Hoppa till innehåll

Guld, silver och brons på älgbanan?


artemis

Recommended Posts

Jag har letat som en tok men kan inte hitta vad det är för krav som gäller för o klara de olika "älg-märkena" guld, silver och brons. Nån som vet eller kan tipsa om nån sida där kraven finns listade?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

För brons (godkännt) gäller 3 serier med alla smällar inom träffomområdet.

För silver minst 15 på 4 olika serier ex 4-5-3-3

För guld minst 17 på 4 olika serier ex 5-5-4-3

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för svaret! Det är alltså serier på löpande antar jag?

Givetvis.

Du behöver dock inte skjuta alla serierna samma dag. Du kan skjuta två på lördagen och sedan en serie nästa helg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så man kan stå och nöta en hel dag. Och sedan när m an har fått ihop totalt fyra 17 så har man guldmärket?

Eller ska dom vara skjutna i rad?

Du kan nöta en hel vår om du så vill! :)

Bara du sparar lapparna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för svaret! Det är alltså serier på löpande antar jag?

Om jag inte har helt fel så är det stående på första skottet och sedan så startar älgen efter 2 sek (+/- 1 sek) och du ska skuta andra skottet. Sedan är det lika på tillbakavägen och serien är klar.

Jag skulle rekomendera att du tränar mycket. Själv har jag skjutit runt 300 skott denna sommar och det går faktiskt avsevärt bättre nu än i början av säsongen... Varför ska man igentligen acceptera en bom på banan? Det vill man ju inte göra i skogen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest klastorparn
Hej,

För brons (godkännt) gäller 3 serier med alla smällar inom träffomområdet.

För silver minst 15 på 4 olika serier ex 4-5-3-3

För guld minst 17 på 4 olika serier ex 5-5-4-3

MVH

Det ska vara 3 serier med minst 14 poäng med samtliga inom träffområdet för att det ska vara silver !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ne, inte lätt att veta vilken poäng silver är, med tanke på att det är brons som brukar vara kravet för många jaktlag och tränar man hyfsat mycket är Guld det minsta man ska ha skrapat ihop

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Ursäkta jag bumpar en gammal tråd men som relativt färsk på älgbanan så blev jag lite förvånad att läsa ovanstående (jag har tillhört de där dåliga jägarna som bara "skjuter in bössan inför hösten" men nu är det ändring på det!)

Jag trodde att man för t.ex. brons var tvungen att skjuta dina 3 serier inom träffområdet i rad. Inte att jag kunde åka dig och skjuta en godkänd serie och bomma två för att sedan åka och skjuta en godkänd till och på så sätt "samla lappar".

Men så är alltså inte fallet?

I sådana fall förstår jag varför så många anser att det är lätt att skrapa ihop såväl brons som silver.

/En som fortfarande rycker av nåt bomskott då och då.. :mad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo så är det.....tyckte jag sköt som en skit i juni men jag tog tydligen silver.....hade en 5-5-5-5 iofs.....det stora problemet är nervositeten att skjuta inför andra. En erfaren kille som jagat i 25 år var med men klarade det inte pga darret....han är dock en duktig jägare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Annars skulle 70% aldrig klara det

Sent from my GT-S5570 using Tapatalk 2

Jag trodde att det var jag som sköt uselt :geek:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hejsan .

Är inte självklart så enkelt att klara av tre godkända serier i rad (12 skott).

Det är nog många med mig själv inkluderad som har en tendens att droppa ett skott av tolv.

har dussintals med lappar med två Guld eller Silver serier pus en serie med en bom .

Det är tämligen normalt.

//lLasse D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

?- om man inte klarar av att prestera med lite publik hur klarar man av det i skogen,

en annan mental press men fortfarande samma stress i kroppen.

Det praktiska svaret är enkelt, jag skulle gissa på att 8 av 10 skott på älg är på stillastående eller väldigt långsamt gående djur, med stöd på avstånd under 60 meter,

jag vill minnas att ett genomsnittligt avstånd för skott på älg var typ 38 meter eller så, enligt en undersökning som förbundet eller någon annan gjort.

Nåja,

det finns dem som är rena maskinerna när det gäller att skjuta på löp, andra får träna mer, men saken är den att alla kan bli bra eller i varje fall känna sina begränsningar.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, inte skulle jag dra iväg ett skott på en oskadd skenande älg på 80 meter. Men som du skriver Christian, det är skönt att veta vilken begränsning man har och visst ger mängdträningen resultat till skyttet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En kompis och jag pratade på älgbanan förra veckan han tyckte att älgen skulle bytas mot gris iaf i skåne, nu när jag har funderat lite så börjar jag hålla med..

Någon som kan övertyga mig om att han har rätt eller fel?

/Håkan H

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håkan,

vilken betydelse har det, gris/dov/kron/älg/rå allt är ju möjligt på skånska jakter,

det kanske är roande att man skjuter på olika vilt, bra träning med, men att det skulle vara "viktigt" är väl att överdriva det hela rätt så rejält.

Hade din vän tänkt igenom vilken storlek det skulle vara på grisen? Snittvikten på drevjakt på skjutna vildsvin ligger enligt en obekräftad uppgift jag hört på 60-70 kilo levande vikt, det är frågan om ganska små grisar att skjuta på när det är en 80 meters bana,

ja typ 1/5 så stor träffyta som på en älgbaneälg.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nervositeten löses i vårt jaktlag med att hyra en skjutbana tre gånger per år. Lugnt och stilla har alla tid att skjuta in och att träna på älgen samt skrapa ihop sina godkända serier. Det är bara vi i jaktlaget samt några vänner från andra jaktlag. I stort sett samma personer år från år och den enda som utsätts för publik är jag, det får jag stå ut med, gör mig inte så mycket.

Lite som Christian skriver, det är bra att träna på sin nervositet.

Trevliga träffar med mycket snack och schysta vänner.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns väl 2 sidor av myntet" ang nervositet o skytte,, nu är jag ingen Expert men-

Har sett hur några skjuter bra på pappälgen men i realtiy i skogen så blir det skadeskjutning,,

Sen Finns det dom som skjuter dåligt på banan men i skogen bra!

Vad detta beror på ? kan vara nervositet på banan eller i skogen av olika anledningar tex mentala biten!

Ang skytte kravet så visste inte jag heller om detta med att man kan skjuta om serier som inte är godkända föt tex bronsmärke-

Då förstår jag varför en del klarar silver,guld varje år!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Christian,

Jag håller med dig att det inte är så viktigt men, just det som du tar upp att skjuta på ett mindre mål med mindre träffyta och kortare avstånd var just min kompis poäng..

Och det är där jag börjar hålla med..

/Håkan H

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är viktigt att skilja på uppskjutningen på jägarexamen och märkesskjutningen.

Jägarexamen ska vara vid ett tillfälle på max 9 serier med godkänd vapenhantering. Om man inte klarar det får man börja om från början en annan dag. Kraven sammanfaller med reglerna för brons vid märkesskjutning.

Märkesskjutning:

"Älgskyttemärket förekommer i valörerna brons, silver och guld. Som godkänt

resultat räknas

a) För märket i brons: Tre serier med samtliga skott inom träffområdet.

b ) För märket i silver: Tre serier med minst 14 poäng per serie och med samtliga

skott inom träffområdet.

c) För märket i guld: Fyra serier med minst 17 poäng per serie."

Källa: http://www.jagarefor...20092012505.pdf

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...