Hoppa till innehåll

Diskussioner runt taktiskt skytte


Fredde_piteå

Recommended Posts

Då skall väl inte jag vara sämre jag  ;)

Mailade Pete Lincoln på Roedale Precision i Tyskland och han svarade följande:

"Hi Robert, nice to hear from you,

I can supply you with the Barnard SM. they cost €975.  I'd have to check the price of the HS mag system, but i think they are around €250.

Transfer between EU etc is easy,

best regards Pete"

Jag tryckte iväg ett nytt mail för att kolla om han hade nått annat till lite mer "plånboksvänligt" så vi får la se i morgon vad han har att svara på det.

Mvh. Robban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 228
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • eskimo1

    45

  • exabit

    36

  • Henrik

    31

  • Mad Mike

    25

Mats, jag har också fått uppfattningen att magasin inte ingår men säker är jag inte.

För övrigt har du helt rätt i att Savage har rykte om sig att skjuta bra, samma sak gäller Winchester post -64 d v s deras pushfeed mekanism. Som en del vet har jag själv valt Sakos lite äldre lås för min egen trippel och även de brukar vara hyffsat välskjutande men om jag skall summera ned rekommendationerna till tre "standardlås" så får det ändå bli just rem 700, Tikka och Howa.

Jag har för mig att Barnard har agent i Norge också, det kan vara anledning att kolla priserna även där?

MVH

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Henrik, Jag jobbar i Norge o därför vet jag av erfarenhet att det är dyyyyyrt i det landet. Men man kan ju kolla, man vet ju aldrig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okay boys..... Gjorde som jag skrev igår och mailade Roedale Precision igen.

Mitt mail till honom:

Hi again Pete!

Thanks for answering so quickly. Fast, good and reliable service is a rare thing these days.

I do have to be honest and tell you that I have major problems making up my mind about what I want.

To make a long story short..... I started out wanting the Tikka M590 action but since they are (for the right price) rare I later on decided to go for the Remmy 700 short action because it's easy to find a cheap one with a damaged stock or barrel.

I don't want to strip a high priced rifle to get the parts I need for my custom rifle.

The amount of work on the Remmy will probably end up making it as pricy as a custom action so what I would ask you is... How would you proceed if you were in my shoes? My budget is pretty small (650 Euro) when it comes to the action as you can see.

Oh and I might as well tell you that the rifle will be used for sniper competition and hunting.

BR/Robert

Mail två ifrån Pete Lincoln. (Notera hur trevligt och hjälpsam han verkar).

Hi Robert.

The Tikka 595 is a great action, shame they dont make them anymore,

whats your total budget?

I can build you a custom rifle on a Howa action with a Custom Barrel with precision garantie for 2050euro complete,

If you just need a trued factory action.

I have a used remmy 700 i can give you, trued and blueprinted for 650euro. or alternatively a Howa 1500.

Let me know if i can help.

best regards Pete

SVAR: Jaa det är klart jag vill men jag tror att mitt inköp av en Rem. 700 låda från Värnamo Vapen samt Stefan K´s hjälp sparar mig ett par tusingar så det får bli ett svar om avvaktande tillbaks till herrn.  ;)

Mvh. Robban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst tråden är det för mig uppenbart varför så många satsar på att bygga på en begagnad Rem 700. Finns det någon som kan eller vill motivera det högre priset för ett customlås?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har mailat Norge och väntar på svar. Men har forskat i HS beslagen och det verkar att dom som har dom är missnöjda och vill/ska byta mot Badger. Så man får nog fundera vidare.  Bara Panninstallationen skulle vilja sluta att sluka pengar så man kan börja handla leksaker istället >:(

Fast när den är klar kan man köpa åtminstone en kustomlåda per år utan bekymmer ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej, som vanligt är det så att man får vad man betalar för. Det gäller för såväl mekanismer som underbeslag/magasinslösningar. Å andra sidan är det också så att den extra "prestanda" man får för varje investerad krona blir allt mindre ju mer man investerat, inget nyt under solen där.

Frågan är ju vad målsättningen är med ett bygge, för egen del skulle jag aldrig sätta HS magasin på en taktisk bössa om den var mitt dagliga bröd men så är ju inte fallet. Få utav oss har egentligen något behov av "riktiga" prickskyttebössor, vi har inte dentypen av tävlingar där det krävs att bössorna skall klara lera, regn, sand och drivis ;) Inte heller använder vi bössorna professionellt som militärer eller poliser.

Om jag å andra sidan skulle bygga en bössa för att skjuta hål i papper så skulle jag inte tveka att använda HS magasinen som är ett STORT steg framåt jämfört med remingtons originaldelar.

Sedan kan det givetvis vara så att man har pengarna och vill bygga en "riktig" bössa av andra anledningar och då inte vill kompromissa utan köpa det bästa som finns.

Lite samma sak anser jag att det är med mekanismerna, för mig är det ingen tvekan om att customlåsen är "bättre" än ett standard lås på så sett att de är rakare och med mindre toleranser. Samtidigt vet jag att de inte med nödvändighet skjuter bättre en vad en standardmekanism gör utan det handlar om att minska felkällorna.

Kanske måste man fördjupa dessa tankar senare...hmmmm... vi får väl se.

MVH

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag mailade Pete i dag o kollade vad ett bygge skulle kosta fast det spelar inte så stor roll bara så man har en ram o rätta sig efter så man vet hur mycket havregryn skita i o åka bil slutat o snusa har man ju gjort oxå mm.mm. som man får stå ut med  fram över ;D ;D ;D

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hello gubbs!

Jag mailade Pete Lincoln ytterligare en gång i morse då jag fann det nödvändigt att runda av det hela eftersom jag ändå har bestämt mig för att Stefan K skall göra jobbet.

Hi Pete.

Thanks again for the quick reply.

Well..... The barrel is already ordered from Lothar Walther (Contour #2500 Benchrest Heavy Varmint) by a gunsmith.

A roughly milled thumbhole stock is also ordered (gonna shape it and make the finish on it myself).

So what I'm missing is the action...

I have already got a fair deal on a Rem. 700 from a dealer (if I want it) but it's not blueprinted or trued so far.

I'm thinking you already guessed that I was fishing for a custom action but I do realize it will cost even more.

If I change my mind I will definetely let you know.

Thanks again Pete.

BR/Robert

P.S. It would be nice if there was a price list on your website for the customers to read since alot of people need to calculate the expences before they order a custom rifle D.S

Och givetvis svarade han kvickt som attan.....

"Hi Robert.

No problem,

I can true you the remington action for €210.

Yep price list,, will be done in the update to the web site that is just about ready,,

all the best pete"

Hmmm han vill nog ha fler kunder  ;)

Måste säga att det gick fort för han att svara, trevligt skrivet och mycket tillmötesgående.

Hoppar man på projekt "sniper bössa" i framtiden är han definitivt en possibel kandidat.

Mvh. Robban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är en av de skyldiga till att dessa trådar ibland blir väldigt tekniska, vi har en tendens till hårklyverier som ibland passerat "the point of diminishing return" med bred marginal 8). På det stora hela tycker jag att det är kul och en av anledningarna till att jag trivs på dessa forum.

Som några av er vet vid det här laget är jag en vän av det vi kan kalla "praktiskt långhållsskytte" och har en benhård tro på att det i slutändan inte är utrustningen som avgör vår framgång utan det egna kunnandet. För att skaffa sig det nödvändiga kunnandet bör man dels lära sig en del teori om handladdning, ballistik etc... MEN det viktigaste är såklart att praktiskt gå ut med bössan för att skjuta och åter skjuta, det är då man blir en duktig långhållskytt.

Nu är detta inte skrivet i syfte att vara nån pekpinne utan som ett preludium till en underbar "bild essä" som jag blev tipsad om. Den är skriven av en kanadensare som fastnat för långhållsskytte och även om texten är välskriven är det bilderna som verkligen är pricken över i ;D

http://accurateshooter.net/alberta308.html

(Det finns t o m bilder på reaktiva "plinking" mål  för den som även är intresserad av sådant ;) )

MVH

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad som saknas är väl:

Benstöd

Höj och sänkbar kolvkam

Flam/ljuddämpare

Trycket ser ut att vara långt och släpigt-polering kanske?

Lacka kolv och framstock i camoflagemönster

Är lådan plastbäddad?

Annars ser ergonomin perfekt ut!

;D

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är en svartkrutare som en på ett jänkeforum byggt, behöver jag tillägga att det var en av hans första byggen ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror det får bli en Remington Police istället för kustom i dagsläget, bara inse att pannan kostar för mycket att installera. Men ska man  satsa på en Police eller LTR? Vad jag kan se är det bara piplängd som skiljer. 20" mot 26"

Har ju Winchestern i 6,5-06 men vill bara ha nåt nytt, kanske nån som känner igen sig som åxå lider av bytarsjukan ::)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

efter att ett par av forumets medlemmar lite försynt påminnt mig om att det saknas uppdateringar i tråden "introduktion till taktiskt skytte" har jag faktiskt postat ett nytt inlägg.

Det är lite märkligt eftersom den första delen av det inlägget skrevs i september men aldrig postades utan det är först nu som jag "fått ändan ur vagnen"

MVH

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men ska man  satsa på en Police eller LTR? Vad jag kan se är det bara piplängd som skiljer. 20" mot 26"

700 Police väger 4,5 kilo , 700 LTR väger 3,5 kilo ,kolvarna är helt olika på dom-framstock,pistolgrepp och kolvkammens lutning är anpassade för olika ändamål.

Enkelt förklarat är 700 police en bössa för enbart liggandeskytte medans 700LTR är en allroundbössa för stående,sittande och liggandeskytte.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aaah, låt diskussionen om "Introduktion till taktiskt skytte" fortsätta!  :)

Först och främst ett stort TACK till dig Henrik som på något sätt tagit dig tid att skriva en fortsättning så här i väntans tider och med mycket annat som kräver din tid och uppmärksamhet.

Utan att ramla in i den gamla urvattnade "vilken kaliber är bäst?"-fällan så noterar jag ändå att 6,5x47 står sig fint i konkurrensen, även om jag sett siffrorna tidigare på annat håll - bl.a. på demigod-länken du nämnt. Dock tycker att din uppställning med vindavdrift o.s.v. är mer lättläst än nåt jag sett tidigare. Det är med andra ord mycket lätt att få en överblick över hur de olika patronerna skiljer sig, och fördelarna med 6,5-kalibern kan knappast undgå någon. Intressant att 6,5x47 ger "bättre" kulbana och vindavdrift än en 300 Win Mag med 200 grains Matchking  8) Givetvis pratar vi helt olika anslagsenergier, men ändå. Mitt val av 6,5x47 känns fortsatt helrätt, inte minst med tanke på att jag är helt ointresserad av anslagsenergi.

När det gäller tyngre .224-kulor och stabilisering vill jag inflika att min Blaserpipa med 1:10" stigning klarar att stabilisera Sierra Matchking 69 grains, vilka skjuter tätt både på 100 och 300 meter. Nu har jag iof sig mätt min räffelstigning utan extremt sofistikerade verktyg, och detta blandat med Karis synpunkt på att den faktiska stigningen mycket väl kan skilja sig från den nominella (min 1:10" kanske är 1:10.3" eller 1:9.7") samt möjigheten att kulan precis är stabil utan marginal (kulan kanske välter i målet/viltet) så kan jag inte uttala mig med 100% säkerhet om detta, men det är observationen jag gjort med min pipa.

Sen tycker jag verkligen att du tillför något med dina utläggningar om rekylaspekten. Rekyl behandlas på de flesta jaktforum som nåt som den "riktige karln" fullkomligt ignorerar, och givetvis är allt under 9,3x62 rena "frökenkalibrar". Vidare har jag läst rekommendationer såsom "SJÄLVKLART ska du ha en 338 Win Mag!!!" så många gånger så jag är spyfärdig. Om vi skalar bort hela machotramset och tittar på fenomenet rent fysikaliskt som du gör i din tråd så tycker jag att saken framstår i mycket klarare dager. Detta är nåt som alla borde läsa och ta del av.

En rekyldämpare gör det inte enklare att träffa målet eftersom den kritiska rekylupptagningen skett innan dämparen börjar jobba (då kulan lämnat loppet och gastrycket verkar i/genom dämparen). Däremot mildras ju upplevelsen och skytten måhända skjuter mer avslappnat. När min bössa blir färdig nån gång och väger in på runt 8 kg så kanske en dämpare kommer kännas "onödig", men den kommer ju tillföra det där sista som gör att uppföljningen förenklas avsevärt (ja, det fattar ju förstås alla som läser den här tråden ändå).

Efter att själv ha varit extremt okunnig i ämnet och tyckt att rekyl är coolt och att rekyldämpare på allt under 460 Wby är mesigt, så har jag sakta men säkert mognat, och ditt inlägg om rekylaspekten har nu låtit sista poletten trilla ner tycker jag  :)

Har du funderat på att skriva en bok eller på annat sätt slå mynt av dina kunskaper?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eskimo,

kul att du dra upp Ric Horst gamla bössa. Utan tvekan är det så att en 7 mm WSM i rätt händer och i rätt plattform kan leverera den önskade precisionen. Inte minst har 7mm BAT (300 wsm nedstrypt till 7mm) visat riktigt bra precisionspotential, Vince Bottomley har såvitt jag känner till fortfarande det brittiska 1000 yds recordet på 2.67 tum skjutet med just en 7 mm BAT.

Kalibrar som dessa har emellertid två principiella problem nämligen rekylen och pipslitage. Ric jagar ju en hel del och hans primära mål med sin 7mm WSM var såvitt jag förstår att ha bössan till jakt. I Wyomings "badlands" kan skjutavstånden bli skapligt långa och Ric har en stor ranch så han beställde en jaktbössa som skiljer sig en del från vad vi skulle rekommendera ;)

Det roliga är att Ric numera har gjort sig av med sin 7mmWSM till förmån för en 6.5x47 med ljuddämpare för att göra bössan mer lättskjuten ;D

ric_crusader.jpg

Bössan är en GAP crusader med USO kikare och i den konfigurationen väger den väl drygt 6 kg.

ric_606yds.jpg

ric_579yds.jpg

Skapliga träffbilder får han ju till även med den bössan ;)

Exabit,

det är alltid kul att höra att inläggen uppskattas. De olika exemplena i mitt inlägg är inte 100% objektiva eftersom ett par kalibrar som t ex 223 AI och 6mmXC använder Bergers VLD kulor med högt BC som kräver en räffelstigning som är lite tvärare än vad standarden föreskriver för kalibern. Vill man göra sin 300 mag finns samma möjligheter att med hjälp av en annan pipa kunna skjuta kulor som t ex Bergers 210 grains VLD som har en BC på .640 vilket putsar siffrorna lite grann.

det finns ett par andra felkällor i siffrorna också, för det första är antalet klick avrundade till närmsta heltal. Sedan är det min erfarenhet att de olika ballistiska mjukvarorna som finns kan ge lite olika svar (jag använde PCB 2.03 för exemplena i inlägget). Som regel är variationerna väldigt små men de finns där. Det är bland annat av den anledningen som det gäller att kontrollskjuta alla värden och att med hjälp av en loggbok föra in de verkliga resultaten.

För att visa på ett annat sätt att redovisa i princip samma resultat så fick jag fram följande diagram i Loadbase 2.0

klick_hjd-1.jpg

vind_klick.jpg

Vi är nog helt överens om rekylens negativa inverkan på skyttet, tyvärr finns det situationer där man är tvungen att använda bössor med kraftig rekyl. Jag vet att du har gedigen erfarenhet av bössor i kaliber 416, den som frivilligt skaffar sig en 416 weatherby VET vad rekyl kan innebära ;)

Själv har jag ju en 375 H&H på gång men jag vet då att mina praktiska träffbilder med den bössan kommer att vara betydligt större än vad jag klarar av att skjuta medmotsvarande bössa i 308win.

Rekylen påverkar som sagt skyttet negativt på två sätt, för det första så riskerar skytten att spänna sig i förväntan inför vad som komma skall med taskiga avfyrningar som följd. För det andra så blir som sagt rekylupptagning allt mer kritisk ju större rekylen blir, skillnaden i träffläge mellan stående och liggande skjutställning blir t ex större ju mer rekyl bössan ger. Som ytterligare lök på laxen så försvåras uppföljning och utvärdering av skottet eftersom du inte ser var du träffar.

Bland annat av dessa anledningar är det numera mer eller mindre standard med rekyldämpning i någon form på i stort sett alla bössor inom det taktiska skyttet. När man regelmässigt bemödar sig med att sätta rekylbromsar på 6 kg bössor i 6.5x47 så borde det kanskebli en tankeställare för en del?

Go kväll!

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack ska du ha Henrik för ytterligare ett klockrent inlägg i "introduktion till taktiskt skytte" tråden!

Jag är så otroligt sugen på att pipa om min Tikka M55 (.308win) till en 6,5x47Lapua...en lite grövre pipa med flutes...en Continental stock (pelarbäddad)....hmm, tankarna snurrar....men efter att ha köpt en ny avståndsmätare så är tyvärr Jakt/vapen kontot allt för fattigt för att kunna finansiera ett dylikt projekt :'( :'(......var på "G" att pipa om den till 6mmBR förra året, hade fått pris från Stig Sundberg, men då kom en sån där oförutsett utgift som totalsabbade alla planer på ompipning...då var tanken ett rent Toppjakts-vapen...men nu tycks jag ha hittat ett "perfekt" topp-vapen i min Tikka T3...så en bössa enbart för banan och möjligtvis liiite jakt skulle vara roligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

700 Police väger 4,5 kilo , 700 LTR väger 3,5 kilo ,kolvarna är helt olika på dom-framstock,pistolgrepp och kolvkammens lutning är anpassade för olika ändamål.

Enkelt förklarat är 700 police en bössa för enbart liggandeskytte medans 700LTR är en allroundbössa för stående,sittande och liggandeskytte.

/Micke

Har båda bösserna DM beslag, såg att policen hade det?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...