Droggot Posted October 3, 2024 Posted October 3, 2024 Min Browning BAR MK3 samlar på sig en jäkla massa koppar i pipan. Detta sker speciellt om jag skjuter Lapua Mega, men denna kula går så jäkla bra i bössan så jag vill inte byta. Hade det inte varit för att bössan sen börjar sprida när koppar avlagringarna blivit för tjocka hade jag skitit i det. Jag har tidigare använt Sweet's 7.62 Solvent för att rengöra pipan men jag tycker den är för dålig på att ta bort koppar. Någon som har vet ett riktigt bra medel för att ta bort koppar ur pipan? Quote
Islänningen Posted October 3, 2024 Posted October 3, 2024 Jag har tidigare använt skum som jag sprayar i pipan och låter ligga i en stund. Draglapparna blir väldigt gröna efteråt. Tror det heter Forrest Bore fram eller något liknande. Kan lägga upp en bild om ca. 20 minuter när jag har kommit hem. Quote
Mr P Posted October 3, 2024 Posted October 3, 2024 Det här provade jag i helgen, första intrycket är att det fungerar bra och är lättarbetat. Quote
Droggot Posted October 3, 2024 Author Posted October 3, 2024 1 hour ago Mr P sa: Det här provade jag i helgen, första intrycket är att det fungerar bra och är lättarbetat. Gick det så smidigt som det står i manualen? Hade du så mycket koppar att du kunde se det i loppet? Jag har rikligt med koppar i pipan det är så att den ser rostfärgad ut i loppet. Quote
Mr P Posted October 3, 2024 Posted October 3, 2024 Just now Droggot sa: Gick det så smidigt som det står i manualen? Hade du så mycket koppar att du kunde se det i loppet? Jag har rikligt med koppar i pipan det är så att den ser rostfärgad ut i loppet. Det gick smidigt, men försök inte utan boreguide. Den vita pastan blir grå direkt och är lättflytande. Nu tittade jag inte i loppet före, men den hade nog gått ett par hundra skott sen sist och skulle inte förvåna mig om man såg koppar på bommarna när jag började. Quote
Droggot Posted October 3, 2024 Author Posted October 3, 2024 1 hour ago Islänningen sa: Samma fråga som till Mr P Hade du så mycket koppar att du kunde se det i loppet? Jag har rikligt med koppar i pipan det är så att den ser rostfärgad ut i loppet. Den skall verka i 20-30 min. Det är helt ok om all koppar är borta efter en behandling men jag fick köra ca 10 gg med sweets 762 och den skulle verka i max 15 min. Tog en hel jävla dag o få ren pipan. Quote
Islänningen Posted October 3, 2024 Posted October 3, 2024 1 hour ago Droggot sa: Samma fråga som till Mr P Hade du så mycket koppar att du kunde se det i loppet? Jag har rikligt med koppar i pipan det är så att den ser rostfärgad ut i loppet. Den skall verka i 20-30 min. Det är helt ok om all koppar är borta efter en behandling men jag fick köra ca 10 gg med sweets 762 och den skulle verka i max 15 min. Tog en hel jävla dag o få ren pipan. Tittade inte så noga. Använde medlet när jag gjorde break-in på mina första två vapen. Var ganska grön på området då. Quote
Järven Posted October 3, 2024 Posted October 3, 2024 Är själv lite sugen på att göra ett expriment att rengöra pipan på elektrolytisk väg. En "kork" i form av konisk silikon i pipmynningen och en offeranod isolerad var 10cm instucken i pipan som ställs vertikalt och fylls med citronsyra eller annan lämplig vätska, sedan lägga på svag spänning så driten vandrar från pipvägg till offeranod. Borde fungera. Quote
Christian N Posted October 3, 2024 Posted October 3, 2024 4 minutes ago Järven sa: Är själv lite sugen på att testa rengöra pipan på elektrolytisk väg. En "kork" i form av konisk silikon i pipmynningen och en offeranod isolerad var 10cm instucken i pipan som ställs vertikalt och fylls med citronsyra eller annan lämplig vätska, sedan lägga på svag spänning så driten vandrar från pipvägg till offeranod. Borde fungera. Jupp t.o.m. förmodligen lite för bra, all skit försvinner, du kommer att få, troligen i varje fall en väldigt rå pipa, ren men rå. /C 1 Quote
hs_merkel Posted October 3, 2024 Posted October 3, 2024 2 hours ago Droggot sa: Gick det så smidigt som det står i manualen? Hade du så mycket koppar att du kunde se det i loppet? Jag har rikligt med koppar i pipan det är så att den ser rostfärgad ut i loppet. Jag använder denna och skjuter Bara koppar numera, och den tar det inte. Hade inte användt det på en halvautomat då de blir geggigt. Hade problem att få det rent, och jag tog av pipan. Så en Bar Hade jag kört något annat 1 Quote
Järven Posted October 3, 2024 Posted October 3, 2024 12 minutes ago Christian N sa: Jupp t.o.m. förmodligen lite för bra, all skit försvinner, du kommer att få, troligen i varje fall en väldigt rå pipa, ren men rå. /C Man får väl göra en "gubb-brake in", 10 skott i närmsta myrstack och dra två gånger med läsklapp. Quote
karelsk blandning Posted October 4, 2024 Posted October 4, 2024 Mantlar bara just den kulan eller fler sorter? Quote
karelsk blandning Posted October 4, 2024 Posted October 4, 2024 16 hours ago Islänningen sa: Använt den där rätt mycket men den får gärna stå över natten med medlet. Quote
TekDr Posted October 4, 2024 Posted October 4, 2024 Thorroclean (mekanisk borttagning) och en fräsch bronsborste sopar ut precis det man vill ha bort och lämnar det som fyller porer mm så man slipper massa fauling skott efteråt. Luktar dessutom inget. Quote
dptrapper Posted October 4, 2024 Posted October 4, 2024 Kan tipsa om att vanlig ammoniak som man kan köpa på affärer och apotek i likadan flaska som aceton fungerar ypperligt på koppar i pipan. (är det ämnet som finns i de flesta solvent har jag hört) Quote
Droggot Posted October 4, 2024 Author Posted October 4, 2024 Såg videon på Thorroclean och den verkade jäkligt smidig. Problemet är att bössan är en halvauto så det går inte att använda en boreguide. Så här ser mynningen ut efter ca 10 skott. Quote
Droggot Posted October 4, 2024 Author Posted October 4, 2024 1 hour ago karelsk blandning sa: Mantlar bara just den kulan eller fler sorter? Alla kulor mantlar i pipan men just Lapuan är värst skulle väll säga att den är 3 gånger så jävlig. Quote
hs_merkel Posted October 4, 2024 Posted October 4, 2024 2 hours ago Droggot sa: Såg videon på Thorroclean och den verkade jäkligt smidig. Problemet är att bössan är en halvauto så det går inte att använda en boreguide. Så här ser mynningen ut efter ca 10 skott. Om bössan håller inom en snusdosa hade jag nog blundat Quote
Mr P Posted October 4, 2024 Posted October 4, 2024 36 minutes ago hs_merkel sa: Om bössan håller inom en snusdosa hade jag nog blundat Så brukar min Tikka se ut också. Efter 20 drag med Thorroclean fanns det inga spår av koppar i mynningen. Quote
exabit Posted October 4, 2024 Posted October 4, 2024 ThorroClean är ruskigt bra och luktar inget. Det bästa jag använt hittills. Funktionen verifierad med borescope dessutom. Använde en del Forrestskum tidigare men omöjligt att säga hur bra det fungerade med tanke på att jag inte hade borescope på den tiden. Quote
Droggot Posted October 4, 2024 Author Posted October 4, 2024 2 hours ago hs_merkel sa: Om bössan håller inom en snusdosa hade jag nog blundat Det tråkiga är att den inte gör det. Den sprider nog 10 cm när den börjar och det blir sämre. Jag mailade Tyrefors och frågade om han kunde göra något åt min pipa. Han svar var. Det är inget onormalt. Vi använder Forrest Bore Cleaning Foam. Alla pipor blir bättre om man orkar göra innötning av dom, så kallad break-in. Vi gör så här: 1: Rengöring så all koppar är borta. 2: skjuter endast ett skott med rengöring mellan varje skott. Upprepar 3 gånger. 3: skjuter 3 skotts serier med rengöring mellan varje serie. Upprepar 3 gånger. 4: Skjuter 5 skotts serier med rengöring mellan varje serie. Upprepar 5 gånger. Detta lät ju lika kul som en rotfyllning 🤮 1 Quote
Christian N Posted October 4, 2024 Posted October 4, 2024 47 minutes ago exabit sa: ThorroClean är ruskigt bra och luktar inget. Det bästa jag använt hittills. Funktionen verifierad med borescope dessutom. Använde en del Forrestskum tidigare men omöjligt att säga hur bra det fungerade med tanke på att jag inte hade borescope på den tiden. Du inser vad detta betyder eller hur?/C Quote
exabit Posted October 4, 2024 Posted October 4, 2024 6 minutes ago Christian N sa: Du inser vad detta betyder eller hur?/C Ja, att jag inte vet 2 Quote
Recommended Posts