Jump to content

Försvarsmakten fasar ut ”Vita blixten”

lsjonsson

Recommended Posts

Försvarsmakten fasar ut ”Vita blixten”

27 min
Knut Sahlin Ekberg

DELA

Försvarsmakten köper nya skidor. Trotjänaren ”Vita blixten”, som varit i tjänst sedan andra världskriget, fasas långsamt ut.

M/40, som skidan betecknats, togs fram efter att vinterutrustning hade bevisat sig användbar i finska vinterkriget.

”Skidorna får snabbt smeknamnet 'vita blixten', en vink om att de inte är så snabba”, skriver statens Armémuseum i en kommentar till Aftonbladet.

Den nya skidan kommer vara vallningsfri och även den ha en lång livslängd.

– Många i Försvarsmakten uppskattar Vita blixten trots att den har väldigt många år på nacken, säger Linnea Andersson, chefsingenjör på Försvarets materielverk.

Även om ”Vita blixten” långsamt ersätts ska den användas i många år till, enligt Försvarsmakten.

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1301028

Vita blixten fick man använda i lumpen på I12 i Eksjö 1973-74 även om man var kock.:thumbsup:

Man kan undra varför man ska byta ut Vitablixten, den är väl närmast optimal i sin enkelhet och hållbarhet åt en Soldat.

Jag har ett par bra begagnade- och ett par sprojlans nya ute i garaget. Har även nya stavar. Som det känns nu kan jag nog prova dom om det blir nån snö i vinter.

Det har min höft inte tillåtit flera år- men nu djeflar 😉

• Like 2

1 hour ago Järven sa:

Man kan undra varför man ska byta ut Vitablixten, den är väl närmast optimal i sin enkelhet och hållbarhet åt en Soldat.

Soldaterna måste öka takten.:thumbsup:

Min förra frus, systers man jobbade med att slänga k-pistar ner i en smältgryta på den tiden de skulle fasas ut.

Helt galet, de borde doppat dem i fett och gömt undan dem inför sämre tider

10 hours ago MagnusN sa:

Hörde att alla kpistar avvecklats. Helt som en överraskning, finns det nu inte vapen tillräckligt för att beväpna alla vid en konflikt. Det hade inte kostat mkt att fetta in och spara dem någonstans. Bättre en Bertil än inget, tänker jag.

Helt galet att skrota bort dom, enkelt och lättanvänt vapen för att låta folk försvara sig med.

Kostnaden att spara x antal tusen hade varit försumbar, Ammunitionen hade säkert gått att spara länge den med.