Jump to content

Recommended Posts

Posted

Fick ett samtal i egenskap av kommunal viltvårdare nu precis.. så jävla less, en kisse har blivit påkörd på vägen som går igenom byn och gott in och lagt sig på en uteservering på en pizzeria. 

Tycker rätt bestämt att det är hittegods och polisens jävla ansvar.. men vet samtidigt att vi inte kan hantera alla överkörda kissar. Så polisen hänvisar till kommunen och nu fick jag samtalet.

Tänker mej att jag kör dit, tar en bild och lägger ut i sociala medier och hoppas på att en ägare ger sig till känna. 

Hade varit kul om ngn *VET* vem som äger ansvaret för kittarna!

En hund vet jag att polisen motvilligt hanterar men kattjävlarna ska ju med hänsyn till sin natur få gå ute och förpesta tillvaron.. 

Posted

Det står ändå i lagen om hundar och katter att ägaren har ansvar över sin katt även om den till sin natur får gå lös. Ser inte en påkörd katt som ett uppdrag för en eftersöks- eller skyddsjägare, utan ett ägaransvar. Eller en uppgift (slå ihjäl) för vem som helst som råkar finna den. 

Posted

Nej det är definitivt inget NVR jobb, fick det som kommunjägare. Kände inte att det var rätt men hanterade kissen ändå. I samband med det så ringde jag djurambulansen för att rådfråga och de tog det. De måste legat väldigt nära för jag fick strax därefter återkoppling att kissen var hämtad. 

Posted

Snyggt av dem på djurambulansen! Det är väldigt mycket som polisen inte anser vara deras jobb. Som ambulanssyrra i Jämtland har jag ofta diskussioner om vad som är mitt jobb eller deras jobb. Blir alltid så imponerad över sjukvårdskunskaperna och bedömningarna hos deras inte befäl 50 mil bort. Kan säga att vi sällan är överens trots att jag står över patienten och har gjort mina kontroller. Ibland är polisen bakom skrivbordet bara lekstuga.

• Like 1
Posted
5 minutes ago josc72 sa:

Snyggt av dem på djurambulansen! Det är väldigt mycket som polisen inte anser vara deras jobb. Som ambulanssyrra i Jämtland har jag ofta diskussioner om vad som är mitt jobb eller deras jobb. Blir alltid så imponerad över sjukvårdskunskaperna och bedömningarna hos deras inte befäl 50 mil bort. Kan säga att vi sällan är överens trots att jag står över patienten och har gjort mina kontroller. Ibland är polisen bakom skrivbordet bara lekstuga.

Uff.. den där var spännande.. Vill du veta hur det låter i våran ända?

"Vi behöver en patrull till platsen.. Varför? Det är mörkt... det är en läskig plats" (Jävlar så arg den syrran vart när jag meddelade att vi inte åker pga mörkrädsla) :biggrin:

"Det är ett polisiärt dödsfall! Varför? Vi ser spritflaskor... Vardå? I ett skåp i vardagsrummet"

"Polisen får ta detta!! Varför? Han är arg och ni har en snabbare beslutsväg för Lpt"

"Vi har en suicidal kvinna, uttalad suicidplan och hon har dragit från adressen. Ok jag tar samtalet. Hej, från vart har personen dragit, ser ni henne nu? Ja hon sitter på trappan vid porten invid" Sos ligger ni kvar i samtalet? .... tystnad.. "

Sos och dirigenterna är extremt snabba att kasta över skit på oss så jag fattar att man är rejält restriktiv. Vi har tex en känd falsklarmare som vi varit till hur många gånger som helst. Hen växlar mellan suicidhot och påhittat allvarligt sjukdomsfall. Vi har extrem historik på x så när hen ringer så åker vi inte. Men de åtgärdskalendrar som styr vårdens prio-listor tvingar i princip sos att resurssätta med sjukvagn. Sos eller dirigenten har någon kommentar på personen.. "våldsamt emot ambulanspersonal" varpå vården vägrar åka fram utan polis. Vi vet att x falsklarmar. Vi åker inte. Varje jävla gång den här personen ringer så går ärendet upp på TIB nivå.. Brukar sluta med att vården åker med polis med på rapstalgruppen.. och varje gång blir hen kvar på sin hemadress etylerad och med panikångest. Ibland får x även en ny liten fin rad i misstankeregistret "Falsklarm" då patrull trots allt styrt fram.. på sos uppmaning.

Till vårdens försvar ska framhållas att mycket av det skit vi tvingas hantera med tjafs om huruvida vi ska med eller ej finns på sos. Många gånger så ropar man upp ambulans påväg fram på jobb och kollar status, får då direkt.. vi känner denna person, vi löser det själva.. trots att sos bråkat om biträde från polis.

Igår hade jag ett ärende.. panikångest. Stökigt på plats.. Panikångest är ett sjukvårdsärende. Fick vi med någon ambulans? Nope.. När patrull landar in i lgh så var det helt grönt, tror inte ens sjukvården styrde fram.

Ett annat ärende igår, psykos.. imperativa röster. En rädd och hjälpsökande person säger "rösterna säger åt mej att skada ambulanspersonal.. " patienten ville in till psyket. Vården vägrade åka själva pga hot om våld. SOS läkare kliver in i samtalet.. 

Jag förklarade att vi körde in snubben för 3 timmar sedan, han är bedömd och utskriven redan. Vi åker inte... igen.. Inget i historiken antyder att det varit stökigt någon gång. Slutade med att killen skulle ta vb medicin och ringa mamma... Under hela det samtalet var sos duktigt påstridiga att vi skulle åka igen.

Vi styrs inte av manualer och åtgärdskalendrar utan gör en ny bedömning från fall till fall, det lirar dåligt med åtgärdskalendrarna som styr sos prio av jobb. Där uppstår friktion helt klart. Vet inte hur många gånger vi tvingas lägga prio 1 på jobb som egentligen inte alls är prio 1 men att vi tvingas åka blått och ta risker i trafiken enbart pga att vården kör prio 1.

Sen vet jag att du har en poäng med dödsfallen, där är det ofta kantbollar. Vet inte hur många gånger vi sitter i debatter med vårdpersonal på plats i någon bostad som på mer eller mindre goda grunden hävdar att det är polisiära ärenden. 

Om jag ska spekulera lite så tror jag det handlar om konsekvenserna av beslutet. Satt igår i en debatt med en av våra läkare som ifrågasatte varför ett ärende var polisiärt.. Där var det missbruk och på plats gjorde man spontant bedömde att det var intox pga missbruk. När jag riktade tillbaka på patrullen och meddelade körtid på läkare och politi (60 min) så hade de börjat svajja i bedömningen och lutade nu åt naturligt dödsfall.. Den läkaren var skitsur när jag ringde.. kan tänka mej att han vart rätt arg när han väl landade in 🙂 

Sen hela processen med utredningsåtgärder och dödsbud, det knyter upp såna stora resurser. Därför tror jag att man ibland kan vara lite tvär i kontakten med vård på platsen. Är det som sagt kantbollar så tror jag det kan bli rätt mycket debatt fram och åter vilket du verkar helt införstådd i... Ett annat dödsfall vi hanterade, en person hade fått en stroke visade det sig sedan. Fått panik och med dålig styrsel på kroppen försökt påkalla hjälp gissar jag. Blod i hela lgh, sönderslagen.. avliden person anträffad. Solklart vårt ärende, fanns goda skäl att misstänka annans åverkan. Men efter att teknikerna och rättsläkarna gjort sitt så föll allt. Det är skitsvårt.

Ung man kommer in som hjärtstopp, anhörig anträffat honom livlös. Ytterdörren låst. God ordning i hemmet, inga tecken på missbruk. Lastad och införd, dödförklarad på akuten. Inget på plats talade för att någon annan hade med det att göra. Dessutom känd sjukdomshistorik. När man avslutat på akuten så ringer läkaren.. "detta blir polisiärt".. why liksom? Den patrullen som fick köra till sjukhuset vart rejält förbryllade.. Den ända indikationen på att det var vårat ärende var hans ålder. Förstår att inrebefäl i din region kan vara lite vrång stundtals.. Hur många gånger vet du att de haft fel? Obduktion påvisat misstanke om brott?

Posted

Vi får ofta problem för att polisen är så otroligt hemliga OCH för att vi aldrig får prata med riktiga polisen. Det är det där inre befälet som vet allt på distans. Vi får aldrig veta vilka patienter som är farliga, vilka som knarkar, vilka som har vapen eller misshandlat, för er polissekretess medger inte det. Får jag inte polishjälp väljer jag hellre att inte åka fram, än att riskera att inte komma hem till min familj. Inga påtända idioter är värda den risken. Då får de hellre ta livet av sig eller förblöda. Jag har en fleecetröja, och som mest en pytteliten ledlampa (sedan man tog bort Mag-light), isdubbar och en medicinväska mellan mig och en urflippad galning. Men, ge mig och mina kollegor flamsäkra kläder, skyddsväst, batong, pepparspray, elpistol och en riktig puffra så ska jag börja stiga på överallt också. Förstår att även era resurser är pressade i Norrland, då ni är få som har mycket att göra. Men, vi får fler och fler skitskallar här och era resurser räcker inte för att skydda medborgarna. Därför vill nog fler och fler skydda sig själva.

SOS är också ett stort problem. Eftersom SOS är ett aktiebolag skall de gå med vinst. Alltså anställer man personer med dålig utbildning så billigt som möjligt. För att inte hamna i problem och tidningen, vilket är samma sak, har man bedömningsindex som gör alla samtal allvarligare än de är för att alltid kunna skicka en ambulans. Då har vi för det mesta otroligt dålig förhandsinformation. Inget man med glädje kastar sig in i med sin fleecetröja.

Dödsfallen, om vi misstänker brott, skall ju ni ta hand om så där bryr jag mig inte. Riktigt döda är svåra att väcka, så då bör våra resurser användas till annat. För mig spelar det ingen roll om du eller en begravningsentrepenör hämtar liken. Det är ert intresse och inte mitt. 

I vinter har jag jag jobbat i Vemdalen och bott på räddningstjänstens station. En lokal där poliserna ofta tittar in för att gå på toa, värma lunchen eller bara ta en kopp kaffe, då det ligger mitt emellan stationerna Sveg och Funäsdalen. Vi har sett livs levande poliser som vi kunnat prata och diskutera med. Väldigt bra att lära känna varandra, få lite känsla för varandras "problem" på byggden och hur vi kan samarbeta istället för att motarbeta. Min uppfattning är att det görs bäst kollegor emellan och inte via en prestigefull kille till inre befäl. Jag föredrar att jobba tillsammans med polisen och inte emot dem.

Och, skilja på en liter rödvin i en spya under mina kängor från en magblödning på en liter blod, gör jag mycket bättre än ditt inre befäl 50 mil bort 😉

Och allt det här bara för en katt 😆

• Haha 1
Posted

Det där lät inget bra.. jag gör förmodligen fel när jag jobbar men våran flod av ärenden gör det stört omöjligt att dra alla såna här frågor i bänk hos befäl. Jag har flertalet gånger beordrat halvhalt till sjukvagnar påväg fram, ser jag att det finns information som kan påverka vårdens arbetsmiljö så får ni stöttning. Där måste man ändå ha någon form av kollegialitet inom blåljus. Har aldrig lämnat ut vad det handlar om, det finns ingen poäng och vore sekretessbrott, men sjukvagnarna brukar kunna läsa in rätt information i budskapet "Gör halvhalt, lyssna på rapsen, så ska ni få stöttning!". Skulle dessutom säga att vi dömer av de flesta dödsfallen, bara vid osäkerhet så konsulterar man.. Vi har helt klart mer att göra i Sthlm än i din region :biggrin: Sen vidhåller jag, finns en dom för tex misshandel för tre år sedan där hen spöat sin partner.. exakt vad ska ni göra med den informationen? På vilket sätt tar ni hand om det här sjukdomsfallet annorlunda? Jag är en stark förespråkare för brukandet av den röda knappen på ovansidan av rakelburken, då kommer ni fram fort och får hjälp. 

Däremot.. att folk förekommer i registren, "är knarkare" är inte alltid relevant. Finns inget annat som talar för bråk på plats så ser jag inte riktigt behovet av att skrämma upp en ambulansbesättning påväg fram? Med tanke på vilket liv de lever våra missbrukare så torde det vara tämligen vanligt att åka på jobb hos narkomaner. Den informationen borde rimligen finnas i journalerna med förövrigt. Dirigenten måste ju kunna styra en smula? Där vet jag inte hur jobbet görs på sos.. Men anar att dirigenterna kan bli kraftigt bakbundna av att en operatör på sos plockar ut fel/selektiv information ur en vårdintervju. Det slog mej nu, insikterna i journalerna kanske är begränsade? Vet att sos läkaren fick begära tillstånd till journaltitt i ena samtalet jag refererade till i förra inlägget. Det är ju förstås inte så bra varken ur omhändertagandesynpunkt eller arbetsmiljösynpunkt... Fattar inte varför inte staten själv driver sos.. det skulle lösa en del sekretess problem tror jag. Vi har, btw, en funktion som vi kallar för "klustret".. där sitter räddning, trafikverket, sos, SL och polis ihop i en egen lokal. Jävligt smutt, det förkortar ledtider och där sker nog en del "informell" samverkan avseende informationsutbyte.. 

Sos ÄR ett problem.. Hade en skjutning en gång, två konstaplar slet som FAN med att stoppa blodflöde på platsen och skrek på talgruppen om hjälp att kalla på ambulans.. Det fanns helt enkelt inte tid för att med säkerhet få klarhet i om patienten hade egen andning eller var vid medvetande. Det fanns inte att de skulle släppa för att i god ordning ringa 112.. Fick bråka rejält med sos innan de kunde resurssätta med helikopter, akutläkarbil och två ambulanser. Duktigt frustrerande.. Har sedan för mej att jag fick tjata ned helikoptern via rapsen, är platsen tillräckligt säker? Ja jo, två poliser på plats som jobbar med livräddning idn.. ser ni inte det??? Det var dessutom polis som skjutit.. 

Vi förberedde en insats mot en farlig person, insatspersonal och hela batteriet med resurser. Polisinsatschefen ville ha en ambulans klar på brytpunkt om skiten skulle träffa fläkten..... Gissa om det vart knöligt att trassla sig förbi sos? Är patienten vaken och talbar? Jodå.. just i denna stund mår hen nog rätt ok.. osv osv..

De har sina indexeringar som de måste följa slaviskt för att skydda sig emot kritik.. det är obra och det ställer till det med så mkt omak.. 

Å andra sidan, en av våra seriesjälvmördare ringde för 457:e gången.. vi hade slutat åka för nåogt år sedan och lämnade över till sos. Hur de gjorde vet vi inte men vi fick åka dit en dag och då hade hon gjort slag i saken. Den är fan inte rolig.. men vad göra? Ska vi resurssätta varje enskild gång de ringer? Den resursen som det ärendet bränner har vi inte för något som i grund och botten är ett vårdärende. Men ändå får polisen skit för att de inte åkt. Polisen kan då inte redovisa historiken... Man får se till att VB och befäl har lite hård hud så brukar det fungera. I ett sånt läge så tror jag att sos förlitar sig på sina åtgärdskalendrar.. blir väl någon liten fin notering "överringt till polis".. 

Fråga om dödsfallen där.. blir inte ni kvar tills ngn kommer och hämtar? Lämnar ni en kropp i en lgh om det är vårdens dödsfall? 

Posted

Här får man ärligt se hur dåligt våra viktigaste funktioner i samhället fungerar.. Men de är såklart inte ert fel.

Posted
15 minutes ago HQA1640 sa:

Här får man ärligt se hur dåligt våra viktigaste funktioner i samhället fungerar.. Men de är såklart inte ert fel.

Det vi surrar om ovan är lite fikonspråk, friktioner som uppstår. Jag kan garantera dej att detta tjafset inte hindrar dej eller någon annan från att få hjälp. Och väldigt många gånger kokar den verksamhet jag jobbar inom ned till att man ändå åker och hjälper folk oavsett.. Friktionen uppstår när vi blir kallade på ärenden som primärt inte är våra och då det redan ligger en massa jobb som vi ska hantera och väntar. Sen ÄR sekretessen ett problem för både vården och polisen.. vi drabbas av det ständigt när tex Anna ringer och ska efterlysa Kalle såsom försvunnen. Jag vet och ser direkt att Kalle sitter anhållen misstänkt för grovt brott.. men det kan jag inte säga till Anna. Det är jävligt svårt att navigera hyggligt korrekt i detta och magkänslans äger att man på allvar är ute i tassemarkerna stundtals.

Sen givet den stora mängd ärenden vi hanterar dagligen så är det vådligt få där det strular. Vid varje sådant tillfälle skrivs avvikelserapporter som garanterat följs upp. Jag fick min första avvikelserapport i förra veckan faktiskt.. Det kokade ned i att de utsatta fick omedelbar hjälp och råkade inte illa ut av det skälet men att jag hade kunnat hantera sos på ett bättre sätt. Jag har då jobbat som operatör sedan 2013... 

Posted

Långt och intressant svar. Det här reder vi ut men jag tar mig an det lite senare. Skall fixa lite kajaker först. Någon som är intresserad av att köpa?

20240611_185533.jpg

• Haha 1