Buck Posted May 3 Posted May 3 Söker en seriös uppfödare av wachtel, letar efter en avkomma från föräldrar som driver det mesta, fokus hos mig kommer bli på gris. Quote
Hipshot Posted May 6 Posted May 6 Har en polare som varit iväg och parat i tyskland i närtid, han har importerat en tik har jag för mej och har två från sverige redan. Han är sjukt seriös, finns i Rörsby en bit utanför Rimbo. Kan dra ett pm med kontaktuppgifter.. Quote
alias Posted May 6 Posted May 6 Tycker att det verkar råda skaplig enighet bland bekanta med Wachtel att tyska linjer överlag inte är lika sönderavlade, och därmed säkrare kort än svenska dito. Det skiljer väl även en del på om uppfödarna försöker få fram hundar med längre eller kortare förföljanden. Det är ju olika vad som är optimalt, beroende på om man mest ska skrämma ut djur ur åkerholmar i odlingslanskap eller om man jagar i ett skogsdominerat landskap. MVH Alias 1 Quote
hs_merkel Posted May 8 Posted May 8 Har haft 3st wachtel, dem hade förkärlek till gris, min sista jagade bara vildsvin och räv. Skällde även björn gjorde alla 3, Även om MagnusN lyckades skjuta en kalv för henne! Höll i några timmar, alldeles för hård, mycket veteinär, och de får du räkna med om du ska ha en duglig vildsvin hund. Hade gärna haft en till men hittade ingen som verkade intressant. Våran tik var sista av 25års avel, var kräsen, tyvärr har wachteln fått oförtjänt dåligt ryckte, både med sjukdomar och jaktmässigt. Och tyvärr stämmer det till stor del vilket är jätte tråkigt Lycka till Quote
MKJ Posted May 9 Posted May 9 Är inne på min 3e, användbara till mycket men i krass jämförelse med andra ffa blandraser med spets jag har/haft så är det ändå lite porslinshundar. De har har mycket problem med allergier, öron och höfter lite generellt i Sverige. Dessutom är hårlaget jobbigt i ffa snö. Min käkar allergifoder som inte är gratis. Den nuvarande är go och mysig med en helsikes energi och även jaktlust men är bara urbota korkad.😂 Nu ska jag ju inte spela schack med henne men maken till tröglärd hund har jag aldrig haft, tog väl ett år innan hon var rumsren exempelvis. Men det positiva är ju att hon är såthund som jagar med dig, jagar typiskt 5-20 minuter beroende på vilt, längst på dov men bangar inte för gris. Hon fyller två nu så först till hösten kan man väl börja fulla slutsatser av hur hon blir. Nog kan det finnas skäl att vända sig till Tyskland. 2 Quote
Hipshot Posted May 9 Posted May 9 25 minutes ago MKJ sa: Är inne på min 3e, användbara till mycket men i krass jämförelse med andra ffa blandraser med spets jag har/haft så är det ändå lite porslinshundar. De har har mycket problem med allergier, öron och höfter lite generellt i Sverige. Dessutom är hårlaget jobbigt i ffa snö. Min käkar allergifoder som inte är gratis. Den nuvarande är go och mysig med en helsikes energi och även jaktlust men är bara urbota korkad.😂 Nu ska jag ju inte spela schack med henne men maken till tröglärd hund har jag aldrig haft, tog väl ett år innan hon var rumsren exempelvis. Men det positiva är ju att hon är såthund som jagar med dig, jagar typiskt 5-20 minuter beroende på vilt, längst på dov men bangar inte för gris. Hon fyller två nu så först till hösten kan man väl börja fulla slutsatser av hur hon blir. Nog kan det finnas skäl att vända sig till Tyskland. Det är ju lite lotterihundar får man en känsla av.. en av de bästa jyckar jag jagat med är en wachtel, samma motor och jaktlust men trots det faktiskt styrbar. Anton kan stoppa honom under fullt drev genom ett knapptryck på pejlen.. Men utan stopp och blod i löpan förvandlas han till drever. Han jagade en rödgris med trasigt framben i över en timme för två år sedan. Såå slut fysiskt att han tidvis knallade efter grisen tyst för att han inte orkade annat men i helvete att han gav sig! Den jag hade var allt annat än rolig, jagade riktigt bra när han hittade vilt men viljan att hitta vilt var lite halvkass.. förmodligen relaterat till mina misstag under injagningen. Han var också ansatt av allergier och skit.. men snäll och lydig iövrigt! Tror givet dina tankar MKJ att Thomas är helt rätt ute, han har tagit in en tik från tyskland.. åkte tillbaka ngr veckor senare och parade henne.. sen hem.. och så åter igen för jaktprov. Jyckarna är väldigt mkt billigare i tyskland, parningsstrategin är helt annorlunda. De får bara göra två parningar på varje hund (fritt ur minnet) och jag tror Thomas tog hem en tik som haft två bra kullar. Han såg till att hon vart parad för att få valpar i sverige med andra regler. Har en bekant btw som har labradorer, hon har en hane som utan någon som helst tvekan gökat ihop till två eller tre nya bilar åt ägaren. Han är en **riktigt** snygg och extremt bra jakthund så tja.. han har nog gjort ägaren till miljonär tror jag. Det hade inte fungerat i Tyskland. Quote
Popular Post Dansken Posted May 9 Popular Post Posted May 9 Den duktigaste hundkarl jag har jagat med hade 3 wachtlar. Han hade lyckats få alla 3 helt klövvilt-rena. 3 Quote
Mr P Posted May 9 Posted May 9 Det är en bedrift att få en wachtel klöv-ren, krävs ett fullblodsproffs för att lyckas med 3. Quote
hs_merkel Posted May 9 Posted May 9 2 hours ago Hipshot sa: Det är ju lite lotterihundar får man en känsla av.. en av de bästa jyckar jag jagat med är en wachtel, samma motor och jaktlust men trots det faktiskt styrbar. Anton kan stoppa honom under fullt drev genom ett knapptryck på pejlen.. Men utan stopp och blod i löpan förvandlas han till drever. Han jagade en rödgris med trasigt framben i över en timme för två år sedan. Såå slut fysiskt att han tidvis knallade efter grisen tyst för att han inte orkade annat men i helvete att han gav sig! Den jag hade var allt annat än rolig, jagade riktigt bra när han hittade vilt men viljan att hitta vilt var lite halvkass.. förmodligen relaterat till mina misstag under injagningen. Han var också ansatt av allergier och skit.. men snäll och lydig iövrigt! Tror givet dina tankar MKJ att Thomas är helt rätt ute, han har tagit in en tik från tyskland.. åkte tillbaka ngr veckor senare och parade henne.. sen hem.. och så åter igen för jaktprov. Jyckarna är väldigt mkt billigare i tyskland, parningsstrategin är helt annorlunda. De får bara göra två parningar på varje hund (fritt ur minnet) och jag tror Thomas tog hem en tik som haft två bra kullar. Han såg till att hon vart parad för att få valpar i sverige med andra regler. Har en bekant btw som har labradorer, hon har en hane som utan någon som helst tvekan gökat ihop till två eller tre nya bilar åt ägaren. Han är en **riktigt** snygg och extremt bra jakthund så tja.. han har nog gjort ägaren till miljonär tror jag. Det hade inte fungerat i Tyskland. Tyskarna är hårda med sin avel, Allt står skrivet, sen får dem inte avla vidare om dem inte gjort prov. Man kan söka uppskov men delas inte ut hur som helst. Min nästa som tiken är Svensk och hanen Tysk, var tiken tvungen att bli godkänd av Tyska kennelkluben för att få paras, Dem kollade även Veterinären tre led bak. Hanen är även Godkänd på eftersök. Dem svenska proven är avel av jaktljumma hundar. Om man frågar mig... Quote
alias Posted May 9 Posted May 9 3 hours ago Hipshot sa: ...Har en bekant btw som har labradorer, hon har en hane som utan någon som helst tvekan gökat ihop till två eller tre nya bilar åt ägaren. Han är en **riktigt** snygg och extremt bra jakthund så tja.. han har nog gjort ägaren till miljonär tror jag. Det hade inte fungerat i Tyskland. Det där lät tämligen oseriöst i mina öron. Jag förstår att man som uppfödare vill låta hundar med bra egenskaper gå i avel, samt att pengar dessutom ofta är en stark drivkraft, men nog gör man väl rasen en stor otjänst på sikt genom att låta enstaka hanhundar användas nästan okontrollerat i aveln, med tanke på framtida inavelsproblem och de följder som det kan medföra (har t.ex. avelsråd för rasen haft några invändningar?)? Bara mina fem ören... MVH Alias Quote
MagnusN Posted May 9 Posted May 9 Har absolut noll koll på bra wachtelavel i Sverige men kan säga att Herr Bergs wachtel är en riktigt bra hund. Herr Berg lade mycket tid på att forska sig fram till den parning. Nu är det ett oerhört tunt underlag, men iaf en hint om var det kan finnas bra wachtlar. 1 Quote
Hipshot Posted May 9 Posted May 9 5 hours ago alias sa: Det där lät tämligen oseriöst i mina öron. Jag förstår att man som uppfödare vill låta hundar med bra egenskaper gå i avel, samt att pengar dessutom ofta är en stark drivkraft, men nog gör man väl rasen en stor otjänst på sikt genom att låta enstaka hanhundar användas nästan okontrollerat i aveln, med tanke på framtida inavelsproblem och de följder som det kan medföra (har t.ex. avelsråd för rasen haft några invändningar?)? Bara mina fem ören... MVH Alias Möjligt, jag har får dålig koll.. 3 hours ago MagnusN sa: Har absolut noll koll på bra wachtelavel i Sverige men kan säga att Herr Bergs wachtel är en riktigt bra hund. Herr Berg lade mycket tid på att forska sig fram till den parning. Nu är det ett oerhört tunt underlag, men iaf en hint om var det kan finnas bra wachtlar. Poppe va? Hans enda begränsning är en krånglig koppelhållare Han är riktigt bra helt klart! Quote
MagnusN Posted May 9 Posted May 9 4 hours ago Hipshot sa: Möjligt, jag har får dålig koll.. Poppe va? Hans enda begränsning är en krånglig koppelhållare Han är riktigt bra helt klart! Ja Poppe Quote
Recommended Posts