Jump to content

Recommended Posts

Posted

Skulle vilja höra hur det gick för Hipshot och hans fuling den här säsongen?.

I övrigt vore det kul om ni kunde uppdatera hur det gått med injagningen av valparna.

Posted

Första inlägget! Tog jägarexamen här innan jul, sköt upp haglet för några veckor sedan, köpte bössa i onsdags! Det går framåt! :o

Har tillsammans med sambon vår tjej som är en blandning mellan Weimaraner och Wachtel, har än så länge drivit rådjur (ett skjutet men hon fick inte se det förrän i slaktbo'n) och haft ett kort hardrev. Ska bli spännande nästa säsong! Speciellt nu när husse själv får skjuta!

post-3480-1236372571_thumb.jpeg

post-3480-1236372584_thumb.jpeg

post-3480-1236372734_thumb.jpg

Posted
Första inlägget! Tog jägarexamen här innan jul, sköt upp haglet för några veckor sedan, köpte bössa i onsdags! Det går framåt! :rolleyes:

Har tillsammans med sambon vår tjej som är en blandning mellan Weimaraner och Wachtel, har än så länge drivit rådjur (ett skjutet men hon fick inte se det förrän i slaktbo'n) och haft ett kort hardrev. Ska bli spännande nästa säsong! Speciellt nu när husse själv får skjuta!

Ståtlig jycke!

Och välkommen till sidan :D

• 1 month later...
Guest Ahlman
Posted

Är väl ingen direkt blandras men det går tydligen inte att regga en Border vars föräldrar inte pysslat med med vallning.

Funkar som apportör iaf.

Hon delar också vissa intressen med husse :unsure:

Jaktår blev det som fångades på bild. (och en hylla med mycket slipdamm)

post-1651-1239557553_thumb.jpg

• 2 weeks later...
Posted

här har vi mitt nyförvärv :)

jag har tängt att ha han till allt rovvilt+vildsvin och möjletvis nån älg

han är nu ca 9,5 vecka

ska bli roligt som tusan att få jaga in en alldeles egen hund nu :P

han är en blandning av laika/plott

post-1171-1241197015_thumb.jpg

post-1171-1241197065_thumb.jpg

Posted
här har vi mitt nyförvärv :)

jag har tängt att ha han till allt rovvilt+vildsvin och möjletvis nån älg

han är nu ca 9,5 vecka

ska bli roligt som tusan att få jaga in en alldeles egen hund nu :P

han är en blandning av laika/plott

He he riktigt roligt storviltsjägaren grattis till valpen :huh:

Mvh.

Posted

Tackar Tackar Flex ska bli roligt i höst i havren och se vad han går för :)

• 1 month later...
Posted

Hund har skaffats, en blandis. Oj vilken blandis dessutom. Pappa är Jämthund, finnspets och norrbottenspets. Mamma är Jämthund, gråhund, labbe och collie.

Så två doser jämte och totalt sex raser. En riktigt vacker liten krabat med teckning liknande gråhunden och kroppsbyggnad liknande jämthunden och så lite drag som möjligt från finnspetsen!

Jag och frugan tog honom inte för en jakthund, föräldrarna är bra skrot men inte jakthundar, utan för en sällskapshund. Dock har jag för avsikt att testa både eftersök och älg med honom.

CIMG3810.JPG

Här var han 13½ vecka, nu är han drygt 17. Han vägde 13 kilo där, nu är det drygt 16. Gissningsvis blir han runt 30.

Och ja, det är frugan med på bilden =)

• 1 month later...
Posted

post-4164-1250972617_thumb.jpg

Här kommer mitt bidrag blandis Gråhund/Wachtel nu 14 mån...Har visat gott gry för nästan allt klövvilt...har drivit älg,kron och dov som blev det första djuret som sköts när han var 7 mån...skall till grishägn den 1/9 och se vad han säger om grisarna..har gjort dödsök på gris med framgång.

post-4164-1250973029_thumb.jpg

Här med hjorten som sköts för han...

• 2 months later...
Posted

Här är min blandis fadern hamiltonstövare och modern Hälleforsare, hade tänkt jaga räv, grävling, lo och björn med henne vad det lider, men man får väl se vad hon duger till...

post-4309-1258485478_thumb.jpg

• 2 weeks later...
Posted
Det skulle vara kul att se vad ni andra har för blandraser, ras på föräldrarna, vad och hur de jagar.

Har ni någon bild kan ni väl lägga in här?

Bifogar själv ett foto på vår Fuling, ja, han heter så  :- Vi tänkte byta namn men det blev inte av.

Fuling är en blandning av kh vorsteh och wachtelhund, närmare bestämt en tjuvparning som vi inte hade en aning om och inte märkte förrän det var för sent.

Han är nu 1,5 år gammal och verkar väl rätt lovande som drivande hund. I alla fall när det gäller söket och för det mesta skallet.  Hur det är med ståndanlagen vet vi inte riktigt, varken när det gäller stå för fågel eller som ställande.Vi hoppades att han skulle bli en tuff vildsvinshund men han är rätt mesig så det ska nog mycket till innan han sätter en gris på plats.

Men han är jättetrevlig, hur snäll som helst.

Jag har nyligen fått hem en spännande korsning wachtel/vit älghund ;) . Har erfarenhet från gråwachtel sen tidigare och hoppas att kunna få en hund som går bra (förväntar mig inte utmärkt...) på älg och gris. Har ju tillgång till båda sorternas mark. Valpen verkar lovande, men vem säger inte det om en 10 veckors valp :D Om någon har erfarenhet utav denna blandningen så får ni gärna skriva några rader till mig!

post-4665-1259599381_thumb.jpg

Posted

Här e en bild på min blandras.

Mamma e laika och pappa e en korsning mellan laika, gråhund och stövare

Han skäller både älg och björn men matte e lite smått nöjd och missnöjd på samma gång då han funkar bättre på björn :D;)

Det e en björnhund som skäller älg och inte tvärtom

Obs den vita fläcken i pannan och på örat fick han då matte slant med peseln :);)

post-3525-1259694438_thumb.jpg

Posted
Det skulle vara kul att se vad ni andra har för blandraser, ras på föräldrarna, vad och hur de jagar.

Har ni någon bild kan ni väl lägga in här?

Bifogar själv ett foto på vår Fuling, ja, han heter så  :- Vi tänkte byta namn men det blev inte av.

Fuling är en blandning av kh vorsteh och wachtelhund, närmare bestämt en tjuvparning som vi inte hade en aning om och inte märkte förrän det var för sent.

Han är nu 1,5 år gammal och verkar väl rätt lovande som drivande hund. I alla fall när det gäller söket och för det mesta skallet.  Hur det är med ståndanlagen vet vi inte riktigt, varken när det gäller stå för fågel eller som ställande.Vi hoppades att han skulle bli en tuff vildsvinshund men han är rätt mesig så det ska nog mycket till innan han sätter en gris på plats.

Men han är jättetrevlig, hur snäll som helst.

Jag har en av samma sort! Driver och fäller rådjur. Anfaller allt vilt han hinner ikapp, totalt värdelös som du förstår.. Men som tur är kan han apportera och har en bra näsa som duger utmärkt till eftersök:) Kastrerade honom för drygt en vecka sen för att jag har skaffat mig en liten plottik och en sån blandning vill jag inte ha :lol: Han är nu 2.5 år!

post-4606-1260269670_thumb.jpg

Posted
Ja MKJ det har gått riktigt bra med hunden, som sagt en god tillgång på villebråd har ju varit en förutsättning.

mina förväntningar löd ett par tre fyra djur för henne skulle vara roligt men det gick av bara farten..

Angående Fuling så tror jag Hip och P får lägga in en ny bild om dom vill behålla förstaplatsen, för jag har en bild på Bosse! tydligen Wachtel, Storpudel, Nakenhund. Inte min eller ens i bekantskapskretsen utan ett tidigare fynd på internet som jag var tvungen att spara för framtida bruk (Läs nu).

Jansson

:excl: Stackars hund. ;)

Posted
Hund har skaffats, en blandis. Oj vilken blandis dessutom. Pappa är Jämthund, finnspets och norrbottenspets. Mamma är Jämthund, gråhund, labbe och collie.

Så två doser jämte och totalt sex raser. En riktigt vacker liten krabat med teckning liknande gråhunden och kroppsbyggnad liknande jämthunden och så lite drag som möjligt från finnspetsen!

Jag och frugan tog honom inte för en jakthund, föräldrarna är bra skrot men inte jakthundar, utan för en sällskapshund. Dock har jag för avsikt att testa både eftersök och älg med honom.

CIMG3810.JPG

Här var han 13½ vecka, nu är han drygt 17. Han vägde 13 kilo där, nu är det drygt 16. Gissningsvis blir han runt 30.

Och ja, det är frugan med på bilden =)

Jättesöt. Du får lägga ut fler bilder sen när han blivit ännu äldre. Skulle va kul och se. :excl:

Posted
Jag har nyligen fått hem en spännande korsning wachtel/vit älghund B) . Har erfarenhet från gråwachtel sen tidigare och hoppas att kunna få en hund som går bra (förväntar mig inte utmärkt...) på älg och gris. Har ju tillgång till båda sorternas mark. Valpen verkar lovande, men vem säger inte det om en 10 veckors valp ;) Om någon har erfarenhet utav denna blandningen så får ni gärna skriva några rader till mig!

Riktigt söt. :excl: Men ser inte så mycket av den vita älghunden. Kanske kommer när den blivit äldre. B)

Posted
RW, du kan väl berätta hur hon funkar under jakt och till vilken typ av jakt? Lite koll har jag men det var ju ett tag sen  B)

Lite uppdatering då... ;)

Efter några år så kan jag ge ett utlåtande. Hon jagar med ett lite trångt sök tills hon går på ett färskt spår som hon sen går på. När hon känner att hon närmar sig så väcker hon vilket brukar göra att drevdjuren kommer någelunda sakta mot passkyttarna vilket brukar vara uppskattat. Hon bryter sen 3-500 från upptaget vilket brukar vara ganska lagom för våra små Skånesåtar.

Hon skallar väldigt ljust och tätt så man urskiljer henne ganska lätt fast det är fler hundar i såten. Hon driver allt men helst hare, rådjur och gris vilket inte är så konstigt för det är i den ordning som fält antal vilt för henne. Det är nu ca 80-100 vilt fällda för henne. Hon är lite osocial och bytesmedveten så hon säger ifrån mot andra hundar vilket kan vara irriterande.

Hon är duktig som spårhund men kass som apportör!

Annars är hon en go hund som sover vid husses fötter varje kväll. :excl:

• 1 month later...
Posted
Riktigt söt. :D Men ser inte så mycket av den vita älghunden. Kanske kommer när den blivit äldre. B)

Jo, nog är han grann alltid. Många wachtel-spetsar ser ju ut som retrievrar, men han börjar bli vit om halsen nu (han är ju drygt 4 månader) och knorrar på svansen när han får in något gött i nosen ;)

Posted

Vår senaste familjemedlem en Jaktlabbe/Kopov vid namn Buffy 12v

post-2866-1263723445_thumb.jpg

• 2 weeks later...
Posted

Min lilla blandrastik fick heta Müsli. Hon är en blandningng mellan Gordonsetter, Golden och Berner Sennenhund. En riktig Allroundhund som både tävlar i Elitklass i Lydnad och är en utmärkt jakthund i skog!! Helt fantastisk hund!!

Posted

moder: bayersk viltspår/Tysk jaktterrier används till kortdriv o grytjakt endast under lador pga storleken.

Fader: Fox-terrier jagas med i gryt svensk o finsk champ är från en kennel neråt landet. ^_^

Avkomman Doris: driver allt vilt ovan jord 1-15min har skött sig bra i träningsgryt o ska ut i naturgryt vilken dag som helst.

storlek o vikt mank 38cm o 7,5kg

ålder 3 år

dosan.bmp

dosan1.bmp

Posted

Så här ser min blandis ut... Mycket Wachtel och lite gråhund. Korten kunde varit bättre, han ville inte sitta still

post-4381-1265561172_thumb.jpg

post-4381-1265561420_thumb.jpg

• 4 weeks later...
Posted

post-4218-1267965730_thumb.jpg

Här kommer en bild på min blandning av wachtel/jaktlabbe.

Om jag nu lyckades att lägga in den :)

Här var den ca 5 månader ( bild 1)

post-4218-1267965880_thumb.jpg

Här ca 7månader bild 2

Mvh Bjuffe

• 5 weeks later...
Posted

Hej här kommer en bild på min lilla maskin. Hon är blandning mellan

Springer, munster, wachtel.

Driver allt vilt förutom älg som hon bara markerar(förmodligen fick hon sig en känga som valp)

Älskar att jaga gris som hon både driver o i viss mån ställer.post-4783-1270628726_thumb.jpg

post-4783-1270629011_thumb.jpg