Jump to content

Recommended Posts

Posted

Min HQA 146 har legat ett i malpåse ett tag, men med en hund som gärna ger sig på spår kan behovet av ett närstridsvapen med lite grövre piller plötsligt uppstå. 

Har prövat lite och kommit fram till att orginal riktmedel nog duger men tror jag skulle bli hjälpt av en korntunnel. Senare kanske ett starkare korn införskaffas. Men var får man tag på korntunnel? Eller det är något enklast filas fram ur en lämplig rörbit av någon med lite handlag? 

Någon som sitter på ett original och kan ge lite mått? 

Posted

Korntunnel är väl ett främre riktmedel istället för kornet?
Vad har du för riktmedel i aktern på bössan? 

Posted

Jag kan kika hemma, jag har någon som ligger.. Tror den kan ha kommit från min gamla Hqa klon från Italien. Hittar jag den så skickar jag in en bild här så får du se.. Hittar jag den och du vill ha den så kostar den portot typ. Den har legat läääääänge.

• Like 1
Posted

Är det frästa spår i din kornfot som korntunneln ska glida i?

Har set kornfot både med och utan fräst spår.

Husq. 46 hade en liten "trekantig" och på 640 kom det en stor rund grej.

1600 serien hade också korntunnel.

Om du inte har spår i kornfoten behöver du sätta upp pipan i fräsen och köra ett spår på båda sidor med en skivfräs som passar till den kornfot du väljer.

Posted

Så här ser kornfoten ut, den ser ut att ha en radie som buktar ut i mitten. Antar att original korntunnel är halvmåneformad och fjädrar lite för att låsas fast. 

IMG_5449.jpeg

IMG_5448.jpeg

Posted

Får du inte tag i nått så tror även jag att jag kan ha. :)

hör av dig i å fall.

• Like 1
Posted
7 hours ago dptrapper sa:

Får du inte tag i nått så tror även jag att jag kan ha. :)

hör av dig i å fall.

Du får gärna kolla, den till k98 kommer inte passa. Den är omvänd i radierna 

Posted

Snäppet vassare än Urban (de som vet, de vet) på att fotografera :blush:

Är det ngt som kan vara av intresse?

Pma adress osv så löser jag det..

Minns fan inte vad den suttit på för bössa men jag TROR det var en Italienproducerad Hqa dvs Zoli. 

Hittade baser till Sako fästen med.. har för mej att det kan ha varit såna som jag inte skickade till Exabit eller om det var Dansken för lite sen :huh:

IMG_0084.jpeg

IMG_0083.jpeg

IMG_0082.jpeg

• Like 1
Posted
7 hours ago Hipshot sa:

Snäppet vassare än Urban (de som vet, de vet) på att fotografera :blush:

Är det ngt som kan vara av intresse?

Pma adress osv så löser jag det..

Minns fan inte vad den suttit på för bössa men jag TROR det var en Italienproducerad Hqa dvs Zoli. 

Hittade baser till Sako fästen med.. har för mej att det kan ha varit såna som jag inte skickade till Exabit eller om det var Dansken för lite sen :huh:

Den ser ruggigt intressant ut 

PM kommer

Posted

Aj då kommer inte mina att passa, de är alla från 640

Posted
2 hours ago dptrapper sa:

Aj då kommer inte mina att passa, de är alla från 640

Ingen aning om hur 640s kornfot ser ut. 

@Dansken kanske har koll. Han nämnde ”en stor rund grej”😀

Posted

Så här ser orginal kornskydd ut på min tidiga Husqvarna 640 M98 tillverkad 1948 med pipring, skruv som låser skruv i underbeslaget laddram och tummuttag.

Det som i stort skiljer sig mot en 146 är pipans avsmalning framför pipmuttern och så kolven, så kornskyddets infästning borde sannolikt vara identiska på dessa då min kornfot ser likadan ut.

Borde ju vara en skitsak att modifiera en från en K98 eller Hipshots, alternativt tillverka en själv av en tunnväggig rörstump.

IMG_20240815_190939_265.jpg

Posted

Inte kommit fram än. Borde landa i lådan imorgon 

Posted

Kul! Varsågod.. bättre att du tittar igenom den nu och då än att den ligger och skramlar i en skrotlåda här!

• Like 1