Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ja enligt rubriken då.

Söker en ny klass 1 studsare, skall vara ny och inget annat. Givetvis en kvalitetspjäs men nu till det krångliga.

Blaser R8 och Mauser M03 har alltid känts som stabila välgjorda pjäser med lite tyngd i. Nu vill jag dock prova något annat men vill fortfarande ha en mer rejäl bössa för en storväxt typ.

Tikka och Sako går bort p.g.a för korta kolvar.

Har ni förslag?

Posted

Sauer 505

Posted
3 minutes ago hs_merkel sa:

Sauer 505

Känns lite ärtbössa tyvärr, kanske ok med semipipa?

Posted

Torsbo har väl några fabriksnya Sauer 202 takedown kvar. Där finns vikt i dem iallafall 🤷‍♂️

Posted
43 minutes ago Buck sa:

Känns lite ärtbössa tyvärr, kanske ok med semipipa?

Ärtbössa? 3.5 kg?

Posted
2 hours ago TekDr sa:

Torsbo har väl några fabriksnya Sauer 202 takedown kvar. Där finns vikt i dem iallafall 🤷‍♂️

De ska jag kolla in, tackar

Posted
2 hours ago hs_merkel sa:

Ärtbössa? 3.5 kg?

4kg vore bättre, men det handlar också om att vill ha en lång och grovhuggen bössa.

Posted

Klämt och känt på Steel action? @Buck

Bytte till mig en sådan av @tobe för några år sedan, där har du en stabil och väldigt trevlig bössa. 

• Like 1
Posted

Strasser rs14 valfri modell borde kunna passa.

Posted

Ae precision?

Läste lite om dem och hade kunnat tänka mig att testa en sån, men hade velat se den nya mauser25 också.

Posted
1 hour ago karelsk blandning sa:

Ae precision?

Läste lite om dem och hade kunnat tänka mig att testa en sån, men hade velat se den nya mauser25 också.

Mauser 25 var rent rappel

Posted

Mm, en riktig besvikelse, jag hade hoppats att det var någon slags modernisering/förenkling av M98 och inte en straight-pull inspirerad av Beretta...

Posted
2 hours ago TekDr sa:

Tycker det är en konsekvent trend senaste åren, det lanseras tvivelaktiga produkter som mest är en hopkok av diverse tyckande från sälj och upper management som sen säljs in med en massiv kampanj där skiten ska visas upp av alla stora influensers samtidigt där allt givetvis lovprisas som skapat av högre makt till sång av oskulder och änglar.

fan nu gick blodtrycket upp 😱

Fulheten är säkert en fördel i sammanhanget bara den är unik, mauser m25 känns fortare igen jämfört med sako hunter.

Posted
8 minutes ago sidelock sa:

Fulheten är säkert en fördel i sammanhanget bara den är unik, mauser m25 känns fortare igen jämfört med sako hunter.

Bättre ökänd än okänd heter det ju….

Posted
På 2025-04-15 at 12:42 Joacim sa:

Klämt och känt på Steel action? @Buck

Bytte till mig en sådan av @tobe för några år sedan, där har du en stabil och väldigt trevlig bössa. 

Mjo provat en men knepig vinkel på pistolgreppet, just denna sköt lite knasigt. Olika kvalitet på pipor?

Posted
På 2025-04-15 at 13:25 sidelock sa:

Strasser rs14 valfri modell borde kunna passa.

Hur driftsäkra är dom?

Posted
1 hour ago Buck sa:

Mjo provat en men knepig vinkel på pistolgreppet, just denna sköt lite knasigt. Olika kvalitet på pipor?

Min sköt bara bra så kan ju diffa i kvalitén då 🤔

Posted

Stod om just ae precision i nyaste jakt journalen så det kanske är något att testa.

Posted

Vi har ju inte nämnt Schultz &Larsen ännu som faktiskt säljer klassiska vapen i stål och trä.

• Like 2
Posted

Enda bössan jag känt på den senaste veckan var en sako 75 safari, den kändes bra, hade en löjlig prislapp och en kaliber 2mm för stor. Måste dom bygga bössor anpassade till småfolk?