Hipshot Posted July 24 Share Posted July 24 Var till en kompis igår efter skyttet, blev en del prylar med hem som han inte använder.. Idéer? Har Vv 140 krut i mängd och kör det till jaktladdningarna. Ska läsa på lite om vad Sako kulorna är, ser inget direkt vettigt? Skiljer rätt mkt i vikt mot de andra kulorna till 308:an så allt hänger på om de kan fås att samskjuta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LGH Posted July 24 Share Posted July 24 Sako-kulan 129A är väl den som säljs under namnet Gamehead nu? Dvs en blöt blykula. Just vikten känns lite dum i nuläget, en blyfri i samma vikt hade ju varit klass ett men den där är ju bara för att dräpa rå och räv med (vilket den säkert gör med den äran). Borra hål och använda för bottenmete av gös? 😄 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted July 24 Author Share Posted July 24 Kollade lite noga på Sierra askarna nu.. visade sig att den ena asken är full av 150 gr FMJ. Det var ju bra, bara att köra samma recept som de andra FMJ pluggen så torde det lira hyggligt. Blir väl något liknande med Gamekingen som är 180 gr "spitzer" vad nu det innebar. Exanderande förmodligen. Sako kulorna.. tänker att jag testar att ladda dem så får vi se hur de samskjuter med övrigt. Tänker INTE röra befintlig inskjutning, det går på tok för bra för det. Men jag tror de kan funka finfint om man ska avliva ngt bös i en mer knepig miljö. Idag är planen att om det ska skjutas tex vildsvin i byn så får det bli 223:an för att minimera risker men ev att den här kulan kan lösa det med? Vi får se. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mbbohman Posted July 24 Share Posted July 24 Ta en 2 mm borr och borra ur halva kullängden på sakopilarna. Jag gjorde det på några Alaska när jag sköt 308. Planade av blytoppen, borrade och sen sköt bäver. Effektfullt är nog ordvalet jag skulle beskriva det med. Det bör vara en ganska bra svinmedicin också där man vill ha väldigt sparsamt med genomslag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post exabit Posted July 24 Popular Post Share Posted July 24 1 hour ago Hipshot sa: Kollade lite noga på Sierra askarna nu.. visade sig att den ena asken är full av 150 gr FMJ. Det var ju bra, bara att köra samma recept som de andra FMJ pluggen så torde det lira hyggligt. Blir väl något liknande med Gamekingen som är 180 gr "spitzer" vad nu det innebar. Exanderande förmodligen. Sako kulorna.. tänker att jag testar att ladda dem så får vi se hur de samskjuter med övrigt. Tänker INTE röra befintlig inskjutning, det går på tok för bra för det. Men jag tror de kan funka finfint om man ska avliva ngt bös i en mer knepig miljö. Idag är planen att om det ska skjutas tex vildsvin i byn så får det bli 223:an för att minimera risker men ev att den här kulan kan lösa det med? Vi får se. Spitzer betyder spetsig. Var ju mest rundnos back in the day så spitzer var något alldeles oerhört och bra ord för marknadsföringen. Sierrakulorna (180 grains Gameking) ju definitivt användbara till klass 1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts