lsjonsson Posted July 2, 2024 Posted July 2, 2024 Nu har tilldelningen till årets älgjakt kommit över Norrbotten. 6+6 blev årets tilldelning för vårat jaktlag i Bondersbyns vvo. Det är en minskning jämfört med förra året 3+4. https://sverigesradio.se/artikel/oenighet-om-arets-algtilldelning-borde-vara-farre Quote
detstorabla Posted July 2, 2024 Posted July 2, 2024 Ja vi väntar fortfarande för Sorsele. Bra med älg på saltstenarna på vårt område iallfall. Quote
KJE81 Posted July 2, 2024 Posted July 2, 2024 Vi gick från 7+7 i fjol till 6+6 i år, kusten, Luleå kommun. Quote
karelsk blandning Posted July 3, 2024 Posted July 3, 2024 Ingen koll vad vi har att skjuta i år men syns betydligt mera älg men mycket riktigt små fjolingar. Har en typ 10a på kameran sen en normal fjoling och två små, minsta är nog som en normal oktober kalv. Däremot såg jag en enorm skovel här om natten påvägen hem, kommer garanterat upp i närmare 20 pinnar och rejäla skovlar. Gissar att den slaktvikten kommer vara en bit över 300kg än under. Länge sen jag sett en tjur i den klassen. 1 Quote
lsjonsson Posted July 3, 2024 Author Posted July 3, 2024 1 hour ago karelsk blandning sa: Ingen koll vad vi har att skjuta i år men syns betydligt mera älg men mycket riktigt små fjolingar. Har en typ 10a på kameran sen en normal fjoling och två små, minsta är nog som en normal oktober kalv. Däremot såg jag en enorm skovel här om natten påvägen hem, kommer garanterat upp i närmare 20 pinnar och rejäla skovlar. Gissar att den slaktvikten kommer vara en bit över 300kg än under. Länge sen jag sett en tjur i den klassen. I vilket omr. jagar du? Skicka ett pm om du vill på områdets namn Quote
karelsk blandning Posted July 4, 2024 Posted July 4, 2024 På markerna har jag inte sett mer än dem på kameran utan talar mer allmänt hur det sett ut i skogarna när man är lite överallt på körning. Quote
lsjonsson Posted July 4, 2024 Author Posted July 4, 2024 Ok! Det låter som att det är magert med älg då, men det kan ju ändras till hösten. Quote
karelsk blandning Posted July 4, 2024 Posted July 4, 2024 2 minutes ago lsjonsson sa: Ok! Det låter som att det är magert med älg då, men det kan ju ändras till hösten. Nja, skulle nog säga att det är mer älg obsar än på flera år och några lite större tjurar men många väldigt små fjolingar. I by laget klagas det högt hur dåligt det är med älg och ingen i det laget har ännu jagat där det vart lite älg. Många lag jämför när det var som mest med älg och då är det självklart dåligt. Har inga jätte bra hundar nu men skulle säkert skjuta några älgar om jag fick jaga på dom där dåliga markerna några dagar med hund. Allt är relativt och jag har vissa år gått hela september med 1-3upptag med 3-4 dagar i skogen per vecka. Då kan jag också börja tycka det är lite tröstlöst. Tror jag hade ett upptag i september ett år på två fungerande hundar på vanliga marken. Visst dom hittade på grannmarken eller nästa område tillslut men det räknar jag inte. Då är det dåligt med älg. Quote
lsjonsson Posted July 4, 2024 Author Posted July 4, 2024 1 hour ago karelsk blandning sa: Nja, skulle nog säga att det är mer älg obsar än på flera år och några lite större tjurar men många väldigt små fjolingar. I by laget klagas det högt hur dåligt det är med älg och ingen i det laget har ännu jagat där det vart lite älg. Många lag jämför när det var som mest med älg och då är det självklart dåligt. Har inga jätte bra hundar nu men skulle säkert skjuta några älgar om jag fick jaga på dom där dåliga markerna några dagar med hund. Allt är relativt och jag har vissa år gått hela september med 1-3upptag med 3-4 dagar i skogen per vecka. Då kan jag också börja tycka det är lite tröstlöst. Tror jag hade ett upptag i september ett år på två fungerande hundar på vanliga marken. Visst dom hittade på grannmarken eller nästa område tillslut men det räknar jag inte. Då är det dåligt med älg. Ok! Quote
MKJ Posted July 4, 2024 Posted July 4, 2024 Det är ju ett jäkla gnäll på jägarorganisationerna, det finns ingen älg. Självklart finns det många ställen där stammen kraftigt gått ner via jakt och rovdjur men med hand på hjärta - ofta från för höga nivåer. Det går ju att nostalgiskt att drömma om 10/1000ha älgar i vinterstam, men nån ska betala. Hemma i Uppland ser jag älgskador för första gången på 10-15 år. I västerbotten är skadorna på min skog oerhörda efter denna vinter, helt sjuka. Vi talar om +50% av stammarna färska skador i ungskogarna. Att det ska vara så svårt att förvalta ett djur med ett R-tal på 0,7? Vi hanterar ju svin med R-tal på 6-10. Men det finns ju inga grisar heller enligt jägarförbundet trots att viltolyckorna bara skenar. Har så otroligt svårt för att ta den organisationen seriöst tyvärr, de gör inget annat än göder polarisering. 1 Quote
HQA1640 Posted July 4, 2024 Posted July 4, 2024 Jag åker runt mycket och vistas i skog och mark runt norr/västerbotten och nu för tiden så hajjar man till när man ser en älg. Mer statistik än så har jag inte men de är en tråkig utveckling och det här blir andra året på rad som jag skippar älgjakten. Quote
alias Posted July 5, 2024 Posted July 5, 2024 6 hours ago MKJ sa: Det är ju ett jäkla gnäll på jägarorganisationerna, det finns ingen älg. Självklart finns det många ställen där stammen kraftigt gått ner via jakt och rovdjur men med hand på hjärta - ofta från för höga nivåer. Det går ju att nostalgiskt att drömma om 10/1000ha älgar i vinterstam, men nån ska betala. Hemma i Uppland ser jag älgskador för första gången på 10-15 år. I västerbotten är skadorna på min skog oerhörda efter denna vinter, helt sjuka. Vi talar om +50% av stammarna färska skador i ungskogarna. Att det ska vara så svårt att förvalta ett djur med ett R-tal på 0,7? Vi hanterar ju svin med R-tal på 6-10. Men det finns ju inga grisar heller enligt jägarförbundet trots att viltolyckorna bara skenar. Har så otroligt svårt för att ta den organisationen seriöst tyvärr, de gör inget annat än göder polarisering. Som vanligt mycket kloka reflektioner @MKJ! Jag kan inte undgå att se en hel del likheter mellan jägarorganisationernas syn på önskvärd klövvilttillgång och vissa vänsterorienterade politikers syn på immigration (ju större numrär och ju större variation desto bättre - så länge någon annan står för notan)! Det finns säkert folk i det här landet som ser tillbaka på 2015 års immigrationsvåg i samma nostalgiska skimmer som vissa jägare ser tillbaka på t.ex. 1980-talets älgtäthet. Jag vet heller inte om jag ska kalla det för tragiskt eller komiskt hur lika rovdjursföreningarnas och jägarorganisationernas argumentation låter, kring hur många sorters vilt (alltid fler) och i vilka populationstätheter (alltid högre) man önskar, och den närmast totala oförstålse man uppvisar för dem som drabbas. Det enda som skiljer är om man sätter prefixet "rov-" eller "klöv-" framför ordet "vilt" i argumentationen. Personligen kan jag tycka att man hade kunnat både önska sig och förvänta sig att jägarorganisationerna (som ju representerar en del av de som drabbas av ökade rovviltsförekomst) borde ha en större förståelse för de som drabbas av skador till följd av höga klövviltstätheter. Gick igenom avskjutningsststistik för det VVO som min fastighet ingår i och konstaterade att älgavskjutningen per 1000 ha var högre år 2012/2013 (drygt 5 älgar/1000 ha i avskjutning och runt 10 älgar/1000 ha i vinterstam enl. spårsnöinv.) än vid toppnoteringarna 1983 och 1989. Jag är oerhört tacksam att vi har sänkt stammen rejält sedan dess, även om senaste spårsnöinventeringen visar på att den har ökat igen till knappt 8 älgar/1000 ha i vinterstam. Även det som "nutida jägare i Sverige" ofta refererar till som låga älgtätheter är nog tämligen höga älgtätheter om vid vidgar studien både gällande tid och rum... Om man gör sig besväret att se på älgavskjutningen i Sverige ur ett längre historiskt perspektiv så refererar SjF till att man uppskattade antalet älgar i Sverige vid Jägareförbundets tillkomst (år 1830) till ca 200 st totalt (säger inte att det är en nivå som jag förespråkar, men som något att jämföra mot dagsläget så finner jag den lika relevant/irrelevant som 1980-talets älgpopulation i landet): https://jagareforbundet.se/jakt/viltslag/algjakten/sagan-om-algen/del-1-fran-knolpak-till-jagarnas-raddning/ Tittar man utanför landets gränser så har Märtha Wallgren en intressant sammanställning av älgtätheter per areal skogsmark (OBS! Ej total landareal!) ur ett internationellt perspektiv: https://www.skogforsk.se/kunskapsbanken/kunskapsartiklar/2023/sveriges-algstam-fortfarande-i-topp/ Finlands Viltcentral skriver t.ex. att ca 3,0 älgar/1000 ha eftersträvas (och lite lägre täthet i landets norra delar): https://riista.fi/sv/game/alg/ Om den finska älgstammen bedöms klara sig med tätheter om ca 3 älgar/1000 ha så bör rimligen även den svenska älgstammen göra det! Bara mina fem ören... MVH Alias 1 Quote
Järven Posted July 5, 2024 Posted July 5, 2024 9 hours ago MKJ sa: Det är ju ett jäkla gnäll på jägarorganisationerna, det finns ingen älg. Självklart finns det många ställen där stammen kraftigt gått ner via jakt och rovdjur men med hand på hjärta - ofta från för höga nivåer. Det går ju att nostalgiskt att drömma om 10/1000ha älgar i vinterstam, men nån ska betala. Hemma i Uppland ser jag älgskador för första gången på 10-15 år. I västerbotten är skadorna på min skog oerhörda efter denna vinter, helt sjuka. Vi talar om +50% av stammarna färska skador i ungskogarna. Att det ska vara så svårt att förvalta ett djur med ett R-tal på 0,7? Vi hanterar ju svin med R-tal på 6-10. Men det finns ju inga grisar heller enligt jägarförbundet trots att viltolyckorna bara skenar. Har så otroligt svårt för att ta den organisationen seriöst tyvärr, de gör inget annat än göder polarisering. Ja, någon måste ju alltid betala. Vårt jaktlag betalar ca 55000:- om året i arrende på dryga 1000ha, vi har senaste åren fått 1 eller 2 vuxna Älgar i tilldelning och det är på minskande sett över tid. Vad händer om vi skulle skjuta ner Älgstammen så man kanske bara har utrymme för 0.5 Älgkrake/år ? Hur många är villiga att fortsätta jakten där åren man får 0 i tilldelning och vad händer med Älgförvaltningen/stammen lokalt om folk inte tycker det är värt/lönt att jaga Älg där längre ? Den skog som rimligen blev sönderbetad på -80 talet när Älgstammen pekade och var ungefär dubbel så stor mot nu är väl rimligen den skog som blir virke nu. Hur hur ser boksluten ut för skogsägarna/bolagen, är dom konkursmässiga ? Man kan börja undra om det kan finnas fler/andra orsaker än att vi tillåter Älgstammen vara knappt hälften av vad den var när den var som störst att betesskadorna av vissa skogsägare upplevs som rekordstora ? Variationerna lokalt kan nog vara stora så man måste naturligtvis se Svensk Älgförvaltning i ett större perspektiv än plätten man själv står och går på, där har nog SJF en viktig roll att fylla. Myntet har som vanligt två så sidor, gäller även gnället med kanske. 🤔 "Från en som int begrip" 2 Quote
Hipshot Posted July 5, 2024 Posted July 5, 2024 På 2024-07-02 at 15:40 lsjonsson sa: Nu har tilldelningen till årets älgjakt kommit över Norrbotten. 6+6 blev årets tilldelning för vårat jaktlag i Bondersbyns vvo. Det är en minskning jämfört med förra året 3+4. https://sverigesradio.se/artikel/oenighet-om-arets-algtilldelning-borde-vara-farre Fattar inte, var förra årets tilldelning 9+10? De siffror du skriver pekar på en ökning med 3+2? Jag är inte speciellt insatt eller intresserad men en tanke.. Rätt eller fel vet jag inte.. Mulisarna styrs av käket? När jag var med på Svartsättra, 800 ha skog i princip så var det ett nötande att skjuta fullt. Något år vet jag att vi hade tur som fan, dag 2 så hade vi ko+kalv+tjur i en såt som spanilerna pillrade fram varpå kompisen la ned en kalv och tjuren.. till jaktledarens stora och höga missnöje Men det var undantaget, annars var det ett slit. Därefter har Sveaskog sopat ned all skog så nu är det hygge med varierande antal år på nacken. Dvs ungskog.. nu är det massor med älg där! De jagar väl inte älg direkt utan gris och har inga som helst problem att lägga ned de antal som ska skjutas. Quote
MagnusN Posted July 5, 2024 Posted July 5, 2024 Är verkligen ingen mästare på älgförvaltning så här kommer några killgissningar men baserade på sunt förnuft. Känns så där allmänt som att älgräkning och älgförvaltning är rätt mkt killgissningar. Tilldelning beror på hur mkt bajs som räknas in. Det finns alltså så många älgar som jägarna räknar ihop. Lata jägare - dåligt underlag. Stoppar man in skit i räknesnurran så kommer det ut skit. Jag har aldrig inventerat älg och tror inte att jag vet någon på mina breddgrader som organiserat ger sig ut och räknar bajs. När man är runt lite upptäcker man att reglerna för avskjutning varierar. På en del ställen skjuts bara kalv från dubbelekipage på andra ställen skjuts vilken kalv som helst. En del sparar på mellantjurar, andra på de stora men sparar på mellanstorlekar. Norrut verkar det vara glesare med regler i allmänhet. Osv. I lilla Sörmland där jag tröskar runt är variationerna från äso till äso. Det verkar inte vettigt på så liten yta. Sen tycker jag allmänt att det finns/ funnits en fixering vid att skjuta stora tjurar (stora horn) under många år. Känns som är en rätt dålig idé. Jaktpressen, implicit jägarförbunden, har definitivt bidragit till att sprida kulten med reportage som ”Drömtjuren”. Förenklat finns det bara 300k älgar i Sverige och då krävs det inte särskilt stora fel för att man ska ”förvalta sönder” stammen. I synnerhet lokalt. Min reflektion blir väl: dålig underlag - dålig förvaltning. Att skjuta 50/25/25 är rätt vedertaget. Det är sunt i ett normalläge, men om stammen sviktar så behöver man välja en annan modell. Vid det här laget borde det finnas en allmänt vedertagen modell för vilka djur och storlek på horn man ska skjuta. Det kan inte vara så svårt. Det borde vidare vara krav på att jaktlag ger sig ut och räknar bajs om man vill skjuta älg. Skogsbolgens vilja tänker jag inte reflektera över utan konstaterar att ”kill em all” inte är funkis. 2 Quote
Mad Mike Posted July 5, 2024 Posted July 5, 2024 54 minutes ago MagnusN sa: Är verkligen ingen mästare på älgförvaltning så här kommer några killgissningar baserade på sunt förnuft. Känns så där allmänt som att älgräkning och älgförvaltning är rätt just killgissningar. Tilldelning beror på hur mkt bajs som räknas in. Det finns allts så många älgar som jägarna räknar ihop. Lata jägare - dåligt underlag. Stoppar man in skit i räknesnurran så kommer det ut skit. Jag har aldrig inventerat älg och tror inte att jag vet någon på mina breddgrader som organiserat ger sig ut och räknar bajs. När man är runt lite upptäcker man att reglerna för avskjutning varierar. På en del ställen skjuts bara kalv från dubbelekipage på andra ställen skjut vilken kalv som helst. En del sparar på mellantjurar, andra på de stora men sparar på mellanstorlekar. Norrut verkar det vara glesare med regler i allmänhet. Osv. I lilla Sörmland där jag tröskar runt är variationerna från äso till äso. Det verkar inte vettigt på så liten yta. Sen tycker jag allmänt att det finns/ funnits en fixering vid att skjuta stora tjurar (stora horn) under många år. Känns som är en rätt dålig idé. Jaktpressen, implicit jägarförbunden, har definitivt bidragit till att sprida kulten med reportage som ”Drömtjuren”. Förenklat finns det bara 300k älgar i Sverige och då krävs det inte särskilt stora fel för att man ska ”förvalta sönder” stammen. I synnerhet lokalt. Min reflektion blir väl: dålig underlag - dålig förvaltning. Att skjuta 50/25/25 är rätt vedertaget. Det är sunt i ett normalläge, men om stammen sviktar så behöver man välja en annan modell. Vid det här laget borde det finnas en allmänt vedertagen modell för vilka djur och storlek på horn man ska skjuta. Det kan inte vara så svårt. Det borde vidare vara krav på att jaktlag ger sig ut och räknar bajs om man vill skjuta älg. Skogsbolgens vilja tänker jag inte reflektera över utan konstaterar att ”kill em all” inte är funkis. Jag är tveksam till vad bajsräkningen ger mer än att det finns älg men inte vad för älg. Där jag jagar har tilldelningen varit 25/25/50 under lång tid. Vi ser ungefär tre tjurar på varje hondjur, säger sig självt att könsfördelningen bara blir skevare för varje år. Quote
Popular Post Mad Mike Posted July 5, 2024 Popular Post Posted July 5, 2024 13 hours ago MKJ sa: Hemma i Uppland ser jag älgskador för första gången på 10-15 år. I västerbotten är skadorna på min skog oerhörda efter denna vinter, helt sjuka. Vi talar om +50% av stammarna färska skador i ungskogarna. Det här är också intressant, jag jagar i södra Sverige i grandominerat landskap, det finns inga älgskador förutom på självföryngrad tall mellan planterade granar, dessa tallar är dels fel trädslag för marken och kommer aldrig ställas ut som framtida huvudstam. Lik förbannat registreras dessa som betesskadade och registreras till grund för betesskador. Älgen behöver förvaltas mer lokalt och inte nationellt. 3 Quote
lsjonsson Posted July 5, 2024 Author Posted July 5, 2024 4 hours ago Hipshot sa: Fattar inte, var förra årets tilldelning 9+10? De siffror du skriver pekar på en ökning med 3+2? Jag är inte speciellt insatt eller intresserad men en tanke.. Rätt eller fel vet jag inte.. Mulisarna styrs av käket? När jag var med på Svartsättra, 800 ha skog i princip så var det ett nötande att skjuta fullt. Något år vet jag att vi hade tur som fan, dag 2 så hade vi ko+kalv+tjur i en såt som spanilerna pillrade fram varpå kompisen la ned en kalv och tjuren.. till jaktledarens stora och höga missnöje Men det var undantaget, annars var det ett slit. Därefter har Sveaskog sopat ned all skog så nu är det hygge med varierande antal år på nacken. Dvs ungskog.. nu är det massor med älg där! De jagar väl inte älg direkt utan gris och har inga som helst problem att lägga ned de antal som ska skjutas. Om vi hade en tilldelning på 9+10 förra året så kan det ju inte bli en ökning om årets tilldelning är 6+6. Förra året sköt vi bara 5 kalvar av 9+10. Quote
Popular Post MKJ Posted July 5, 2024 Popular Post Posted July 5, 2024 7 hours ago Järven sa: Ja, någon måste ju alltid betala. Vårt jaktlag betalar ca 55000:- om året i arrende på dryga 1000ha, vi har senaste åren fått 1 eller 2 vuxna Älgar i tilldelning och det är på minskande sett över tid. Vad händer om vi skulle skjuta ner Älgstammen så man kanske bara har utrymme för 0.5 Älgkrake/år ? Hur många är villiga att fortsätta jakten där åren man får 0 i tilldelning och vad händer med Älgförvaltningen/stammen lokalt om folk inte tycker det är värt/lönt att jaga Älg där längre ? Den skog som rimligen blev sönderbetad på -80 talet när Älgstammen pekade och var ungefär dubbel så stor mot nu är väl rimligen den skog som blir virke nu. Hur hur ser boksluten ut för skogsägarna/bolagen, är dom konkursmässiga ? Man kan börja undra om det kan finnas fler/andra orsaker än att vi tillåter Älgstammen vara knappt hälften av vad den var när den var som störst att betesskadorna av vissa skogsägare upplevs som rekordstora ? Variationerna lokalt kan nog vara stora så man måste naturligtvis se Svensk Älgförvaltning i ett större perspektiv än plätten man själv står och går på, där har nog SJF en viktig roll att fylla. Myntet har som vanligt två så sidor, gäller även gnället med kanske. 🤔 "Från en som int begrip" Karl Hedin gjorde ju en rätt rejäl undersökning på detta via egen betad skog och kvalitén på sågad råvara i egen såg. Förutsätter vi att han är helt objektiv i debatten såg han inga gigantiska kostnader kopplat till kvalité på sågad vara. Men det den studien inte tar ställning till är ju tillväxt. I västerbotten talar vi om boniteter på 3,5m3sk/ha, på vissa håll lägre. På de betade stammarna har du noll i tillväxt i år, i bästa fall överlever de. Ponera att älgen käkat upp halva tillväxten så är du nere på E-skog i praktiken. En annan sak är att älgen gör urvalet inför röjning och gallring. De stammar som klarat sig bäst från skador blir framtida beståndet efter röjning, men det valet gör älgen och det kanske inte är stammarna med bäst grundförutsättningar. Mitt problem stavas också till stor del vandringsälg, de blir stående i älvdalarna i väntan på att vattnet bär i en meter snö. Ur det perspektivet är avlysningsjakt rätt medicin, älgen skall skjutas där den är och gör skada oavsett vad älgtomma marker 3 mil bort tycker om det. I mitt fall är det ju "samernas älgar" som kommer från fjället som jag föder halva året. Tror inget skogsbolag är konkursmässigt, ej heller jag. Men jag har gjort en investering i skog och det är väl naturligt att jag vill ha bra avkastning på min investering? Jag har råd att ha älg men det måste vara balans. Ur den synvinkeln har du i mitt tycke fel Järven även om jag tycker du klok i mycket. Älgen måste förvaltas lokalt, SJF har en tendens att lyssna på den som skriker, ingen jägare skriker när det är gott om älg. Skogsbruket går igenom ett skifte, det avverkas som aldrig förr i goda priser och då tillverkas också mer älgmat på sikt. Det finns foderprognoser som stödjer detta, vilket borde möjliggöra högre älgstammar om 10år. Men med ökade skogspriser ökar också värdet på älgens mat. Vi behöver en viltmyndighet som på ett objektivt sätt hanterar bibehållet jaktvärde vs lönsamt skogsbruk. Kompetensen finns, även inom SJF, men även inom andra organisationer som NVV, LST, LRF, SLU, skogsbranschen m.fl. Men just nu samtalas det väldigt lite, den ene parten styr jakträtten och den andra avtryckaren. 3 Quote
Järven Posted July 5, 2024 Posted July 5, 2024 Jo, det är klart att det måste finnas en balans mellan en vettig viltstam och betesskador och folk som investerat i pengar och möda måste kunna få ha en möjlighet till avkastning. Det som gjort att man har en liten rynka mellan ögonen i frågan är storbolagen (Iaf vissa/lokalt) som på senare år mer eller mindre verkar vilja föra något som påminner om utrotningskrig mot Älgstackarna i mina ögon. Förut hade vi en tanke och plan att kapitala tjurar behövdes för stammen ve och väl, max en med plus tio taggar på vårt område fick nedläggas och man skulle försöka vara rädd om stora produktiva kor, det tog sin lilla tid men vi såg allt oftare och kapitala tjurar på marken där man förr oftast bara såg pinntjur och något större. Nu ska allt som kommer omkull och ingen urskiljning i skyttet ska göras när skogsbolagen pekar med hela handen och talar med brösttoner, når jaktlaget inte upp till full tilldelning till Novembers början så läggs de djuren i en "pott" fritt för lagen runtomkring att skjuta och ta, vår bästa jakt börjar normalt i December. Hur får man en vettig Älgavskjutning om man följer en sådan markägares direktiv mitt i mörkaste Vargbältet ? Quote
karelsk blandning Posted July 7, 2024 Posted July 7, 2024 Första kon med års kalv stod på vägen inatt. 2 Quote
lsjonsson Posted August 15, 2024 Author Posted August 15, 2024 Älgbetesskadorna på skogen fortsätter trots minskad älgstam. https://sverigesradio.se/artikel/algbetesskadorna-pa-skogen-fortsatter-trots-minskad-algstam Quote
Popular Post Järven Posted August 16, 2024 Popular Post Posted August 16, 2024 Kanske skulle behövas lite mera blandskog, Älgen måste ju äta något och finns det bara Tall och Gran så vad ska den välja ? Vad vet jag. 3 Quote
karelsk blandning Posted August 16, 2024 Posted August 16, 2024 7 hours ago Järven sa: Kanske skulle behövas lite mera blandskog, Älgen måste ju äta något och finns det bara Tall och Gran så vad ska den välja ? Vad vet jag. De har jag sagt i 10år att markägarna får skylla sig själv då det avverkas enorma arealer och så fort plantor börjar komma upp så röjs allt utom tallen bort så vad ska älgen äta. Vänta med röjning tills tallen är över bryr höjd och sen röj det som behövs, visst det tappas säkert lite tillväxt tid men tjänas nog in på totalen ändå. Sen har vi gubbarna som klagar att älgen är slut och utrotad för att det inte syns något på deras pass och för 30år sen var det minsann mer älg. Sjukligt less höra dem som klagar hur dåligt det är. Om det är så dåligt fyll pipan med fett och ställ bort den å köp köttet istället. Är inte intresser jaga utan köttet är det billigare köpa det om dom börjar räkna tid och pengar det kostar. Quote
lsjonsson Posted August 18, 2024 Author Posted August 18, 2024 Betesskadorna minskar inte trots färre älgar-snön en förklaring https://sverigesradio.se/artikel/betesskadorna-minskar-inte-trots-farre-algar-snon-en-forklaring Det begriper ju vem som helst att älgarna måste hitta mat och då blir ju det som står ovanför snön som får ta stryk. Quote
Recommended Posts