Droggot Posted April 25 Posted April 25 Jag går i funderingarna på att skaffa mig en avståndsmätare. Tanke är att användas vid vak och pyrs så inget långhållsskytte på +1000m. Vad skall man tänka på vid ett köp? Jag har kollat in begagnad marknaden lite men den är rätt dålig. Det finns golf varianten men dom är nästan lika dyra som att köpa dom nya. Quote
Arctic Posted April 25 Posted April 25 Mitt råd är att titta på en begagnad Leica. De har bra glas i sina avståndsmätare, vilket gör hela enheten betydligt mer användbar. En Lecica CRF 900 - 1000 - 1200 - 1600 borde gå att hitta för en rimlig penning. 1 Quote
redtop Posted April 25 Posted April 25 Jag har en billig (<1000 kr) avståndsmätare för samma ändamål som du. Den mäter avstånd alldeles utmärkt noggrannt, det har jag kontrollmätt, men optiken är ganska dålig så man får ha en handkikare vid sidan om. Beroende på din budget och hur du tänker använda den så behöver en billig inte vara fel. Quote
Mad Mike Posted April 25 Posted April 25 21 minutes ago Arctic sa: Mitt råd är att titta på en begagnad Leica. De har bra glas i sina avståndsmätare, vilket gör hela enheten betydligt mer användbar. En Lecica CRF 900 - 1000 - 1200 - 1600 borde gå att hitta för en rimlig penning. Instämmer!! Jag har haft en Leica 1600 i måååånga år och den bara fungerar och levererar. 1 Quote
exabit Posted April 25 Posted April 25 27 minutes ago Mad Mike sa: Instämmer!! Jag har haft en Leica 1600 i måååånga år och den bara fungerar och levererar. Håller också med Minns inte om det är en 1200 eller 1600 jag har men den tuffar på år efter år. 1 Quote
Ijahman Posted April 25 Posted April 25 Jag har en Konus Range som jag köpte begagnad av "Mamre" här på forumet för sisådär 15 år sedan. (Gissningsvis) Den har aldrig svikit mig än så länge och har inte behandlats med försiktighet heller... Priset är ju "rätt" Quote
Islänningen Posted April 25 Posted April 25 Köpte en Mackenzie på XXL för något år sedan. Pröjsade 995:- för den. Fungerar utmärkt för det ändamål jag använder den till, men har märkt att den käkar batteri, även om avstängd. Har numera batteriet löst i fodralet och stoppar in det vid behov. Quote
dptrapper Posted April 25 Posted April 25 Frun köpte en Nikon för massa år sen. Sen blev den min. Har fungerat ypperligt i nu 7 år och jag har aldrig bytt batteri vad jag kan minnas. 1 Quote
Recommended Posts