Hipshot Posted August 2, 2007 Share Posted August 2, 2007 Följer tråden, har inte ett skit att tillföra, är på tok för "grön" när det gäller skytte på längre avstånd med klass 1. Dock, med anledning av Mr Mausers inlägg, så tänkte jag bara berätta att en kompis till mej råkat ut för oönskade sikteskorrigeringar pga targetrattar. Han jobbade med predatorjakt, gjorde inget annat i flera månader än att passa och skjuta räv nere i skåne. Vid något tillfälle då han la in bössan i baksätet på bilen så kom sätets ryggstöd åt någon av rattarna och ändrade inskjutningen.. vilket han inte upptäckte i tid. Tror inte han skammade utan bommade nästa skott och vid efterföljande kontrollskjutning så insåg han vad som hänt. Han hade ett Zeiss Conqest 6-24 tror jag på sin 22-250.. Just jänkarzeissen tokdamp i förtroende från min sida då han berättade om detta.. Mvh! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mad Mike Posted August 2, 2007 Share Posted August 2, 2007 Aj da...Hmmmmm Jag vill inte ha en kikare som tvingar mig till att göra ytterligare en kontroll innan skott. Skottchanser kan komma fort och försvinna lika fort. Då är det helt klart ett Ballistiskt riktmedel jag ska ha. /Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredde_piteå Posted August 2, 2007 Author Share Posted August 2, 2007 Ytterligare ett mycket intressant inlägg Henrik! Det där med att kroppen ska ligga naturligt mot målet s.a.s är otroligt viktigt....viktigare än vad man kan tro...När jag tävlade hade man nästan en liten ritual vid varje tävling/träning, Man lägger sig ner "shejkar" till sig, ligger så komfortabelt som möjligt, blundar, shejkar lite mer....och tittar genom Dioptern/kikarsiktet, konstaterar att man t.ex måste korrigera till höger...flyttar HELA kroppen litegrand....shejkar lite, viktigt att ligga helt avslapnad (typ säck med potatis)...blunda-shejka och kolla....ligger man mitt i prick så är det bara att panga på....Typ så var min "ritual" innan tävling/träning...Avgjorde faktiskt en tävling genom att slarva med detta (nerverna, final å allt )...blev tvåa, 1p bakom vinnaren...vi var helt lika fram till sista skottet (final- du skjuter ett-o-ett skott med markering mellan varje)...han sköt en nia och jag en åtta...hade jag varit mer noggran med "shejkningarna" så hade det möjligtvis, kanske, i en perfekt värld varit en tia ...eller iaf en nia så det hade blivit särskjutning ;D Rätta mig om jag har fel Henrik, visst är det ännu mer viktigt att "ligga rätt" när du skjuter en långsam kaliber (t.ex 22lr) i.o.m att när du korrigerar bara bössan så kommer den i skottögonblicket (av rekylen) att naturligt vilja tillbaka i den position som bössan var i innan man bröt till vapnet...och i en långsam kaliber så märks det mer i.o.m att kulan tar längre tid på sig att lämna pipan,och således hinner bössan flytta sig mer än med en snabb kaliber....Minns att jag hört den förklaringen någonstans. Andningen är som du säger också viktig, å det du nämde om att det kommer att sitta i ryggmärgen stämmer till punkt och pricka ...har problem på skeetbanan med andningen...jag gör samma procedur när jag skjuter skeet som när jag tävlade, dvs andas och sen hålla andan...blir problem när fördröjningen på duvan blir i längsta laget : ;D ursäkta mina små anekdoter...många minnen och tekniker man själv använt väcks till liv när man läser dina inlägg /Fredde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mats_bengt Posted August 6, 2007 Share Posted August 6, 2007 En stilla undran. Vilken precision kan man uppnå med en kipplauf. MvH Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskimo1 Posted August 6, 2007 Share Posted August 6, 2007 En stilla undran. Vilken precision kan man uppnå med en kipplauf.MvH Går säkert att få fina resultat för jakt men konstruktionen är inte direkt stabil så några små grupper på 4-500 m är nog inte att räkna med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Posted August 6, 2007 Share Posted August 6, 2007 Micke, de kikare som du räknar upp är alla som regel täta med targetrattar. Däremot kan det precis som Hipshot säger ibland hända att targetrattar av misstag hoppar ett snäpp eller två, de som varit mest utsatta för detta fenomen enligt min erfarenhet är Zeiss Conquest. Dock har jag bara varit med om det själv vid två tillfällen (båda två på conquest) så hur vanligt fenomenet är kall jag låta vara osagt. Om man valt att nolla kikaren på 100m har detta emellertid liten praktisk betydelse eftersom en skillnad i träffläge på 1-2 cm på 100m rätt sällan har avgörande betydelse och när avstånden blir längre och du skall börja "skruva" så kontrollererar du ändå alltid att rattarna står på noll Mats Bengt. när det gäller kipplaufs så har t ex en Blaser K-95 eller andra konstruktioner med "Kippblock" en teknisk precision som är på topp. Det finns många exempel på kipplaufs som skjuter tillräckliga träffbilder på 100m för att i TEORIN kunna användas på 4-500m. Problemet är bara att skjutbarheten är inte lika lysande. det är svårt att skjuta riktigt bra träffbilder med ett så lätt vapen som de allra flesta kipplaufs är. Detta faktum grämer mig personligen otroligt mycket eftersom jag gärna hade jagat med en liten k-95:a men problemet med skjutbarheten har gjort att jag än så länge avstått. Missförstå mig inte, det går att under gynnsamma förhållande och med gott stöd skjuta riktigt bra träffbilder på längre håll med lätta bössor men eftersom det för det första är svårt att få någon riktig stabilitet i skyttet och för det andra så blir rekylupptagningen alltid kritisk i en så lätt bössa...... Jag har varit lite slarvig med nya inlägg men det kommer mera så småningom, den som är intresserad får hålla ut ett tag till! MVH Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HerrBerg Posted August 6, 2007 Share Posted August 6, 2007 OK, jag har pillat till ett litet rangecard i excel så får vi se hur pass långt jag kommer på vägen... Min tanke är som följer. Jag har en laseravst5åndsmätare och avstånd är således något jag har tokkoll på. Genom att använda en ballistisk programvara (jag använder robs reloading organizer, från robsoft alltså) räknar jag ut hur laddningen beter sig. Jag kollar i programmets ballistikdel var kulbanorna skär mildottarna i min Zeiss 6-24x56 med riktmedel 63. 20 klick är en mil och riktmedlet är kalibrerat för 12x. Således kommer varje spann av 10 klick indikera var kulbanan skär dottarna på 24x och spann av 40 klick indikerar var kulbanan skär dottarna på 6x förstoring. Lite annorlunda för min Conquest 6,5-20x50 som sitter på .222an eftersom den har MOA-inställningar, men det går att räkna om utan problem... har bara inte gjort det ännu ;D OK, detta är teoretiska värden som ju lär behöva kollas upp, men laddningen är klockad och jag får väl hoppas att BC mm stämmer enligt fabriksdata. Jag är på det klara med att detta är APPROXIMATIONER, det ger mig inte läge att laborera med temperatur mm i fält... OK, här är rangecardet i alla fall. http://herrberg.dyndns.org/rangecard.xls Jag fyller alltså i var kulbanan "nog" skär dottarna för varje laddning jag gillar. Jag antecknar också vindavdrift i cm på olika avstånd´, för 3/5/10 m/s vinkelrät sidvind. Även bantid får plats. Vidare fyller jag i hur targtrattarna skall stå för optimal inskjutning av just denna laddning. Detta körs genom en plastlaminatmaskin för 150 spänn på Claes Ohlsson för att göra utskriften vattentålig. Rangecardet tejpas fast på undersidan av min laseravståndsmätare. Lasra målet, kolla upp vindavdrift (skitlätt att hålla undan ett visst avstånd på mildotsikten oavsett avstånd... 11 cm på 398 meter ÄR verklign piece of cake... det är nämligen 39,8 cm mellan dottarna på det avståndet), avgör vilken dot (eller var någonstans mellan två dottar) som bäst passar det givna avståndet. Sikta så och skjut. 8) För övrigt kommer jag att skjuta om inställningen för denna laddning, jag vill nog att varmintkulorna i alla fall skall gå mitt i på 100 meter. Man skjuter ju relativt små mål med dem och tja, i snabba lägen tenderar jag att sikta mitt i... http://herrberg.dyndns.org/trollmoj.JPG[/img] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest xaphod Posted August 10, 2007 Share Posted August 10, 2007 Jag vet inte om det hör hemma i den här tråden, men vill man få erfarenhet av skytte på lite avstånd så finns det en gren som heter fältskytte. med 6,5 kal. Man har inget kikarsikte och skjuter en massa skott på tid, men det är kul ändå! Med mål uppsatta på ett okänt avstånd från skytten, allt mellan 150 och 600 meter ska skytten bedöma både vind och avstånd för att kunna träffa så många skott som möjligt i tavlan. Tavlorna har varierande storlek och form. Vid varje station (5-8 stycken) ska 6 skott avlossas under en skjuttid på 40-60 sekunder (90 sekunder för ungdomar och veteraner). Den skytt som har flest träff i figurerna står som segrare. http://www.fsrskytte.se/?articleId=99&...E&topId=1.3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredde_piteå Posted August 10, 2007 Author Share Posted August 10, 2007 Jag vet inte om det hör hemma i den här tråden, men vill man få erfarenhet av skytte på lite avstånd så finns det en gren som heter fältskytte. med 6,5 kal. Man har inget kikarsikte och skjuter en massa skott på tid, men det är kul ändå!Med mål uppsatta på ett okänt avstånd från skytten, allt mellan 150 och 600 meter ska skytten bedöma både vind och avstånd för att kunna träffa så många skott som möjligt i tavlan. Tavlorna har varierande storlek och form. Vid varje station (5-8 stycken) ska 6 skott avlossas under en skjuttid på 40-60 sekunder (90 sekunder för ungdomar och veteraner). Den skytt som har flest träff i figurerna står som segrare. http://www.fsrskytte.se/?articleId=99&...E&topId=1.3 Har tidigare tävlat i bl.a fältskytte....riktigt skoj ...Dock så var de tävligar som jag deltog i endast med 6st stationer...vet inte om dom har börjat med fler stationer efter att jag slutade :-...mycket möjligt....riktigt rolig skyttegren iaf ;D /Fredde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest xaphod Posted August 10, 2007 Share Posted August 10, 2007 Har tidigare tävlat i bl.a fältskytte....riktigt skoj ...Dock så var de tävligar som jag deltog i endast med 6st stationer...vet inte om dom har börjat med fler stationer efter att jag slutade :-...mycket möjligt....riktigt rolig skyttegren iaf ;D/Fredde Ofta kör de numer två tävlingar samma dag - så då blir det 6+6 eller 5+5 stationer. Men på en del större tävlingar kan det vara 8 stationer. Då gäller det att vara väl inskjuten - annars är det ruskigt trist om man bara bommar och inte vet hur bössan går. Att bara skjuta dåligt eller bedöma fel vind och avstånd är enklare att acceptera för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Posted August 11, 2007 Share Posted August 11, 2007 Hej Xaphod, precis som Fredde har jag fått min skytteskolning inom FSR! Jag var 8 år när farfar tog med mig till skjutbanan första gången och på den tiden fanns det inget luftgevärsskytte utan det var 22 LR som gällde som liten parvel. När jag sedan blev militär så var det genom FSR jag fick reda på att Armén skulle börja utbilda prickskyttar och i den första kullen prickskyttar skulle jag tro att mer än hälften hade tävlat inom FSR. Vilket gjorde att resultaten blev mycket bra ;D MVH Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest xaphod Posted August 13, 2007 Share Posted August 13, 2007 Hej hej! Nu är inte jag alls bra. Men på en bra dag är det jäkligt kul att sätta 6 träff på en helfigur på 630 m på 40 sek! Det man kan lära sig kanske är att om man har tränat på olika avstånd och vet hur bössan slår så kan man skjuta rätt långt med mycket god precision. Är man van att skjuta på långa håll så är 300 m inte speciellt långt. Nu är ju jakt en lite annan sak... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mad Mike Posted August 23, 2007 Share Posted August 23, 2007 igår så kunde jag då äntligen hämta min efterlängtade LTR,tillbringade kvällen med att montera mitt Jewelltrycke och Picatinnyskena,var dessutom och hämtade 400 Norma matchpatroner med 168grains sierrakula. Tills jag skrapat ihop mer pengar så får mitt Leupold Vari-X III 3,5-10x50 sitta på,då blir det nog ett Burris Tactical 6,5-20x50 med riktmedlet ballistic Mildot(en kombination av dotar och streck). Har gjort ren pipan ordentligt då jag läst någonstans att remington använder koppar som smörjmedel när dom knappräfflar sina pipor, kan lova att det kom ut blåa lappar ur den nya pipan så det verkar stämma. Om vädret tillåter så blir det skjutbanan imorgon för break in och förhoppningsvis några första träffbilder. Lycklig /Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sajmon Posted August 23, 2007 Share Posted August 23, 2007 fint! Fasen va sugen jag blir! Hur känns jewel trycket? Man har ju hört talas om att det är "State of the art"! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mad Mike Posted August 23, 2007 Share Posted August 23, 2007 Jewelltrycket är som en dröm,har nog aldrig haft ett så bra trycke!Min Sako är inte i närheten av denna. Har ställt det på ungefär 800gram. Att det är rent behöver jag nog inte skriva det släpper väldigt "crisp" med ett mycket kort eftertryck. /Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mad Mike Posted August 24, 2007 Share Posted August 24, 2007 Bössan går bra tror jag kan krympa träffbilderna ytterligare med ett bättre kikarsikte. Morgonens sista träffbild (6skott) 100m ser ut så här. Norma 168grains matchammo. /Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HerrBerg Posted August 24, 2007 Share Posted August 24, 2007 Ruskigt läckert! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sajmon Posted August 24, 2007 Share Posted August 24, 2007 Någon som har erfarenheter av ett sk "speed pin"? Ett speciellt slagstift som kortar ner avfyrningstiden och ger då bättre precision. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mad Mike Posted August 24, 2007 Share Posted August 24, 2007 Någon som har erfarenheter av ett sk "speed pin"? Ett speciellt slagstift som kortar ner avfyrningstiden och ger då bättre precision. Om det är titanslagstiftet och titanslagfjäder du syftar på så monterade jag dessa på min HVA 640 i 9,3x62,möjligen i de bästa av världar att jag kunde ana en liten precisionsförbättring. Nu är dock som bekant ingen kedja starkare än sin svagaste länk så jag skulle sannolikt ha större nytta av dessa på min 700 LTR som har snävare tillverkningstoleranser. /Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sajmon Posted August 25, 2007 Share Posted August 25, 2007 Om det är titanslagstiftet och titanslagfjäder du syftar på så monterade jag dessa på min HVA 640 i 9,3x62,möjligen i de bästa av världar att jag kunde ana en liten precisionsförbättring.Nu är dock som bekant ingen kedja starkare än sin svagaste länk så jag skulle sannolikt ha större nytta av dessa på min 700 LTR som har snävare tillverkningstoleranser. /Micke Här är en länk till en liknande produkt: http://www.zediker.com/tubb/images/speedlock/slpins1.html Är lite nyfiken på om detta verkligen fungerar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mad Mike Posted August 26, 2007 Share Posted August 26, 2007 Det är visserligen inte titan i dessa men tankesättet är det samma,att minska ner slagtiden. Kan säga som så att då jag monterade in titanstiftet i min HVA 640 så hade jag ytterligare en M98 i min ägo, och faktiskt så kunda man med bara örat höra skillnad vid torravfyrning dem emellan. Så visst fungerar det! men som sagt det gäller nog att alla delar lirar för att man ska märka av någon precisionsförbättring. Viket vapen är det du funderar på? /Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mad Mike Posted August 29, 2007 Share Posted August 29, 2007 Är det någon som har kontakt med vår mentor Henrik?? Börjar bli orolig för att borrelian har tagit hårt på honom! /Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest rifle Posted August 29, 2007 Share Posted August 29, 2007 Jag har försökt att få kontakt med Henrik utan resultat.... Jag har lite ärenden nämligen. Jag ska prova att ringa till honom idag då även jag börjar att bli orolig då jag verken sätt eller hört av honom på flera flera veckor nu. Tror jag skickade ett PM senast för 1 vecka sedan ungefär. MVH/Jocke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 29, 2007 Share Posted August 29, 2007 Henrik lever, hans räver efter skott i halsen blir två meter långa enligt uppgift ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mad Mike Posted August 29, 2007 Share Posted August 29, 2007 Henrik lever, hans räver efter skott i halsen blir två meter långa enligt uppgift ;D ??? va? Har du druckit för mycket deutches qualitets bier? /Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts