Popular Post Dr Krall Posted October 19, 2024 Popular Post Posted October 19, 2024 Hur har ni det med fûggel i skogen. Här i Härjedalen är det sämsta året sen jag flyttade hit för 24 år sen. Väldigt dåligt, läs nästan tomt. Markant skillnad mot i fjol. Så tragiskt när man har unghund också (7 mån i nuläget) 🙁 3 Quote
Arctic Posted October 19, 2024 Posted October 19, 2024 I Norrbotten var det ovanligt mycket fågel. 1 Quote
Buck Posted October 19, 2024 Posted October 19, 2024 3 hours ago Dr Krall sa: Hur har ni det med fûggel i skogen. Här i Härjedalen är det sämsta året sen jag flyttade hit för 24 år sen. Väldigt dåligt, läs nästan tomt. Markant skillnad mot i fjol. Så tragiskt när man har unghund också (7 mån i nuläget) 🙁 Fin vovve! Tror dock att du själv har lite med problemet att göra. Hade du inte haft en hund hade det varit hur mycket fågel som helst 🤷♂️ 2 Quote
Bubs Posted October 19, 2024 Posted October 19, 2024 Har inte varit ut på skogen i år i syftet av jakt. Men men varit ute och promenerat en hel del och har då stött riktigt mycket fågel. Bland annat sett 40tal orrar fördelade på 2 björkar bredvid varandra. Även mycket gott om både Tjäder och Järpe. Detta i Ragunda kommun Jämtland. 1 Quote
Buck Posted October 19, 2024 Posted October 19, 2024 17 minutes ago Bubs sa: Har inte varit ut på skogen i år i syftet av jakt. Men men varit ute och promenerat en hel del och har då stött riktigt mycket fågel. Bland annat sett 40tal orrar fördelade på 2 björkar bredvid varandra. Även mycket gott om både Tjäder och Järpe. Detta i Ragunda kommun Jämtland. Eller så är du en förbaskat bra stötande fågelgubbe! 2 Quote
LGH Posted October 21, 2024 Posted October 21, 2024 Vi har en del tjäder och orre i norra Uppland, men huruvida det är mer än vanligt vågar jag inte ens gissa på. Men jag har sett tjäder och/eller orre varje gång jag varit i skogen under augusti-oktober. 1 Quote
Skooog Posted October 25, 2024 Posted October 25, 2024 Har en ny mark i Hälsingland där det är första året jag är med. Vet inte hur mycket fågel det brukar vara där men jag bedömer det som ett bra år. Har någon fågelkontakt i timmen under de flesta turer. Med lite bättre markkännedom så skulle det säkert varit tätare mellan kontakterna. Har varit upp till Jämtland och Härjedalen ett par svängar och jagat ripa. Där har det varit riktigt dåligt. 1 Quote
Skooog Posted October 26, 2024 Posted October 26, 2024 På 2024-10-19 at 11:05 Dr Krall sa: Hur har ni det med fûggel i skogen. Här i Härjedalen är det sämsta året sen jag flyttade hit för 24 år sen. Väldigt dåligt, läs nästan tomt. Markant skillnad mot i fjol. Så tragiskt när man har unghund också (7 mån i nuläget) 🙁 Hur är det med ripa i skogslandet? Har en yngre hund som skulle behöva hitta lite ripa. Han klarar inte av skogsfåglarna. Skulle behöva något enklare. Har sett att det finns dagkort man kan köpa runt Tandsjöborg. vet du om det finns ripa där eller behöver man komma längre västerut? Quote
Sjöfågeljägare Posted November 11, 2024 Posted November 11, 2024 Jag ska jaga orre på bulvan i månadsskiftet nov- dec i östra Jämtland. Någon som har upplevelser av hur tillgången är i år? Quote
Recommended Posts