Hoppa till innehåll

Statligt jaktkort


Guest Herendil

Recommended Posts

Hmm på mitt står det bara jägarexamen högviltprov kula inget annat om de andra proven är med som grunprovkula, hagel, säkerhet osv. Tycker ju att det borde ju stå mer eller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 121
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • lsjonsson

    20

  • Foffe

    15

  • Ijahman

    15

  • rosen

    13

Top Posters In This Topic

Citat Foffe:

"Hmm på mitt står det bara jägarexamen högviltprov kula inget annat om de andra proven är med som grunprovkula, hagel, säkerhet osv. Tycker ju att det borde ju stå mer eller?"

Mitt jaktort var då "nersmetat med hela baletten"; teoretiskt grundprov, teoretiskt högviltprov, o.s.v.

Det är nog bäst att be om ett nytt korrekt.......

Raggarö

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Citat Foffe:

"Hmm på mitt står det bara jägarexamen högviltprov kula inget annat om de andra proven är med som grunprovkula, hagel, säkerhet osv. Tycker ju att det borde ju stå mer eller?"

Mitt jaktort var då "nersmetat med hela baletten"; teoretiskt grundprov, teoretiskt högviltprov, o.s.v.

Det är nog bäst att be om ett nytt korrekt.......

Raggarö

Det står samma på mitt.

Måste nog kolla upp det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm på mitt står det bara jägarexamen högviltprov kula inget annat om de andra proven är med som grunprovkula, hagel, säkerhet osv. Tycker ju att det borde ju stå mer eller?
Jag läste nu på avin. Precis ovanför jaktkortet.

"Om något är fel på nedanstående jaktkort, ta kopia på provintyg eller båda sidor av ditt jägarbevis och skicka in till oss. Kopian ska vidimeras av två personer. Detta gäller inte prov ssom du avlagt under 2007. De uppgifterna får vi från provledarna och kommer att finnas med på nästa säsongs jaktkort."

Jag antar att du avlagt dessa prov under 2007??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Frågade frun nu. På vissa kort har inte alla examen kommit med. Det gäller framförallt de som tagits under slutet av 2006, men även för andra. Det man kan göra är:

1. Betala och ta med kvittot på betalningen + jägarebeviset där dina examen står. Det är ok.

2. Gå in på nätet och begär ett kvitto på betalningen EFTER att du betalat. Då skickas ett kvitto ut och där står alla dina examen.

Eftersom det i 99 % av fallen är så att alla dina examen finns registrerade hos jaktregistret men misslyckats att komma med på ditt jaktkort kommer de med på nästa års, men maila dem för säkerhets skull så de kan kolla upp det och svara om alla finns registrerade.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Frågade frun nu. På vissa kort har inte alla examen kommit med. Det gäller framförallt de som tagits under slutet av 2006, men även för andra. Det man kan göra är:

1. Betala och ta med kvittot på betalningen + jägarebeviset där dina examen står. Det är ok.

2. Gå in på nätet och begär ett kvitto på betalningen EFTER att du betalat. Då skickas ett kvitto ut och där står alla dina examen.

Eftersom det i 99 % av fallen är så att alla dina examen finns registrerade hos jaktregistret men misslyckats att komma med på ditt jaktkort kommer de med på nästa års, men maila dem för säkerhets skull så de kan kolla upp det och svara om alla finns registrerade.

Mailade och det hadde blivit ett fel vid överföringen hon skulle kolla så att det komer med nästa år.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu måste jag fråga....ovidkommande, oviktigt kanske, men vad i hela friden pysslas det med på NVV?

Hypotetiskt: Person A har haft jaktkort i säg 5 år, han har erlagt alla prov som går att erlägga. Under 4 års tid får han jaktkort (i rätt tid) och med rätt data ifört. År 5 får han jaktkortet sent och med fel data angående "examen".

Trodde i min enfald att denna information låg lagrad på data och borde "poppa upp" när inbetalningen skulle aktiveras, återigen så kan jag förstå att en uppsamlingsheatsfunktion måste finnas, men data som finns inlagt "för evigt" borde inte försvinna......

Det här blir ju en ond spiral för NVV, ju fler jägare det strular för desto jobbigare blir det ju för NVV´s personal som måste fixa och rätta till "gamla synder".

Raggarö

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu måste jag fråga....ovidkommande, oviktigt kanske, men vad i hela friden pysslas det med på NVV?

Hypotetiskt: Person A har haft jaktkort i säg 5 år, han har erlagt alla prov som går att erlägga. Under 4 års tid får han jaktkort (i rätt tid) och med rätt data ifört. År 5 får han jaktkortet sent och med fel data angående "examen".

Trodde i min enfald att denna information låg lagrad på data och borde "poppa upp" när inbetalningen skulle aktiveras, återigen så kan jag förstå att en uppsamlingsheatsfunktion måste finnas, men data som finns inlagt "för evigt" borde inte försvinna......

Det här blir ju en ond spiral för NVV, ju fler jägare det strular för desto jobbigare blir det ju för NVV´s personal som måste fixa och rätta till "gamla synder".

Raggarö

Så ser ju verkligheten ut och det borde vara ganka enkelt att få rätt på allting. Allt ligger lagrat elektroniskt, men det är inte bara att "poppa ur" det. De har en systemleverantör som köpts upp 3 ggr under det senaste året, det nuvarande IT-företaget som äger systemet verkar inte vilja eller kunna fixa de fel som finns i systemet. Allt finns ju där, men det ska tas ut filer som är korrekta som tryckeriet bara läser in och massproducerar jaktkorten ifrån. Dessa filer som skapas från datasystemet verkar innehålla en massa fel, orsakade av buggar mm. Det är mycket som ska klaffa, de sitter ju inte och slickar 300 000 kuvert och kontrollerar uppgifterna innan de skickar iväg breven.  :) ::)

Och ja, det är jobbigt för nvv:s personal. De önskade att de hade ett datasystem de kunde lita på och en systemleverantör som utför de arbetsuppgifter de får betalt för att utföra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

rosen,

tyvärr sitter nog NVV på "svarte-petter" som så många andra som drabbas av IT-helvetet. Det värsta är att det kan ta lång tid innan man ser ljuset i tunneln igen - det är bara att hoppas att det inte är ett mötande tåg...........

Vi får väl hoppas att lodjursregistreringen (elektroniskt) börjar fungera, så får vi hoppas att det inte blir en repris på detta "jaktkortsgnäll" nästa år, det har varit bra med lite "inside-information" från din bättre hälft, hälsa och tacka ;)

Raggarö

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

rosen,

tyvärr sitter nog NVV på "svarte-petter" som så många andra som drabbas av IT-helvetet. Det värsta är att det kan ta lång tid innan man ser ljuset i tunneln igen - det är bara att hoppas att det inte är ett mötande tåg...........

Vi får väl hoppas att lodjursregistreringen (elektroniskt) börjar fungera, så får vi hoppas att det inte blir en repris på detta "jaktkortsgnäll" nästa år, det har varit bra med lite "inside-information" från din bättre hälft, hälsa och tacka ;)

Raggarö

Ska göra! Och förresten, jag är IT-konsult... Vet hur det kan vara här i IT-helvetet... ::) :-* :-*

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nån som testat ringa å bli lojägare??rätt kul att man ännu får jaga lodjur 07,,ska kolla vad dom menar med det... 

sen fick jag en micke som skulle styra upp detta 5åriga klanteriet,se om man kan få han att fixa bättre storlek på kortet oxå,,det är juh skratt retande

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är nog bäst att ni kollar upp detta.

Jag mailade nvv och fick till svar:

"Hejsan!

Det verkar som om det saknas uppgifter på dig. Skulle du kunna ta en kopia av ditt jägarbevis och skicka in så ska jag registrera det som fattas.

Kopian ska vidimeras av två personer."

>:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det  är andra året jag skickar in,,man ska inte behöva få massa intyg på det,,utan bara skicka in å säg åt dom att göra sitt jobb >:(..dom håller på och lekar med rätt viktig infomation ,,ring dom å säg det >:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vaddå vidimeras???

Måsta jag ha två vittnen som ska skriva under att informationen är riktig??

Dom får väl för helvete ringa polisen själva och kolla

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag behövde inte det,men jag var inte så snäll mot dom heller när jag påpekade att det inte kommer firas nå 6års janne med ringa dom...sen verkade som att det sved när man påpekade varför dom höjde priset men strulade till det ännu mer ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

fyllde i förlorat jakt kort bara för att se om det skulle stå om jägarexamen denna gång så är allt med på det ordinarie står det bara högvilt nu var allt med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...