Jump to content

Recommended Posts

Posted
21 minutes ago culot sa:

om den inte rostar ja .... 

Då spelar det ingen roll om den är spänd eller avlastad, den går slut ändå.

Posted

Är inte detta en lite meningslös diskussion? Vapnen är individer, en fjäder kan ta slut efter 50.000 skott medans nästa kan hålla 150.000 skott oavsett hur man förvarar bössan? Givet att det är individer så är det omöjligt att avgöra huruvida vapen A skulle klarat ytterligare 50.000 skott eller ej om den fått stå med öppet slutstycke.

Det är som med brytvapen vid omladdning, trycka tillbaka toplevern manuellt eller ej? Det finns liksom inget rätt eller fel, var och en gör som den vill..

Och rosten knäcker fjädrarna oavsett förvaring.

En generell tanke kring benelli automaterna.. kan det vara så att de har jämförelsevis ganska svaga fjädrar för att därmed klara 24 gr plugg? Tänker att det måste finnas ett skäl till att de ändå rekylerar ganska brutalt jämförelsevis mot Berettas gasbössor.. Iofs spelar det ingen roll då allt handlar om roterande slutstyckshuvud.. Det var bara en tanke som dök upp i huvudet nu när jag skrev. Första gången jag sköt med min första Comfort så reagerade jag över att det var en helvetes rekyl trots mediokra 32 gr plugg..

Fan.. suget efter benelli är fortfarande påtagligt... :wub::wallbash:

Posted

Som sagt om jocke Smålänning ställer den öppen, så lär det funka för oss dödliga

Posted
48 minutes ago Hipshot sa:

Är inte detta en lite meningslös diskussion? Vapnen är individer, en fjäder kan ta slut efter 50.000 skott medans nästa kan hålla 150.000 skott oavsett hur man förvarar bössan? Givet att det är individer så är det omöjligt att avgöra huruvida vapen A skulle klarat ytterligare 50.000 skott eller ej om den fått stå med öppet slutstycke.

Det är som med brytvapen vid omladdning, trycka tillbaka toplevern manuellt eller ej? Det finns liksom inget rätt eller fel, var och en gör som den vill..

Och rosten knäcker fjädrarna oavsett förvaring.

En generell tanke kring benelli automaterna.. kan det vara så att de har jämförelsevis ganska svaga fjädrar för att därmed klara 24 gr plugg? Tänker att det måste finnas ett skäl till att de ändå rekylerar ganska brutalt jämförelsevis mot Berettas gasbössor.. Iofs spelar det ingen roll då allt handlar om roterande slutstyckshuvud.. Det var bara en tanke som dök upp i huvudet nu när jag skrev. Första gången jag sköt med min första Comfort så reagerade jag över att det var en helvetes rekyl trots mediokra 32 gr plugg..

Körde en hel jakt nästan 100 skott med 52gram och spräckt kind som följd. Är väll det närmaste man kommer en Argentina resa....

Många år sedan jag sköt gas men tycker inte rekylen är värre än i en bock.

Posted
16 minutes ago hs_merkel sa:

Körde en hel jakt nästan 100 skott med 52gram och spräckt kind som följd. Är väll det närmaste man kommer en Argentina resa....

Många år sedan jag sköt gas men tycker inte rekylen är värre än i en bock.

Nej den är inte värre än i en bock men jämfört med gas så är det en extrem skillnad. Jämför du en A400 tex så är skillnaden dag o natt.

Posted
2 hours ago Hipshot sa:

Köp!

Passlig födelsedagspresent?

• Haha 1
Posted
2 hours ago Mr P sa:

Köp!

Passlig födelsedagspresent?

Näe.. det får vänta lite. Hoppas att Benelli ska dra ur huvudet ur häcken och ta in Cordoba modellen till Sverige..eller mitt åt, hoppas att Sako Sweden ska göra det.

Posted
10 minutes ago Hipshot sa:

Näe.. det får vänta lite. Hoppas att Benelli ska dra ur huvudet ur häcken och ta in Cordoba modellen till Sverige..eller mitt åt, hoppas att Sako Sweden ska göra det.

Kommer aldrig hända. Hämta en i Finland

Men vet inte om dem har ethos performance där? Den skulle jag verkligen vilja ha!

Posted

Denna ändlösa diskussion om Benellis förträfflighet eller inte :D   Ja den kräver minimal vapenvård, men fan om man glömmer skippar skydda och underhålla returfjädern i kolven så straffar det sig . Ja den är klen och det för våran fäbless för svagladdade 24g övningstål som vi älskar att hata när inte duvorna går sönder eller laddar om våra automater.  Rekylen då ?   jo , ska den funka med 24-53 gram så måste man ha en svag rekylfjäder, sen får man inte pipa över att 52g piskar på satan .... Gasladdat  ger oftast mindre rekyl, dock kräver den ju att du inte får vara alltför lat, ha lite tekniska färdigheter. 

• Like 1
Posted

Mm.. jag har nog aldrig ägnat rekylfjädern någon speciell uppmärksamhet men jag förstår vad du menar och det är den som hs lyckades avliva medelst saltvatten. Normalbruk av bössan har ingen som helst påverkan på rekylfjädern men ska man blaska runt i saltvatten så kräver den lite omtanke. 

Om vi fortsätter pajja Jockes tråd :whistling: så kände jag på Franchi när jag var till butiken sist.. den var väl ok, balansen var mer åt pip-ändan om jag säger så. Det tilltalar, alla de Benellibössor jag haft har alla varit motsatsen. Men det är ingen Benelli så det får nog vara.. 

Posted

Fjädern jag menade var slagstiftets fjäder, en del har fått för sig att om man lämnar den uppspänd så slakar den med tiden men det betvivlar jag alltså starkt.