Jump to content

Recommended Posts

Posted

Skjuter en del sporting med en Beretta 686 sporting med 28" pipor. Största orsaken till bommar är nog bakom kolven.

Men, jag kände på en 694 på banan, viken skillnad. Den kändes mycket mer lättpekad och snabbare än min, trotts att den har längre pipor och min är en aning baktung då jag förlängt den lite. Även pistolgreppet var mycket bekvämare. Har känt och klämt på 694or tidigare, men nu var det direkt efter att jag skjutit med min egen.

Inte blev det bättre av att jag var och klämde på en Browning 725 sporter, även den kändes  bra.

Men en liten fundering om Browning. Baskylen är full med hål och en massa bitar som skall passa ihop när man stänger bössan. Vet att det är en bra och stark  konstruktion men det ser lite ut som lego....

Ni som skjuter med Browning, är det inte lätt att få in en massa smuts där när lådan är så öppen undertill?

Den andra frågan är,  borde jag byta bössa?

I så fall, 725 vs 694?

Posted

Hade inte bytt

• Mr P changed the title to Villhöver....
Posted
4 hours ago Mr P sa:

Ni som skjuter med Browning, är det inte lätt att få in en massa smuts där när lådan är så öppen undertill?

Den andra frågan är,  borde jag byta bössa?

I så fall, 725 vs 694?

Vaddå, menar du att förnuftet kan styra villhöverkänslan?? :D

Avseende håligheterna.. det är ett ickeproblem avseende skräp. Tror det hänt.. en gång..? att det krupit in ngt grässtrå under lådan, avgjort fler gånger ovan lådan. Däremot så var jag inte glad när jag köpte 425:an initialt.

Visade sig att kanterna i lådan undertill var rätt jävla vassa. När man gick med bössan bruten en varm dag i augusti med skjortärmarna uppkavlade så fick man fan sår på underarmen. Nu har det med åren skavts ned eller något, problemet har försvunnit. Men det var en grej som jag störde mej på rejält i början. 

Byta eller inte? Det är väl kul, har den där känslan letat sig in i skallen så.. :P  Sen Beretta eller Browning, omöjligt att avgöra. OM du byter, ta den bössan som "talar till dej" mest.

Posted
2 hours ago Hipshot sa:

Vaddå, menar du att förnuftet kan styra villhöverkänslan?? :D

Avseende håligheterna.. det är ett ickeproblem avseende skräp. Tror det hänt.. en gång..? att det krupit in ngt grässtrå under lådan, avgjort fler gånger ovan lådan. Däremot så var jag inte glad när jag köpte 425:an initialt.

Visade sig att kanterna i lådan undertill var rätt jävla vassa. När man gick med bössan bruten en varm dag i augusti med skjortärmarna uppkavlade så fick man fan sår på underarmen. Nu har det med åren skavts ned eller något, problemet har försvunnit. Men det var en grej som jag störde mej på rejält i början. 

Byta eller inte? Det är väl kul, har den där känslan letat sig in i skallen så.. :P  Sen Beretta eller Browning, omöjligt att avgöra. OM du byter, ta den bössan som "talar till dej" mest.

Erfarenhetsmässigt brukar villhöver vinna, förr eller senare. 

• Like 1
Posted

Fällan med dyra kikarsikten har jag gått i redan, så det är inget nytt. Men en bra Perazzi är förmodligen betydligt dyrare än en Zeiss.

Jag har tillbringat 10 år i maskinrum eller på verkstadsgolv och har tillgång till en komplett verkstad så den biten skulle nog ordna sig, om jag väljer den vägen.

Var och sköt 4 serier Sporting i kväll och det gick riktigt hyfsat. Kände på en 725a mellan serierna, den kändes inte lika lättpekad som 694an förra veckan....

Det var sista kvällen banan var öppen för säsongen, så jag hinner grubbla lite över vintern.

• Like 1
  • 2 months later...