Hoppa till innehåll

Hjortjakten 2007


Mad Mike

Recommended Posts

Håller med, inriktar februarijakten på kalv och hjortar. Kalvarna är ju "orädda" i februari så de är ganska "lätta" att komma åt.  8) 8)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 262
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • lsjonsson

    47

  • Mad Mike

    44

  • amakulu

    17

  • RW

    16

Top Posters In This Topic

Posted Images

igentligen så är väll de lite vad allt jakt bör handla om!.. att man skjuter selektift så man får en bra och stark stam!.. för skjuter man bort de bästa man har så försvinner juh djuren av den arten så småning om!..

MVh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så har då hjortjaktssäsongen börjat :D

Satt ute igår kväll tillsammans med en kompis,satte ut honom kl 17:00 och började smyga mot mitt torn.

När jag kommit halvvägs så ser jag en spets som är på väg mot kompisen,ringer honom och viskar passupp från berget djur på väg.

spetsen kommer fram men vill inte exponera sig för ett rent skott,försvinner sedan tillbaks mot mig.

Jag klättrar upp i mitt torn och det händer väl just inte så mycket under den första timmen,en envis bålgeting surrar runt mig och en sparvhök flyger förbi så nära att jag kunnat ta på den.

Så helt plötsligt står det en svart skovel utanför något som vi kallar för holmen,för långt håll och för orent för att skjuta.

Sitter och tittar på honom länge så helt plötsligt kliver det ut 8 andra hjortat 100m bortom honom,vilket får till följd att han går dit,tittar på dom genom kikarsiktet på ca 200-250m när jag helt plötsligt hör ett knäpp till vänster om mig.

Lyfter kinden från kolven och sneglar försiktigt...en spets står ca 30m till vänster om mig,jag "fryser" i den ställningen tills han börjar gå.

När hans högra öga för någon sekund försvinner bakom en granstam vrider jag blixtsnabbt upp mig,han kommer ut bakom granen tar ett par steg och stannar.

Då släpper jag skottet mitt i kroppen bakom bogarna,direkt ser jag blodrosen på pälsen och får ett kvitto på skottets placering.

Han springer ca 30m innan han går omkull.

Precis när jag sköt var två spetsar på väg till min kompis,men mitt skott fick dom att smyga tillbaks in i skogen.

Laddar om och tittar tillbaks mot gruppen med djur ute på åkern,dom är sakta på väg mot mig så jag beslutar mig för att sitta kvar en stund.

Ytterligare fyra handjur kommer ut på åkern och sällar sig till gruppen,sitter och tittar på dom...det gåt 10min...20min...30min...känner att jag måste gå ner för att ta ur spetsen snart.

Dom fortsätter sakta att komma mot mig är nu mellan 150-200m...börjar bli mörkt,när det gått 40 min tänker jag att 5min till sen bryter jag.

Då kliver det ut fyra handjur 50m till vänster om mig,två skovlar och två spetsar.

Dom går tätt ihop så skott är inte möjligt,deras uppträdande påminner om en nervös gåsflock,tar ett par tuggor och upp ryckigt med huvudet.

Dom är inte helt trygga,tänker att första djuret som vilket det än är som ställer sig fritt skjuter jag,nu är det så pass mörkt att jag bestämmer mig för ett centralt skott genom bogarna är bäst för kortast möjliga flyktsträcka.

Så tar den svarta skoveln ett par steg fram,165 grains Ballistic Tip mitt i bogarna på 50m ger samma effekt som ett hagelskott,benen bara viker sig under honom.

De andra tre springer rakt mot mig och stannar 10m från tornet,lyfter på hatten åt dom :-*

Vi såg totalt 21 olika hjortar och två rådjur/smaldjur under 3,5 timme.

/Micke

post-240-1188761654_thumb.jpg

post-49-1188761654_thumb.jpg

post-49-1188761655_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick ett mms i lördagskväll... Han sköt en halvskovel på morgonen, hans grabb (15 år) sköt en spets strax innan den här fick en 30.06 i bogen. Dom höll på att släpa ut spetsen när en grupp fladdrade ut på gärdet en bit bort. En lyckades han få läge på efter att ha smygit ett stycke.

Taget med mobilkamera så bildkvaliten är väl... sådär.

post-269-1188787267_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis MrMauser!.. till en fin prestantion!.. och en mycket trevlig läsning!... fina djur du fick!...  ;D

MVh ThomasMamre!...

Tack gubbar!

Försöker bättra mig på berättelserna då jag själv läser era med stort intresse.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror att dom bastar av för fullt just nu,basten satt jättelöst på den svarta.

Den andra svarta skoveln jag satt och tittade på när spetsen kom var alldeles nyavbastad,hade fullt med gräs och tistlar hängande i hornen.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack gubbar!

Försöker bättra mig på berättelserna då jag själv läser era med stort intresse.

/Micke

Grattis, riktigt bra hjort. Har du märkt av att dom som är svarta är tyngre ???? Har skjutit några svarta spetsar och dom var ca 8-10 kg tyngre än en normalfärgad från den marken
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

riktigt bra hjort.

;D

Jag har faktiskt inte tänkt på/reagerat för om det är någon viktskillnad mellan färgerna.

På min mark är normalfärgade i klar majoritet,blir det någon möjlighet till jämförelse mellan färgerna i samma storleksklass så ska jag väga dom och återkomma.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis Mr Mauser till en fin hjort fälld med en riktig bössa! ;D

Ska själv ned till Hebbe och Hgnyberg framåt hösten och försöka få mig en hjort, ser verkligen framemot den resan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis Mr Mauser till en fin hjort fälld med en riktig bössa! ;D

Ska själv ned till Hebbe och Hgnyberg framåt hösten och försöka få mig en hjort, ser verkligen framemot den resan.

Tack LTRBroder ;D

Du ska ha en riktig skitjakt då i höst,hgnyberg och Hebbe är två giftiga hjortjägare!

Tyvär har Hebbe gått vilse i kuldjungeln ;D

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...