Jump to content

Jag utmanar Er - Jaktsidans Mc Nab's skall krönas.

MKJ
 Share

Recommended Posts

Tycker det är dåligt med tävlingar på detta forum och drar därför igång en själv för att gjuta spänning i inläggen framöver.

I Skottland finns en utmaning som heter The McNab. Kortfattat betyder det att på 24 timmar skall du lyckats med konststycket att dra en laxöring på fluga, skjuta en kronhjort med kula och skjuta minst en dalripa (Grouse) med hagel.

Nu är det ju så att kronhjorten är ju inte så spridd över hela Sverige och inte heller ripan ocller öringen.

För att bredda utmaningen tycker jag att vi drar oss till följande: På 24 timmar skall något 1: dras ur vattnet, mete, kast, fluga och även kräfta räknas. 2 Ett fågelvilt skall skjutas med hagel, fritt ur godkänd fauna. 3. Ett hårvilt skall skjutas med kula, fritt ur godkänd fauna. På detta vis kan alla på jaktsidan deltaga om dom vill oavsett geografisk härkomst.

Lämpliga kombinationer kan således vara Öring-Ripa-Räv alt. Mört-And-Vildsvin alt. min troliga favorit kräfta-duva-råbock, den trippeln har jag fixat förr åtskilliga gånger i slutet av Augusti :P Sömn är en mycket överskattad sysselsättning. :-*

Augusti är en underbar månad med släpp på många trevliga arter. Tycker utmaningen kan börja den 1/8 i samband med räv/grävlings starten. Du kan utan problem få ihop en Mc Nab redan då med hjälp av kråkor och ett flöte. Naturligtvis måste varje Mc Nab styrkas av ett foto på fångsten/bytet samt en flinande kandidat.

Vad tror ni, kan detta ge lite blodad tand för hösten? Priser borde administratören kunna fixa nåt symboliskt eller?

MVH

• Replies 152
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• MKJ

28

• BigJim

6

• first_clas

6

• Ivan

5

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag är på. Jag aanar att det kan bli kråka-räv-abborre  ;D

Se där en redig karl ;D

Kan ju bli intressant  ;D Fast risken att ni ser en vinnare i mig är inte stor  ;D  ;D 35 Ha och sen långt till vatten  ;D  ;D

Dock spännande tråd  ;D

Numera bara 1 Wachtel tyvärr :'( Helst inte är väl svaret på denna fråga. Har också en halv gråhundstik som jagade grävling i fjol som terapi för elakare grisar. I år kommer vi bara använda henne på gris ::) (Vet hur det brukar bli med unghundar, finns ju inget gris resp. grävlingsmood på dom direkt) Men en grävling går väl och lägger sig i Oktober hoppas vi.

Kommer att bjuda ner Kolja med sin laika samtidigt. Ni jagar och jag skjuter ;D

MVH

Guest Telgetok

I mitt fall så får man börja med hårviltet...resten är en baggis !!!!

Att panga ett fjäderfä eller hissa upp nån kräfta eller för den delen en mört är i mitt fall barnsligt enkelt ;D

Hoppas bara på att det här med foton på sidan funkar då.....

Två av dem brukar det bli mest varje jaktdag första månaden av jakten brukar teleskop kastspöet ligga i säcken och lunchen bli öring samt att det blir någon tjäder för finnen men hårviltet blir problem när hunden är med eller räknas en lämmel eller sork ihjälbiten av finnen ???

edit: läste reglerna dåligt det stod fågel skjutet med hagel och någon sådant marodörvapen följer inte med mig på fågel jakten :-[

läste reglerna dåligt det stod fågel skjutet med hagel och någon sådant marodörvapen följer inte med mig på fågel jakten :-[

VAFFAN? Jag hade tänkt att nedlägga ett flygfä med .222:an. Fast det må¨ste ju räknas som ett hagelvapen, dessa små kulor är ju som ett (1) hagel...  :)

Två av dem brukar det bli mest varje jaktdag första månaden av jakten brukar teleskop kastspöet ligga i säcken och lunchen bli öring samt att det blir någon tjäder för finnen men hårviltet blir problem när hunden är med eller räknas en lämmel eller sork ihjälbiten av finnen ???

edit: läste reglerna dåligt det stod fågel skjutet med hagel och någon sådant marodörvapen följer inte med mig på fågel jakten :-[

Farskon, du har ju en fin 12/222. :D Det är ju det som är grejen, inte nita så många viltarter som möjligt, utmaningen ligger i att man fixar olika tekniker.

MVH

Bock och duva grejar jag samma dag men en fisk  ::) :-  och inte fick man använda nät heller :'(

Gills det om jag fångar en fisk på konsum med mina bara händer ;D

/Micke

Bock och duva grejar jag samma dag men en fisk  ::) :-  och inte fick man använda nät heller :'(

Gills det om jag fångar en fisk på konsum med mina bara händer ;D

/Micke

Nä och det gills inte om du bara luktar fisk om fingrarna heller ;D :P

Det måste ju räknas med en groda eller en ödla också...  ???

Och så var det detta med godkänd fauna.... Jag hade tänkt varg, vitryggig hackspett och grönling?

gädda över 6 kilo med spö

en räv för hunden

en kråka med kula

för er fasan knickers jägare

en öring med spö

en råbock med kula

en tjäder med hagel för hunden

Jag är på!

Hm.

För två veckor sedan sköt jag en skabbräv, 10talet kråkor och fick 29 makrillar?

Man skulle tagit foto bara :)

Men Jag skall fan deltaga : )

Får be om ledigt från jobbet så jag kan gå igång på allvar den 1:a...

Hmm bara mellansvenskar som antar utmaningen, fågel med hagel och pälsvilt med kula borde väl passa alla?

Men, ni vågar väl inte :-* ;)

En Norrländsk Mc Nab är på G...

Jag tänker,, Röding, Brunbjörn och Tjäder ;)

Härligt, fixar du den vinner du bigtime, det törs jag lova ;)

MKJ utmaningen är antagen.

1:a augusti kommer foto ;).

Det var en kille med självförtroende ;D Dags att planera gemensamma grävlingsäventyr 8)

Det var en kille med självförtroende ;D Dags att planera gemensamma grävlingsäventyr 8)

Självförtroendet är det inget fel på, man måste ju rida på höga hästar för att kunna falla hårt som dom gamla visa säger 8).

Absolut lär vi det.