Johan1986 Posted August 9, 2024 Posted August 9, 2024 Min HQA 146 har legat ett i malpåse ett tag, men med en hund som gärna ger sig på spår kan behovet av ett närstridsvapen med lite grövre piller plötsligt uppstå. Har prövat lite och kommit fram till att orginal riktmedel nog duger men tror jag skulle bli hjälpt av en korntunnel. Senare kanske ett starkare korn införskaffas. Men var får man tag på korntunnel? Eller det är något enklast filas fram ur en lämplig rörbit av någon med lite handlag? Någon som sitter på ett original och kan ge lite mått? Quote
Fläskfia Posted August 10, 2024 Posted August 10, 2024 Korntunnel är väl ett främre riktmedel istället för kornet? Vad har du för riktmedel i aktern på bössan? Quote
Johan1986 Posted August 10, 2024 Author Posted August 10, 2024 Kornskydd är kanske ett bättre ord? På tyska verkar båda gångbara. har hittat det här https://www.newenglandcustomgun.com/proddetail.php?prod=4240 samt några andra på samma sida som är väldigt snarlika det som finns i Recknagels katalog. Quote
Järven Posted August 10, 2024 Posted August 10, 2024 Dom här kanske kan funka ? Främre siktskydd för spannmålstunnel K98 | Lomax Militaria (lomax-militaria.de) Kornschutzbügel für K98 - Re-enactment Shop 1 Quote
Johan1986 Posted August 10, 2024 Author Posted August 10, 2024 9 hours ago Järven sa: Dom här kanske kan funka ? Främre siktskydd för spannmålstunnel K98 | Lomax Militaria (lomax-militaria.de) Kornschutzbügel für K98 - Re-enactment Shop Tack, värt att pröva. Tror ev att jag får fila en halvmåne för att den låsa. Quote
Hipshot Posted August 12, 2024 Posted August 12, 2024 Jag kan kika hemma, jag har någon som ligger.. Tror den kan ha kommit från min gamla Hqa klon från Italien. Hittar jag den så skickar jag in en bild här så får du se.. Hittar jag den och du vill ha den så kostar den portot typ. Den har legat läääääänge. 1 Quote
Dansken Posted August 12, 2024 Posted August 12, 2024 Är det frästa spår i din kornfot som korntunneln ska glida i? Har set kornfot både med och utan fräst spår. Husq. 46 hade en liten "trekantig" och på 640 kom det en stor rund grej. 1600 serien hade också korntunnel. Om du inte har spår i kornfoten behöver du sätta upp pipan i fräsen och köra ett spår på båda sidor med en skivfräs som passar till den kornfot du väljer. Quote
Johan1986 Posted August 12, 2024 Author Posted August 12, 2024 Så här ser kornfoten ut, den ser ut att ha en radie som buktar ut i mitten. Antar att original korntunnel är halvmåneformad och fjädrar lite för att låsas fast. Quote
dptrapper Posted August 14, 2024 Posted August 14, 2024 Får du inte tag i nått så tror även jag att jag kan ha. hör av dig i å fall. 1 Quote
Johan1986 Posted August 14, 2024 Author Posted August 14, 2024 7 hours ago dptrapper sa: Får du inte tag i nått så tror även jag att jag kan ha. hör av dig i å fall. Du får gärna kolla, den till k98 kommer inte passa. Den är omvänd i radierna Quote
Hipshot Posted August 14, 2024 Posted August 14, 2024 Snäppet vassare än Urban (de som vet, de vet) på att fotografera Är det ngt som kan vara av intresse? Pma adress osv så löser jag det.. Minns fan inte vad den suttit på för bössa men jag TROR det var en Italienproducerad Hqa dvs Zoli. Hittade baser till Sako fästen med.. har för mej att det kan ha varit såna som jag inte skickade till Exabit eller om det var Dansken för lite sen 1 Quote
Johan1986 Posted August 15, 2024 Author Posted August 15, 2024 7 hours ago Hipshot sa: Snäppet vassare än Urban (de som vet, de vet) på att fotografera Är det ngt som kan vara av intresse? Pma adress osv så löser jag det.. Minns fan inte vad den suttit på för bössa men jag TROR det var en Italienproducerad Hqa dvs Zoli. Hittade baser till Sako fästen med.. har för mej att det kan ha varit såna som jag inte skickade till Exabit eller om det var Dansken för lite sen Den ser ruggigt intressant ut PM kommer Quote
dptrapper Posted August 15, 2024 Posted August 15, 2024 Aj då kommer inte mina att passa, de är alla från 640 Quote
Johan1986 Posted August 15, 2024 Author Posted August 15, 2024 2 hours ago dptrapper sa: Aj då kommer inte mina att passa, de är alla från 640 Ingen aning om hur 640s kornfot ser ut. @Dansken kanske har koll. Han nämnde ”en stor rund grej”😀 Quote
Järven Posted August 15, 2024 Posted August 15, 2024 Så här ser orginal kornskydd ut på min tidiga Husqvarna 640 M98 tillverkad 1948 med pipring, skruv som låser skruv i underbeslaget laddram och tummuttag. Det som i stort skiljer sig mot en 146 är pipans avsmalning framför pipmuttern och så kolven, så kornskyddets infästning borde sannolikt vara identiska på dessa då min kornfot ser likadan ut. Borde ju vara en skitsak att modifiera en från en K98 eller Hipshots, alternativt tillverka en själv av en tunnväggig rörstump. Quote
Johan1986 Posted August 20, 2024 Author Posted August 20, 2024 Inte kommit fram än. Borde landa i lådan imorgon Quote
Popular Post Johan1986 Posted August 21, 2024 Author Popular Post Posted August 21, 2024 Den passade perfekt. Lite dremlande så passade den även skapligt över radien i spåren. Svårt att få till en vettig bild, men vid anläggning och kornet i rätt läge så lägger sig korntunneln och bildar den övre halvan av cirkeln i siktbladet. Tack Hipshot. 4 Quote
Hipshot Posted August 24, 2024 Posted August 24, 2024 Kul! Varsågod.. bättre att du tittar igenom den nu och då än att den ligger och skramlar i en skrotlåda här! 1 Quote
Recommended Posts