doenitz Posted February 27 Posted February 27 Är det någon forumist som har erfarenhet av RWS kulor i 9,3X57? Är 19 grams TUG för tung för sagda kaliber (tänkt till korthåll) och är 14,6 grams DK i lättaste laget? 16 grams Kegelspitz och H-mantel? Mvh Doenitz Quote
karelsk blandning Posted February 27 Posted February 27 Efter att ha skjutit mycket med x62 och testat olika kulor/vikter så skjuter jag i stort bara 250gr kulor idag. Jag anser att allting blev bättre att gå ner från 286/320gr kulor. Bättre effekt i djuren, fler kulor kvar, flyger bättre, trevligare skjuta. Så där är mitt tips iaf att skjuta lättare kulor med en tug kommer garanterat att expandera ändå på kortare håll. Jag hade nog testat den lättare av north forks cpx kula då den finns hemma igen. Jag har skjutit med den tyngre av dem två. Quote
Mad Mike Posted February 27 Posted February 27 Det är några år sen nu men jag har använt både tig och tug i 9,3x62 och 8x57, jag tror absolut att 19g tug i så låga farter inte kommer fungera bra, tig eller ID som den heter nu hade varit bättre men finns inte i kalibern. H-mantel finns inte heller längre om du inte har känningar, den har ersatts av Evo som helt enkelt är en bondad H-mantel. Kägelspets tror jag är det säkra valet, skjutit den i andra kalibrar och är supernöjd. Quote
sidelock Posted March 11 Posted March 11 TUG 19g är en av de vanligaste kulorna i 9,3x74r och i rws laddning brukar dessa klocka ca 660m/s vilket inte är mycket över vad 9,3x57 bör kunna leverera. I en m98 är den för en kreativ handladdare troligen likvärdig 9,3x74r. Jag bedömer det som en lämplig kula för 9,3x57 på drevhåll, kulbanan kommer dock inte imponera på någon. Quote
Recommended Posts