Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har en enklare drilling i kaliber 16. Den verkar skjuta bra med det mesta men något som stör mig är att i princip alla plasthylsor sitter tajt, så pass tajt att man får trycka in dem. Det innebär också att när jag ska tömma bössan kan jag inte bara "hälla ur" hylsorna utan får dra ut dem med icke oansenlig handkraft. Det kan bli lite bökigt när det är kallt och jag har handskar. Papphylsor, jag har framför allt Sellier & Bellot, rinner så fint in och ut ur patronläget dock.

Ska det vara så stor skillnad med avseende på material i hylsan? Plasthylsor som går trögt inkluderar RWS (Braun samt Waidmannsheil) och NSI.

Posted

Jag har en uppfattning att vissa europeiska märken är ”fetare” än andra, exempelvis så är det svårt för min del att ladda med NSI samt något annat märke jag inte minns i dag, när jag kollade på nätet fanns det uppgifter som tydde på att amerikanska patroner ofta var med på min dimensioner och europeiska mer mot eller på max. Vänligen Christian 

• Like 1
Posted

Har inte med materialet i hylsan att göra, det är enbart en kalibreringsfråga vid laddning.

Kolla patronlägena hos en smed med modern tolk, du har med största sannolikhet trånga patronlägen. Och med största sannolikhet korta och tvära övergångskoner med. Till ingen som helst nytta.....

Du skriver inte vad du har för drilling men med trånga patronlägen så gissar jag på en östtysk från 70/80-talet eller tidigare.

/T

• Like 1
Posted
On 11/25/2024 at 8:45 PM, pmt said:

Har inte med materialet i hylsan att göra, det är enbart en kalibreringsfråga vid laddning.

Kolla patronlägena hos en smed med modern tolk, du har med största sannolikhet trånga patronlägen. Och med största sannolikhet korta och tvära övergångskoner med. Till ingen som helst nytta.....

Du skriver inte vad du har för drilling men med trånga patronlägen så gissar jag på en östtysk från 70/80-talet eller tidigare.

/T

Tack, Tobias. Det är en Heym från 1954, standardmodell med bronsbaskyl, 16/70 och 8x57 IRS.