Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag gjorde en grej, skapade en supertextgrupp där även folk från jaktlagen omkring kunde lägga in och  se vårt lags bilder

de som surat i åratal och sagt att det ingen älg finns bjöd jag inte in till gruppen utan alla andra var positiva och bidrog flitigt

blir sen uppringd av en i laget som fått nys om min grupp, han hade varit i kontakt med jägareförbundet som inte ansåg gruppen vara juridiskt fel men kanske etiskt

en i laget som brukar vara arg var irriterad över att jag förevisade ``våra älgar´´för grannlagen omkring, mej veterligen äger ingen någon älg förrän den ligger skjuten

har ni liknade grupper och hur fungerar det eller är det trångsynthet och avund där med, berätta

Posted

Ingen hade väl reagerat över en Facebook grupp? Vad skulle det oetiska bestå av? 

Posted

Jakt tar fram det bästa och det sämsta hos människor... Allra sämst blir det om folk surar och konspirerar på sin kant istället för att prata med varandra.

Har väldigt svårt att hitta ett etiskt problem... Och vad spelar det för roll om andra ser vilka älgar som för stunden står på er mark? De får ändå inte jaga där och älgarna går dit de vill. Den som inte vill vara med i gruppen slipper ju.

Posted

Kan inte heller se något etiskt problem. Sen är väl tycket om det hela säkert olika i ett jaktlag men det kan man väl diskutera utan att någon tjurar ihop, förhoppningsvis. 

Posted
11 hours ago detstorabla sa:

Ingen hade väl reagerat över en Facebook grupp? Vad skulle det oetiska bestå av? 

som jag tolkar det ansågs det oetiskt att  åtelkameror uppsatta på marker där hela laget har jakträtt förevisas för folk utanför själva jaktlaget men jag tycker det är en krystad förklaring, den arge man som reagerat har i ett decennium tutat i sin omgivning att det är dåligt/ glest med älg, jag å min sida har haft kameror ute i många år vilket bevisar den totala motsatsen och det krockar totalt med den andre mannens skapade verklighet vilket han ej kan acceptera

Posted
11 hours ago MagnusN sa:

Jakt tar fram det bästa och det sämsta hos människor... Allra sämst blir det om folk surar och konspirerar på sin kant istället för att prata med varandra.

Har väldigt svårt att hitta ett etiskt problem... Och vad spelar det för roll om andra ser vilka älgar som för stunden står på er mark? De får ändå inte jaga där och älgarna går dit de vill. Den som inte vill vara med i gruppen slipper ju.

Vi är med i ett äso, och gud nåde den som går utanför ramen och anser det vara normalt med älg, tycker man inte som styrelsen i deras negativa jargong så är man rökt