Popular Post Mad Mike Posted January 10 Popular Post Posted January 10 Alla vill skjuta stora trofedjur och stora horn blir vi gärna visade men vem har skjutit minsta? Första bilden är från en älgtjur som kom ut 200m bort, bedömde den som kviga fast kroppen inte stämde, det var först när den kom in under 50m som jag såg hornspetsarna. 94 kilo slaktkropp och 3.5cm från rosenkrans till hornspets. Andra bilden bock som jag nog vill kalla sextaggare ändå 5 2 Quote
Hipshot Posted January 10 Posted January 10 Nope! Köper inte ingångsantagandet, totalt ointresserad av troféer.. men många kanske är det, det köper jag Kollade inte så noga men min sista bock kanske också var en 6:a.. Så noga är jag Quote
dptrapper Posted January 10 Posted January 10 Jag jagar mest för att det är så förbaskat roligt och trevligt och utmanande och lärorikt. På andra plats komemr det fina köttet och på tredje plats eventuell trofé. Fast visst är det trevligt kika på väggen hemma som är prydd med bock-horn Fast de fungerar mest som ett minne av en fin jakt-dag Quote
lsjonsson Posted January 10 Posted January 10 Jäkla vilken fin trofé som du kommer att pryda väggen med hemma. Quote
Popular Post Mad Mike Posted January 10 Author Popular Post Posted January 10 1 hour ago Hipshot sa: Nope! Köper inte ingångsantagandet, totalt ointresserad av troféer.. men många kanske är det, det köper jag Jag anar en bitterhet som sitter kvar sen du fick släpa min dovskovel för 15 år sen 4 Quote
Mr P Posted January 10 Posted January 10 55 minutes ago lsjonsson sa: Jäkla vilken fin trofé som du kommer att pryda väggen med hemma. Om det är mig du menar så är det 2 olika bockar, 29 år emellan. Den som är kokad är från 1990, tänkte att jag kommer aldrig att skjuta en lika liten igen. Hittills har det inte inträffat iallafall. 1 Quote
Popular Post Hipshot Posted January 10 Popular Post Posted January 10 2 hours ago Mad Mike sa: Jag anar en bitterhet som sitter kvar sen du fick släpa min dovskovel för 15 år sen Rätt uppfattat! Tycker det var ett cyniskt och elakt sätt att lura bort mej från Rimbo.. hela vägen in till Huddinge med stor smärta och trauma som följd.. du hade inte ens sandat utanför din bostad.. och dingla "du får skjuta en dov" framför näsan på mej likt en bättre morot. För att snabbt och lätt reducera mej till viltsläpare över plöjor dessutom! "Jag tänkte inte skjuta men den var såååååå stor och såååå fin" jo tjena.. 4 Quote
PAS Posted January 10 Posted January 10 Same same but different lr en annan variant på temat. Har för mig det var på detta forum jag läste att när det gäller hanaräv så ska penisbenet med tydligen vara en trofe’. Så, det finns en 1:a gång för allt. Tadaaa! Aaaaa! Förtydligar dock att det ingen trängsel är i samlingen rörande antal av just denna trofe’-typ. Den har ohotad 1:a plats. /P 2 Quote
Mad Mike Posted January 10 Author Posted January 10 1 hour ago Hipshot sa: Rätt uppfattat! Tycker det var ett cyniskt och elakt sätt att lura bort mej från Rimbo.. hela vägen in till Huddinge med stor smärta och trauma som följd.. du hade inte ens sandat utanför din bostad.. och dingla "du får skjuta en dov" framför näsan på mej likt en bättre morot. För att snabbt och lätt reducera mej till viltsläpare över plöjor dessutom! "Jag tänkte inte skjuta men den var såååååå stor och såååå fin" jo tjena.. Just det ja! Hade glömt bort den nyplöjda höstblöta åkern va ett bra val att ta med dig! 1 1 Quote
hs_merkel Posted January 10 Posted January 10 28 minutes ago Mad Mike sa: Just det ja! Hade glömt bort den nyplöjda höstblöta åkern va ett bra val att ta med dig! Kärlek! 1 Quote
Hipshot Posted January 10 Posted January 10 30 minutes ago Mad Mike sa: Just det ja! Hade glömt bort den nyplöjda höstblöta åkern va ett bra val att ta med dig! Röv! 2 Quote
lsjonsson Posted January 10 Posted January 10 4 hours ago Mr P sa: Om det är mig du menar så är det 2 olika bockar, 29 år emellan. Den som är kokad är från 1990, tänkte att jag kommer aldrig att skjuta en lika liten igen. Hittills har det inte inträffat iallafall. Ok! Det visste jag inte! Nej, den sannolikheten är nog väldigt liten. Quote
karelsk blandning Posted January 15 Posted January 15 För några år sen sköt jag flera fjolingar/mindre tjurar med liknande horn som på första bilden. Hittade nu för nån vecka sen vars det låg några såna längs bak i en hylla. Quote
Popular Post Dansken Posted January 15 Popular Post Posted January 15 Dessa 2 "älgtjurar" sköt jag 2 år efter varandra då jag jagade på Hellefors jaktskytteklubb. Vid denna tid hade Stora Enso inte förstört jaktskytteklubben som hade all jakt- både älg och småvilt. Vid årsmötet blev den på klubben som hade skjutit den mista trofe på hela marken firat med en kniv, applåder och en inteckning i ett vandringspris "för god viltvård och bevarande av en stark älgstam" Denna tjur hade för övrigt mindre slaktvikt än den största kalv vi sköt samma år. Då gliringarna haglade tät... "hur kunde du hinna se det var en tjur" och "ska du göra bogmontage på den" lät jag den montera på sköld "bara därför att" Året efter sköt jag den andra och frågade vid "prisutdelningen" på årsmötet hur många gånger i följd jag skulle ha vandringspriset för att få det till egendom ? Men året efter delade finnjävlarna på älgjakten och småviltjakten så klubben miste älgjakten. Så jag har 2 inteckningar i vandringspriset 😉 6 Quote
Popular Post exabit Posted January 15 Popular Post Posted January 15 Letade efter min minsta trofé som satt på den första bocken jag sköt -94, men kunde inte hitta den. Måste ha varit väldigt liten 3 Quote
Recommended Posts