Popular Post Bjorn.h Posted September 6 Popular Post Posted September 6 Det är nått med gamla fina hagelpatroner.. Gyttorp 16/70 Vihtavuori Metso 16/70, asken med tjädertuppen är hårdvaluta 7 Quote
Mr P Posted September 6 Posted September 6 Vihtavuori Metso började jag min jägarbana med. Bet bra på sjöfågel, trots namnet. ( Metso =skog på finska) Quote
Bjorn.h Posted September 6 Author Posted September 6 På 2024-09-06 at 21:26 Mr P sa: Vihtavuori Metso började jag min jägarbana med. Bet bra på sjöfågel, trots namnet. ( Metso =skog på finska) Nästan rätt, Metso = tjäder Metsä = skog Quote
Popular Post Bjorn.h Posted September 6 Author Popular Post Posted September 6 Metallhylsor har tillverkats för militära ändamål, de skulle inte svälla när man krigade i djungeln. Om de även varit ämnade för jakt vet jag inte. 3 Quote
Mr P Posted September 6 Posted September 6 29 minutes ago Bjorn.h sa: Nästan rätt, Metso = tjäder Mestä = skog Undrar varför jag aldrig fick bra vitsord i finska..... Quote
MagnusN Posted September 6 Posted September 6 Gyttorps röda lägger jag i när det är harjakt. Bara för att man ska. Hade en riktigt fin obruten gammal ask som jag skickade med @Finskavapen när han köpte min Merkel 8. Det är harmat det. 2 Quote
Hipshot Posted September 7 Posted September 7 Fattar inte varför man går igång så hårt på dessa tingestar? Men det är väl nostalgin, minnena, upplevelserna samt .. lukten Fick två gamla 25 askar av Mike för kajor för ett tag sedan.. några år typ.. har fan inte hjärta att dra iväg såna fina patroner på flygråttor! De står kvar och är fina! 1 1 Quote
Bjorn.h Posted September 7 Author Posted September 7 Det var bättre ordning förr när olika hagel hade olika färg. 1 1 Quote
Popular Post Bjorn.h Posted September 8 Author Popular Post Posted September 8 12/65 33g runda fina och exakt 4mm hagel. Rosa hylsor ser man inte varje dag. Blir nog dra iväg en smäll ur v pipan. 4 Quote
Popular Post Mr P Posted September 9 Popular Post Posted September 9 Var och rotade längst bak i skåpet. 3 Quote
Järven Posted September 9 Posted September 9 Vet inget om gamla hagelpatroners kvalitet, men dom definitivt gjorda med mer stil och kärlek. 1 1 Quote
Fläskfia Posted September 10 Posted September 10 Det här var det äldsta jag kunde hitta. Gyttorp Private Brand kal 12/65 blyhagel US7,5 papphylsa filtförladdning. Bussköt litet lerduvor på en kompis landställe, vi hade jagat sjöfågel på morgonen men inte fått något. Men då när vi skjuter lerduvor flyger det förbi två änder på ganska styvt håll. Sköt på en som damp ned stendöd. Var för några år sedan. Idag håller jag hårdare i dessa patroner. 2 Quote
Popular Post Bjorn.h Posted September 10 Author Popular Post Posted September 10 Vihtavuoris gamla plastlådor, perfekt ha i fickan så papphylsorna hålls torra och fina. 3 Quote
Hipshot Posted September 10 Posted September 10 2 hours ago Fläskfia sa: Det här var det äldsta jag kunde hitta. Gyttorp Private Brand kal 12/65 blyhagel US7,5 papphylsa filtförladdning. Bussköt litet lerduvor på en kompis landställe, vi hade jagat sjöfågel på morgonen men inte fått något. Men då när vi skjuter lerduvor flyger det förbi två änder på ganska styvt håll. Sköt på en som damp ned stendöd. Var för några år sedan. Idag håller jag hårdare i dessa patroner. Det där är fina grejer!! Bly dessutom.. Å ena sidan så är det förbannat kul alla dessa Privat Brands, har extremt många olika nere i källaren från div olika ställen.. å andra sidan syns det att det är lite sunkigare produktion, de är inte gjorda för att räcka speciellt länge. Det är ingen plugg som åker i och ur oskjuten direkt. Lacken är urkass så de blev fuktskadade direkt. Vi sköt Hargs Bruks version på eftersök stundtals.. ganska våta event om jag säger så. Men du sitter på en skatt där, bly i nyare tappning.. riktigt bra skit! 1 Quote
Fläskfia Posted September 10 Posted September 10 Dessutom bevis på att superheavydutynerdmagnumextrem med 50 gram US3 hagel är total waste. 24 gram halvsunkig gyttorp fungerar ypperligt. I varje fall i en Husqvarna 310 fr 1918 på en and på 35 meter. Ingen som har fler bilder? Quote
Hipshot Posted September 10 Posted September 10 Om jag får tag på obrutna förpackningar likt ovan framöver så kommer jag inte skjuta iväg dem utan spara.. Fan lite ågren nu när jag för ett eller två år sedan stod och drog iväg Gyttorp Game 27 samt Nickel Trap på kråkor, hade en ask av varje. De jag har nu får helt klart bo kvar, ska flytta in dem från garaget till andra vapenskåpet.. Quote
Popular Post Galne Posted September 10 Popular Post Posted September 10 Lite Sellier & Bellot trap från 1975, tre askar så på banan och man är rätt mör!! 4 Quote
Hipshot Posted September 10 Posted September 10 Inte skjuta finskott på lerduvor 👆 Var i garaget o kollade, där stod bara pluggen jag fick av Mike.. + lite nostalgiaskar med annat bös. Gafab/ Gyttorpe Grouse tillverkad 2012 enl asken sen den bästa kråkplugg jag haft hitintills tror jag. Saga Elite 28/6 ❤️ Samt en ask Hull 28/7.. fick en låda av Wizard back in the days.. bra skit! 2 Quote
Fläskfia Posted September 10 Posted September 10 Söte Jesus vad mycket godsaker. Jag hade två kartonger med Private Brand men det mesta sköts på lerduvor. 4 askar kvar.😢 Quote
Hipshot Posted September 10 Posted September 10 10 minutes ago Fläskfia sa: Söte Jesus vad mycket godsaker. Jag hade två kartonger med Private Brand men det mesta sköts på lerduvor. 4 askar kvar.😢 Vafan du riskerar utvisas fr forumet 😇😂 Har någonslags mellanförvaring vid vapen-vapenskåpet, i den burken fanns nedan plugg + några nyare pryttlar som inte var så sexiga. Hittade ngn Rottweil trap med Gordon culot.. undrar vad den kostat någon någongång? De är ju dyra redan i standardutförande. 1 Quote
Hipshot Posted September 10 Posted September 10 Och detta är då slutförvaringen.. för 15 år sedan gick jag igenom påsen och rensade ut dubbletter kanske dags igen? Mkt nostalgi i den ikea påsen men även massor med plugg man aldrig sett tidigare. IMG_0194.mov 1 Quote
Ken1 Posted September 10 Posted September 10 13 minutes ago Hipshot sa: Vafan du riskerar utvisas fr forumet 😇😂 Har någonslags mellanförvaring vid vapen-vapenskåpet, i den burken fanns nedan plugg + några nyare pryttlar som inte var så sexiga. Hittade ngn Rottweil trap med Gordon culot.. undrar vad den kostat någon någongång? De är ju dyra redan i standardutförande. Hmmm känner igen några av dom där 🤣🤣 1 Quote
Fläskfia Posted September 10 Posted September 10 Men tjosan vilken kulig påse! Jagar du med dessa? Quote
Ken1 Posted September 10 Posted September 10 34 minutes ago Hipshot sa: Inte skjuta finskott på lerduvor 👆 Var i garaget o kollade, där stod bara pluggen jag fick av Mike.. + lite nostalgiaskar med annat bös. Gafab/ Gyttorpe Grouse tillverkad 2012 enl asken sen den bästa kråkplugg jag haft hitintills tror jag. Saga Elite 28/6 ❤️ Samt en ask Hull 28/7.. fick en låda av Wizard back in the days.. bra skit! Gyttorp 32 tillverkade på licens i Polen om jag inte missminner mig 🤔🤔🤔 Quote
Recommended Posts