Jump to content

4 år efter Girjasdomen, och nu stämmer 4 samebyar staten.

lsjonsson

Recommended Posts

Var juh tyvärr väntat..

Ran Sameby är ett av de områden jag brukar jaga på nära Sorsele.  Är väl, som jag förstått, en del "friktion" lokalt med både Ran och Grans samebyar. Inte för att jag märkt av något annat än via bekanta.

Att det handlar om att kunna ta rejält betalt för jakt och fiske är det ingen tvekan om. Här ett screenshot om man vill fiska i  Tjuonajokk (Girjas):

image.thumb.png.b98aa11c262fce36e95c12ab5e7f6540.png

Vet faktiskt inte om det går att få kort här via natureit.se längre.

Ja det börjar bli helt sjukt hur långt detta gått...

Bästa för staten hade ju varit att lösa in alla som håller på leker med sina renar,det generar ändå så lite pengar in till staten.

Ser ju många av dessa komma in och jobba extra då vi gör våra UH-stopp samtidigt som dom försöker stoppa nyetableringar runt stan..Även under hösten då älgjakten gick dåligt för flera av dom så valde dom att komma & knega..

Och vi hade varit av med många problem och fått industrier som för samhället framåt,inte några som stoppa allt.

16 minutes ago, detstorabla said:

Ran Sameby är ett av de områden jag brukar jaga på nära Sorsele.  Är väl, som jag förstått, en del "friktion" lokalt med både Ran och Grans samebyar. Inte för att jag märkt av något annat än via bekanta.

Att det handlar om att kunna ta rejält betalt för jakt och fiske är det ingen tvekan om. Här ett screenshot om man vill fiska i  Tjuonajokk (Girjas):

Är juh lite humor att dom tydligen vill sadla om från renskötare till naturguider :)

4 hours ago detstorabla sa:

Och innan dom hade ensamrätt sa dom ungefär "det kommer inte bli dyrare eller svårare och vi kommer inte sätta jaktstopp"

Inte exakt citat eller exakta orden men de var de dom sa..

2 hours ago Luger6 sa:

Vad jag har förstått genererar rennäringen inga pengar alls till staten utan kostar 500-600 miljoner i diverse bidrag varje år.

Var tvungen att kolla. 

2020/2021 som är senaste året som det finns statistik på så betalades drygt 49 miljoner kronor i rovdjursersättning. Samtidigt betalades prisstödsersättning på nästan 85 miljoner. Prisstödsersättningen har varit uppe på 126 miljoner kr/år.  

Tillkommer bidrag till sametinget. De äskade 39 miljoner 2020.  

Så i runda tal 170 miljoner kronor per år. 

Det rimliga vore...

För att få rätt till rovdjursbidrag och prisstödsersättning ska samebyarna låta länsstyrelserna upplåta jakt pss som idag.
Vill man upplåta själv, inga bidrag....

Född uppvuxen och lever i detta område och sett konsekvenserna av de första fyra åren.

Starten av ripjakten är framflyttad från 25/8 till 15/9 av Girjas.

Fiske och jaktförbud i år från 1/1 till 31/5 över hela området (Girjas), dock ej skoterförbud, i år har jag viss förståelse då det har vart en problematisk vinter. Men fiskeförbud... och ingen vad jag vet ansökan om restriktioner för skoteråkning i området...

Jag har själv avstått jakt på fjället i vinter (vissa områden) pga betydligt mer ren än normalt på högre fjäll.

Hela renmarksutredningen bör läggas ned, den har skrivits med så mycket mer tillägg och ytterligare fördelar för de företagare som är medlemmar i en sameby än vad domen gett på ENDAST GIRJAS OMRÅDE. 

Majoriteten av samer är ej medlemmar i en sameby och kommer ej få några fördelar av denna utredning, endast de företagare som är medlemmar kommer kunna få fördelar...

Det är gjort en oberoende forskning genom LTU att i Talmas område har det funnits andra folkslag (erkända minoriteter), det är föga troligt att dessa endast funnits inom Talmas område...

Utredningen är ca 800 sidor lång och skriven till stora delar som ett juridiskt dokument fast det är en parlamentarisk utredning. Läs gärna alla PM (48 st) och se vad de föreslår...

När man läser utredningen så ser man att det inte kommer stanna vid jakt på småvilt och fiske på statens marker ovan odlingsgränsen...

Gällande Tjuonajokks priser måste vi tänka på att de driver en camp i väglöst land. Allt är extremt dyrt att transportera dit (skoter/helikopter), allt fiske genom dem sker med guide. Tror inte fiskekortspriserna är en stor del av kostanden. Företaget som äger campen är baserade på Gotland.

Finns otroligt mycket mer att skriva om detta men enda rådet är egentligen att engagera sig i frågan om ni vill ha möjlighet att vistats på statens marker ovan lappmarksgränsen i framtiden så som idag! 

• Like 2

18 hours ago detstorabla sa:

Var tvungen att kolla. 

2020/2021 som är senaste året som det finns statistik på så betalades drygt 49 miljoner kronor i rovdjursersättning. Samtidigt betalades prisstödsersättning på nästan 85 miljoner. Prisstödsersättningen har varit uppe på 126 miljoner kr/år.  

Tillkommer bidrag till sametinget. De äskade 39 miljoner 2020.  

Så i runda tal 170 miljoner kronor per år. 

Det rimliga vore...

För att få rätt till rovdjursbidrag och prisstödsersättning ska samebyarna låta länsstyrelserna upplåta jakt pss som idag.
Vill man upplåta själv, inga bidrag....

Rovdjursersättningen förstår jag vad det är men vad är prisstödsersättning?

16 minutes ago karelsk blandning sa:

Rovdjursersättningen förstår jag vad det är men vad är prisstödsersättning?

En form av statligt stöd ...

image.png.356d38a2ab5bfff0746890a7ba47edd4.png

5 hours ago detstorabla sa:

En form av statligt stöd ...

image.png.356d38a2ab5bfff0746890a7ba47edd4.png

De var allt lite udda.

Månntro om jag kan söka det på älgarna som säljs dit?

Intressant med ett stöd som slår ut tillgång och efterfrågan.  Ökar man produktionen sjunker priset men kompenseras av pristillägget.  

På 2024-05-28 at 09:45 detstorabla sa:

Du jagar både inom Grans och Rans precis som jag. Tror Rans är enklare än Grans, iaf säger de lokala det. 

Frågan är om statens även är Sveas marker eller bara SFVs? Jäkligt glad att vi enbart jagar på privat mark även om samerna ju dikterar villkoren där också. 

• Like 1

2 hours ago MKJ sa:

Du jagar både inom Grans och Rans precis som jag. Tror Rans är enklare än Grans, iaf säger de lokala det. 

Frågan är om statens även är Sveas marker eller bara SFVs? Jäkligt glad att vi enbart jagar på privat mark även om samerna ju dikterar villkoren där också. 

Jag kanske har missuppfattat domstolsprövningarnas omfattning, men jag har tolkat det som att frågan gällt statens marker ovanför odlingsgränsen och jag har för mig att man lade gamla Domänverkets marker ovan odlingsgränsen hos SFV och de nedanför hos Sveaskog.

MVH

Alias

12 minutes ago detstorabla sa:

Trodde först att det skulle vara ett positivt för "vår sak" men det är faktiskt tvärtom...

Ja, det är tvärtom. DO går mycket i samernas väg. Urbefolkning.

• 2 weeks later...

Jurister: lagen gäller före urminnes hävd

https://svenskjakt.se/start/nyhet/jurister-lagen-galler-fore-urminnes-havd/

Historieforskare: Brister i fjälljaktsutredningens forskningsunderlag

https://svenskjakt.se/start/nyhet/historieforskare-brister-i-fjalljaktsutredningens-forskningsunderlag/