Hoppa till innehåll

Diskussioner runt taktiskt skytte


Fredde_piteå

Recommended Posts

Gör en projekttråd i projektavdelningen vettja, så får vi lite trådar i den ;):)...

Ja, jag borde ta mig i kragen och göra det. Har redan "smutsat ner" den här tråden alldeles för mycket faktiskt  :-[

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 228
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • eskimo1

    45

  • exabit

    36

  • Henrik

    31

  • Mad Mike

    25

Go kväll,

Sportsman 78 var en snikversion av rem 700 som fanns både med kort och lång låda. I den korta varianten fanns den mellan 1985-89 och skillnaden mellan en sportsman 78 och en "vanlig" 700 är i princip att stocken är av enkelt snitt utan nätskärning (den nätskärningen som verjar finnas på din bössa skall alltså inte vara original, kanske tillkom den samtidigt med gummikulan ;D). Dessutom har den en enklare variant av varbygel jämfört med den otroligt exklusiva varbygeln som sitter på en ADL ;). Däremot så är det exakt samma "footprint" som en ADL.

På plussidan tillverkades den under en period innan räknenissarna fullständigt tog över remington varför de brukar vara skapligt raka. Som en liten parentes har jag för mig att Inge Henriksson gjorde en 338 Abe Express på en gammal Sportsman 78 och den trevliga bössan har jag både sett och faktiskt skjutit med ;D.

Jag tar mig friheten att dryfta mina uppfattningar angående laddverktyg i detta forum trots att vi pratat om dem via mail, hoppas att det är OK 8)

Om jag skall komma med en kort och kärnfull rekomendation så blir det utan tvekan att skaffa Reddings laddverktyg avsedda för bussningar! sedan ber du smeden skära till en lämplig bussning eftersom han dels har måtten på brotschen ni använt och dessutom vet vilket halsmått Lapuas 6.5x47 hylsor håller (jag vet att den aktuella smeden gjort detta förut med gott resultat).

När du har gjort detta så skruvar du ur expandern ur kalibreringsverktyget för att aldrig mer använda den. Du har ingen nytta av den utan den blir bara till en möjlig felkälla när det gäller att tillverka krokig ammunition. Enda gången jag själv använder expander är när jag "neckar" upp mina 223 hylsor till 6x45 men efter det så är den tabu.

MVH

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, jag borde ta mig i kragen och göra det. Har redan "smutsat ner" den här tråden alldeles för mycket faktiskt  :-[

njäää...menade inte så...inte tycker jag att du "smutsar ner", men det skulle va skoj med fler trådar i projektavdelningen :)...

/Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Henrik, var får du din information om årtalen från? Min är tagen från Remingtons hemsida. Det var skönt att höra att lådan är användbar *sigh of relief*

Vad gäller nätskärningen så är det förre ägaren som gjort en egen stock till bössan. Jag har aldrig provat nätskärning själv men antar att det är förbannat svårt att få till, men detta till trots kan jag konstatera att skärningen inte håller Leif Eliasson-klass...

Verktygsbiten låter rimlig, tycker jag. När jag laddade till bänkbössan körde jag med Redding med bussning och utan expander, och det funkade ju kanonbra - jag är oxå avigt inställd till expandrar (ffa RCBS original) som jag skrev i mailet. Dock har jag aldrig vågat mig på denna lösning till mina jaktvapen då jag ej ansett mig ha kolla på halstjockleken. Lapuas 6,5x47-hylsor verkar dock vara ohyggligt välgjorda, så antagligen är det så att man knappt behöver mäta tjockleken på dem, utan nära nog anta att de är uniforma?

Jag tackar för tipset och ska ta upp frågan med Stefan. Han verkade välvilligt inställd till att göra en skyddshylsa till dämpargängorna, så detta borde väl inte vara några problem så länge jag betalar för mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hejsan gott folk!

Kul å se att fler än jag vill ha igång en projekttråd på Exabits monster  ;D

Till Henrik och alla andra kunniga här:

Jag beställde pipa samtidigt som vår käre Rikard "Exabit" här och valde då en #2500 Benchrest Heavy Varmint kamrad för 308Win med en 1-12" räffelstigning. http://www.lothar-walther.de/html/341.php Vad för kula/kulor stabiliseras bäst tror ni, både precisions & jakt mässigt?

Mvh. Robban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rickard;

jag missade att du hade satt ut årtalen i ditt inlägg :-[ det var inte meningen att försöka vara besserwisser :-X

Mina årtal kommer från "Bolt action rifles" av Frank de Haas som brukar ha riktiga uppgifter men eftersom det var en liten diff mellan våra uppgifter så frågade jag en remington samlande amerikan som jag känner och det visade sig då att förmodligen har vi rätt båda två ;)

Sportsman 78 kom på marknaden -84 då den långa lådan lanserades i 30-06 och 270, -85 kom den korta lådan i 308 win och 243 win och -86 kom det en variant i 223 rem.  ;)  ;) Nick, remingtonsamlaren säger att remington slutade tillverka bössmodellen -88 men eftersom den inte sålde så där fantastiskt fanns det gott om fabriksnya vapen att köpa ända fram till -90 i USA. Kontentan är att du hade mest rätt :-*

Robban,

1/12" var länge den räffelstigningen som "gällde" för 308win så den är knappast fel, idag finns det en trend bland de taktiska skyttarna att välja 1/11.25 men i mångt och mycket kan nog det sägas vara lite av ett mode. Det finns ett par ruggigt långa VLD kulor i USA som ligger på gränsen i 1/12 men bara du kan svara på om du tänkt skjuta amerikanska handgjorda kulor vilket det är frågan om i detta fallet.

Om du håller dig i intervallet 150-180 grain så kommer du inte att få några problem med stabiliteten på kulorna, sedan vet jag inte vad du har för preferenser när det gäller jaktkulor  ???.  Skall det vara tungt och långsamt eller är det lättare kulor som gäller, vilken typ av vilt är det som är aktuellt?

Om du likt Exabit tänkt skjuta med precision på långa håll så rekommenderar jag varmt Lapua Scenar 155 grainare som i princip är oslagbar om den skjuter bra i din bössa, annars är det 168 eller 175 grainare som gäller.Bland dessa har 175 grainarna en fördel om skotthållen drar iväg.

MVH

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

skjuter idag med normas DL kula i 6,5 och n204 och har hyffsat täta träffbilder men väldigt jämna och fina i spridningen på 300m.

är det någon ide att leta en bättre kula och vilken moly kula skulle rekomenderas isf för skytte på 300 och däröver.

jag har en sauer str med normas röda pipa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret Henrik!

Till jakt har jag tänkt mig Barnes TSX och då främst till rådjur. Någon trevlig varmint kula till Mickel lär det dessutom finnas i handeln men det har jag hittills inte tittat närmre på så man kan säga att jag är öppen för förslag.

Mvh. Robban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok Henrik, jag tänkte nog att du skulle vara välunderrättad och så var det ju oxå även denna gång...  ;)

Om jag mot förmodan ska prova min pang på vilt nån gång så lutar för egen del åt Nosler Ballistic Tip 120 grains, vilken borde funka fint både till rådjur och räv. Återigen har jag för mig att du Henrik använt denna kula med framgång? Tyvärr är jag inte utrustad med ditt hästminne, annars hade jag inte skrivit massa saker och fått dem att framstå som egna idéer när jag redan hört dem från nån vid nåt tidigare tillfälle. Demens vid 31 bast är ingen hit, kan jag avslöja...

Enough ass kissing for tonight  :-* ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eskimo, du har säkert rätt i att HS underbeslaget ingår. Min bekanta är allergisk mot HS prylar varför han låtit sin smed passa in AICS magasin istället ;D DET är ekonomiskt vansinne...

Att beställa Barnard är avgjort klart mycket smidigare än att beställa vapendelar från USA.

Beanbags finns i lite olika modeller och om det är något som passar för hemmapulare att göra så är det just beanbags.

Annars går de att köpa lite överallt, här kommer en länk till en riktigt bra variant ;)

http://triadtactical.com/page/146t7/Online_Shopping.html

MVH

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja nu jävlar lägger jag mig i igen!  ;)

Henrik! Eftersom jag ännu inte har hittat "min" låda till mitt projekt så är jag fortfarande öppen för förslag.

Har själv kollat på Barnards hemsida och smådreglat över läckerbiten "SM" och eftersom jag ämnar införskaffa just HS Precisions underbeslag med löstagbart mag så blir det liksom grädden på moset för min del.

Frågan är nu bara hur man går tillväga för att få hem ett sådant lås osv. Kastar mig på chansen om plånboken tillåter!

Mvh. Robban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klart du gillar SM-modellen Robban - det är väl sånt ni håller på med hemma?  ;D

(ursäkta trådkapningen, men kunde inte låta bli)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Robban läs detta, http://www.truefliteriflebarrels.co.nz/4817.html Vad jag förstår så är allt du behöver för din egen del är licensen och vilka andra papper du kan behöva för att ta in den i Svedala. Dom verkar kunna skicka utan vidare, därför tycker jag detta verkar vara det vettigaste alternativet. Läste åxå att F-class skyttarna gillar deras pipor. Ska dra iväg ett mail till dom o se vad det kostar att få hem den lådan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Barnards S låda kostar alltså 5 585 sek + tull, moms, frakt.

Detta är utan trycke. Rekylklack ingår väl inte?

Har någon räknat på vad SM modellen kostar och vad ingår där?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skickade det här nu:      Hello, i was wondering what the price on a SM action would be shipped to Sweden. How long would it take to get it delivered?

Am i getting it right when reading your shippingterms that you don´t need a exportpermit or other type of permit´s to deliver to Sweden?

Thank´s

Mats.

Får se vad dom svarar :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klart du gillar SM-modellen Robban - det är väl sånt ni håller på med hemma?  ;D

(ursäkta trådkapningen, men kunde inte låta bli)

Kunde ge mig fan på att pervot skulle hitta nått att anmärka på  ;D

Gött jobbat gubbs! Ska bli kul å se vad lådda kostar  ;) Här är i varje fall info om SM-lådan från Barnard´s hemsida:

http://www.barnard.co.nz/4630/14192.html

Mvh. Robban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte hur jag lyckas röra till det för mig och missa frågor som jag "borde" svarat på.

Exabit,

förvisso har jag använt 120 grains BT till bra många rådjur genom årens lopp och på det stora hela har jag varit väldigt nöjd med resultatet (jag har dock inte skjutit denna kula i maxhastigheter utan valt att nöja mig med ett Vo på 870 m/s).

Rent allmänt får jag av någon outgrundlig anledning en del mail med frågor omkring vad jag tror om olika bössor och lås. Det verkar som att det finns ett visst intresse för de frågorna.

I dagsläget är det rätt besvärligt att importera vapendelar från USA, detta oavsett om det är färdiga vapen eller bara mekanismer. Många är de medlemmar på detta (och närliggande forum) som surfar på nätet i sitt sökande efter den optimala bössa men nästan alla surfar då på forum som antingen är amerikanska eller starkt influerade av amerikaner. Kontentan blir att de mekanismer det talas mest om är amerikanska mekanismer, bland dessa finns det en uppsjö som i o f s är lämpade att bygga drömprojektet på men som tyvärr rent praktiskt är både komplicerade och dyra att få till Sverige.

Vilka alternativ finns det då? Svaret är enkelt, antingen begagnat eller import för annat land än USA.

I olika PM och mail har jag berört de flesta av de mekanismer som jag har egen erfarenhet av eller som jag har skyttekompisar som har erfarenhet av. Jag har turen att ha ett skapligt kontaktnät med människor som är mycket mer fanatiska när det gäller långhållsskytte än vadjag någonsin varit.

Det finns en massa mekanismer som har potential som jag inte har någon vettig förstahandsinformation om så dessa överlåter jag åt andra att kommentera. Det är också viktigt att fundera på vad bössan skall användas till, renodlade bänkskyttemekanismer kan såklart vara av intresse men de ligger lite utanför denna tråd, jag fokuserar på mekanismer jag kan rekommendera för praktisk jakt/långhållsskytte.

  • [li]Ragnar Hansen i Norge gör en mekanism som finns i flera olika storlekar och i en hel del varianter. Den skall ses som en "custom rem 700", det vill säga det är en mekanism där man försökt råda bot på de svagheter (inbillade eller verkliga) som finns på rem 700. Jag skulle no säga att det är den mest "taktiska" av de aktuella mekanismerna och en mekanism som visat vara både robust och ha hög precisionspotential.
http://www.magnumhansen.com/laaskasser.htm [/li]
[li] Nästa mekanism på listan är Ross Spagruds PGW mekanism, även detta kan ses som en renodlad rem 700 klon och den platsar utan tvekan på en taktisk bössa. Jag har bara positiva saker att säga om denna mekanism som också finns i flera storlekar. PGW ligger i Canada vilket innebär att det inte är särskilt komplicerat att importera mekanismer därifrån. Det finns dock en stor nackdel och det är att Ross Timberwolf mekanism för 338 Lapua har rott hem flera stora militära kontrakt varför han har mer än fullt upp att göra med att producera "the real deal" d v s bössor åt militära organisationer runt om i världen.
Hemsidan ligger för närvarande "nere" men om man har lite tid och vill ha något alldeles extra kan jag varmt rekommendera hans mekanismer (de finns i titan för den som jagar vikt ;) )
http://www.pgwdti.com/index.htm[/li]
[li] Barnard är en tillverkare som tidigare främst framställt mekanismer för sportskytte (typ UIT, Palma etc... ) och där har de blivit erkända som ett riktigt kvalitetsalternativ. Numera har de en mekanism med magasinslösning från HS vilket gör att de funkar bra även för lite mer praktiskt skytte. Den skytt jag känner som satsat på en Barnard är dock allergisk mot HS varför han har låtit sin smed passa in AICS magasinen istället.
Barnard håller till i Nya Zealand och har agenter både i Tyskland och i Norge, det är med andra ord busenkelt att få hit dessa mekanismer. Det är inte riktigt en rem 700 klon eftersom lådstjärten är lite annorlunda utformad men den går att få ner i en kolv anpassad till rem 700 med lite handpåläggning.
http://www.barnard.co.nz/4630/14192.html
[/li]
[li]Det tredje alternativet är Pete Lincolns Roedalemekanism. Detta är en ny skapelse som inte går ned i en 700 kolv men där det går att få kolvar som passar från bland annat McMillan och Manners. Pete har ett grundmurat rykte inom de europeiska taktiska kretsarna och är en man som kan hjälpa till med en massa olika saker, bland annat brukar han kunna trolla fram delar som kan vara luriga att få skeppade direkt från USA  ;). Jag har provat en bössa med denna mekanism och pratat med ytterligare e användare som jag känner sedan tidigare. Dessa mekanismer är inte lika robusta som en surgeon eller hansen men om man inte tänkt släpa den genom gyttjan så spelar det mindre roll. Om jag skulle välja en custommekanism idag för ett eget projekt så skulle det utan tvekan bli en roedale. Pete är för övrigt den tyske agenten för Barnard (och europaagent för Manners)
http://www.roedale-psg.de/GB/index.htm
[/li]
[li]Det femte alternativet är Quadlock mekanismen från RPA som också det i grund och botten är en sportskytte mekanism men det finns flera duktiga engelska skyttar som lovordar denna mekanism. Den är lite speciell med sina fyra låsklackar men om du söker efter en ren precisionsmekanism är den helt klart ett alternativ. I och med att RPA är britter så är det enkelt att importera dessa mekanismer.
http://www.rpa-eng.com/rifles.htm
[/li]

Den andra vägen att gå är att hitta en lämplig donator på din lokale handlares hyllor. Bland de någorlunda allmänt förekommande vapnan där är det framför allt två som jag vill rekommedera om du skall bygga ditt eget precisionsunder.

Klassikern är såklart rem 700 som varit basen för mängder av precisionsbössor genom åren. Tyvärr håller dagens produktion inte riktigt jämn kvalité utan vill du vara säker på att få en bra grund så rekommenderar jag att du letar efter lite äldre bössor som går att få till en rimlig penning. Sedan finns det en ocean av alternativ och tillbehör att fördjupa sig i. Skall du starta med ditt första egna projekt är det nog trots allt så att rem 700 SA är den lämpligaste kandidaten eftersom du kan börja i liten skala och sedan komplettera med delar allt eftersom intresse och kunskap växer.

Den mekanism som du hittar på begagnathyllan som i sig själv håller störst precisionspotential är nog de lite äldre tikkorna jag pratar då om de olika modellerna i 500 serien (590 och 595 framför allt). Här finns det betydligt mycket mindre tillbehör men om det bara handlar om att bygga en bössa för jaktskytte så är dessa bössor svårslagna. Sedan har de radmagasin vilket innnebär att det är enklare att få till matningen om man vill ha en lite "besvärlig" patron, typ 6mmBR eller 6.5x284 för att nämna två.

Jag måste också passa på att nämna Howa 1500 som i mina ögon är ett väl så bra aternativ som rem 700 om du vill köpa nytt och inte leta på begagnathyllan. Nackdelen med Howa är att färre smeder har erfarenhet av den och att det finns mindre tillbehör än till rem 700. I sig självt är den dock en "bättre" konstruktion än vad rem 700 är.

Ta nu detta för vad det är värt, det viktigaste är att göra sin hemläxa och att bestämma sig för vilka egenskaper som är viktiga för dig innan du bestämmer dig. Behöver du en "taktisk" bössa som skall kunna klara -40 grader eller att begravas under sand och lera eller kommer bössan främst att användas på skjutbanan? Skall du gå omkring med bössan eller kommer den bara att användas från förberedda pass?

Lev väl och skjut rakt!

Henrik  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Henrik, man får tacka för många bra och snabba svar. En annan låda som det byggs på i staterna, framförallt varmintpuffror för skytte ut till ca 1000 m är Savage. Ack så ful låda men den verkar kunna skjuta riktigt bra. Sen är den ju enkel att byta pipa på för dom som vill. Men personligen är jag skeptisk till muttersystemet, den som tappat ett hjul på bilen vet vad jag menar ::)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha då får väl en gammel dam buga sig för överheten och tacka med.  ;D  Detta är vad man kan kalla service.  ;)

Nu ska jag kika på priser så får vi se om det finns tillräckligt med "Selma" i plånkan för ett "custom" inköp.

Rikard! När blir det fika med vapensnack härnäst?

Mvh. Knugen i Torpa Dala

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svaret,  Hello Mats,

Please contact Charles at Barnard Precision. :  bmbarn@ihug.co.nz    He will advise you as to what you need to know.

If you also require a custom barrel, You can have Barnard Precision send the action to us ( we are not that far from them)  and we can make, and fit the barrel too.

Thank you for your interest in our product.

Regards

Grant Lovelock

Mailar igen ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...