Popular Post Hipshot Posted May 28 Popular Post Posted May 28 Såg att Ola skrivit om nya förslaget kring vapenägande.. insåg att det finns en kader riksdagsmän/hennar/kvinnor som behöver skura tungan. Det skulle underlätta och förenkla, vart väl raka motsatsen i vanlig ordning. Så genuint uselt.. nu efter två glas vin så är man nästan sugen på att skicka en fet känga till div idioter i riksdagen som misslyckats så kraftigt med detta. 2 2 Quote
Christian N Posted May 28 Posted May 28 Ta ett till o låt fingrarna flyga över tangenterna… Fler behöver veta/förstå att vi inte uppskattar att förledas/ignoreras. /C 2 Quote
MagnusN Posted May 29 Posted May 29 9 hours ago Hipshot sa: Såg att Ola skrivit om nya förslaget kring vapenägande.. insåg att det finns en kader riksdagsmän/hennar/kvinnor som behöver skura tungan. Det skulle underlätta och förenkla, vart väl raka motsatsen i vanlig ordning. Så genuint uselt.. nu efter två glas vin så är man nästan sugen på att skicka en fet känga till div idioter i riksdagen som misslyckats så kraftigt med detta. På dom bara Quote
MagnusN Posted May 31 Posted May 31 Från en intervju i Svensk jakt om kraven som ska uppfyllas i motivering (det kursiverade) Varför måste en jägare motivera ett byte av vapen i samma kaliber, säg att du ska byta din hagelbock i kaliber 12 mot en annan hagelbock i samma kaliber, varför måste det motiveras? – Om sökanden har färre än fyra vapen, inklusive det skjutvapen som ansökan avser, behöver ansökan inte motiveras, oavsett om det gäller ett byte eller ej. Om sökanden redan har tillstånd att inneha fyra skjutvapen för ändamålet jakt och ansöker om det nya vapnet, nummer fem i ordningen, innan han eller hon har avyttrat det tidigare som ska bytas ut, måste sökanden dock motivera varför han eller hon har behov av totalt fem skjutvapen för ändamålet jakt. Varje ansökan utgör en ny förutsättningslös prövning och det finns inget undantag för utbyte av vapen, säger Elin Malmberg, gruppchef på förvaltningsrättssektionen vid Polismyndighetens rättsavdelning. Varför måste en jägare i samband med detta motivera hela sin vapengarderob och varför han eller hon har exempelvis två kulvapen? – Regleringen i vapenförordningen gällande jägarexamen och behov av skjutvapen för ändamålet jakt innebär att det inte skett någon prövning av sökandens behov av de fyra första vapnen för jakt. Sammansättningen av sökandens vapeninnehav ska motsvara den jakt som bedrivs. Vid ansökan om tillstånd att inneha fler än fyra skjutvapen behöver det därför säkerställas att behov föreligger med utgångspunkt från sökandens jaktvanor och sammansättningen av tidigare vapeninnehav, uppger Elin Malmberg. https://svenskjakt.se/start/nyhet/jagarkritik-mot-polisens-tuffare-tolkning-av-vapenlagen-och-vapenforordningen/ Quote
Luger6 Posted June 3 Posted June 3 Håkan har rätt i mångt och mycket och jag som röstade för en timme sedan har haft samma funderingar. Att moderaterna är fullständigt opålitliga och inte står för vad dom har sagt innan val lärde jag mig redan på Reinfeldts tid--man sa gång efter annan att bensinskatten inte skulle höjas och det första dom gjorde efter valet var att höja bensinskatten. Denna gången har dom ju lyckats dupera sina väljare som är intresserade av jakt och skytte i alla fall två gånger. Den lille gymnasten stod i TV och försäkrade att det inte skulle bli något blyförbud då vi i Sverige ska bestämma sådant själva. Innan valet gav dom sosseregeringen mycket skit för att man inte följde riksdagens beslut om att minimi implentera EUs vapendirektiv och efter valet införde dom utan någon tvekan det dom själva hade rösta nej till i riksdagen. Steget till att rösta på ett parti fullt med smygnazister eller Putinfans som, precis som Trump och Orban kör med desinformation via sina trollkonton är dock lite för långt för mig personligen. Då flyttar jag hellre till Tjeckien när jag går i pension. 2 Quote
Hipshot Posted September 2 Posted September 2 Lyfter denna lite.. Umgås med tanken att uppdatera luftbössan mot en ny sådan.. lite dålig koll så jag kollade mina fysiska licenser antalsmässigt. Inser att jag har 8 varav två på skyddsjakt utan tidsbegränsning.. 6 på jakt. Känns förbannat jävla bittert, jag kan inte över huvudtaget pilla på något av vapnen utan att bli totalt överkörd av tillstånd? Kvadden och Cyclonen är villkorade "så länge jag har uppdrag från kommuen" typ.. De kommer att säga att jag gärna får sälja Cyclonen men inte köpa DRS:en eller vad den heter som jag tänkt mej.. Det är väl dessvärre en ganska rimlig tolkning? Om jag mot förmodan skulle testa, kan de då när de kikar på övriga bössor börja pilla på kvaddens villkor? Quote
Mad Mike Posted September 2 Posted September 2 2 hours ago Hipshot sa: Lyfter denna lite.. Umgås med tanken att uppdatera luftbössan mot en ny sådan.. lite dålig koll så jag kollade mina fysiska licenser antalsmässigt. Inser att jag har 8 varav två på skyddsjakt utan tidsbegränsning.. 6 på jakt. Känns förbannat jävla bittert, jag kan inte över huvudtaget pilla på något av vapnen utan att bli totalt överkörd av tillstånd? Kvadden och Cyclonen är villkorade "så länge jag har uppdrag från kommuen" typ.. De kommer att säga att jag gärna får sälja Cyclonen men inte köpa DRS:en eller vad den heter som jag tänkt mej.. Det är väl dessvärre en ganska rimlig tolkning? Om jag mot förmodan skulle testa, kan de då när de kikar på övriga bössor börja pilla på kvaddens villkor? Det verkar bero lite på vart i landet ansökan hamnar och vilken handläggare du får... Räkna med om du vill testa att du kommer behöva bifoga intyg på att du utför uppdrag åt kommunen i miljöer där luftvapen är ett krav och räkna med att du behöver förklara varför kvadden och pcp luftgeväret inte kan ersätta varandra. Utfallet av ansökan är som en trisslott Quote
Christian N Posted September 2 Posted September 2 Jag fick krypa till korset och ge in en två sidor lång motivering i mitt pågående ärende, fick personligt svar från en av hh-personalen på tillstånd, det är frågan om att gå från en .22:a till en andra hagel pang, idag är jag på dag 54 med en genomsnittlig handläggningstid på 41 dagar. hanteringen idag är helt enkelt vedervärdig. /C 3 Quote
josc72 Posted October 3 Author Posted October 3 Just det att "var i landet ens ansökan hamnar" gör att förtroendet för polisen är noll. Min grabb hade otroligt strul med samma otroligt oförstående och okunnige handläggare i Göteborg när det gällde hans skidskyttebössa. Jag ringde vår avdelning i nord och fick tala med en mycket duktig handläggare i Härnösand. Hon sa bara åt mig att ta det lugnt och hon skulle kolla lite. Efter fyra dagar fick han licensen och en hälsning om lycka till med tävlandet. Hon fixade motiveringar och hela ärendet utan att blinka. Det är verkligen skillnad på handläggare och handläggare. Och, kan det vara rimligt att ha så otroligt stor skillnad i kompetens på personalen?! 1 Quote
josc72 Posted October 3 Author Posted October 3 Just det att "var i landet ens ansökan hamnar" gör att förtroendet för polisen är noll. Min grabb hade otroligt strul med samma otroligt oförstående och okunnige handläggare i Göteborg när det gällde hans skidskyttebössa. Jag ringde vår avdelning i nord och fick tala med en mycket duktig handläggare i Härnösand. Hon sa bara åt mig att ta det lugnt och hon skulle kolla lite. Efter fyra dagar fick han licensen och en hälsning om lycka till med tävlandet. Hon fixade motiveringar och hela ärendet utan att blinka. Det är verkligen skillnad på handläggare och handläggare. Och, kan det vara rimligt att ha så otroligt stor skillnad i kompetens på personalen?! Quote
Galne Posted October 3 Posted October 3 27 minutes ago josc72 sa: Just det att "var i landet ens ansökan hamnar" gör att förtroendet för polisen är noll. Min grabb hade otroligt strul med samma otroligt oförstående och okunnige handläggare i Göteborg när det gällde hans skidskyttebössa. Jag ringde vår avdelning i nord och fick tala med en mycket duktig handläggare i Härnösand. Hon sa bara åt mig att ta det lugnt och hon skulle kolla lite. Efter fyra dagar fick han licensen och en hälsning om lycka till med tävlandet. Hon fixade motiveringar och hela ärendet utan att blinka. Det är verkligen skillnad på handläggare och handläggare. Och, kan det vara rimligt att ha så otroligt stor skillnad i kompetens på personalen?! Märker detta ofta för våra pistolskyttar, det är väldigt avgörande var man hamnar i landet om man har turen och få licens eller blir nekad. Vissa är vänliga och hjälpsamma, vissa kan man inte ens få tag på!! Quote
hs_merkel Posted October 3 Posted October 3 3 hours ago Galne sa: Märker detta ofta för våra pistolskyttar, det är väldigt avgörande var man hamnar i landet om man har turen och få licens eller blir nekad. Vissa är vänliga och hjälpsamma, vissa kan man inte ens få tag på!! De jag tycker är skrämmande att det handlar om tycke och smak! Och rädslan att göra fel! Jag gör fel varje dag! Och jag lägger mig på kvällen med Hitta en bössa idag hos handlaren som stod min på! Var många år sedan jag fick något ha begär men denna skulle jag verkligen vilja ha! Men ett öppet brev till motståndsrörelsen!? Nja de drevet klarar jag mig utan... Quote
Hipshot Posted November 6 Posted November 6 Lackade ur på tillstånd idag.. Sökt tillstånd att få byta ut luftbössan och tvingats motivera.. skickat in motivation efter att ha konsulterat advokat (tack Christian).. och så händer inte ett skit. Kan ju tycka att det är ett öppet ärende som man arbetar i och att man då borde skyndsamt jobba klart det men man har alltså lagt det åt sidan i väntan på att jag ska ringa. Därefter ska man då recensera min motivation.. vägrar ringa.. samtalet diarieförs inte. Tankarna kring detta är rätt många, det gnager en hel del, så nu har jag skickat ett hyggligt nyanserat men ändå rätt tydligt mail till politiken. Det kommer inte att leda till ett j-la skit men jag har i alla fall fått kräka ur mej en smula. Quote
Dansken Posted November 6 Posted November 6 Försök att ringa till samma företag om någon har snott din nya cykel..... Quote
Hipshot Posted November 6 Posted November 6 6 hours ago Dansken sa: Försök att ringa till samma företag om någon har snott din nya cykel..... Där får du åtminstone hjälp när du kommer fram eller om du anmäler via internet.. Quote
stefan Posted November 7 Posted November 7 Just för tillfället så känner jag mig nöjd med vad som finns i skåpet, kulkalibrar en Husqvarna 358 NM, Husqvarna 3006, BlaserK-95 med 6,5x55,6mm ppc,& 22 hornet. en 223 rem sedan en hagelbock & en drilling 12/ 22 K-hornet. Och till sist ett salongsgevär till övning, Har varit hos en av mina franska vänner och jagat i 4 dagar och som vanligt avhandlades det mesta inom jakt,där vi kom in på detta ämne med vapen. Han har 20 vapen för jakt nu för tillfället,drillingar,studsare,enskottare,bockar och sida/sida. Tror även att han haft några fler men sålt av lite. Verkar ej som att där är problem att ha många vapen,men ca 20 st känns ändå som några för många🤭 Quote
Mad Mike Posted November 7 Posted November 7 Nöjd? Njaa jag har mina 6 vapen men nöjd.....inte på långa vägar! Utan vidare behöver jag 6 st till akut och sannolikt 6 st efter det för att stilla det värsta behovet! "Så många kalibrar-så lite tid" 1 Quote
MagnusN Posted November 7 Posted November 7 Hör och häpna, men jag fick licens på en AR15 som 6e vapen. Kommer inte att köpa en, sökte bara för att... Kanske är de hur man skriver, kanske hade jag tur... Jag sparar nu mer mina motiveringar för att minnas till nästa gång. Jag ska ha en rosa silkeskudde för vargar och en jättearg 12/89 till gåsajävlar.... 1 Quote
Hipshot Posted November 7 Posted November 7 Kikade idag, inte fått ngt. Kommer inte att få heller.. förmodligen kommer de att dra ut på det. Det jag vill ha är en försäkran på att det är ok att köpa nytt luftgevär NÄR jag sålt av det gamla. Men det lär jag inte få.. Quote
Mr P Posted November 8 Posted November 8 7 hours ago MagnusN sa: Hör och häpna, men jag fick licens på en AR15 som 6e vapen. Kommer inte att köpa en, sökte bara för att... Kanske är de hur man skriver, kanske hade jag tur... Jag sparar nu mer mina motiveringar för att minnas till nästa gång. Jag ska ha en rosa silkeskudde för vargar och en jättearg 12/89 till gåsajävlar.... Varför lägga pengar och tid på en ansökan "Bara för att" ? Förlänger bara handläggningstiden för dom som verkligen tänkt köpa vapen. Quote
Mad Mike Posted November 8 Posted November 8 Har börjat bygga upp en ny optikgarderob inför den utökade vapengarderoben, kommer främst innehålla äldre optik med riktmedel tyska 1 och post Quote
Järven Posted November 8 Posted November 8 1 hour ago Mad Mike sa: Har börjat bygga upp en ny optikgarderob inför den utökade vapengarderoben, kommer främst innehålla äldre optik med riktmedel tyska 1 och post Där kan man göra fynd, köpte en mycket fin Hensoldt Diavari 1.5-6x36 med Tysk 11 för småpengar på EBay till Drillingen. Fantastiskt mycket kikare för pengarna om man inte prompt måste ha belyst. Hela kikaren andas byggkvalitet på ett helt annat sätt än dom lite nyare Zeiss, Schmidt & Bender och annat man har. 2 Quote
Hipshot Posted November 8 Posted November 8 Tillfälligt löst luftgevärsfrågan om tillstånd nu efter en månads handläggning skulle vakna till.. Var hos lokala nasaren, han tar in bössan och därmed skrivs den av mej, sen får den som köper den hämta ut den där.. Men jag vågar inte göra det innan tillstånd hört av sig med positivt besked. Quote
Recommended Posts