Mad Mike Posted July 26, 2007 Share Posted July 26, 2007 Tack igen Henrik för ett synnerligen intresant inlägg! Har en hel del krokar utlagda nu om diverse tillbehör till mitt nya projekt,återkommer på lördag/söndag om min första tilltänkta i mitt nya månggifte. No more Mr Nice guy/Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted July 26, 2007 Share Posted July 26, 2007 Åter välskrivet och intressant. Det verka finnas hur mycket som helst att skriva i detta ämne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredde_piteå Posted July 26, 2007 Author Share Posted July 26, 2007 Tack igen Henrik för ett synnerligen intresant inlägg!Har en hel del krokar utlagda nu om diverse tillbehör till mitt nya projekt,återkommer på lördag/söndag om min första tilltänkta i mitt nya månggifte. No more Mr Nice guy/Micke Men NU är jag nyfiken ;D....PM:a, sms:a, ring eller maila....berätta vad du har på G ;D Henrik!...Mycket intressant inlägg än en gång från din sida Man lusläser om och om igen . En fråga, har du några personliga erfarenheter av Rugers Varmint vapen? Kommer du att fördjupa dig inom riktmedel (mildot eller andra för ändamålet lämpade riktmedel), kulor och stöd? /Fredde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Posted July 26, 2007 Share Posted July 26, 2007 Hej fredde, tyvärr har jag ingen egen erfarenhet av Rugers bössor vare sig Varmint eller andra varianter. Jag har sprungit på ett par Rugerbössor i bekantskapskretsen men det är inte riktigt "my cup of tea" Det handlar mest om att jag inte är en varm anhängare av kontrollerad matning och att jag upplevt rugers bössor som lite råa i finishen. Dessutom kan jag tillägga att de är ovanliga ibland de långhållskyttar som jag känner... Summa summarum har jag för liten erfarenhet för att uttala mig om deras bössor men jag kan konstatera att de har flera modeller med laminatstock vilket jag är positivt inställd till. Mer tankar kring Optik och riktmedel samt stöd och kulor kommer säkert, vad tänkte du på när det gäller kulor? Var det någon specifik fråga du hade? Micke, även jag är intresserad av vad det är du kommer att hitta på? Go kväll! Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredde_piteå Posted July 26, 2007 Author Share Posted July 26, 2007 Mer tankar kring Optik och riktmedel samt stöd och kulor kommer säkert, vad tänkte du på när det gäller kulor? Var det någon specifik fråga du hade?Go kväll! Henrik Tänkte lite på om det är några speciella kulor som utmärker sig när det gäller precition på långt håll , har köpt ett gäng Lapua scenar 90grs (BC .420 har jag det för) till.243:an som jag ska testa mig fram till en laddning som fungerar bra på längre håll. Tänkte i fall att du har några tips på kulor som (som sagt) utmärker sig på längre håll... Har tillgång till en skjutbana med avstånd från 50 till 500m, så det ska bli otroligt roligt att testa lite mer i praktiken....Har tidigare tävlat aktivt i 4år med fältskjutning (6,5x55) men pga att mina betyg inte var "på topp" så tog jag beslutet att sluta med fältskyttet, och även korthålls skyttet jag tävlade i vid sidan av fältskyttet slutade jag med....skola + träning 3ggr per vecka funkar inte riktigt, speciellt inte med läxor och prov ...Så det ska bli riktigt skoj att "börja om", om än med en helt annan bössa, kikarsikte istället för diopter och lite klenare kaliber i mitt fall Tack än en gång för denna tråd :-* /Fredde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mad Mike Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Micke,även jag är intresserad av vad det är du kommer att hitta på? Inget är klart än men det handlar om en Remington 700 i .308 som jag vill förse med ett: Jewell trycke. Warne picatinnyskena. Warne picatinnyringar. Gentry styrhylsa med winchesterstyle 3-läges säkring. Till att börja med Dessutom kan jag få köpa loss ett större parti Norma fabriksladdade 168grains Matchammo,den äldre sorten som inte har belagda kulor. Kikarsikte blir tillsvidare mitt Leupold vari-X III 3,5-10x50 då jag inte bestämt mig för hur mycket jag ska gå på dina rekomendationer eller följa mitt eget begär vad det gäller optik :- Är svag för amerikanska grejor även vad det gäller optik 8) Har vidare läst en del på dina länkar om riktmedlets placering i tuben och hur det skapar träffbildsförskjutning på variabla sikten. Har vidare förstått at Schmidt&Benders taktiska lina står mycket högt i kurs hos amerikanare. Blev du sugen nu Fredde ;D :-* På återhörande. /Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mad Mike Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Det handlar mest om att jag inte är en varm anhängare av kontrollerad matning Henrik Varför? /Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredde_piteå Posted July 27, 2007 Author Share Posted July 27, 2007 Blev du sugen nu Fredde ;D :-* Skojjar du? ;D :-*....sugen som f*n! ;D... Blir det Matchpipa eller pipa i "vanlig"profil?....Trä, Laminat eller syntet?....frågorna hopar sig i min nyfikna hjärna ;D ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sajmon Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 För den som gillar ett mer renodlat militärt stuk på sina bössor är AICS (Accuracy International Chassies System) inget dåligt alternativ, kvalitén håler högsta klass frågan är bara om du vill ha en tumhålskolv eller ej. De har en del fördelar i liggande skytte men i mina ögon är de en kompromiss i stående/sittande skytte (nu skall det tilläggas att det finns gott om duktiga skyttar som föredrar tumhålskolvar i alla skjutställningar precis som det finns de som inte gillar dem över huvud taget). Henrik, brukar man behöva bädda dessa stockar? Om jag läst rätt så använder de något slags alu beddingblock? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Micke, anledningen till att jag inte gillar kontrollerad matning är att den i mina ögon inte tillför något men ställer till ett par problem. För det första hittar du aldrig någon erkänd precisionssmed som använder en mekanism med kontollerad matning för att bygga precisionsbössor om han inte är tvungen, undantaget om han gör någon speciell "dangerous game" modell. Det finns ingen militär eller polisiär enhet som jag känner till som använder bössor med kontollerad matning och i deras fall kan det vara så att man satsar sitt eget liv på att bössan skall fungera. Jag skrattar nästan när jag tänker på de tester som gjordes innan svenska försvaret köpte in PSG 90. För det andra finns det enligt min erfarenhet (framför allt från 20 år som älgbanefunktionär och instruktör) inga bössor som så ofta har matningsproblem som bössor med kontrollerad matning. Kontentan är att en kompetent smed som vet hur magasins- och matningsgeometrin skall fungera kan få det att fungera utmärkt, men samme smed kommer att få en ännu bättre matning med en knökmatare och då med en överlägsen precision. Men det är klart, jag känner några människor som uttrycker sig nostalgiskt om att gå på utedass också!!! ;D Sajmon, det skall inte behövas någon bäddmassa om mekanismen håller måttet viket AI's egen mekanism gör. När du köper den som lös stock för att bädda din rem 700 (eller 700 klon) är situationen en annan och bäddning rekommenderas. MVH Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan H Posted July 28, 2007 Share Posted July 28, 2007 Får passa på att tipsa om en tråd på ett annat forum. Norskarna på Sluttstykke.com har börjat skjuta aktivt på långa håll.Tråden visar lite bilder från deras aktiviteter. Finns det någon möjlighet till nått liknande i Sverige? http://www.fishnhunt.co.nz/forum/YaBB.cgi?num=1185469942 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mad Mike Posted July 28, 2007 Share Posted July 28, 2007 Har idag skaffat mig en Remington 700 LTR,valde länge mot en 700 Police men ltr vann på ökad användbarhet. Har ett Jewelltrycke hemma och säkrat 400 168grains matchpatroner. Ska beställa picatinnyskena och ringar i veckan. Grubblar oerhört över optikvalet och kommer inte till avslut...... /Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sajmon Posted July 29, 2007 Share Posted July 29, 2007 Henrik, brukar man behöva bädda dessa stockar? Om jag läst rätt så använder de något slags alu beddingblock? Svar till min egen fråga: "Bedding of an AICS kit is not necessary, the round Rem 700 action will self centre in the v block chassis. Normally the system settles down after 20 -30 rounds at which time the fixing bolt torque should be checked. You can bed the system if you prefer, but it does not normally make any difference to the accuracy. Graeme Clarke" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mad Mike Posted July 29, 2007 Share Posted July 29, 2007 Om du inte kan eller vill vänta kan du skicka ett PM med ett lämpligt tel nr så ringer jag upp Jag tackar för erbjudandet och lovar återkomma i ärendet om jag kör fast helt. Det är ingen brådska för dagen,dels får jag inte hem bössan än på någon/ra vecka och dels har jag ett par kikare hemma tillsvidare. Förutom det du skriver så studerar jag länkarna noggrannt,denna bössa skall förutom banskyttet även vara optimerad för den typen av jakt jag bedriver. I dagsläget har jag inte möjlighet att skjuta på längre håll än 300m och detta faktum gör mig lite fundersam på om jag borde välja någon form av jaktanpassat ballistiskt riktmedel eller ett mil-dot. Helt klart är att jag ska ha ett ballistiskt riktmedel! Har tittat på leupolds mark 4 serie och kanske lite mer på mark 2 serien,där finns en 6-18x40 med ett riktmedel som dom kallar för LRV duplex(liknar burris ballistic plex som jag har lite erfarenhet av) Hoppas på ditt snabba tillfrisknande och många mycket intressanta inlägg. /Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan H Posted July 29, 2007 Share Posted July 29, 2007 Jag får hoppa in och tipsa om IOR´s kikarsikten. Glaset kommer från Tyska Schott Glaswerk. Använder sedan ett år tillbaka själv ett IOR 3-18x42 med belyst MP8 riktmedel. (Markerat med Mil och ½ Mil) Modellen är framtagen av IOR Valdada, den Amerikanske generalagenten, och Vernon Harrison som driver Central Virginia Tactical, en skytteskola för taktisk skytte på långa avstånd. Vern tjänstgjorde i yngre dagar som prickskytt under Vietnam kriget. Vernon är för övrigt en riktigt trevlig man som jag haft nöjet att prata en hel del med på div Amerikanska prickskytteforum. Det fungerar utmärkt till avståndsbedömning ställt på 10x, mycket fin optik, robust så det heter duga, 35mm mellantub. Det enda jag skulle kunna klaga på är att det är lite tunnelseende på lägsta förstoringen. Lusläser man de mera taktiska forumen på andra sidan pölen så ser man rätt snabbt att IOR rekomenderas oftare än Nightforce och Leupold. T.o.m US Optics sågas av många jämfört med IOR. S&B är dock svårslagna. Här är en bild på mitt vapen med siktet. http://www.bahnhof.se/wb141264/Bilder/IOR/rifle.jpg Central Virginia Tactical http://www.centralvirginiatactical.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mad Mike Posted July 29, 2007 Share Posted July 29, 2007 Kollade in på IOR:s hemsida och måste säga att riktmedel MP8 ser riktigt intressant ut. Johan: vem tillverkar ringar förr 35mm tub? /Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan H Posted July 29, 2007 Share Posted July 29, 2007 Hej Bla IOR själva, jag använder deras ringar. Sen gör TPS också, dom har fått riktigt bra betyg "over there" och jag har precis beställt sådana (fast 1") till ett nytt vapen jag väntar på. Mitt val blev nu deras TSR i stål. http://www.tacticalprecision.com/TSR%20Scope%20Rings.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Posted July 29, 2007 Share Posted July 29, 2007 Hej, jag hade på känn att Johan Skulle tipsa om IOR 8) eftersom jag inte har någon egen erfarenhet av deras optik så kan jag inte uttala mig om dem. Om Johan är nöjd så kan det väl vara skäl att titta lite närmare på dem, hur ligger dem till prismässigt? När det gäller ringar så tillverkar de flesta som gör ringar eller baser för taktiska bössor såväl 34 mm (S& som 35 mm (USO och IOR) ringar, för egen del har jag goda erfarenheter av Badger och Glen Seekins ringar men det finns säkert andra som funkar lika bra. Micke, när det gäller kikare med "ballistiska riktmedel" a la TDS, Ballistic Plex etc.. så skulle jag vilja kalla det för "Tactical light" d v s beroende på riktmedlets utformning så funkar det säkert utmärkt ut till 4-500m och det räcker förmodligen till för de allra flesta. Fördelen är att det är enklare att använda, samtidigt som det blir lite mindre exakt på längre håll eftersom det representerar ett medelvärde. Go kväll, Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan H Posted July 30, 2007 Share Posted July 30, 2007 Hej Henrik Det är lätt att jag blir lite partisk eftersom jag är så nöjd själv. :-) Prismässigt så ligger IOR´s sikten i det högre segmentet. 3-18x42 kostar 11.495:- exkl ringar. IOR har nyligen släppt samma modell fast med medförstorande riktmedel och ngt större targetrattar. Modellen togs fram efter önskemål på bla Snipers Hide och Snipers Paradise. Personligen tycker jag det är svårare att skjuta precision på små mål med ett medförstorande riktmedel då det skymmer för mkt av målet. Vad gäller avståndsbedömmning så underlättar det å andra sidan iom att man kan göra det på alla förstoringarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mad Mike Posted July 30, 2007 Share Posted July 30, 2007 Nikon, har en 4-16x50 som är ett riktigt bra alternativ. Linser och mekanik är minst i Leupold klass men priset är som regel lite lägre här i europa.Om vi med långt håll istället menar håll upp till maximalt 3-400 meter är det vettigaste förmodligen att köpa någon form av ballistiskt riktmedel typ TDS eller Ballistic Plex och kontrollera var kulan skär de olika riktpunkterna. Dessa riktmedel finns i kikare av de flesta pris- och kvalitétsklasser allt ifrån Swarovski ned till 1500 kr kikare. Tänk dock på att om du skall skjuta på 3-400m eller mer så skall kikaren ha parallax justering. God kväll bröder och systrar! Henrik God kväll. Nikonkikaren som du refererar till är det deras Monach X med mil-dot? Kostar 999$ på theopticzone. Jag börjar mer och mer inse att det är någon form av ballistiskt riktmedel jag ska ha då mina möjligheter att träna på längre håll än 300m är i princip obefintliga. Tittar just nu mest på leupolds kikare med LRV riktmedel och Burris med ballistic plex. Detta blir mitt startpaket så att säga(Tactical light ) och om bättre möjligheter öppnar sig i framtiden för skytte på riktigt långa håll så finns det inget som hindrar att man skaffar sig en till rigg. Intresset finns garanterat Inskränkta människor med kraftiga allergier mot nytänkande och utveckling kommer nog alltid att finnas...inom alla områden,tyvär. Dom allra flesta är så övetygade i sak att argument inte biter heller. Den här tråden skall dock hållas ren då det är en klistrad tråd,är dom inte intresserade av det här så skall inga inlägg postas här heller. /Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pertan Posted July 30, 2007 Share Posted July 30, 2007 Vilken underbar tråd och dessutom så här inför predatorjakten det skulle vara en känsla att skicka iväg ett skott, ta en slurk och sen se målet träffas, måste till skjutbanan imorgon har ju inte provat 500m vallen än. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted July 31, 2007 Share Posted July 31, 2007 Intressant läsning ännu och vad mycket som man inte visste, men då är det inget skytte som man har hållt på med heller. Bra Henrik! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest rifle Posted July 31, 2007 Share Posted July 31, 2007 Hej igen,efter att ha läst dagens skörd av trådar och ämnen där en del hel spårar ur och blir till det sedvanliga tyckandet att det är "oetiskt att skjuta på längre håll än vad jag gör" och alla de andra vanliga argumenten måste jag erkänna att entusiasmen för att köra en sådan här tråd svalnar betydligt. För mig är syftet med att besöka ett forum som detta att utbyta erfarenheter och idéer med likasinnade, framför allt blir jag intresserad när andra jägare eller skyttar har andra uppfattningar än vad jag har. För att debatterna i mitt tycke skall vara intressanta krävs det dock att de förs på en saklig nivå och med sakliga argument, på senare tid upplever jag att det alltmer sällan är fallet. När argumnten är av typen att "30-06 är överlägsen 308 win eftersom jag har en 30-06" eler för den delen tvärtom känns det meningslöst att delta i en debatt. Dessutom har jag väldigt svårt med den avoga inställning som skiner igenom när en del pratar om människor med ett annat jaktligt intresse än vad de själva har. Varför skall vi som jägare hamna i konflikt med varandra? Även om jag är måttligt intresserad av fällfångst önskar jag de jägare som brinner för det all lycka! För egen del är jag ointresserad av trofén i sig själv men jag har all respekt för folk som ägnar sig åt troféjakt. Men på internet stöter jag ofta på folk som inte kan kallas för annat än väldigt inskränkta, med en djup misstro gränsande till förakt för jaktformer de har liten eller ingen erfarenhet av. Varför är det så och vad är det som driver dessa människor???? Nåja, kanske beror alltihop på att jag är lite "låg" på grund av borrelian ??? men likväl behövde jag skriva av mig dessa tankar. Åter till tråden, med anledning av tråden (och Sajmons lilla smyg projekt så har jag pratat med några forna kollegor från england och tyskland och tre av fyra av dem rekommenderar Meopta som budget alternativ om prisläget för S&B eller Hensoldt känns svårmotiverat. Skall man inte vara riktigt seriös i sitt taktiska skytte ÄR priset svårmotiverat. Så baserat på de samtalen och tidigare samtal med andra kunniga och duktiga skyttar likväl som mina egna erfarenheter så skall jag be att få komma med följande rekommendation angående lämpliga kikarsikten. [li]S&B PMII och Hensoldt är "Top of the line" och om du väljer något av dessa sikten blir du inte besviken. Dock gräver de ett riktigt djupt hål i plånboken och om du inte är riktigt seriös i att börja skjuta taktiskt på avstånd på över 500m så är de overkill.[/li][li]Nightforce, linserna är av en bra optisk kvalité och håller för det mesta, dock är de tunga och saknar modeller med riktmedlet i första planet.[/li][li]Leupold, har fler modeller än vad jag kan hålla reda på och deras Mk 4 serie är en klassiker bland främst amerikanska skyttar. Tyvärr blir de lite för dyra innan de kommer till Sverige för att vara samma "budgetalternativ" som de kan vara i USA. Om du är sugen att bvörja skjuta på lite längre håll men inte vill satsa fullt ut så är de ett vettigt alternativ om du kan köpa dem för amerikanska priser [/li][li]IOR, tidigare modeller var tveksamma men sedan ett par generationer har de enligtandras utsago (jag har ingen egen erfarenhet) blivit klart mycket bättre och får numera sägas vara klart godkända.[/li][li]Meopta, deras 4-16 är en kikare som jag själv är sugen att pröva eftersom duktiga skyttar som jag har stort förtroende för varmt rekommenderar den. Frågan är bara hur den ligger till prismässigt och var den köps bäst???[/li][li]Nikon, har en 4-16x50 som är ett riktigt bra alternativ. Linser och mekanik är minst i Leupold klass men priset är som regel lite lägre här i europa.[/li] Om vi med långt håll istället menar håll upp till maximalt 3-400 meter är det vettigaste förmodligen att köpa någon form av ballistiskt riktmedel typ TDS eller Ballistic Plex och kontrollera var kulan skär de olika riktpunkterna. Dessa riktmedel finns i kikare av de flesta pris- och kvalitétsklasser allt ifrån Swarovski ned till 1500 kr kikare. Tänk dock på att om du skall skjuta på 3-400m eller mer så skall kikaren ha parallax justering. God kväll bröder och systrar! Henrik Jadu Henrik! Trevligt skrivet, och det där med inskränkthet tycker jag du tar upp lägligt Jag försökte i en annan tråd att motivera och försvara långhållskyttet, vet inte redigt hur jag ska säga att det gick "a good try" i alla fall Forsätt du skriva och tappa inte lågan! Bara för att vissa inte vill acceptera att folk skjuter på längre avstånd m.m m.m så ska du inte ta åt dig av det och tappa inte entusiasmen! Jag skulle nog vilja påstå att vi är fler som uppskattar dom än vad det finns folk som stör sig på det, så fortsätt du Ha det bra! God kväll.Nikonkikaren som du refererar till är det deras Monach X med mil-dot? Kostar 999$ på theopticzone. Jag börjar mer och mer inse att det är någon form av ballistiskt riktmedel jag ska ha då mina möjligheter att träna på längre håll än 300m är i princip obefintliga. Tittar just nu mest på leupolds kikare med LRV riktmedel och Burris med ballistic plex. Detta blir mitt startpaket så att säga(Tactical light ) och om bättre möjligheter öppnar sig i framtiden för skytte på riktigt långa håll så finns det inget som hindrar att man skaffar sig en till rigg. Intresset finns garanterat Inskränkta människor med kraftiga allergier mot nytänkande och utveckling kommer nog alltid att finnas...inom alla områden,tyvär. Dom allra flesta är så övetygade i sak att argument inte biter heller. Den här tråden skall dock hållas ren då det är en klistrad tråd,är dom inte intresserade av det här så skall inga inlägg postas här heller. /Micke Hejsan Mr.Mauser! Jag köpte för några veckor sedan ett Burris Fullfield II 4,5-14x42 som jag satte på min rådjursracer. Det är mest tänkt att jag kommer att träna på runt 200 - 300meter, men det blir nog mest på 200meter då mina jaktmarker inte tillåter längre skott. För detta ändamålet så passar Burrisen med sitt Balistic plex utmärkt. Och det är nog mycket väl som Henrik skriver att ifall man börjar att komma upp mot 4 - 500meter och över då är dom nog inte lika bra att ha och göra med. Ha det bra! MVH/Jocke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mad Mike Posted July 31, 2007 Share Posted July 31, 2007 Jag köpte för några veckor sedan ett Burris Fullfield II 4,5-14x42 som jag satte på min rådjursracer. Det är mest tänkt att jag kommer att träna på runt 200 - 300meter, men det blir nog mest på 200meter då mina jaktmarker inte tillåter längre skott. För detta ändamålet så passar Burrisen med sitt Balistic plex utmärkt. Och det är nog mycket väl som Henrik skriver att ifall man börjar att komma upp mot 4 - 500meter och över då är dom nog inte lika bra att ha och göra med.Ha det bra! MVH/Jocke Halloj Jocke jag har faktiskt haft ett Burris Fullfield 4,5-14x42 AO med ballistic plex, Sålde den till en kompis då jag strax efter inköpet ångrade att jag inte köpte en 6,5-20x50 med ballistic-plex istället. Nu är jag inte helt säker på att jag gjorde rätt val ??? men vad jag kunde konstatera var att min kompis som hade en Leupold 6,5-20x40 sköt betydligt mindre träffbilder på 300m på 20ggr förstoring med sin 6ppc än vad jag kom i närheten av med 14ggr med min .223. Tillägas kan att våra bössor håller jämna steg på 100 och 200m vad det gäller träffbilder. Men nu när jag läst det som Henrik skriver om olika bössors välskjutande förmåga på olika avstånd, och att träffbilderna inte automatiskt öppnar upp "dubbelt" per varje 100m så kanske jag borde behållt den. Nu är jag å andra sidan ruskigt sugen på en Fullfield II Tactical i 6,5-20x50 eller en Nikon Monach X 4-16 eller 6-18x Hmmm dessa jobbiga val man måste göra ;D /Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mad Mike Posted August 2, 2007 Share Posted August 2, 2007 Tack igen Henrik för ett synnerligen intressant inlägg! Jag kräver att du ordnar banor och håller en veckas kurs nästa år!! Fundering runt targetrattar. Dessa har ju inga skyddshuvar,är dom trögare än vanligt eller har dom någon annan form av låsning så dom inte ändrar sig oönskat? tex när man bär bössan på ryggen. Eller måste man innan varje skottillfälle kolla att dom är "nollade" ? Vet du om Leupolds,Burris och Nikons kikare med targetrattar är vattentäta? Då tänker jag inte närmast på vad som står i katalogerna utan om någon av dina kontakter har praktiska erfarenheter? /Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts