WestinJimmy Posted January 10 Posted January 10 Hej! Hur känsliga upplever ni räven, vad gäller åteln? Säg tillexempel om ni varit där och slängt ut lite mer mat, kan dom komma redan samma kväll? Quote
Hipshot Posted January 11 Posted January 11 Kul fråga!! Det råder gravt delade meningar om detta.. Jag hivar ut hundfoder innan jag sätter mej i kojan och skjuter räv varje gång.. medans andra hävdar att rävarna håller sig borta en vecka efter att man varit på åteln. Minns en jaktledare på Riddersholm back in the days, han vart lack på mej för att jag gick ut och hämtade skjuten räv samma natt som jag suttit.. I mitt tycke tramsigt men han var rätt bestämd i sin uppfattning. Men jag tror det handlar väldigt mkt om i vilken miljö du har åtel. Jag har åteln i anslutning till en gård där det alltid är en massa liv och rörelse. "Mina" rävar skyggar när de får direkt vind av mej men INTE när de tassar fram till hundfoder jag kastat ut en timme tidigare. Dock.. sist jag skammade en räv och tvingades göra eftersök 170 m framför kojan så skyggade rävarna, det vart för mkt dofter av två jägare, hund och halvdöd räv. Den natten gick de inte in över våra spår. 1 Quote
sidelock Posted January 11 Posted January 11 Hyfsat enig med hipshot, rävar som lever nära folk är inte jättekinkiga. Rävar i total obygd betydligt lurigare. Quote
stefan Posted January 11 Posted January 11 (edited) Sen är det nog skillnader mellan olika rävar rätt så stor, spåren i snön avslöjar ju vad dom gjort och hur dom beter sig. Vi som håller på med snaror har nog alla upplevt vissa rävar som flera gånger vänder redan någon meter innan dom ska korsa skidspåret. Andra går rakt över och bryr sig inte det minsta utan även följer i skidspåret långa sträckor. Om du råkar slarva med nåt i utrustningen så får du många rävar som vänder just före snaran,och då är det ju lukten som avslöjar att nåt ligger under snön. Snara räv kan många gånger vara en riktig utmaning,men då man lärt sig så är det inte så svårt. Men vägen dit kan ibland vara lång & fylld med motgångar 😀 Finns ju ett fint gammalt ordspråk som lyder så här ( Mera sällan går en gammal räv i fällan) 👍 Edited January 11 by stefan felstavat 2 Quote
WestinJimmy Posted January 14 Author Posted January 14 Vi fortsätter med en till fråga… så fruktansvärt klantigt av mig.. satt på Åteln ikväll, räven kommer 2 meter från kojan, jag försöker göra ett muspip med munnen för att få den att stanna, den sticker som en avlöning.. kan räven komma tillbaka redan imorgon, eller är det kört med just den? Quote
Hipshot Posted January 15 Posted January 15 När rävarna är så j-la nära så är det inte läge att göra just någonting.. Jag brukar, när de passerar under kojan, smyga handen till kikarsiktet och vrida bort all förstoring. Sen när räven kommer ut på lite mer hanterbart avstånd så försöker jag komma i anlägg. Den där räven kan mkt väl komma tillbaka, den har varsnat "något" och vet förmodligen inte vad det var. Något konstigt ändå, när jag lockar på rävar jag ser och får 0 reaktion så brukar de dock aldrig bli rädda utan bryr sig helt enkelt inte. Att de drar pga lock är ovanligt. Då det trots allt händer så är det rävar som man försökt locka in tidigare och kanske skjutit bom på eller att de kommit på lock och fått vind av en, då lär de sig. 1 1 Quote
WestinJimmy Posted January 15 Author Posted January 15 3 hours ago Hipshot sa: När rävarna är så j-la nära så är det inte läge att göra just någonting.. Jag brukar, när de passerar under kojan, smyga handen till kikarsiktet och vrida bort all förstoring. Sen när räven kommer ut på lite mer hanterbart avstånd så försöker jag komma i anlägg. Den där räven kan mkt väl komma tillbaka, den har varsnat "något" och vet förmodligen inte vad det var. Något konstigt ändå, när jag lockar på rävar jag ser och får 0 reaktion så brukar de dock aldrig bli rädda utan bryr sig helt enkelt inte. Att de drar pga lock är ovanligt. Då det trots allt händer så är det rävar som man försökt locka in tidigare och kanske skjutit bom på eller att de kommit på lock och fått vind av en, då lär de sig. Okej! Då hoppas jag han dyker upp ikväll ☺️ 2 Quote
Recommended Posts