dptrapper Posted March 5 Posted March 5 Går smått allvarligt i tankarna på att byta in min Benelli M2 Euro och få mig en hagelbock med träkolv och blånerat stål. Kikar lite på Caesar Guerini. Smått okänd tillverkare i Sverige men verkar få bra feedback. Nypris ca 24 000:- Någon med erfarenhet av märket eller ska man kika på annat? Quote
KJE81 Posted March 5 Posted March 5 Det är ett bra märke, jag beställde 2019/2020 en Caesar Guerini Apex Game hos Fritid och Vildmarksliv men det slutade med att vi blev tvungna att avboka då de inte kunde leverera det året på grund av någon slags översvämmning vid fabriken eller vad det nu var. Hursomhelst så skriver bland annat PMT här en hel del positivt om märket i tester i Vapentidningen, det finns också många positiva recensioner på amerikanska och engelska jaktsidor och forum. Quote
Mr P Posted March 5 Posted March 5 Men det är ju lite synd att sälja en Benelli. Fast å andra sidan behöver du minst en bock också. Quote
dptrapper Posted March 5 Author Posted March 5 Benelli är fina grejjer Men jag har lite svårt förlika mig med mattsvart och synstetkolv. Duvorna tittar snett på mig och kräver trä/blånerat Men jag skjuter som en gud med Benellin så är det. 1 Quote
Mr P Posted March 5 Posted March 5 9 minutes ago dptrapper sa: Men jag skjuter som en gud med Benellin så är det. Med andra ord kan det bara bli sämre om du byter? 1 Quote
Droggot Posted March 5 Posted March 5 Som min polare alltid sa när det gällde valet öl eller sprit. Det ena förtar inte det andra. Du är oklädd om du inte har både en bock och en halvauto. 1 1 Quote
Popular Post Hipshot Posted March 5 Popular Post Posted March 5 Någon bättre hjärnblödning på G här.. du byter inte bort en automat som du "skjuter som en gud med" PUNKT! Du köper givetvis en bock så du kan välja vapen för dagen och behov allt annat är trams. 5 2 2 Quote
dptrapper Posted March 6 Author Posted March 6 mmmm. Man borde inte byta bort guden , så är det givetvis. Dock skulle träkolv till den kosta som en ny bössa och ändå inte passa då resten är mattsvart. Skulle kunna bli en Benelli med träkolv,, typ becaccia kanske om jag finner en beggad Quote
dptrapper Posted March 6 Author Posted March 6 Vad tror ni om denna kanske? Vet inget om modell Centro Jag skulle få 11000:- i inbyte för min M2 Euro. https://fritidvildmark.se/product.html/beg-hagelgevar-benelli-super-90-centro-kal-12?category_id=558 Quote
Mr P Posted March 6 Posted March 6 Jag skulle behålla Benellin och köpt en bock också. Eller, jag har egentligen en Benelli och 2 bockar i skåpet. Praktiskt med automat i gömslen men jag föredrar bock i skogen och vid sällskapsjakt. Quote
dptrapper Posted March 6 Author Posted March 6 Frun har en sida/sida jag lånar då det är klappjakter och dyligt. En till hagelpang vette fan, tar ju plats i garderoben. Quote
sidelock Posted March 6 Posted March 6 En bock blir aldrig mer än en bock hur fint trä den än har.😊 svs är vägen framåt.😁20200919_081326_IMG_0256.HEIC 2 Quote
Hipshot Posted March 6 Posted March 6 25 minutes ago dptrapper sa: mmmm. Man borde inte byta bort guden , så är det givetvis. Dock skulle träkolv till den kosta som en ny bössa och ändå inte passa då resten är mattsvart. Skulle kunna bli en Benelli med träkolv,, typ becaccia kanske om jag finner en beggad Men varför denna mållåsning på träkolv??? Det är ju jättebra med en plastkolv på en automat och komplettera med en brytbössa i trä.. Centron skulle jag nog föredra framför Beccacian, den sistnämnda är EXTREMT lätt och därmed enl mitt tycke rätt svår att skjuta med Centron gillar jag, hade en sådan i säkert 15 år. Jag klarade inte av att den var lite piplätt, kolfiberspång osv, sköt rätt uselt på håll med den. MEN det är den tveklöst bästa bössa jag haft för att leka med lerduvor på nära håll. Körde lite trickskytte med Centron och där gick den som fan, otroligt snabb och lättpekad. 5 av 5 egenuppkastade duvor var aldrig ngr problem Quote
dptrapper Posted March 6 Author Posted March 6 Sida/sida är ju såklart 500 gånger trevligare än en bock. Dock väldigt få sida/sida med choker som klarar stål som kostar under 40 000:- Kan vara min höga ålder men jag har stora problem med syntet, pulverlack och liknande. Jag får en annan känsla med blånerat och trä. Har centron kolfiberspång? Ja då går ju även den fet-bort. Äh, får kanske acceptera plasten tills vidare och se framöver om jag byter till en mer klassisk Benelli 1 Quote
KJE81 Posted March 6 Posted March 6 1 hour ago dptrapper sa: Sida/sida är ju såklart 500 gånger trevligare än en bock. Dock väldigt få sida/sida med choker som klarar stål som kostar under 40 000:- Kan vara min höga ålder men jag har stora problem med syntet, pulverlack och liknande. Jag får en annan känsla med blånerat och trä. Har centron kolfiberspång? Ja då går ju även den fet-bort. Äh, får kanske acceptera plasten tills vidare och se framöver om jag byter till en mer klassisk Benelli Du kan säkert köpa en RFM Armi Zeus eller Venus i valfri kaliber med antingen stålhagelgodkänd fast trångborrning eller godkända choker för under 40 000 kr, jag betalade bara drygt 60 000 kr för min Venus med sidoplattor och handgjord gravör full täckning/full coverage, grade 4 trä, handgjord kolv efter egna mått och stålhagelgodkänd (20/76) samt en massa andra customval. Valde dock fast trångborrning och dubbla avtryckare men finns förstås med enkeltryck och löstagbara choker om man så önskar. Den får i alla fall riktigt bra betyg av t ex TGS Outdoor: Finns också en film från deras besök hos fabriken: Och för den som kan italienska finns det t om en liten film från graveringen av min bössa https://www.facebook.com/reel/401640409168404 samt en lite längre: https://www.facebook.com/watch/?ref=saved&v=3664422383847601 Det går att få precis vad man vill från RFM och det till förvånansvärt rimliga priser, dock inga pumpar eller halvautomater. Quote
dptrapper Posted March 6 Author Posted March 6 60? fan som hittat 🤪 Ska bara skilja mig först! Ska jag byta så kommer budgeten hamna på max 25 000:- 1 Quote
KJE81 Posted March 6 Posted March 6 1 hour ago dptrapper sa: 60? fan som hittat 🤪 Ska bara skilja mig först! Ska jag byta så kommer budgeten hamna på max 25 000:- Aha, du skrev något i stil med "som kostar under 40 000 kr" tidigare, men jag skulle inte bli helt förvånad om du kan köpa en Zeus-modell med lasergravyr (standard), standardträ och stålhagelgodkänd för 25 000 kr inklusive frakt till Kallax Nu är det ju ett drygt år sedan min blev färdig och mer än två år sedan jag beställde, men jag vill minnas att Zeus-modellen låg på en bit under 20' då. Det som verkligen får priset att dra iväg är trä och framförallt handgjord gravyr, men lasergravyren är rätt okej den med. Egna kolvmått ingår dock i baspriset helt enkelt för att de gör alla kolvar för hand. Quote
Islänningen Posted March 6 Posted March 6 Faaan. Nu måste jag torka golvet. Den videon har dräggelfaktor femhundra 🤣 Quote
dptrapper Posted March 6 Author Posted March 6 Var nyss och klämde på Browning och Beretta. Upplevde Browningen som tung och klumpig. Beretta Silver pigeon kändes bättre och smidigare men inpassningen trä/baskyl var i sämsta laget tycker jag. Quote
KJE81 Posted March 6 Posted March 6 Dom är ganska klumpiga båda två, framförallt som sida-sida, Beretta 486 Parallelo väger typ 3 kg i kaliber 20...min RFM Venus väger prick 2,48 kg i samma kaliber och med samma piplängd🤔 Som bockar är dom nog inte så mycket värre än något annat märke...fast en Fausti eller en Fair Pathos blir nog smidigare. Quote
Hipshot Posted March 6 Posted March 6 4 hours ago dptrapper sa: Var nyss och klämde på Browning och Beretta. Upplevde Browningen som tung och klumpig. Beretta Silver pigeon kändes bättre och smidigare men inpassningen trä/baskyl var i sämsta laget tycker jag. Vilken typ av Browning? Det är lite granna en vanesak men jag gillar dem speciellt de äldre modellerna. De nya 525 och framåt är lite själlösa men just det är alla Silver Pigeon också tycker jag. Quote
LGH Posted March 6 Posted March 6 14 hours ago, dptrapper said: Dock skulle träkolv till den kosta som en ny bössa och ändå inte passa då resten är mattsvart. Självklart ska du ha en bock, eller sida-sida. Men framför allt kan du komplettera din M2 med träkolv för betydligt mindre än en ny bössa kostar. Om jag räknar rätt kostar det drygt 4000 kr inkl moms. Klart du ska ha den i träkostym när du jagar ringduva under sensommaren, men i slaskväder svidar du om till det billiga men ändå så charmiga originalet i plast. https://www.omps2.it/en/652-m1-m2-stock-and-fore-end-group https://www.omps2.it/en/m2-m2/4672-wood-stock.html Det finns någon tråd på grannforumet om någon som gjorde den resan och dessutom tog bort lacken och oljade om den själv. Quote
dptrapper Posted March 7 Author Posted March 7 Problemet är att M2 inte har blånerad metall. Typ matt pulverlackerat eller nått så de blir att sminka en gris. De Browning jag kikade på stod det made in Japan på. Dessa, vet inte skillnaden på dem. https://fritidvildmark.se/product.html/hagelgevar-browning-citori-kal-12-2?category_id=568 https://fritidvildmark.se/product.html/hagelgevar-browning-citori-swedish-edition-kal-12?category_id=568 Quote
culot Posted March 7 Posted March 7 På 2025-03-05 at 15:30 dptrapper sa: Benelli är fina grejjer Men jag har lite svårt förlika mig med mattsvart och synstetkolv. Duvorna tittar snett på mig och kräver trä/blånerat Men jag skjuter som en gud med Benellin så är det. Du lär få förlika dig med nån form av elbil i framtiden, så mattsvart och syntet är väl en låg tröskel... Quote
Recommended Posts