sexfemåtta Posted August 2 Share Posted August 2 Skriver det här eftersom jag nu har en blivande apportör jag även gärna vill använda till eftersök. Har tidigare inom bruks hört snackas om att man kan få problem om man söker innan man spårar med hunden. Dvs problem i spåret att hunden hellre vill jobba med hög nos osv.. Därav vart jag fundersam om jag vill göra sökövningar (personsök, tycker det är kul och vem vet vad framtiden innehåller..) med min valp.. men å andra sidan började jag tänka att apporteringen är väl väldigt mycket sök/vinda in och inte lika mkt spåra? Och det gör väl folk med sina apportörer innan spåret "sitter"? Är det kanske gammal bullshit bara? Och för en apportör i praktisk jakt kanske de säker mer än spårar? Trots allt är det ju apporteringen inom jakten som är viktigare än eftersöket för oss. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PAS Posted August 2 Share Posted August 2 13 minutes ago sexfemåtta sa: Skriver det här eftersom jag nu har en blivande apportör jag även gärna vill använda till eftersök. Har tidigare inom bruks hört snackas om att man kan få problem om man söker innan man spårar med hunden. Dvs problem i spåret att hunden hellre vill jobba med hög nos osv.. Därav vart jag fundersam om jag vill göra sökövningar (personsök, tycker det är kul och vem vet vad framtiden innehåller..) med min valp.. men å andra sidan började jag tänka att apporteringen är väl väldigt mycket sök/vinda in och inte lika mkt spåra? Och det gör väl folk med sina apportörer innan spåret "sitter"? Är det kanske gammal bullshit bara? Och för en apportör i praktisk jakt kanske de säker mer än spårar? Trots allt är det ju apporteringen inom jakten som är viktigare än eftersöket för oss. Kommentar utanför ämnet men kommer nyfiket följa tråden. Kommentaren: Vilken skön bild. Sorry. /P 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sexfemåtta Posted August 2 Author Share Posted August 2 Just now, PAS said: Kommentar utanför ämnet men kommer nyfiket följa tråden. Kommentaren: Vilken skön bild. Sorry. /P Alltid bra med bild för uppmärksamhet 😄 hon är bra söt i blåbärsriset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
detstorabla Posted August 2 Share Posted August 2 Mina fem ören.... Säg att du skadskjuter en hare... Då vill du kunna släppa hunden när man kommer till skottplatsen och hunden följer spåret till haren som nu dött. Säg ett par hundra meter. Just det här momentet är för den normala hunden som att följa ett elljusspår då vittringen är färsk. Så i mitt fall, just det spårmomentet tränar vi aldrig. Det behövs liksom inte. Första gången jag släppte på en trut som blivit släpad 300 meter så gick det så att säga av sig självt. Det här är ett av provmomenten för Vorsteh. Tror inte det finns motsvarande på retriever? Du vill också kunna hitta en fågel i riset som trillat ner någonstans utan att hunden sett nedslagsplatsen. Och det gör den med nosen och då på vindvittring, alltså inget spår. Sen eftersöksträning (= Viltspår med lite längre liggtider än exemplet längst upp), jag började med det så fort jag såg att hunden fattat att nosen är grejen. När jag gick kurs hos Ingela så diskuterade vi lite skillnader mellan Retriever och Fågelhundar i apportmomentet. Om jag nu minns rätt så är retrieverar mycket mer dirigering (gå vänster, gå ut, söksignal=sök där ) osv. Medan vi med fågelhund i princip bara skickar hunden i rätt riktning (map vind) och sen om den får vittring så ska den gå på viltet direkt. Med reservation för att det var ett tag sen jag gick kursen. Men åter till din fråga Alla sökövningar du gör kommer ju någonstans gå ut på att lära och uppmuntra hunden att använda nosen. Jag kan tänka mig att om man bara fokuserar på spår(som kräver spårnoggrannhet) i början så kan det KANSKE vara svårare att få hunden att söka på vindvittring sen. Men i praktiken... Jag antar att du redan gömmer dig när du går promenader så att hunden ska hålla koll på dig. Tänk på vinden så ser du om hunden känner din vittring innan hon ser dig. Ge gärna mat på gräsmattan så hon får leta med nosen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sexfemåtta Posted August 2 Author Share Posted August 2 1 hour ago, detstorabla said: Mina fem ören.... Säg att du skadskjuter en hare... Då vill du kunna släppa hunden när man kommer till skottplatsen och hunden följer spåret till haren som nu dött. Säg ett par hundra meter. Just det här momentet är för den normala hunden som att följa ett elljusspår då vittringen är färsk. Så i mitt fall, just det spårmomentet tränar vi aldrig. Det behövs liksom inte. Första gången jag släppte på en trut som blivit släpad 300 meter så gick det så att säga av sig självt. Det här är ett av provmomenten för Vorsteh. Tror inte det finns motsvarande på retriever? Du vill också kunna hitta en fågel i riset som trillat ner någonstans utan att hunden sett nedslagsplatsen. Och det gör den med nosen och då på vindvittring, alltså inget spår. Sen eftersöksträning (= Viltspår med lite längre liggtider än exemplet längst upp), jag började med det så fort jag såg att hunden fattat att nosen är grejen. När jag gick kurs hos Ingela så diskuterade vi lite skillnader mellan Retriever och Fågelhundar i apportmomentet. Om jag nu minns rätt så är retrieverar mycket mer dirigering (gå vänster, gå ut, söksignal=sök där ) osv. Medan vi med fågelhund i princip bara skickar hunden i rätt riktning (map vind) och sen om den får vittring så ska den gå på viltet direkt. Med reservation för att det var ett tag sen jag gick kursen. Men åter till din fråga Alla sökövningar du gör kommer ju någonstans gå ut på att lära och uppmuntra hunden att använda nosen. Jag kan tänka mig att om man bara fokuserar på spår(som kräver spårnoggrannhet) i början så kan det KANSKE vara svårare att få hunden att söka på vindvittring sen. Men i praktiken... Jag antar att du redan gömmer dig när du går promenader så att hunden ska hålla koll på dig. Tänk på vinden så ser du om hunden känner din vittring innan hon ser dig. Ge gärna mat på gräsmattan så hon får leta med nosen. Mycket matnyttigt.. en sak bara, mina fundering är främst mer...tvärtom? Dvs kan man sabotera spårträningen om man kör mest bara sök (hög nos/vittring) i början. Jag har hört detta förut och min förra hund försökte ofta gå på vittring i spår.. med tapp som resultat. Om det var kopplat till vår sökträning eller ej vet jag inte. Men som sagt...å andra sidan är väl apportering oavsett mestadels en sökövning..om än det kan bli element av att spåra ner en springande fågel tex. Bog använder hon nosen redan förresten.. ibland är den som klistrad i backen ute på gårdsplanen. Ska testa lite godissök (detta är ju också en sökövning som man ofta gör när de är små iofs.) Försöker gömma mig ibland. Blandade resultat, hon är ganska nöjd att gå och nosa helt ensam ett tag.. inkallningen funkar dock.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
detstorabla Posted August 2 Share Posted August 2 5 minutes ago sexfemåtta sa: Mycket matnyttigt.. en sak bara, mina fundering är främst mer...tvärtom? Dvs kan man sabotera spårträningen om man kör mest bara sök (hög nos/vittring) i början. Jag har hört detta förut och min förra hund försökte ofta gå på vittring i spår.. med tapp som resultat. Om det var kopplat till vår sökträning eller ej vet jag inte. .... Försöker gömma mig ibland. Blandade resultat, hon är ganska nöjd att gå och nosa helt ensam ett tag.. inkallningen funkar dock.. Jo , kanske. Jag har problem med spårnoggrannhet då min gärna går över på vindvittring med rätt hög nos när jag tränar viltspår med klöv. Men då ska vi komma ihåg att en fågelhund under jakt nästan uteslutande finner fågel med vindvittringen. Sen kan de följa löpor av tex tjäder ganska långt. När det gäller gömma sig om hunden är obrydd. Gå till ett nytt ställe, i skog, inte på öppna ytor. När hon börjar glida iväg och lukta så kör man. Du får ha lite tålamod, det ska bli lite läbbigt att hon inte vet var du är. Jag brukar säga att det är inte jag som ska hålla rätt på hunden utan tvärtom. Har många fel på min hund men han håller fan koll på mig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sexfemåtta Posted August 2 Author Share Posted August 2 2 hours ago, detstorabla said: Jo , kanske. Jag har problem med spårnoggrannhet då min gärna går över på vindvittring med rätt hög nos när jag tränar viltspår med klöv. Men då ska vi komma ihåg att en fågelhund under jakt nästan uteslutande finner fågel med vindvittringen. Sen kan de följa löpor av tex tjäder ganska långt. När det gäller gömma sig om hunden är obrydd. Gå till ett nytt ställe, i skog, inte på öppna ytor. När hon börjar glida iväg och lukta så kör man. Du får ha lite tålamod, det ska bli lite läbbigt att hon inte vet var du är. Jag brukar säga att det är inte jag som ska hålla rätt på hunden utan tvärtom. Har många fel på min hund men han håller fan koll på mig! Ja det är toppen när de gör det! Man blir ju lätt lite rädd att de ska sväva iväg dock.. men detta är annat ämne än tråden så ska ta det nån annanstans Ja, alltså även en retriever kommer väl mest bara gå på vittring i jakt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BigJim Posted August 3 Share Posted August 3 Jobba med spår i medvind och ålder på spåren borde hjälpa till med spårnoggrannhet. Men har man en hund med vilt- och jaktintresse löser det sig. Jag skulle inte oroa mig om det. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sexfemåtta Posted August 3 Author Share Posted August 3 Nä orkar nog fan inte oroa en massa. Blir hon ingen superduperspårhund vore det inte hela världen heller. Det är trots allt främst andra saker vi är mest intresserade av. Men iaf en intressant frågeställning tycker jag. Just nu får det dröja med nån särskild sökträning ändå. Räcker fint med att miljöträna och leka, kalla in osv. Får väl fundera mer framåt månaderna går om vi vill peppa på personsöket å. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted August 3 Share Posted August 3 Ett moment du kan lägga in i apportsökträningen sedan är att göra lite släpspår.. alltså nedslag på fågel och sen släpa iväg pippi en bit. Den delen KAN behöva tränas, många fixar det galant ändå, men de behöver några löpor innan de reder ut det. Men nej, oroa dej inte. Kör eftersök i sele så hon fattar att nu är det något annat på G och som Jim sa, lägg i medvind. Börja med godissök i medvind, enkelt och kort. När du sedan testar klöv så behöver den inte ligga i tre dygn i början, gå på ganska snart första svängen så hon fattar. Sen får du nedhastigheten genom att lägga svårare med lägre liggtider. Apporteringen ska funka ändå, det går att träna båda momenten samtidigt typ.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan1986 Posted August 4 Share Posted August 4 Nu är din hund fortfarande valp så kraven är ju låga. Jag hade kört på det som Hipshot är inne på så kör spår med sele eller annat arbetstecken. Märker tydlig skillnad på min hund, när selen kommer fram så byter han fokus. Det hade kanske sparat mig en heldel huvudbry om jag kört på det från början och det blivit tydligare för när det är ok att gå på klöv. Viltspår började jag med motivationsruta dvs viltlukt inom en ruta på 2x2m med godis/foder. När hunden gick utanför rutan bröt jag och visade på igen med kommando. Sen raka spår, 1vinkel, 2 vinklar, spetsig vinkel osv… och inte glömma korta spår på hårda underlag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusN Posted August 4 Share Posted August 4 Arbetstecken är viktiga. Jag spårar alltid med sele och långlina. Hunden blir skärpt när det kommer på, men den skärpan kom av riktiga sök, inte klövspåren. Mtp att en retriver vindar fågel så skulle jag vara noggrann med arbetstecken för spår där den ska ha näsan ordentligt i backen. Vill man ha en bra spårhund är det viktigt att hunden går i spårkärnan och inte vindar längs spåret, för om det är svag vittring i ett spår kommer den som vindar (lär sig att vara lite slarvig) inte att lösa spåret. Vet att en del kör mjukost och godis i spårkärnan för att belöna att vara där. De riktigt seriösa sätter band precis där klöven dragits för att kunna följa i efterhand, man minns nämligen rätt dåligt efter en stund exakt var man gått. Själv sätter jag klöv på ett kvastskaft och håller pinnen ut från stigen som jag går på. Då vet jag att hunden ska spåra lite mer än en meter längs stigen. Och att den inte spårar mig (iaf inte direkt). Nu hör det till saken att mina tycker att klövspår är rätt trist. Under jaktsäsong ignorerar de mer eller mindre gammal klöv. Men i verkligheten funkar det, de vet skillnaden. Man kan förstärka belöningen i klövspår både i spårkärnan och vid avslut, beroende på vad som motiverar hunden. Vet att Faxe hade en basset som började spåra pga mys och ostbågar vid avslut. En annan sak som en del eftersöksnördar gör är att spåra med bukskinn från ett jakt eller trafikskadat vilt som gått iväg. Bukskinnet ska innehålla mer adrenalin så att hunden lär sig att sortera ut rätt djur ur en grupp och inte tar ett friskt. Det är ju inte alltid det finns bra blod som verifierar. Min äldsta basset kunde man inte lita på första åren. Han ville efter vad som helst. Nu har han fattat vad som ska letas efter utan att starta honom i skottplatsen, även om jag föredrar att föra det för att verifiera att han går på rätt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sexfemåtta Posted August 10 Author Share Posted August 10 Nu har jag iofs en liten promenixsele på henne till vardags-promenader då jag gärna vill ha henne "lös" med säkerhet så mycket som möjligt. Men nog kan de lära sig olika selar = olika moment. Dvs en särskild sele för spårning, eller arbetstecken för sök osv. Precis som ni säger har jag tidigare lärt mig också att man ska försöka jobba in hunden att gå i kärnan. Att sätta vimplar längs vägen har jag alltid gjort förut (flera år sen nu) när jag tränade, annars minns jag inte alls vart kärnan var. Men min briard var slarvig med det och jag var aldrig motiverad sen att försöka kämpa vidare då det inte var så viktigt för oss. Vill gärna försöka göra rätt denna gång så har tagit det lite lugnt nu.. hunden måste inte kunna spåra redan som 3-månaders.. nog mer viktigt att jag inte slarvar när jag väl ska träna, så att vi har riktig medvind osv. Går vinden hit och dit tänker jag lika gärna skippa träningen tills jag vet att den ligger rätt. Tänkte det vore kanske bra för oss att gå kurs med nån duktig eftersöksperson, eller träna med nån av de jag känner som kan det hela.. Inom personsök känner jag duktigt folk som jag varit och hängt med, så den biten (såvida jag vill göra det) är nog inga större problem att komma in i. Nu kanske folk kan tänka att det är dumt att köra det också, men vafan, tycker både hunden och jag att det är skoj så har jag svårt att tro att hon inte ska veta när det är jakt på G ändå. Enligt uppfödaren är det iaf inget fel att köra annan hundsportsträning också, de har både jagat, kört rallylydnad, agility, whatever. Men som ni säger, olika utrustning/tecken för de specifika aktiviteterna är nog toppen att vara väldigt konsekvent med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts