Jump to content

130gr ttsx till 308win. Norma 200/202? Laddvikter

marcus.söderlund

Recommended Posts

Söker laddning för 130gr ttsx till 308win. Har norma 200 och 202 hemma som skulle kunna funka. 48cm piplängd.

Någon här som testat?

11 hours ago marcus.söderlund sa:

Söker laddning för 130gr ttsx till 308win. Har norma 200 och 202 hemma som skulle kunna funka. 48cm piplängd.

Någon här som testat?

Ska rulla det igenom QL.  Har själv tänkt på den kulan till min SFAR.

12 hours ago marcus.söderlund sa:

Någon här som testat?

Så, nu har jag kört en simulering i QL.

Jag har använt mig av 69.5mm total patronlängd, vilket är den längd som Barnes använder i sin laddtabell.

Övriga faktorer som jag brukar titta på, är fyllnadsmängd och Burn rate.  Vill gärna ha båda så nära 100% som möjligt.

Bilden nedan visar vad jag skulle använda för min/max värden för varje krut.  202 på max blir lite komprimerat, men det är helt ok.

Hastighetsspannet är närmast identiskt, så det är väl hugget som stucket vilket av dessa två krut man använder, men i mitt fall, så hade jag kört 200, huvudsakligen för att undvika för stor mynningsflamma.

TTSX130.thumb.jpg.b15945f82bb4682ed391b0921f276832.jpg

1 hour ago Islänningen sa:

Så, nu har jag kört en simulering i QL.

Jag har använt mig av 69.5mm total patronlängd, vilket är den längd som Barnes använder i sin laddtabell.

Övriga faktorer som jag brukar titta på, är fyllnadsmängd och Burn rate.  Vill gärna ha båda så nära 100% som möjligt.

Bilden nedan visar vad jag skulle använda för min/max värden för varje krut.  202 på max blir lite komprimerat, men det är helt ok.

Hastighetsspannet är närmast identiskt, så det är väl hugget som stucket vilket av dessa två krut man använder, men i mitt fall, så hade jag kört 200, huvudsakligen för att undvika för stor mynningsflamma.

TTSX130.thumb.jpg.b15945f82bb4682ed391b0921f276832.jpg

Stort tack! Blir att ladda ikväll o kanske skjuta likaså 👌

• 2 weeks later...
På 2024-08-13 at 12:51 marcus.söderlund sa:

Stort tack! Blir att ladda ikväll o kanske skjuta likaså 👌

Har du provat nu??

7 hours ago Islänningen sa:

Har du provat nu??

Hej.

Skjutit men behöver mer utvärdering och mäta hastighet. Väldigt mild rekyl. Gjorde tryckstege lite högre än skrivet utan problem men backade till 40 blankt. Sköt så bra man kan förvänta sig av prylarna iaf :)

• Like 1