Popular Post Dansken Posted November 29, 2024 Popular Post Posted November 29, 2024 I dag gör dom fler och fler mörkersikten med 30 mm tub som ser ut som vanliga sikten. Vi är många äldre som är en "köpstark grupp" som det så fint heter på nasarspråk- och som gillar roliga leksaker. När ska någon göra ett bra mörkersikte utan en massa lull- lull där det finns en av/ på knapp, en dag/natt knapp- där man ändrar förstoringen på samma ställe där förstoringsvredet sitter på ett vanligt sikte och där man ändrar träffläget på dom vanliga justertorn. Det är mig så "pissbedövande likgiltigt" (fritt översatt från ett Dansk uttryck) vilken kompassriktning jag tittar i, om jag lutar siktet 3 grader och hur mycket yttertemperaturen är. Jag vill ha ett sikte med bra optisk kvalitet, bra bildåtergivning och inget lull-lull. Jag ska bara skjuta en gris på 50 meters avstånd- inte landa en farkost på månen- jag behöver inte alla dessa krångliga menyer..... 2 2 Quote
Popular Post exabit Posted November 29, 2024 Popular Post Posted November 29, 2024 Låter som kraven på en pensionärsmobil: en stor grön knapp och en stor röd knapp och inget mer Har för mig att nån sa till mig att Leicas påhängsmodeller framför siktet var rusktigt enkla att handhava. Ja, det blir för mycket ibland med femtielva tusen funktioner som man aldrig kommer använda, typ blåtand så att siktet kan kommunicera med kaffebryggaren. 3 1 2 Quote
TekDr Posted November 29, 2024 Posted November 29, 2024 Även Swarres clip on ska väl typ va av den sorten med minimalt handhavande. De känner tydligen sina kunder 😺 2 Quote
exabit Posted November 29, 2024 Posted November 29, 2024 13 minutes ago TekDr sa: Även Swarres clip on ska väl typ va av den sorten med minimalt handhavande. De känner tydligen sina kunder 😺 Lite som iPhone vs Android kanske. iPhone: vi som vill att det bara ska funka utan krångel Android: de som gillar att krångla och mecka med skit helt i onödan 1 1 Quote
Popular Post hs_merkel Posted November 29, 2024 Popular Post Posted November 29, 2024 40 minutes ago exabit sa: Lite som iPhone vs Android kanske. iPhone: vi som vill att det bara ska funka utan krångel Android: de som gillar att krångla och mecka med skit helt i onödan Vänd på det så är de rätt 3 Quote
MKJ Posted November 29, 2024 Posted November 29, 2024 Håller med dansken i stort, men har ändå identifierat blåtand som nåt rätt användbart när man smyger flera och kan överföra siktets vy till en mobiltelefon som den andre har. 1 Quote
Popular Post Dansken Posted November 29, 2024 Author Popular Post Posted November 29, 2024 Jag vet inte om jag har berättat detta tidigare här? Mina gamla grannar, Zarah och Ernst var ett par mycket pedantiska grannar- ordning och reda var det på allt. Zarah, som var värmländska brukade säga: kom Dansken och sätt dig här, då kan vi röke litte och tale litte när hon hade kaffet klart. Zarah gillade all sport på TV'n. Dom hade en stor apparat- och hon lyckades alltid rota in sig i menyerna på fjärrkontrollen så det inte gick att se någonting alls. Då ringde hon: kan du komme å hjälpe mig Dansken? Matchen börjar om 5 minuter.... Så jag gick över och försökte reda ut det, och Zarah kunde se sin fotbollsmatch... Så höll det på. En dag frågade jag om jag fick låna deras fjärrkontroll och gick ut i verkstan och fräste till en plexiglas skiva som passade över den, och fräste runda hål över av/på, kanalväljare och volymknapp och tejpade den över, och skrev med vita bokstäver vad det var. Dom andra knappar kom hon inte åt. Sen var allt bra: alla var glada, och vi kunde fortfarande sitta över en kopp kaffe "å röke litte å tale litte" och TV'n funkade. En sån TV skulle det finnas 2 fjärrkontroller till: en liten där man kan gå in i alla menyer och ändra- och en STOR med bara dom enklaste funktioner till gammalt folk med fummelfingrar och gott om pengar. Som en miniräknare till synskadade. Finliret kan barnen ordna med lilla fjärrkontrollen när dom kommer hem och hälsar på. Detta förslag skrev jag ett mail om till flera TV tillverkare- utan att få något gensvar. 6 Quote
Islänningen Posted November 29, 2024 Posted November 29, 2024 3 hours ago Hipshot sa: **Poppar popcorn** Tagit fram skålen med jordnötter 1 Quote
Takko Posted January 16 Posted January 16 Hoppas jag inte kapar tråden för mycket men det gäller ju mörkersikten. Tittar på en Pard, någon som har erfarenhet av denna, plus o minus. Skall ha den till åteljakt och inga långa håll. Tacksam om någon kan nämna lite om det är ett vettigt köp eller inte. PARDNV007SP-LRF Gen II Okularmonterat Mörkersikte Med Laseravståndsmätare Quote
Popular Post Ijahman Posted January 16 Popular Post Posted January 16 3 hours ago Takko sa: Hoppas jag inte kapar tråden för mycket men det gäller ju mörkersikten. Tittar på en Pard, någon som har erfarenhet av denna, plus o minus. Skall ha den till åteljakt och inga långa håll. Tacksam om någon kan nämna lite om det är ett vettigt köp eller inte. PARDNV007SP-LRF Gen II Okularmonterat Mörkersikte Med Laseravståndsmätare Jag har ett PARD NV007V2 Jag har haft andra sikten av "tub-modell" men var ute efter ett enkelt sikte som man snabbt kan kasta på och som man slipper skjuta in. Jag landade i ett okularmonterat. Jag är nöjd med det mesta. Jag har ingen ställbar parallax men har inga som helst problem att få skärpa. Snabbt monterat med bajonettfäste. Ger fin bild på korta avstånd (Jag använder det nästan bara på åtel och på gärden som hand-spotter) Inspelningsfunktionen är enkel och fungerar bra. Skönt med en tyst snabbknapp för viloläge och att den hoppar igång på en sekund när den ska användas. Köp nytt batteri till. Det som följer med är tvärdåligt. Med ett bättre batteri så håller det hela natten om man använder stanbyknappen emellanåt. Vid jakt på åtel så har jag inga problem med att den förlänger kikaren bakåt. Inget för snabba skott på drevjakt! Knapparna är helt tysta på nya generationen. Skapligt billiga bajonettfästen på typ amazon så man kan flytta snabbt mellan olika bössor. Ändrade inte träffbilden alls. Jag stör mig egentligen bara på en sak. Det lyser en diod på "baksidan" hela tiden den är igång. Inte starkt men ändå så det lyser upp lite av ansiktet när man sitter i kojan. Och man ser en svag skugga bakom sig i grönt. Jag satte en maskeringstejp över den så jag förfarande ser att den är igång men den syns inte utifrån. 4 Quote
Takko Posted January 16 Posted January 16 Tack för bra input, mycket tacksamt med info. Fick veta att en på jobbet har en också. Skall klämma lite på den på lördag em när det är skumt. Är väl egentligen bara så att slutstycket inte tar i. Såg något om detta på vissa bössor. Funkar allt blir det en beställning 👍🏻 Quote
Takko Posted January 20 Posted January 20 Vart och klämde på Parden igår. Inte otrevlig och den var riktigt bra på hans bössa/kikare. Ingen parallax justering utan funkade förträffligt på 2x. Sen plockade jag på den på Continentalen och då tog slutstycket i ringen som man spänner fast adaptern med då den stack ut lite längst ner. Får väl göra något fix med höjden på kikaren antagligen eller annat. Vad jag kunde se så vart det något sämre på min Leopold 3-9 x 50 än vad det var på hans med 2x. Nu skruvade jag inte fullt ut med justeringarna men något säger mig att det hade varit optimalt med 1-2 x förstoring istället. Kanske bara inbillning. Trevligt och skarpt på hans bössa. Ok på min. Skulle gärna bytt kikare till en med ännu lägre förstoring men de som ligger o skramlar har lägsta på 3x. Annars blir det ommöblering och det vet jag inte om jag vill. Doctern på 30-06:an skulle varit fin men den bössan är inte dämpad, tyvärr. Någon som haft detta problem med slutstycket? Quote
Ijahman Posted January 20 Posted January 20 3 hours ago Takko sa: Vart och klämde på Parden igår. Inte otrevlig och den var riktigt bra på hans bössa/kikare. Ingen parallax justering utan funkade förträffligt på 2x. Sen plockade jag på den på Continentalen och då tog slutstycket i ringen som man spänner fast adaptern med då den stack ut lite längst ner. Får väl göra något fix med höjden på kikaren antagligen eller annat. Vad jag kunde se så vart det något sämre på min Leopold 3-9 x 50 än vad det var på hans med 2x. Nu skruvade jag inte fullt ut med justeringarna men något säger mig att det hade varit optimalt med 1-2 x förstoring istället. Kanske bara inbillning. Trevligt och skarpt på hans bössa. Ok på min. Skulle gärna bytt kikare till en med ännu lägre förstoring men de som ligger o skramlar har lägsta på 3x. Annars blir det ommöblering och det vet jag inte om jag vill. Doctern på 30-06:an skulle varit fin men den bössan är inte dämpad, tyvärr. Någon som haft detta problem med slutstycket? Jag har en sauer 202 och en Sako finnbear som jag byter mellan. Jag har inte det problemet på någon av dessa bössor. Jag har adaptern som följde med på sauer´n och en annan modell på sako´n. Den andra har inga skruvar utan det är en ring man vrider åt. Men även den bygger ut lite så det kanske också tar i men värt att kolla. 1 Quote
Takko Posted January 22 Posted January 22 Sitter och lusar lite info överallt just nu. Har en fråga även på PULSAR forward f455s eller 455. Någon som har erfarenhet av detta riktmedel? Quote
Takko Posted January 30 Posted January 30 Blev en Infiray thermiskt fast monterat från Hylte. Får se om det var rätt eller fel med tiden...Tack för input angående mina frågor tidigare @Ihjaman. Har en stående som får det monterat och bara få ha mörkerkikaren på. Så clip on hade kanske varit bra med men gick den andra vägen. Rätt eller fel 🙂 Quote
hs_merkel Posted January 30 Posted January 30 32 minutes ago Takko sa: Blev en Infiray thermiskt fast monterat från Hylte. Får se om det var rätt eller fel med tiden...Tack för input angående mina frågor tidigare @Ihjaman. Har en stående som får det monterat och bara få ha mörkerkikaren på. Så clip on hade kanske varit bra med men gick den andra vägen. Rätt eller fel 🙂 Rätt 1 Quote
Recommended Posts