ibls Posted September 24, 2024 Posted September 24, 2024 Hur svårt är det att få tillstånd för skyddsjakt på hackspett? Jag har tre-fyra st som har börjat hacka på olika byggnader på tomten, inklusive ett hål på ena husgaveln. Ser inga insektsangrepp eller liknande där den varit, så det känns mer som jävulskap från hackspettarnas sida. Om man skulle få tillstånd, vilken kaliber är lämpligt? Jag tänkte i så fall enbart skjuta hackspettar som tas på bar gärning, dvs medan de sitter på byggnaden och hackar. Man vill helst inte skjuta ens med 22:a med väggen som kulfång. Licensfritt luftgevär får väl heller inte användas, och hur lätt är det att få licens på luftgevär över 10 J? Kan tillägga att detta är ute på landsbygden med närmsta granne ca 400 m fågelvägen. Quote
alias Posted September 24, 2024 Posted September 24, 2024 Motfråga; vilken sorts hackspett? Vill minnas att det finns 8 olika arter av hackspettar i Sverige. Gissar att svårighetsgraden kan bero på ev. klassning på Rödlistan. Bara mina fem ören... MVH Alias Quote
ibls Posted September 24, 2024 Author Posted September 24, 2024 Det gäller arten större hackspett, som tydligen ska vara den vanligaste i Sverige. Quote
Hipshot Posted September 24, 2024 Posted September 24, 2024 Sök skyddsjakt hos Lst, redovisa vad du gjort för förebyggande åtgärder osv.. Sen är det bara att hoppas. Quote
Vetgirig Posted September 25, 2024 Posted September 25, 2024 Låter bekant och en snabb googling senare, har beviljats ett par gånger tidigare. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/hakspettar-hackar-sonder-husen-i-vindeln-nu-blir-det-skyddsjakt Lycka till! Quote
dptrapper Posted September 25, 2024 Posted September 25, 2024 Hört det ska vara omöjligt om de så hackar sönder skallen på dig 🙂 Men jag kan ha fel Quote
ibls Posted September 25, 2024 Author Posted September 25, 2024 Om jag nu söker tillstånd för skyddsjakt men inte har lämplig bössa är det ett problem? Kan jag först söka tillstånd för skyddsjakt, och om det beviljas sedan söka licens på lämpligt luftvapen för att bedriva skyddsjakten på optimalt sätt? Känns lite som det kan bli moment 22? Quote
Hipshot Posted September 25, 2024 Posted September 25, 2024 Du söker skyddsjakt.. hur du sedan, vid ok, väljer att mula hacke är väl upp till dej. Du bodde lite off eller minns jag fel? Vad är problemet med en hagelbössa? Quote
Mad Mike Posted September 25, 2024 Posted September 25, 2024 För att Lst ska handlägga din ansökan behöver du tydligt förklara skadan du lider med dokumentation, många bilder hjälper och bild på aktuella hackspettar helst när dom håller på. Om du får bifall kommer tillståndet vara antalsbegränsat dvs säger du ca 3-4 kan du i bästa fall få 2. Det kommer vidare vara under en begränsad tidsperiod där du behöver återkoppla resultatet efteråt. Du har alltså inte tid att söka licens på något utan behöver använda vad du har alt anlita någon med bättre utrustning. Quote
simnil Posted September 26, 2024 Posted September 26, 2024 En anekdot som i detta fallet är helt oviktig men i hemkommunen ringde en gång i tiden en bekymrad husägare till den då lokalt boende Polisen och undrade vad man skulle göra åt en hackspett som terroriserade ägorna. Polisen ska ha svarat; "Varför ringer du hit? Lös problemet". 2 Quote
sexfemåtta Posted September 26, 2024 Posted September 26, 2024 Tänker att får man väl tillstånd att skyddsjaga hackisarna så måste du ju inte skjuta dem när de sitter på huset, det känns ju onödigt att förstöra huset för att förhindra att de förstör huset. Så hagelbössa vore väl lämpligt, och ta rätt tillfällen? Quote
Hipshot Posted September 26, 2024 Posted September 26, 2024 Det där är så j-la tramsigt med Lst.. de behöver tokdokumentation och du måste kunna visa att du försökt lösa problemet på andra sätt.. Det tar en handläggare typ en dag sammanlagt att skriva beslut som sedan ska godkännas av ngn chef säkert.. för en j-la hackspett!? Det är ju inte direkt kornknarr eller pilgrimsfalk vi snackar om!? Anekdoten här ovan torde inte vara helt långsökt Quote
Dansken Posted September 26, 2024 Posted September 26, 2024 Där jag jagade i Dalarna förr bodde en gammal farbror på ett ställe ute i skogen som vart drabbad av en hackspett av någon fridlyst modisjang som hackade i gaveln på hans uthus- så förutom att göra åverkan förde den ett förfärdligt liv. Så han gick upp i sovrummet, laddade 12:an och öppnade fönstret och drog av en smäll mot fågelskrället som satt och hackade på uthusgaveln mittemot. Just i det ögonblick han sköt kom ett vindpust och blåste igen fönstret så det blåste glaskross åt alla håll, det ringde i gubbens öron och föggeln flög iväg. Detta ringde han själv in till Radio Dalarna och berättade. Reportern sa förskräckt: men den är ju fridlyst- men gubben såg inget brott i detta: jag träffade ju inte, och fick dessutom betala ett nytt fönster. Han ville bara berätta hur han hade blivit kvitt ett problem- fågeln flög ju därifrån och kom inte tillbaka- problemet löst 😉 Nu var gubben ingen vidare skytt- så om fågelskrället bara vart rädd för smällen- eller om den verkligen fick något stänkhagel i sig och avled någonstans i skogen senare förtäljer inte historien- men den försvann... 1 Quote
Dansken Posted September 26, 2024 Posted September 26, 2024 Medans jag satt och skrev ovanstående inlägg kom jag på några riktigt roliga episoder med gubben, och satt och skrattede för mig själv. Dom tror jag jag vill dela med mig medans jag kommer ihåg dom.... Men det får bli i min dagbok med en mera begränsat läsarskara.... Ett par av dom er verkligen undehållande kan jag lova 😊 1 Quote
ibls Posted September 26, 2024 Author Posted September 26, 2024 18 hours ago Hipshot sa: Du söker skyddsjakt.. hur du sedan, vid ok, väljer att mula hacke är väl upp till dej. Du bodde lite off eller minns jag fel? Vad är problemet med en hagelbössa? Grejen är att jag vill ta den in action så att säga. Dvs när den sitter på husväggen. Tänker att väggen inte ska få vara kulfång, utan att man sitter på vakt precis vid gaveln och skjuter eländesfågeln i siluett. Känns som det skulle funka med en 22:a också, dock är jag lite osäker på kulfång med tanke på att jag kommer få avlossa ett skott med ca 45 graders elevationsvinkel, och i den riktningen finns bebyggelse ca 400-500 m bort (med skog emellan). Quote
Hipshot Posted September 26, 2024 Posted September 26, 2024 23 minutes ago ibls sa: Grejen är att jag vill ta den in action så att säga. Dvs när den sitter på husväggen. Tänker att väggen inte ska få vara kulfång, utan att man sitter på vakt precis vid gaveln och skjuter eländesfågeln i siluett. Känns som det skulle funka med en 22:a också, dock är jag lite osäker på kulfång med tanke på att jag kommer få avlossa ett skott med ca 45 graders elevationsvinkel, och i den riktningen finns bebyggelse ca 400-500 m bort (med skog emellan). Why? Får du ett beslut så ska den väl mulas på enklast möjliga sätt? Vad är poängen med att skjuta den hackandes på väggen, det blir ju bara trassligt. Lite vibbar här att du håller på och tillverka ett problem som enbart kan lösas med en ny bössa? Quote
Popular Post alias Posted September 26, 2024 Popular Post Posted September 26, 2024 1 hour ago Hipshot sa: Why? Får du ett beslut så ska den väl mulas på enklast möjliga sätt? Vad är poängen med att skjuta den hackandes på väggen, det blir ju bara trassligt. Lite vibbar här att du håller på och tillverka ett problem som enbart kan lösas med en ny bössa? Och det är ju trådskaparen helt ensam om att ha gjort här på forumet... 😉 MVH Alias 4 Quote
Islänningen Posted September 26, 2024 Posted September 26, 2024 1 hour ago ibls sa: Grejen är att jag vill ta den in action så att säga. Dvs när den sitter på husväggen. Tänker att väggen inte ska få vara kulfång, utan att man sitter på vakt precis vid gaveln och skjuter eländesfågeln i siluett. Känns som det skulle funka med en 22:a också, dock är jag lite osäker på kulfång med tanke på att jag kommer få avlossa ett skott med ca 45 graders elevationsvinkel, och i den riktningen finns bebyggelse ca 400-500 m bort (med skog emellan). När du får tillståndet, fixa lånelicens på riktigt luftgevär. Quote
Hipshot Posted September 26, 2024 Posted September 26, 2024 10 minutes ago alias sa: Och det är ju trådskaparen helt ensam om att ha gjort här på forumet... 😉 MVH Alias Ja.. det är väl ändå rätt unikt? Alla villhöver ngt, i detta sammanhang behövs bara ett konkret skäl för att slå till Skämt osido, det var ingen värdering åt något håll mest en observation. Bara att handla! Quote
Islänningen Posted September 26, 2024 Posted September 26, 2024 Har sett en trut blivit skjuten med vanligt luftgevär på 15 meter. Dog på plats. Berättar inte var eller när, men det är preskriberat nu. (Kan tillägga att det var inte jag som sköt) Tror inte att någon kommer att obducera fågelskrället för att bekräfta rätt kaliber. Just sayin……. 1 Quote
Järven Posted September 26, 2024 Posted September 26, 2024 Klart det rent hypotetiskt fungerar med luftgevär. Licensfritt luftgevär tex Diana 24 kaliber 4,5mm utgångshastighet 175m/s fungerar utmärkt på Hackspett.....jag vet en grabb som för länge sedan provade innan han blev straffmyndig när inte farsgubben hans såg. Självklart inte tillåtet och preskriberat sedan länge. 2 Quote
Hipshot Posted September 26, 2024 Posted September 26, 2024 11 minutes ago Järven sa: Klart det rent hypotetiskt fungerar med luftgevär. Licensfritt luftgevär tex Diana 24 kaliber 4,5mm utgångshastighet 175m/s fungerar utmärkt på Hackspett.....jag vet en grabb som för länge sedan provade innan han blev straffmyndig när inte farsgubben hans såg. Självklart inte tillåtet och preskriberat sedan länge. Diana 35 fungerade också för 40 år sedan.. Btw.. har NOA tagit bort preskriptionstiden för jaktbrott? Quote
Islänningen Posted September 26, 2024 Posted September 26, 2024 38 minutes ago Hipshot sa: Diana 35 fungerade också för 40 år sedan.. Btw.. har NOA tagit bort preskriptionstiden för jaktbrott? Skulle inte förvåna mig om de har försökt iaf. Quote
ibls Posted September 26, 2024 Author Posted September 26, 2024 4 hours ago Hipshot sa: Why? Får du ett beslut så ska den väl mulas på enklast möjliga sätt? Vad är poängen med att skjuta den hackandes på väggen, det blir ju bara trassligt. Lite vibbar här att du håller på och tillverka ett problem som enbart kan lösas med en ny bössa? Kanske undermedvetet, men prio ett är att bli av med hackspettarna som förstör byggnaderna. Sedan får jag väl erkänna att jag är sugen på ett licensbelagt luftgevär också. Det verkar vara ganska enkelt att skaffa ett sådant genom att köpa t.ex. ett Hatsan 125 Sniper Vortex och byta gasfjäder i det. Både bössan i 10 J-utförande och trimningsfjädern går att köpa helt lagligt, däremot får du inte montera i den nya fjädern utan korrekt licens... Förresten kom jag på att ett licensbelagt luftgevär säkert måste ha samma energi i kulan som vanliga klass 4-vapen kräver, och då gör det väl ingen skillnad i säkerhetsavstånd för kulfånget, bara att det smäller lite mindre. Kanske inte är lagligt att bedriva skyddsjakt med typ 30-40 J, har för mig gränsen för klass 4 går vid 160 J? Quote
Recommended Posts