HQA1640 Posted April 23 Author Posted April 23 1 hour ago Hipshot sa: Vari ligger behovet av träffbildsskjutning? Om kråkorna trillar snällt när de förväntas göra det så what´s the point? Jag TROR att skillnaderna mellan olika tuber oftast är marginell, visst, skjuter man massor mot papp med samma plugg och samma avstånd så kan man säkert se ngt men den praktiska betydelsen? Men jag är lite inne på din tes med.. ratta i 3/8-1/2 och sedan inte bry sig så värst, tror det är typ enklast. Kör i princip bara 3/8 i automaten och 1/4-1/2 i bocken. Tror jag kan köra 1/2-1/2 i bocken även, har för mej att jag har en hel bunt olika teauge tuber till den.. Inte för att ta udden av frågeställningarna i tråden men ska man på allvar grotta i detta så ska man nog fokusera mer på vilken plugg man använder. Mike sa ngt vettigt för rätt länge sedan, öppna upp choken och få en större kärve men kompensera med fler hagel i en plugg av bättre kvalité så når man ändå ut på de avstånd man vant sig vid att skjuta. Sen blir det alltid en avvägning i vanlig ordning. Pris/kvalité/åtgång osv.. Det går utmärkt att nå god effekt ut på styva håll genom att skjuta en "billigare" plugg med sämre prestanda i en trängre choke. Dragit iväg bra många tusen plugg med 24gr trap i full choke och haft god effekt upp över 40 meter. Ja nog är de så, att ammunitionen väger nästan mer än choken. Garanterat så kan man hitta en patron som skjuter bra i en invector (gamla korta modellen) och en patron som skjuter kasst i en teague super extended. Men en bra choke hjälper alltid till. Börjar nästan få lite ångest nu att jag inte köpte en teague till berettan också 😅 men victoryn lär vara bättre än nuvarande. Sen tycker jag att när de kommer till hagelskytte så handlar de väldigt mycket om man tror på grejerna. Tror jag på bössan så vet jag att jag träffar bättre. 1 Quote
Mr P Posted April 23 Posted April 23 9 hours ago Mad Mike sa: Mynningsskyddet köper jag i teorin, samtidigt har jag aldrig lyckats kvadda en hagelmynning under 40år än Senast i går såg jag en pipa som nog hade mått bra av att ha extended choker som mynnings skydd vid kontakt med urberget. Det kommer nog aldrig att bytas choker i den pipan igen. Quote
hs_merkel Posted April 23 Posted April 23 Satte Teauge i F16 mäst för vikten och slippa lägga i plattor i framstocken, har bara skjutit skarv med den och 28gr Stål, och de gick bra då dem kom in fint den kvällen, inte provat någe papper med den. sen såg jag ett program från England med Speed där dem pratade om choker och allt portat dömdes ut. Då de förstörde pattern, i mitt fall retade jag mig på flamman åt sidorna vid kvällsträck på änder. I Benellin sitter det Gemini ext med crio plus i, som verkligen gör bra choker. Innan Briley ext som blev lite krokig vid stranden. Då jag mäst skjuter Stål nu för tiden, så är det 1/2 i dem. I dem andra är det 1/1 Quote
Popular Post exabit Posted April 23 Popular Post Posted April 23 4 hours ago Hipshot sa: Med tanke på hur bengenvis du är så går det nog åt en årskonsumtion av plugg mot papp för att lyckas rubba dina idéer i ämnet. Orka liksom? Extended är skitsnygga Och det handlar inte om att tokinvestera, de är dyra men du har råd Jag får hålla med här - extended är sexigt som fan! Gärna nåt kromat som tittar ut och med en snygg liten färgkod också / Störd 1 2 Quote
Hipshot Posted April 23 Posted April 23 Gällande utseendet så kan jag meddela att de här färgringarna på Victory tuberna INTE är speciellt stryktåliga, har för mej att den gröna ringen på mina halvtuber är väck.. fan vet om jag öht har dem kvar? Kan ha skickat med dem när jag sålde Benellin.. Quote
Mad Mike Posted April 23 Posted April 23 1 hour ago exabit sa: Jag får hålla med här - extended är sexigt som fan! Gärna nåt kromat som tittar ut och med en snygg liten färgkod också / Störd Nah...En Winchester 1897 och en shrade sharpfinger i bältet! Thats some sexy shit for ya! 1 Quote
Hipshot Posted April 23 Posted April 23 Var tvungen att googla.. var det den där bössan som hade sån här "slamfire" eller vad det hette? Hajjar inte, du gillar väl inte rekyl? Den där lär vara elak att skjuta med.. och jag tror inte ens du håller samma nivå med den där tingesten jämfört med 20:an.. Quote
Mad Mike Posted April 24 Posted April 24 7 hours ago Hipshot sa: Var tvungen att googla.. var det den där bössan som hade sån här "slamfire" eller vad det hette? Hajjar inte, du gillar väl inte rekyl? Den där lär vara elak att skjuta med.. och jag tror inte ens du håller samma nivå med den där tingesten jämfört med 20:an.. Historiken denna konstruktion har räcker långt och inte minst så har den hane! Sjukt mycket coolare än att fjolla runt med bössor som har chokar i regnbågsfärger 2 Quote
Mr P Posted April 24 Posted April 24 12 hours ago exabit sa: Jag får hålla med här - extended är sexigt som fan! Gärna nåt kromat som tittar ut och med en snygg liten färgkod också / Störd Exabits våta dröm? 2 Quote
exabit Posted April 24 Posted April 24 2 hours ago Mr P sa: Exabits våta dröm? Sjukt läckert! Nästan så jag överväger att köpa ett kit trots att jag inte har nån bössa att skruva in dem i 2 Quote
Hipshot Posted April 24 Posted April 24 6 hours ago Mad Mike sa: Historiken denna konstruktion har räcker långt och inte minst så har den hane! Sjukt mycket coolare än att fjolla runt med bössor som har chokar i regnbågsfärger Ahh bössan är en slags assessoar för dej, likt ngn hundliknande varelse som åker Gucci väska på Stureplan på eftermiddagarna? I hear you. What ever floats your boat Btw.. man var i tessinparken inatt och jagade kanin och Bellevue.. När jag körde hem en kollega efter jobbet 02:30 inatt så var jag upp på den där gatan precis ovanför St Göran. Såg två kaniner där, det verkar ha tagit ett tag för dem att återhämta sig men nu verkar de vara på G 1 Quote
Dansken Posted April 26 Posted April 26 På 2025-04-24 at 11:09 exabit sa: Sjukt läckert! Nästan så jag överväger att köpa ett kit trots att jag inte har nån bössa att skruva in dem i Tejpa dom på magen under T-shirt'en. Liggande, 6 på varje sida. Då ser det ut som du har tvättbräda 😉 1 Quote
HQA1640 Posted June 27 Author Posted June 27 Till berettan sluta det som sagt med en victory men drog på mig en benelli m2 där jag fick med alla orginalchoker och en teague extended skeet. Men orginal flush är inget för mig så började leta lite och de slutade med en 3/8 gemini extended denna gång, ska bli intressant att testa den på banan framöver. De är lite smidigare och billigare framförallt när man köper choker till en halvautomat 😁 1 Quote
Hipshot Posted June 27 Posted June 27 3/8 gillar jag som fan, den sitter i princip alltid i antingen i automaten eller i något av rören på bocken.. Quote
HQA1640 Posted June 27 Author Posted June 27 5 hours ago Hipshot sa: 3/8 gillar jag som fan, den sitter i princip alltid i antingen i automaten eller i något av rören på bocken.. Jo i bocken var de 1/4 och 3/8 som alltid satt i och i en halvautomat tänker jag att de blir en bra kompromiss 1 Quote
Recommended Posts