sidelock Posted May 2, 2012 Share Posted May 2, 2012 Satan.. blev nyfiken här! Gäller att hitta ngn vettigt recept bara, allt för mycket äckel funkar inte typ svamp och annat snusk. Ister.. det samma som fett? Det fett man hittar i bukhålan på tex rådjur eller under skinnet på tex vildsvin? Mvh! Ja och nej, ister är de avlånga fettstycken som sitter i bukhålan medan det fett som sitter under huden på ett svin kallas späck (på nötkreatur och får kallas det talg). Underhudsfettet på hjortdjur har jag dålig koll på vad det kallas. Kanske har det inte ens ett särskilt namn då de inte brukar vara spec feta utanför hägn. Edit: Noterade inte trådlutgrävningen förrän det var försent. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mbbohman Posted June 24, 2012 Share Posted June 24, 2012 Har en nöffe hänger som ska skäras ner imorn, tänkte mala bogarna/slaksidorna och testa att slabba ihop några korvar på test. Finns det nån tumregel på köttmängd/ister? Typ 1 kg kött och 400 gram ister, ja ni hajar. Korven ska rökas på Bradleyn och jag inbillar mig att det går rätt så fort att röka, 4-5 timmar, så jag hinner klart en vardagskväll. Så, hur möe ister skare va? Var en del runt filéerna på gyltan då hon va oknullad så att säga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minken88 Posted June 24, 2012 Share Posted June 24, 2012 Har en nöffe hänger som ska skäras ner imorn, tänkte mala bogarna/slaksidorna och testa att slabba ihop några korvar på test. Finns det nån tumregel på köttmängd/ister? Typ 1 kg kött och 400 gram ister, ja ni hajar. Korven ska rökas på Bradleyn och jag inbillar mig att det går rätt så fort att röka, 4-5 timmar, så jag hinner klart en vardagskväll. Så, hur möe ister skare va? Var en del runt filéerna på gyltan då hon va oknullad så att säga. Var en del runt filéerna på gyltan då hon va oknullad så att säga...Haha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
merkel Posted June 24, 2012 Share Posted June 24, 2012 Jag kör med att mellan 20% och 30% av vikten är fett. Ister använder jag inte i mina korvar utan späck. Jag köper späck för att det är lättare men sist fick en del fett sitta kvar när jag frös in och då minskade jag klart på den köpta fettmängden. När du röker var försiktig med temperaturen så det inte blir för varmt. Då löser/smälter nämligen fettet och samlas i botten av korven, inte så kul. Prova att mala fettet när det är nästan fryst så blir det fina bitar, inte mos. I början då jag gjorde korv använde jag rent för lite fett vilket resulterade i gryniga torra korvar. Nu när jag har ökat mängden blir det bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mbbohman Posted June 25, 2012 Share Posted June 25, 2012 Så, jag ska alltså låta bli fettet runt filéerna och antingen köpa späck eller ta det som blir på slaksidorna/ryggen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bregotten Posted June 25, 2012 Share Posted June 25, 2012 kolla denna sida under fliken autorecept! http://www.carnivor.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mbbohman Posted June 25, 2012 Share Posted June 25, 2012 Jävla u-landsstad jag bor i Hej, skulle vilja ha fjälster. Nej gudbevars, det har vi inte så här års. Till jul vet jag att det brukar finnas. Åhhhh, jävla idioter! Korv gör man väl inte bara till juljävlaafton?! Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sidelock Posted June 25, 2012 Share Posted June 25, 2012 Man får bunkra i frysen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mbbohman Posted June 25, 2012 Share Posted June 25, 2012 I julas visste jag väl inte att jag ville stånka korv ikväll och röka imorn... Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Galne Posted June 25, 2012 Share Posted June 25, 2012 Citygross här i Karlskrona har året runt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
merkel Posted June 25, 2012 Share Posted June 25, 2012 Du kan klart använda det, inget fel i det. Det viktiga är att du inte bara har fast fett. Om du ska göra lufttorkad korv typ salami bör du använda fast fett som är skurit i bitar men i vanlig färskkorv eller emulsionskorv späck eller fettkappa. Så har i alla fall jag förstått det. En bra sida i ämnet: http://www.salsus.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mbbohman Posted June 27, 2012 Share Posted June 27, 2012 Åker och köper korvskinn efter jobbet idag Tempo i grannbyn hade hemma, tänkte inte ens på dom först. Då blir det nog fan att stånka korv i helgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mbbohman Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Det tog ett tag iaf innan det blev av. Men nu jävlar! I tisdags kom en jobbarkompis förbi så vi meckade ihop en smet och fyllde fjälstren. En rätt basic blandning för att försöka hitta en bra grundsmet innan man labbar med olika smaker. Kron och vildsvin, lök, salt, peppar, chili, och lite öl. Grillade ett par stycken direkt. Klart godkänt! Stekte ett par dagen efter. Klart godkänt! Nu är det del tre... Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mbbohman Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjörnbon Posted September 3, 2013 Share Posted September 3, 2013 Nu skakar jag lite i denna tråden Jag och Brorsan har fixat Rådjurs korv i dag, vi stötte på ett problem som ni kanske kan hjälpa mig med. Vi fyllde några meter och sedan tvinnade vi fram korv i lagom bitar (inga knutar alltså) medan nästa laddning tillverkades så stektes de första bitarna upp bredvid oss svårt att koncentrera sig då för det luktade fantastiskt gott. tyvärr så höll inte tvinningen riktigt så det pös ut lite färs i ändarna när det blev tryck i korven , nu till frågan ! hur gör ni??? knyter med snöre eller tvinnar ?? Kan för övrigt varmt rekommendera att göra sin egen korv!! Jag stack hem och beställde 200m fjälster direkt inte kan man vara utan det Rådjur är en fantastisk råvara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wizard Posted September 3, 2013 Share Posted September 3, 2013 Att korvsmeten läcker kan bero på flera orsaker, här är de vanligaste. Korven har inte fått "hänga till sig"! (korv skall hänga i minst ett dygn innan man steker den. Vätska skall dunsta bort och saltet skall binda proteinet) För lite salt i smeten För lite fett i smeten (vid avsaknad av fett så krävs det för mycket salt för att binda samt faktumet att det inte kommer att smaka bra...) "Fel" ingredienser eller för mycket vätska Otur Den enda ingrediens jag använder för att hålla ihop smeten är just salt. Salt har den gastro-molekylära egenskapen att det "limmar" ihop proteinet i köttet, men det tar ett dygn innan det är riktigt bra. Det kräver också att man arbetar igenom smeten ordentligt! Har man för mycket vätska kan det falla isär eller om man använder skorpmjöl som inte har fuktats innan den blandas i smeten, då tenderar korven att "smula sönder". När jag gör lite större korvar så binder jag ändarna med köttsnöre men det är mest för att det skall vara snyggt. Det blir också lättare att hänga korven med snöre. Ett traditionellt knep som slaktarna i England har är att blanda i lite socker i korvsmeten. Blir det något läckage så kommer sockret att hårdna så fort det kommer i kontakt med stekpannan och på så sätt får man en "självläkande" korv! Det behövs inte mycket socker för detta faktiskt och många korvar jag gör blir trevliga med den mängden socker som krävs. (har inte exakt mått per kg men kan kolla upp...) Skall man provsmaka samtidigt som man gör korv är det bättre att göra några små pannbiffar av det för nygjord korv funkar liksom inte att lägga direkt i stekpannan. I KORV! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjörnbon Posted September 3, 2013 Share Posted September 3, 2013 B-) Tack för både snabbt och utförligt svar. Jag tänkte käka korv imorgon med så då får vi se om saltet räcker! Om inte så vet jag vad som strulat. Då blir det att tänka till. Korv e rätt gott <3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjörnbon Posted September 4, 2013 Share Posted September 4, 2013 Korvarna avnjöts med Potatismos och lingonsylt vilket funkade förträffligt även för de mindre gomarna i huset Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Droggot Posted January 3 Share Posted January 3 Ett litet trådlyft.😀 Jag försökte göra korv innan jul men korven blev grynig i mitt tycke oätbar. När jag letade på nätet hittade jag detta stämmer det? Se till att hålla korvsmeten kall hela tiden, helst max två grader. Om smeten blir för varm går fettet ur (smeten spricker) och korven blir grynig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jr_Moberg Posted January 4 Share Posted January 4 19 hours ago Droggot sa: Ett litet trådlyft.😀 Jag försökte göra korv innan jul men korven blev grynig i mitt tycke oätbar. När jag letade på nätet hittade jag detta stämmer det? Se till att hålla korvsmeten kall hela tiden, helst max två grader. Om smeten blir för varm går fettet ur (smeten spricker) och korven blir grynig. Har jag inte varit med om. Hygien är viktigt såklart, men det går att lösa utan att man arbetar i 2 grader C. Vilken korv och vilket recept använde du? Blev korven oätbar pga grynighet eller smak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Droggot Posted January 4 Share Posted January 4 2 hours ago Jr_Moberg sa: Har jag inte varit med om. Hygien är viktigt såklart, men det går att lösa utan att man arbetar i 2 grader C. Vilken korv och vilket recept använde du? Blev korven oätbar pga grynighet eller smak? Den blev grynig så det kändes som man åt sågspån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qvarnhill Posted February 29 Share Posted February 29 Misstänker att det blir en kostsam sommar i år... För man kan väl inte äta torkad ölkorv utan pilsner? Nu ska fermenteringen kicka in sedan ska godingarna torka! Rådjur, dovhjort och lite tamgris, kryddat med massor av vitlök & chilli! 😋 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post qvarnhill Posted February 29 Popular Post Share Posted February 29 Misstänker att det blir en kostsam sommar i år... För man kan väl inte äta torkad ölkorv utan pilsner? Nu ska fermenteringen kicka in sedan ska godingarna torka! Rådjur, dovhjort och lite tamgris, kryddat med massor av vitlök & chilli! 😋 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Islänningen Posted February 29 Share Posted February 29 41 minutes ago qvarnhill sa: Misstänker att det blir en kostsam sommar i år... För man kan väl inte äta torkad ölkorv utan pilsner? Nu ska fermenteringen kicka in sedan ska godingarna torka! Rådjur, dovhjort och lite tamgris, kryddat med massor av vitlök & chilli! 😋 Ser gottigt ut. Villig att dela med dig av receptet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qvarnhill Posted February 29 Share Posted February 29 57 minutes ago Islänningen sa: Ser gottigt ut. Villig att dela med dig av receptet? Återkommer i ärendet när jag smakat... Om de är goda så delar jag gärna med mig av receptet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts