marcus.söderlund Posted August 12 Share Posted August 12 Söker laddning för 130gr ttsx till 308win. Har norma 200 och 202 hemma som skulle kunna funka. 48cm piplängd. Någon här som testat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Islänningen Posted August 13 Share Posted August 13 11 hours ago marcus.söderlund sa: Söker laddning för 130gr ttsx till 308win. Har norma 200 och 202 hemma som skulle kunna funka. 48cm piplängd. Någon här som testat? Ska rulla det igenom QL. Har själv tänkt på den kulan till min SFAR. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Islänningen Posted August 13 Share Posted August 13 12 hours ago marcus.söderlund sa: Söker laddning för 130gr ttsx till 308win. Har norma 200 och 202 hemma som skulle kunna funka. 48cm piplängd. Någon här som testat? Så, nu har jag kört en simulering i QL. Jag har använt mig av 69.5mm total patronlängd, vilket är den längd som Barnes använder i sin laddtabell. Övriga faktorer som jag brukar titta på, är fyllnadsmängd och Burn rate. Vill gärna ha båda så nära 100% som möjligt. Bilden nedan visar vad jag skulle använda för min/max värden för varje krut. 202 på max blir lite komprimerat, men det är helt ok. Hastighetsspannet är närmast identiskt, så det är väl hugget som stucket vilket av dessa två krut man använder, men i mitt fall, så hade jag kört 200, huvudsakligen för att undvika för stor mynningsflamma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcus.söderlund Posted August 13 Author Share Posted August 13 1 hour ago Islänningen sa: Så, nu har jag kört en simulering i QL. Jag har använt mig av 69.5mm total patronlängd, vilket är den längd som Barnes använder i sin laddtabell. Övriga faktorer som jag brukar titta på, är fyllnadsmängd och Burn rate. Vill gärna ha båda så nära 100% som möjligt. Bilden nedan visar vad jag skulle använda för min/max värden för varje krut. 202 på max blir lite komprimerat, men det är helt ok. Hastighetsspannet är närmast identiskt, så det är väl hugget som stucket vilket av dessa två krut man använder, men i mitt fall, så hade jag kört 200, huvudsakligen för att undvika för stor mynningsflamma. Stort tack! Blir att ladda ikväll o kanske skjuta likaså 👌 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Islänningen Posted August 22 Share Posted August 22 På 2024-08-13 at 12:51 marcus.söderlund sa: Stort tack! Blir att ladda ikväll o kanske skjuta likaså 👌 Har du provat nu?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcus.söderlund Posted August 22 Author Share Posted August 22 7 hours ago Islänningen sa: Har du provat nu?? Hej. Skjutit men behöver mer utvärdering och mäta hastighet. Väldigt mild rekyl. Gjorde tryckstege lite högre än skrivet utan problem men backade till 40 blankt. Sköt så bra man kan förvänta sig av prylarna iaf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts