Popular Post Sako280 Posted December 27, 2024 Popular Post Posted December 27, 2024 kom ut 3 dov först efter en liten stund kom 2 kronhindar kul och se. Åkte hem 18:20 ca grisarna kom 18:48 såg jag på åtelkameran 6 Quote
Popular Post Dansken Posted December 27, 2024 Popular Post Posted December 27, 2024 23 minutes ago Sako280 sa: Åkte hem 18:20 ca grisarna kom 18:48 såg jag på åtelkameran Allting följer ett mönster- en plan. Då är det alltså inte bara jag som har sån tur 🤣 1 6 Quote
Popular Post Sako280 Posted December 29, 2024 Author Popular Post Posted December 29, 2024 Blev en gylta på ca 60kg ikväll 6 Quote
Popular Post Viktor_K Posted January 29 Popular Post Posted January 29 Oxå i Bohuslän VID_192408.mp4 6 Quote
PAS Posted January 29 Posted January 29 En åkerbökare mindre. Lite nyfiken på kulans bana genom kroppen. Vad visade obduktionen när du slaktade? /P Quote
Viktor_K Posted January 30 Posted January 30 In höger bog, snett igenom och snuddar framsida vänster bakben. Vinden var lurig så fick smälla pronto. 250 gr woddie i 8x57. Ingen sörja i bukhålan så ändå okej trots mindre optimal skottplacering. 1a iår, men 12e på ett år från noll på marken.... 2 Quote
PAS Posted January 30 Posted January 30 Tvivelslöst effektivt med ett sådant sikte. Har inget liknande själv å spana i, än bör väl tilläggas, kanske. Försöker från filmen tolka vikt på samt och avstånd till målet vid skottillfälle men inser att det vet nog du bäst. Egen erfarenhet säger att man bör vara ödmjuk när det gäller att uppskatta storlek, den utmaningen är förståss större när det kmr ensamgris. Gissar på bra matgris runt 45-50kg? ! Ja, sörja S om mellangärdet ä inge kul. Bra att du slapp. /P Quote
pfrep Posted January 30 Posted January 30 14 hours ago Viktor_K sa: Oxå i Bohuslän VID_192408.mp4 Jag vet att det kommer bli hetsig stämning med mitt inlägg men jag kan inte låta bli att ifrågasätta effektiviteten av detta sättet att ”skydda”. Filmen visar tydligt hur de andra grisarna skiter fullständigt i att en blev skjuten. De kommer vara tillbaka på platsen timmar eller dagar efter skottet. Kan vara att jag är oteknisk men jag får inget ljud alt finns inget ljud till filmen men utgår nästan från att du skjuter med dämp. Nja, jag är tveksam till effektiviteten av den här modellen för att skydda mark/gröda/bete. 1 Quote
Popular Post MKJ Posted January 30 Popular Post Posted January 30 Man kan i alla fall komma överens om att det är ett effektivt sett att reglera stammen på, tillika ett bra sätt att få bra råvaror till frysen. Huruvida det skrämmer de övriga är fall till fall men ett tryne mindre bökar iaf. Små marker kan missbruka möjligheten men jag är trots allt odelad positiv till termisk jakt. 3 Quote
PAS Posted January 30 Posted January 30 Tja! Man kan ju diskutera vilken lr vilka jaktmetoder som är mest effektiva så klart. Frekventa störningar med hund påverkar så klart ’större’ än ett dämpat skott i mörkret. Men oavsett så ger ju detta bättre möjligheter till lugna urval av vad jag väljer å släppa kula mot, alltså i det stora säkrare skott, generellt då. Det gemensamma är ju ’jakt’. Samt att det blev faktiskt en åkerbökare mindre, är ju ett faktum. /P Quote
Viktor_K Posted January 30 Posted January 30 Mitt syfte är inte att skrämma dom. Jag gillar att äta gris, och vi har inga grödor att skydda. Javisst, bra gissat. 58 kg levande, gylta. Skjuter dämpat. Är inte med på filmen men av de mindre var på gång ut igen 10 min efter skott. Detta var första med termiskt, kört lampa hittills. Klart lugnare skottsekvenser på detta viset 2 Quote
Viktor_K Posted January 30 Posted January 30 Mitt syfte är inte att skrämma dom. Jag gillar att äta gris, och vi har inga grödor att skydda. Javisst, bra gissat. 58 kg levande, gylta. Skjuter dämpat. Är inte med på filmen men av de mindre var på gång ut igen 10 min efter skott. Detta var första med termiskt, kört lampa hittills. Klart lugnare skottsekvenser på detta viset. Avstånd 51m till dunken. 1 Quote
Popular Post Maichel Posted January 30 Popular Post Posted January 30 Går hur bra som helst att missbedöma storlek även utan termiska eller mörker riktmedel! Med Hensoldt och ficklampa vände jag upp och ner på en gris en sen natt, hade tittat på grisen i lugn och ro i mer än en timme. Fick lämna tornet för att komma inom skotthåll. Trodde jag hade ung galt på 50-60kg framför mig. Efter lite oväntad händelseutveckling låg grisen på skottplatsen. Men inte 40-50meter bort som jag trodde. 90-100meter, efter att jag irrat runt lite låg där en galt på 140kg 🤣 Sen blev en lugn och sansad natt plötsligt ytterst besvärlig. Blev god korv 🌭 Ser också fördelar med termiskt! Har inte vågat slå till för jag begriper inte vad som är bra, eller vad alla data på mojängerna betyder… Kör mest med ficklampa, funkar bra och skrämmer rätt effektivt /M 4 Quote
pfrep Posted January 30 Posted January 30 I egenskap av rent uttag ur population eller minska antal utan hänsyn till minska skada är jag fullständigt enig med er att det inte finns ett bättre sätt. I avseende att minska risk att de återkommer till samma plats finns nog effektivare modeller Quote
Popular Post Arctic Posted January 30 Popular Post Posted January 30 Det enda som är helt säkert är att en död gris förstör inte så många åkrar. Nedan har ni en sekvens på två grisar skjutna den här veckan. Något längre håll, två halvstora gyltor. Det kan ha gått att skrämma dem, men nu kommer de inte att skapa mer problem för jordbruksarrendatorn. VID_20250128_212008.mp4 VID_20250128_212045.mp4 6 Quote
Popular Post lindgren Posted January 31 Popular Post Posted January 31 Pysslar lite med skyddsjakt. Jag gillar verkligen att jaga gris! Dom är en fantastisk resurs, som ibland ställer till med problem. Rent krasst,så bästa sättet skrämma dom är med närvaro. Eller/och lukt.. (brukar dra kvällspissen, där jag inte vill bärga gris.. Iår har dom varit lite jobbigare på vallarna, och just nu har dom fördel när det gäller mörka timmar.. men jag tar dom hellre nu än i spannmålen. Enklare hantering, och enklare jakt. 3 Quote
lindgren Posted February 1 Posted February 1 On 1/30/2025 at 10:42 PM, pfrep said: I egenskap av rent uttag ur population eller minska antal utan hänsyn till minska skada är jag fullständigt enig med er att det inte finns ett bättre sätt. I avseende att minska risk att de återkommer till samma plats finns nog effektivare modeller Vi ser bönder som sätter låga elstängsel. Är dom rätt uppsatta, har dom inte skador av gris. Så frågan är som vanligt, vad är ekonomiskt försvarbart? Även elstängsel ska underhållas.. Och bonden kan inte heller sälja skyddsjakt... Quote
Hipshot Posted February 4 Posted February 4 Elstängsel är väl oslagbart? Minns en rejäl viltåker på Harg, de ville inte ha den totalskövlad innan duvjakten eller något.. Så när duvorna flugit förbi så tog de ned elstängslet... sen gick det fort Men det var extremt mkt gris där uppe då de körde som hårdast.. 2 Quote
lindgren Posted February 4 Posted February 4 Nassarna gillar verkligen inte el, så det är mkt effektivt! Quote
Popular Post Viktor_K Posted February 18 Popular Post Posted February 18 Måste sluta skjuta i denna sneda vinkel. Men fin slakt, tarmar höll ihop, lite längs ingångssida men mycket att skära bort bog. VID_090433.mp4 7 2 Quote
Arctic Posted February 18 Posted February 18 Allt beror på varför du skjuter gris. Vill du maximera köttuttaget så är det nog bättre med rakare vinkel. Vill du få färre grisar så dog även den här grisen... 😀 Quote
Popular Post pfrep Posted February 18 Popular Post Posted February 18 Har muttrat tillräckligt här egentligen men kan inte låta bli. Jag hade aldrig vågat skjuta där då sannolikheten för splitter på grisen som står bredvid är för stor. Siktar du på dubble var det ett kanonskott. 4 Quote
Recommended Posts