lsjonsson Posted November 7 Posted November 7 Postnord bekräftar nu de uppgifter som flera vapenförsäljare upprörts över. Från och med 1 januari 2026 kommer det inte längre vara möjligt att skicka vapen med Postnords frakttjänst Värde. I dag finns inga alternativ för privatpersoner som vill skicka vapen inom landet Svensk Jakt Som ett led i att optimera Postnords erbjudanden så avvecklas tjänsten Värde den 1 januari 2026. Det meddelar Anders Porelius, presschef på Postnord. En följd av att tjänsten upphör är att det inte längre blir möjligt att skicka vapen till och från privatpersoner i Sverige. I dag erbjuder inga andra fraktföretag leveranser av vapendelar till privatpersoner. Andra värdesaker hänvisas till Rek Det är bara vapendelar som drabbas av Postnords avveckling av tjänsten. Andra varor kommer att kunna skickas med Postnords Rek-tjänster. – Vi vässar ständigt våra erbjudanden på en konkurrensutsatt marknad. När efterfrågan av våra tjänster förändras behöver vi anpassa både vårt erbjudande och infrastruktur därefter, säger Postnords presschef Anders Porelius i en kommentar till Svensk Jakt. ”Liknar ingenting” P-O Stenmark, Hjoggböle, är vapensmed med lång yrkesbana. Han tar både emot och levererar många vapendelar med Postnord. – Det liknar ingenting. Vi är många som drabbas hårt av detta. Jag får många drillingar från södra och mellersta Sverige som behöver åtgärdas och det kommer definitivt inte att kunna fortsätta när de inte kan skickas hit. Jag har också svårt att se att de jobb jag gör åt JG Jakt i Göteborg kan fortsätta, säger han. P-O Stenmark menar att det rör sig om lathet från Postnords sida. – De vill bara förekomma besvär, som jag ser det. Artikeln kopierad från Svensk Jakt Quote
Ijahman Posted November 10 Posted November 10 Tråkigt för landets jägare. Tråkigt för landets vapenhandlare. Tråkigt för landets vapensmeder. Sorgligt att ta bort det enda godkända alternativet för vapenfrakt i Sverige... 1 Quote
lsjonsson Posted November 10 Author Posted November 10 Det kan bli lång åkväg om man ska köpa/byta vapen. Fråga polisen hur man ska göra. @Hipshot måste väl ha dom kontakterna och få reda på hur man ska skicka vapen om man får det på något annat sätt. Quote
Popular Post Dansken Posted November 10 Popular Post Posted November 10 "Vi" har kamrater i HELA Sverige. Jag har "flyttat" mängder med ammo och en del vapen genom kompisar med vapenlicens som har rörliga jobb: på lånelicens går det mesta att fixa. Se inte postnord som gudfader: se dom som några gnidna idioter som inte vill jobba så ta och boycotta dom i den mån det går. Välj Schenker privpak eller DHL eller vad som nu finns för vanliga försändelser och använd nätverket vi har här på forumet till licenspliktiga grejer. Det måste gå att greja- sitt inte där och tjura era lipsillar. PS: med lätt fot på gasen kommer jag 70 mil på en tank bensin. Det är 700 kronor-ish bensin. 40 mil enkel väg är alltså billigare att åka med bössan själv än att anlita pestnord värde. PS,PS: På onsdag ska vi till Allingsås och titta på en bössa 😉 4 Quote
Ijahman Posted November 10 Posted November 10 59 minutes ago Dansken sa: "Vi" har kamrater i HELA Sverige. Jag har "flyttat" mängder med ammo och en del vapen genom kompisar med vapenlicens som har rörliga jobb: på lånelicens går det mesta att fixa. Se inte postnord som gudfader: se dom som några gnidna idioter som inte vill jobba så ta och boycotta dom i den mån det går. Välj Schenker privpak eller DHL eller vad som nu finns för vanliga försändelser och använd nätverket vi har här på forumet till licenspliktiga grejer. Det måste gå att greja- sitt inte där och tjura era lipsillar. PS: med lätt fot på gasen kommer jag 70 mil på en tank bensin. Det är 700 kronor-ish bensin. 40 mil enkel väg är alltså billigare att åka med bössan själv än att anlita pestnord värde. PS,PS: På onsdag ska vi till Allingsås och titta på en bössa 😉 Det är bara pensionärer som har tid att sitta 80 mil ToR på en vardag. 😜 1 Quote
Popular Post Dansken Posted November 10 Popular Post Posted November 10 3 minutes ago Ijahman sa: Det är bara pensionärer som har tid att sitta 80 mil ToR på en vardag. 😜 Men pensionären KÄNNER kanske någon som kör långtradare, är säljare- eller åker runt och reparerar portar eller kassaapparater. 4 1 Quote
Popular Post Dansken Posted November 10 Popular Post Posted November 10 Lustigt ord: 3X dubbelbokstäver i rad: Kassaapparater 3 Quote
lsjonsson Posted November 18 Author Posted November 18 https://svenskjakt.se/start/nyhet/beskedet-postnords-vd-kallas-till-trafikutskottet-om-stoppade-vapenleveranser/ Kanske något positivt efter detta möte. 1 Quote
lsjonsson Posted November 21 Author Posted November 21 Postnord backar och fortsätter att leverera vapen o vapendelar. https://svenskjakt.se/start/nyhet/efter-hard-kritik-postnord-backar-fortsatter-att-leverera-vapen-och-vapendelar/ Quote
Recommended Posts