Jump to content

Recommended Posts

Posted

God kväll!

Var nyligen hos lokala vapenhandlare på jakt efter en 22a. Hade väl i bakhuvudet en pipbytare, typ en cz457.

Men äldsta grabben var med och han förälskade sig i en T-Bolt. och om sanningen ska fram så är det ju mest för hans och andra broderns skull som den införskaffas. En pipbytare är ju praktiskt, men troligen kommer det inte läggas mycket tid på att byta och skjuta in på nytt. 

T-bolten är ju lite speciell som rakrepeter. Någon som känner till några tydliga baksidor med modellen?

Posted

Ska väl vara en ok bössa enligt vad jag läst i tidningar. Udda mekanism men ska vara funkis, pipan säkert helt ok.

Skulle jag köpa en själv? Näe.

Har haft CZ, känns lite grovsmide men funktionssäker. 

Äldre finnfire till rätt pris är bra, ska de vara nytt hade jag köpt en Tikka T1X

• Like 1
Posted

Jag har en som jag haft i ungefär 6 år, funkat hittills utan några som helst problem. Efter ett tag går det att skjuta väldigt snabbt då du bara behöver tumme och pekfinger för att ladda om. Jag har den med plastkolv och ett extra mag i bakkappan. Om jag ska ge dig ett råd så ska du köpa brownings egna eller talley kikarmontage som du skruvar direkt på lådan. Själv har jag talley.

20240714_221102.jpg

20240714_221434.jpg

Posted
10 hours ago Ompi sa:

Jag har en som jag haft i ungefär 6 år, funkat hittills utan några som helst problem. Efter ett tag går det att skjuta väldigt snabbt då du bara behöver tumme och pekfinger för att ladda om. Jag har den med plastkolv och ett extra mag i bakkappan. Om jag ska ge dig ett råd så ska du köpa brownings egna eller talley kikarmontage som du skruvar direkt på lådan. Själv har jag talley.

Den jag tittade på har träkolv, ska kolla om samma funktion med magasinet finns. Förstått att den tillverkats i två omgångar och att den senare modellen i alla fall tillverkas av miroku. För hagel brukar ju det hållas högt.  

Var också min första känsla att den går att skjuta snabbt med. Känns som lite kul lösning, typ skidskytte. Vill inte gå på halvautomat utan vill ha repeter för att grabbarna ska lära in handhavandet avseende säkerhet. 

Ska åka tillbaka och klämma och känna igen. Fanns ju en del annat i stället med bl.a. anschutz för småpengar. 

Posted
10 hours ago Buck sa:

Ska väl vara en ok bössa enligt vad jag läst i tidningar. Udda mekanism men ska vara funkis, pipan säkert helt ok.

Skulle jag köpa en själv? Näe.

Har haft CZ, känns lite grovsmide men funktionssäker. 

Äldre finnfire till rätt pris är bra, ska de vara nytt hade jag köpt en Tikka T1X

Har inte riktigt känslan i att känna/se vad som är grovsmide. Det som slog mig var att T1x och till viss del även 457 var ganska tunga, antagligen för att efterlikna en tyngre bössa. Äldre 22lr är lättare, på gott o ont. 

är ju lite kul med något som är lite udda, i alla fall så länge det fungerar. 

Posted
14 minutes ago Johan1986 sa:

Har inte riktigt känslan i att känna/se vad som är grovsmide. Det som slog mig var att T1x och till viss del även 457 var ganska tunga, antagligen för att efterlikna en tyngre bössa. Äldre 22lr är lättare, på gott o ont. 

är ju lite kul med något som är lite udda, i alla fall så länge det fungerar. 

En t1x hunter med 51cm pipa väger 2,8 kilo.

En t-bolt väger 2,1-2,4 beroende på modell så visst, lite lättare men det är nog också en balansfråga.

CZ vet jag inte vikten på men den är rätt stabbig i varmintversion.

Ska du ha kvar bössan i många år så tror jag den högre vikten på tikkan kommer uppskattas i framtiden.

Är andrahandsvärdet en faktor så tror/gissar jag att tikkans står sig bäst. Det är nog för övrigt en bössa som kommer hoppa upp rejält i pris inom några år.

Idag ligger väl en vanlig t3x på 17-18k När jag köpte min förra så kostade den 9k.

Posted
57 minutes ago Johan1986 sa:

Den jag tittade på har träkolv, ska kolla om samma funktion med magasinet finns. Förstått att den tillverkats i två omgångar och att den senare modellen i alla fall tillverkas av miroku. För hagel brukar ju det hållas högt.  

Står made in Japan på min.

Posted

Jag ska inte svära på det men jag tror det är Howa machinery som tillverkar dom.

Posted
19 hours ago Johan1986 sa:

God kväll!

Var nyligen hos lokala vapenhandlare på jakt efter en 22a. Hade väl i bakhuvudet en pipbytare, typ en cz457.

Men äldsta grabben var med och han förälskade sig i en T-Bolt. och om sanningen ska fram så är det ju mest för hans och andra broderns skull som den införskaffas. En pipbytare är ju praktiskt, men troligen kommer det inte läggas mycket tid på att byta och skjuta in på nytt. 

T-bolten är ju lite speciell som rakrepeter. Någon som känner till några tydliga baksidor med modellen?

Den som står utanför Lund? Är fin enligt mig, jag gillar dem och nu när vi söker en ny 22:a kan det bli en sådan, vi behöver en höger dock. 

jag är genuint trött på alla 22:or så en sådan eller en gammal Annie med 54 låda är vad som jag känner möjligen får finnas hemma. Vänligen Christian 

Posted
1 hour ago Christian N sa:

Den som står utanför Lund? Är fin enligt mig, jag gillar dem och nu när vi söker en ny 22:a kan det bli en sådan, vi behöver en höger dock. 

Nja, i grannkommunen någon dryg km bort, och höger…😄

Kanske bara ska åka dit och lösa det, det kanske blir den där bössan som grabben en dag kommer berätta för sina barnbarn om

• Like 1