KJE81 Posted September 6 Posted September 6 1 hour ago lsjonsson sa: Skitjakt! Tack, det blev två tjurar och en kalv idag. För egen del så fick jag nöja mig med att titta på älgen som är graverad på bössan☺️ 1 Quote
lsjonsson Posted September 6 Author Posted September 6 3 hours ago KJE81 sa: Tack, det blev två tjurar och en kalv idag. För egen del så fick jag nöja mig med att titta på älgen som är graverad på bössan☺️ Så kan det bli ibland! 1 Quote
lsjonsson Posted September 7 Author Posted September 7 En kalv fälld idag på 20 man varav 4 hundförare. Varmt i Kalix också. +22 när vi bröt vid 10-tiden. Imorgon ställer vi in jakten p g a värmen. 1 1 Quote
Popular Post karelsk blandning Posted September 9 Popular Post Posted September 9 Testade 338an på lie håll igår, 320m på en 52kg kalv. Den försvann i skottet ch jag tänkte skjuta andra kalven då den plötsligt ställer sig så sköt ett till så det inte blev några sökningar. Kon och andra kalven for på en tjej vid grann passet och hon fick skjuta första älgen så de blev mer lyckat än at jag sköt allt. Fick sen med mig hennes barn på älg hämtning och gav flickan en av mina knivar i slakteriet. Sagt att passa på medan hon vill lära sig och tycker det är kul. Väldigt intresserad flicka på 8-9år. 4 Quote
lindgren Posted September 9 Posted September 9 Jag orkade inte åka upp iår, och med facit i hand, verkar det varit rätt val. Dom hade bra jakt lycka och har idag bara en vuxen kvar på tilldelningen, och 3 kalvar kvar, som ändå bara brukar bli för hf.... Quote
Bubba_Chuck Posted September 15 Posted September 15 Sitter och väntar på att älgjakten skall dra igång 4e Okt. Ny exad jägare på 38år men det känns som när man var liten och skulle ut med far. Orimligt taggad, sambon är mäkta trött på allt tjat, hehe. Är bara några skott med jakt-ammo kvar för att säkerställa att bössan går åt rätt håll, annars är allt klart. Uppdaterar. 2 Quote
Buck Posted September 15 Posted September 15 51 minutes ago Bubba_Chuck sa: Sitter och väntar på att älgjakten skall dra igång 4e Okt. Ny exad jägare på 38år men det känns som när man var liten och skulle ut med far. Orimligt taggad, sambon är mäkta trött på allt tjat, hehe. Är bara några skott med jakt-ammo kvar för att säkerställa att bössan går åt rätt håll, annars är allt klart. Uppdaterar. Börjar den inte den 8e? Quote
Bubba_Chuck Posted September 15 Posted September 15 24 minutes ago, Buck said: Börjar den inte den 8e? Vi drar igång helgen 4e, 5e & 6e där jag jagar. Nu måste jag gräva bland mailen för att kolla då du gjorde mig osäker. 😂 Quote
alias Posted September 15 Posted September 15 https://jagareforbundet.se/algjakt/ 8/10 om man inte är i område med septemberjakt. MVH Alias Quote
Bubba_Chuck Posted September 15 Posted September 15 5 hours ago, alias said: https://jagareforbundet.se/algjakt/ 8/10 om man inte är i område med septemberjakt. MVH Alias Är i område med septemberjakt! Hade varit mäkta förvånande om jag suttit vid samlingen själv första dagen. 1 Quote
lsjonsson Posted September 15 Author Posted September 15 3 hours ago Bubba_Chuck sa: Är i område med septemberjakt! Hade varit mäkta förvånande om jag suttit vid samlingen själv första dagen. I vilket län jagar du? Själv är jag i Kalix, Norrbotten. Helgens jakt gick inte vår väg. Älgarna kvar i skogen. En stor skoveltjur har obsats. +15 på skallen. Bra avelsmaterial. En riktig häradsbetäckare! Quote
Buck Posted September 15 Posted September 15 1 hour ago lsjonsson sa: I vilket län jagar du? Själv är jag i Kalix, Norrbotten. Helgens jakt gick inte vår väg. Älgarna kvar i skogen. En stor skoveltjur har obsats. +15 på skallen. Bra avelsmaterial. En riktig häradsbetäckare! Då får du vara lite noga med åt vilket håll du svänger stjärten Jonsson 🫢 2 Quote
Bubba_Chuck Posted September 15 Posted September 15 2 hours ago, lsjonsson said: I vilket län jagar du? Själv är jag i Kalix, Norrbotten. Helgens jakt gick inte vår väg. Älgarna kvar i skogen. En stor skoveltjur har obsats. +15 på skallen. Bra avelsmaterial. En riktig häradsbetäckare! Jagar i gävleborgs län. Quote
lsjonsson Posted September 15 Author Posted September 15 1 hour ago Buck sa: Då får du vara lite noga med åt vilket håll du svänger stjärten Jonsson 🫢 Ha ha ha! Jag är inte lagd åt det hållet! Quote
lsjonsson Posted September 15 Author Posted September 15 21 minutes ago Bubba_Chuck sa: Jagar i gävleborgs län. Ok! Quote
Popular Post karelsk blandning Posted September 16 Popular Post Posted September 16 Blev visst en med horn den här gången. Inget hund jobb men blev iaf spårning några km och sen förföljande. Hade nog inte skjutit om Laikan mest skällt fågel och ekorre än så länge. Men svårt skälla nåntong som är svårt hitta. 3 Quote
henke67 Posted September 20 Posted September 20 Jag fick lyfta på hatten och har föreslagit till laget att vi fortsätter göra det ett tag till. Har ett hondjur kvar på tilldelningen. Men bara massa tjurar kvar i skogen. 1 Quote
karelsk blandning Posted September 21 Posted September 21 17 hours ago henke67 sa: Jag fick lyfta på hatten och har föreslagit till laget att vi fortsätter göra det ett tag till. Har ett hondjur kvar på tilldelningen. Men bara massa tjurar kvar i skogen. Skjut en tjur istället om det är mer av dem. 1 Quote
henke67 Posted September 21 Posted September 21 4 hours ago karelsk blandning sa: Skjut en tjur istället om det är mer av dem. Måste erkänna att det kliade rejält i avtryckarfingret. Med den totalt sneda balansen vi ser borde hondjur vara helt fredade ett par år. Och hade jag skjutet en tjur så hade det i alla fall funnits chans att ÄSOt bytte/drog bort så vi inte hade något hondjur kvar att skjuta. Quote
lsjonsson Posted September 21 Author Posted September 21 4 hours ago henke67 sa: Måste erkänna att det kliade rejält i avtryckarfingret. Med den totalt sneda balansen vi ser borde hondjur vara helt fredade ett par år. Och hade jag skjutet en tjur så hade det i alla fall funnits chans att ÄSOt bytte/drog bort så vi inte hade något hondjur kvar att skjuta. Det är lite samma hos oss. En ko med enkelkalv har en hund skällt. I övrigt har vi sett 4 olika tjurar. En såga jag idag på morgonen ut till passet 10-12 taggar och några med 6-8 taggar vad passkyttarna sett och vad dom har fått det till. Sedan blev en 5-taggare skjuten. Vi har beslutat att spara tjurar med 6-8 taggar och försöka bygga upp en bättre tjurstam. Det var skyttens första älg och andra året han jagar med oss. Quote
lsjonsson Posted September 21 Author Posted September 21 Det här kallar jag för skovlar. Skjuten i Värmland. https://svenskjakt.se/start/nyhet/en-helt-otrolig-jattealg-falld-pa-standskall/ Quote
exabit Posted September 21 Posted September 21 2 hours ago lsjonsson sa: Det här kallar jag för skovlar. Skjuten i Värmland. https://svenskjakt.se/start/nyhet/en-helt-otrolig-jattealg-falld-pa-standskall/ En Alaska-älg 1 Quote
lsjonsson Posted September 22 Author Posted September 22 6 hours ago exabit sa: En Alaska-älg Skjuten i Värmland. Quote
lsjonsson Posted September 22 Author Posted September 22 Älgarna kvar i skogen idag. Grannlaget har jagat en påskjuten pinntjur på sin och en del av våran mark med jaktledarens tillstånd. Bra med god grannsämja. Pinntjuren ej hittad under jakttid så dom fick fortsätta själva ett tag till. I em. har man suttit ute i en gammal tallskog och kikat ut över ett tjärn men inget fågelliv där. 2 Quote
Recommended Posts