Jump to content

Recommended Posts

Posted

tack

Posted

Stiligt. /C

• Like 1
  • 1 month later...
Posted

En åkerbökare mindre.

Lite nyfiken på kulans bana genom kroppen. Vad visade obduktionen när du slaktade? /P

Posted

In höger bog, snett igenom och snuddar framsida vänster bakben. Vinden var lurig så fick smälla pronto. 250 gr woddie i 8x57. Ingen sörja i bukhålan så ändå okej trots mindre optimal skottplacering. 1a iår, men 12e på ett år från noll på marken....

• Like 2
Posted

Tvivelslöst effektivt med ett sådant sikte. Har inget liknande själv å spana i, än bör väl tilläggas, kanske.

Försöker från filmen tolka vikt på samt och avstånd till målet vid skottillfälle men inser att det vet nog du bäst. Egen erfarenhet säger att man bör vara ödmjuk när det gäller att uppskatta storlek, den utmaningen är förståss större när det kmr ensamgris. Gissar på bra matgris runt 45-50kg? !

Ja, sörja S om mellangärdet ä inge kul. Bra att du slapp. /P

Posted
14 hours ago Viktor_K sa:

Oxå i Bohuslän B)

Jag vet att det kommer bli hetsig stämning med mitt inlägg men jag kan inte låta bli att ifrågasätta effektiviteten av detta sättet att ”skydda”. Filmen visar tydligt hur de andra grisarna skiter fullständigt i att en blev skjuten. De kommer vara tillbaka på platsen timmar eller dagar efter skottet. 

Kan vara att jag är oteknisk men jag får inget ljud alt finns inget ljud till filmen men utgår nästan från att du skjuter med dämp.

Nja, jag är tveksam till effektiviteten av den här modellen för att skydda mark/gröda/bete. 

• Thanks 1
Posted

Tja! Man kan ju diskutera vilken lr vilka jaktmetoder som är mest effektiva så klart. Frekventa störningar med hund påverkar så klart ’större’ än ett dämpat skott i mörkret. Men oavsett så ger ju detta bättre möjligheter till lugna urval av vad jag väljer å släppa kula mot, alltså i det stora säkrare skott, generellt då. Det  gemensamma är ju ’jakt’.  Samt att det blev faktiskt en åkerbökare mindre, är ju ett faktum. /P

Posted

Mitt syfte är inte att skrämma dom. Jag gillar att äta gris, och vi har inga grödor att skydda.

Javisst, bra gissat. 58 kg levande, gylta. Skjuter dämpat. Är inte med på filmen men av de mindre var på gång ut igen 10 min efter skott. Detta var första med termiskt, kört lampa hittills. Klart lugnare skottsekvenser på detta viset

• Like 2
Posted

Mitt syfte är inte att skrämma dom. Jag gillar att äta gris, och vi har inga grödor att skydda.

Javisst, bra gissat. 58 kg levande, gylta. Skjuter dämpat. Är inte med på filmen men av de mindre var på gång ut igen 10 min efter skott. Detta var första med termiskt, kört lampa hittills. Klart lugnare skottsekvenser på detta viset. Avstånd 51m till dunken.

• Like 1
Posted

I egenskap av rent uttag ur population eller minska antal utan hänsyn till minska skada är jag fullständigt enig med er att det inte finns ett bättre sätt.

I avseende att minska risk att de återkommer till samma plats finns nog effektivare modeller 

Posted
On 1/30/2025 at 10:42 PM, pfrep said:

I egenskap av rent uttag ur population eller minska antal utan hänsyn till minska skada är jag fullständigt enig med er att det inte finns ett bättre sätt.

I avseende att minska risk att de återkommer till samma plats finns nog effektivare modeller 

Vi ser bönder som sätter låga elstängsel.

Är dom rätt uppsatta, har dom inte skador av gris. Så frågan är som vanligt, vad är ekonomiskt försvarbart?  Även elstängsel ska underhållas..

Och bonden kan inte heller sälja skyddsjakt...

Posted

Elstängsel är väl oslagbart? 

Minns en rejäl viltåker på Harg, de ville inte ha den totalskövlad innan duvjakten eller något.. Så när duvorna flugit förbi så tog de ned elstängslet... sen gick det fort :thumbsup:

Men det var extremt mkt gris där uppe då de körde som hårdast.. 

• Like 2
Posted

Nassarna gillar verkligen inte el, så det är mkt effektivt!

• 2 weeks later...
Posted

Allt beror på varför du skjuter gris. Vill du maximera köttuttaget så är det nog bättre med rakare vinkel.

Vill du få färre grisar så dog även den här grisen... 😀