sån ska ja ha nån gång,de e ju liknande sauer 202 klämde o kände på en jäkla massa bössor både med trä o plastskaft o även blazrar tickor o allt ve de heter

Men de fanns ingen som kändes bättre än mina gamla 1900 or

De enda negativa tycker ja är underbeslaget som lätt blir repigt o fult men de funkar ju bra

vill man byta kolvar eller fasta riktmedel så blir ju de billigare än o köpa ny bössa

Har en 1900 med 2 pipor 9,3x62 och 6,5-06 och en 222r sporter som ska bytas pipa och stock på

de kommer att bli en 358win kort pipa med öppna riktmedel

Gillar mina bössor ännu mer nu sen ja kom hem från Torsbo

Peter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Istället för att starta upp en ny tråd tänkte jag att jag kunde fortsätta med denna.

Har en lätt modifierad 1900 som jag trivs väldigt bra med förutom, som flera andra nämner, just trycket. Tungt är det inte direkt men släpigheten är det jag inte gillar!

Ni som har mer erfarenhet än mig om detta, vad kan man göra? Byta trycke? Kan en vapentekniker fixa till det för att få en mer distinkt känsla?

post-15484-0-26887900-1389378037_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det vanligaste man får göra är att riva trycket och polera det samt se till att alla ytor bryter vinkelrät mot varandra.

 

En kostnad om ca 800:-

 

/ulf

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller 1900 systemet väldigt högt. Det är ett briljant enkelt system med få delar vilket jag älskar. Jag har aldrig varit med om dåligt trycke på 1900. Min sporter har bättre trycke och precision än vad min tikka continental hade. Men 1900 är ofta väldigt högt prissatta trots dåligt skick.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Eftersom jag varit lite sugen på en 1900 så var jag in till närmsta bössnasare i dag för att kika på en efter alla lovord jag läst. Slutstycksgången var bra. Men säkringen sitter ju för långt fram, och ändå har jag inga "kortfingrar". Prislappen var ju lite väl hög på en bössa från 1969. 5000:-

 

EDIT: Skrev först att slutstycksgången var bättre på min Sako 85a. Men det har jag raderat nu...  Sakon är trögare att öppna. 1900:ans kolv är förresten ful som stryk.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...