Popular Post HQA1640 Posted March 25 Popular Post Posted March 25 Har Beställt hem förladdningar, krut tändhattar och en press. Kommer ladda både kaliber 20 och kaliber 12, laddar kula sen tidigare. har länge varit intresserad av att prova ladda hagel också men har inte blivit av förens nu 😁 3 Quote
Hipshot Posted March 26 Posted March 26 12 hours ago HQA1640 sa: Har Beställt hem förladdningar, krut tändhattar och en press. Kommer ladda både kaliber 20 och kaliber 12, laddar kula sen tidigare. har länge varit intresserad av att prova ladda hagel också men har inte blivit av förens nu 😁 Även om jag själv är för slö för slik hantering så är jag glad för din skull, du får rådbråka Culoten för tips och uppslag! 1 Quote
culot Posted March 26 Posted March 26 2 hours ago Hipshot sa: Även om jag själv är för slö för slik hantering så är jag glad för din skull, du får rådbråka Culoten för tips och uppslag! Du skulle aldrig fixa det då du är tvungen att provskjuta och skära isär en å annan patron. 1 Quote
culot Posted March 26 Posted March 26 14 hours ago HQA1640 sa: Har Beställt hem förladdningar, krut tändhattar och en press. Kommer ladda både kaliber 20 och kaliber 12, laddar kula sen tidigare. har länge varit intresserad av att prova ladda hagel också men har inte blivit av förens nu 😁 Låter bra, vad har du skaffat för press/verktyg ? och vilka komponenter ? Quote
dptrapper Posted March 26 Posted March 26 Alltid tyckt det verkar häftigt som attans att ladda hagel. Faktiskt haft en press från Lee för hagel för många år sedan men kom aldrig till skott. Tjänar man alls på det? Vad kommer en standardpatron kosta om man köper alla delarna? Quote
Mr P Posted March 26 Posted March 26 Skulle vara roligt att prova ladda hagel också. Men när tid är en ständig bristvara så får det vara tillsvidare. Kanske den dagen då jag går i pension? Quote
HQA1640 Posted March 26 Author Posted March 26 1 hour ago dptrapper sa: Alltid tyckt det verkar häftigt som attans att ladda hagel. Faktiskt haft en press från Lee för hagel för många år sedan men kom aldrig till skott. Tjänar man alls på det? Vad kommer en standardpatron kosta om man köper alla delarna? Nä man sparar iprincip inget på att ladda vanliga blypatroner. Men tex slug eller alternativ till bly kan man spara på. Jag ska dock inte göra de för att spara pengar utan för att ja tycker de verkar intressant. Vad en patron kostar att ladda har jag inte ens räknat på 1 Quote
HQA1640 Posted March 26 Author Posted March 26 1 hour ago culot sa: Låter bra, vad har du skaffat för press/verktyg ? och vilka komponenter ? Kommer ladda om till att börja med så jag har köpt en lee press, superG förladdnignar i alla vanliga storlekar för både 12 och 20, bly 5or, cx1000 hattar och vv 320 krut. Tanken är att börja med att prova ladda 25g till 20an och 32g till 12an. Men Kommer nog göra en till beställning från Italien framöver, de är dyrt att komma igång så fick inte riktigt med allt jag ville i första beställningen men borde kunna komma igång på detta tänker jag. 1 Quote
culot Posted March 28 Posted March 28 På 2025-03-26 at 14:55 HQA1640 sa: Kommer ladda om till att börja med så jag har köpt en lee press, superG förladdnignar i alla vanliga storlekar för både 12 och 20, bly 5or, cx1000 hattar och vv 320 krut. Tanken är att börja med att prova ladda 25g till 20an och 32g till 12an. Men Kommer nog göra en till beställning från Italien framöver, de är dyrt att komma igång så fick inte riktigt med allt jag ville i första beställningen men borde kunna komma igång på detta tänker jag. VV 320 är lågvolymkrut och ofta drar dom lite mindre än tex Vectan A1 som alltid sägs ladda lika VV. För mig har aldrig VV stämt med nån tabell , Men för 12/70 skulle jag prova 2-3 plugg VV 320 1,60x 32 Sg 22 eller 24 beroende på hur högt haglet ligger , SG är mkt fjädrande . du bör efter LEE pressen köra efter m en crimper i en borr m stopp för korrekt höjd, 57,8-58mm i sluthöjd ska det vara för 12/70 och håll i minnet att +/- 0,10mm sluthöjd är 40-45bar per tiondel. Dina CX1000 är " mild" / Medium helt okay för kal 20 men du kanske bör lägga på 0,05 gram i 12/70. Kal 20 har jag aldrig laddat så inga direkta tips där. Men jag har ett par kompisar som laddar 20. Tips för 12/70 är skaffa vectan A1 som är grymt för Svenska förhållanden , och 12/70 cx1000 Vectan A1 1,65-1,70g x 34g SG19 stäng på 57,8 -58mm max .. observera datan är för bly ! 1 Quote
culot Posted March 28 Posted March 28 På 2025-03-26 at 13:26 dptrapper sa: Alltid tyckt det verkar häftigt som attans att ladda hagel. Faktiskt haft en press från Lee för hagel för många år sedan men kom aldrig till skott. Tjänar man alls på det? Vad kommer en standardpatron kosta om man köper alla delarna? Köper du bulkplugg i 1000 pack tjänar du inte mkt men jämför du med en ask Gyttorp eller Norma 36g så tjänar du i vart fall om du inte köper till de sämsta kurserna , skjuter du inte mkt och det bara är en kostnadsfråga skulle jag inte rekommendera det. Quote
HQA1640 Posted March 28 Author Posted March 28 1 hour ago culot sa: VV 320 är lågvolymkrut och ofta drar dom lite mindre än tex Vectan A1 som alltid sägs ladda lika VV. För mig har aldrig VV stämt med nån tabell , Men för 12/70 skulle jag prova 2-3 plugg VV 320 1,60x 32 Sg 22 eller 24 beroende på hur högt haglet ligger , SG är mkt fjädrande . du bör efter LEE pressen köra efter m en crimper i en borr m stopp för korrekt höjd, 57,8-58mm i sluthöjd ska det vara för 12/70 och håll i minnet att +/- 0,10mm sluthöjd är 40-45bar per tiondel. Dina CX1000 är " mild" / Medium helt okay för kal 20 men du kanske bör lägga på 0,05 gram i 12/70. Kal 20 har jag aldrig laddat så inga direkta tips där. Men jag har ett par kompisar som laddar 20. Tips för 12/70 är skaffa vectan A1 som är grymt för Svenska förhållanden , och 12/70 cx1000 Vectan A1 1,65-1,70g x 34g SG19 stäng på 57,8 -58mm max .. observera datan är för bly ! Tackar! Blev 320 för att de var lätt att hitta här, bor i Norrbotten så finns inte mkt att välja på.. Kommer uppdatera när jag har laddat mina första! Quote
Hipshot Posted March 28 Posted March 28 På 2025-03-26 at 13:15 culot sa: Du skulle aldrig fixa det då du är tvungen att provskjuta och skära isär en å annan patron. Har ngr rosa puppor med i morgon, ska jag skära sönder dem? Quote
culot Posted March 30 Posted March 30 På 2025-03-28 at 16:59 Hipshot sa: Har ngr rosa puppor med i morgon, ska jag skära sönder dem? Jag kan berätta för dig vad dom innehåller 1 Quote
Hipshot Posted March 31 Posted March 31 15 hours ago culot sa: Jag kan berätta för dig vad dom innehåller De innehåller pryttlar som kråkor på upp emot 45 meter tycker ruskigt illa om har jag noterat Quote
culot Posted March 31 Posted March 31 43 minutes ago Hipshot sa: De innehåller pryttlar som kråkor på upp emot 45 meter tycker ruskigt illa om har jag noterat Vore fan illa annars, då hade jag sagt kasst skytte var det dom rullstukade m klar disk ? Quote
culot Posted March 31 Posted March 31 8 hours ago Hipshot sa: De innehåller pryttlar som kråkor på upp emot 45 meter tycker ruskigt illa om har jag noterat Hmm ! är det inte sesång för Gös snart Quote
exabit Posted April 1 Posted April 1 21 hours ago culot sa: Hmm ! är det inte sesång för Gös snart Skriv inte g-ordet på forumet for hilvede! Snart kommer Över-Kalixbon hit och börjar orera om sina äventyr på 1800-talet 1 Quote
culot Posted April 1 Posted April 1 28 minutes ago exabit sa: Skriv inte g-ordet på forumet for hilvede! Snart kommer Över-Kalixbon hit och börjar orera om sina äventyr på 1800-talet Så länge dom hivas in i min frys och inte över relingen så kan jag stå ut med mycket 2 Quote
Mad Mike Posted April 1 Posted April 1 8 minutes ago culot sa: Så länge dom hivas in i min frys och inte över relingen så kan jag stå ut med mycket Det är ju exakt det dom gör! Över relingen alltså.... Jag har fiskat en gång med hippen...har fortfarande ångest över alla benfria gösfileer som släpptes tillbaks i sjön 1 Quote
HQA1640 Posted April 1 Author Posted April 1 Laddade igår en 20/70 cx1000 N320 1.2x25 sg21 380ms mätt 2,5m från kronografen. Och har idag provat ladda 20/70 cx1000 N320 1.23x26 sg21 395ms mätt cirka 2,5 m från kronografen. Tänkte ladda mer av den andra och kolla mot slamtavla. Är de någon som har nått att säga om det (culot)? Quote
culot Posted April 2 Posted April 2 18 hours ago Mad Mike sa: Det är ju exakt det dom gör! Över relingen alltså.... Jag har fiskat en gång med hippen...har fortfarande ångest över alla benfria gösfileer som släpptes tillbaks i sjön Kan man inte sätta på honom ett sånt där jävla dressyrhalsband kopplad till ärthjärnan, så han får en sjuhelvetes stöt om han ens tänker tanken på att hiva godsaker i spat ? 2 Quote
culot Posted April 2 Posted April 2 17 hours ago HQA1640 sa: Laddade igår en 20/70 cx1000 N320 1.2x25 sg21 380ms mätt 2,5m från kronografen. Och har idag provat ladda 20/70 cx1000 N320 1.23x26 sg21 395ms mätt cirka 2,5 m från kronografen. Tänkte ladda mer av den andra och kolla mot slamtavla. Är de någon som har nått att säga om det (culot)? Gör först som så att du lägger inläggen på vår fina Hagel laddavdelning som vi så Generöst fått till oss. Hur var förbränningen på de båda patronerna ? 380 m/s på display är inte alls dåligt ca 395 V0,75. Är du noga med sluthöjden ? När du får hem verktygen från mig så kommer du kunna sätta den på tiondelen. Det ska finnas tebeller på Hagelavdelningen med korrekt sluthöjd för de olika kalibrarna, tror 20/70 ska ha 60mm, räkna med mera test då du använder crimper sedan som härdar kanten lite, och du ska smörja crimpern med vanlig motorolja. Du ser att trycket gick upp när du höjde 1,0 gram på haglet, detta kan även vara en gissning från min sida då jag inte vet höjden på patronen och kvaliten på stukningen, 395 m/s är inte alls pjåkigt och jag tror du ska hålla dig där om du vill köra så lätta laddningar, OBS ! rusa nu inte iväg och ladda upp massa plugg förens du börjat använda crimper, och tveka inte att slakta patroner du inte är 100% nöjd med, största vinningen med att ladda själv är att man får exakta resultat. Quote
HQA1640 Posted April 2 Author Posted April 2 50 minutes ago culot sa: Gör först som så att du lägger inläggen på vår fina Hagel laddavdelning som vi så Generöst fått till oss. Hur var förbränningen på de båda patronerna ? 380 m/s på display är inte alls dåligt ca 395 V0,75. Är du noga med sluthöjden ? När du får hem verktygen från mig så kommer du kunna sätta den på tiondelen. Det ska finnas tebeller på Hagelavdelningen med korrekt sluthöjd för de olika kalibrarna, tror 20/70 ska ha 60mm, räkna med mera test då du använder crimper sedan som härdar kanten lite, och du ska smörja crimpern med vanlig motorolja. Du ser att trycket gick upp när du höjde 1,0 gram på haglet, detta kan även vara en gissning från min sida då jag inte vet höjden på patronen och kvaliten på stukningen, 395 m/s är inte alls pjåkigt och jag tror du ska hålla dig där om du vill köra så lätta laddningar, OBS ! rusa nu inte iväg och ladda upp massa plugg förens du börjat använda crimper, och tveka inte att slakta patroner du inte är 100% nöjd med, största vinningen med att ladda själv är att man får exakta resultat. Kommer starta en ny tråd senare när jag är lite mer varm i kläderna 😁 Förbränningen var bra med båda, mycket renare än gyttorp-patronerna som jag brukar skjuta med normalt. Sluthöjden var cirka 60,3 60,2 och stukningen var som dom blir med lees press.. men snart borde mina verktyg komma så tanken är att testa samma laddnig men köra ner till rätt höjd. Det stämmer att 60mm är rätt för kaliber 20. Quote
Hipshot Posted April 2 Posted April 2 På 2025-03-31 at 09:14 culot sa: Vore fan illa annars, då hade jag sagt kasst skytte var det dom rullstukade m klar disk ? Vet inte, kollade inte, men längden antyder att de är stjärnstukade.. På 2025-03-31 at 17:03 culot sa: Hmm ! är det inte sesång för Gös snart Ap ap ap.. man ska inte störa fiskarna när de reproducerar sig 19 hours ago Mad Mike sa: Det är ju exakt det dom gör! Över relingen alltså.... Jag har fiskat en gång med hippen...har fortfarande ångest över alla benfria gösfileer som släpptes tillbaks i sjön Man vill ju ha bra fiske fler gånger, då kan man inte slå ihjäl allt hela tiden! Dessutom är det tråkigt att filea fisk.. Man tar upp max två, en för eget bruk och en om man har någon som särskilt förtjänat en gös Just nu är det lite dåligt med det senare men det kan ju ändra sig? Men vädret och värmen gör faktiskt att jag börjat snegla på båten i alla fall... 1 Quote
Mad Mike Posted April 2 Posted April 2 44 minutes ago Hipshot sa: Vet inte, kollade inte, men längden antyder att de är stjärnstukade.. Ap ap ap.. man ska inte störa fiskarna när de reproducerar sig Man vill ju ha bra fiske fler gånger, då kan man inte slå ihjäl allt hela tiden! Dessutom är det tråkigt att filea fisk.. Man tar upp max två, en för eget bruk och en om man har någon som särskilt förtjänat en gös Just nu är det lite dåligt med det senare men det kan ju ändra sig? Men vädret och värmen gör faktiskt att jag börjat snegla på båten i alla fall... "En fångad gös är en ugnsstekt gös" Gammalt huddingeordspråk! 1 Quote
Recommended Posts