Jump to content

Hundar & Förare

338an

Recommended Posts

Tanken slog mig när jag satt här på jaktsidan att man kanske kunde starta en hundpool här?? Det är ju omöjligt att hålla hundar till alla viltslag och jaktsätt då kunde det ju va bra att kunna få tag i hund och hundförare vid behov. Så om det låter intressant så kan ni ju skriva upp vad ni har för hund, vad och hur den jagar, var ni bor och hur långt ni är beredda att åka. Låter det intressant lr är jag helt ute och cyklar nu??  ??? ???

Låter väl inte helt dumt va?

Själv har jag en TJT som jagar det mesta, driver älg och rådjur, går i gryt (VG på sprängar anlagsprovet) eftersöks hund på klövvilt, håller på att träna henne som apportör oxå, fast jag har inte några högre ambitioner med det, ser det mest som en utmaning.

Fyrkanten området i Norrbotten är möjligt för mig, dvs Boden-Luleå-Älvsbyn-Piteå.

Kanske man tar sig någon långresa neråt landet vad det lider, men i så fall får man väl söka stöd när det är dax ;)

Vid akut behov av fågelhundar som både apporterar och givetvis står för fågel ställer jag självklart upp ;D

Finns i BD län

Jo Seger, apportörer kan vara aktuellt till sjöfågel jakten, tanken var att ordna några platser för fodring av änderna, samt annordna några kvällar med jakt, 2-3 skyttar, men då behövs verkligen apportörer.

Kanske kan vara nått att klura på?

Jag kan nog få med mig några hängivna jägare på grävling och räv, med hundar och allt, nog lär det bli tungt att vara grävling eller räv i gryten då kan jag lova.

Jag har en korsning mellan laika och jämthund som jag gärna kommer och jagar med. Han jagar älg och grävling. Jag skulle gärna prova honom på vildsvin. Jag bor i Karlstad och är villig att åka en bit för intressant jakt.

• 1 month later...

hej,

jag har 3st vuxna tyskar som jagar lite olika djur.

gammel tiken jagar- björn, gris, rå,räv,apporterar fågel(endast sjöfågel) tuggar på land

mellan tiken jagar- älg,björn, rå, räv, grävling

minstingen jagar- älr, rå, hare i bland

jag är beredd att åka om någon behöver hjälp

bor i bollnäs kan åka en bit

mvh, samme

Tjenixen!

Hu är vi inne i elfte timmen... Har en Jackrussel som går i gryt. Har gk anlags prov och går gärna ner. Måttlig skärpa och spontanbryter. Fick en räv i reträttgryt igår. Bara en gång, den kom aldrig ut :(, då hade det blivit den första..(2"timmar och flera "pauser") Hursomhelst bor i Göteborg och jagar lite runtikring. Så har ni mkt räv så skriv en rad.

God Jakt

Abbe

• 3 months later...

Eftersom jag kommer ha fullt upp kommande höstar som jaktelev så är jag inte längre tillgänglig som hundförare, kan dock förmedla kontakt med hundförare som kan arbeta i både skåne, småland blekinge,halland, sörmland samt mälardalen 

gäller främst hundar till klövviltsjakt, korsningar samt wachtelhundar och jämthundar, finns även renodlade eftersökshundar som  bayersk viltspårhund

• 1 year later...

Jag har en Borderterriertik 4 år. Som kortdriver rådjur 5- 10 minuter.

Jag her mest använt henne i gryt som rävsprängare. Det har blivit 10 sprängda och 7 skjutna. Nu kommer jag att flytta tillbaka till Stockholm och kan då tänka mig jakt i uppland och mälardalen alltså ca 10-15 mil.

Det svåra med rävsprängningen är ju att det är svårt att veta om räven är "inne". Gärna i samband med stövarjakt eller spårsnö eller riktigt busväder.

MVH Roger

• 1 month later...

jag kan tänka mig ställa upp med en tysk som jagar älg rå hjort troligen gris har bara gjort det 2 ggr innan.

en wachtel/jämthund som jagar allt  ;)

och en öst lajka som är på innanjagning men som det skjutits björn för redan vid 9 månaders ålder. har jagat älg och grävlig också går 99% garanterat på gris

• 1 month later...
  • 3 months later...

Jag har en öst-laika som gärna ställer upp på älgjakt i dalarna. O.B.S!! Det är ingen löshund... vi bandar bara, så det är perfekt på mindre marker som vill ha jakt hela dagen.

Har två KH Taxar o en Drever som främst jagar Rådjur och Dovhjort, även Räv. Drevern driver iband Hare. Jagar endast ovan jord med taxarna. Driver 1,5-2 timmar och självklart gör dessa även eftersök på allt klövvilt, utom gris (har iofs inte testat... ;D ).

Tjejen har två jaktspringrar, den ena under injagning och visar mycket gott resultat. Den andra är 6.5år och otriligt duktig. Stöter och apporterar småvilt.

Bor mellan Göteborg och Trollhättan och kan åka en bit för en trevlig jakt.

• 4 weeks later...

Hej

Vi har en wachtelhund som är 1,5 år.Hon har hittils drivit allt hon stöt på i skogen utan problem rådjur , dovhjort , älg , hare , räv , vildsvin. ställer upp som hundförare inom områden runtom västerås såsom eskilstuna arboga sthlm mm.Kolla gärna in våran hemsida som handlar om våran hund och jakt. www.segers.inc.se lämna gärna ett gästboksinlägg eller hör av dig på mejl eller

på tele 021-27026

MVH Emil

• 1 month later...

Två Kopov (en vuxen och en unghund) finns för grisjaktsuppdrag från hösten 2007. Den vuxna jagar bara gris, unghunden skall jagas in. Mälardalen.

• 3 weeks later...

Kopov som jagar gris, hjort och älg. Kommer även att ha tillgång till fler kopov under hösten 07.

Finns i Mälardalen.

• 7 months later...

Wachtel som jagar allt men verka tycka grisar är mest roligt.

Finns även tax om någon vill ha en kombinerad jakt.

Kan i princip alla dagar i veckan.

0708562011

• 2 weeks later...
Guest Harvner

Jag har en jämthund som enbart jagar älg.

Kan gärna komma och hjälpa till om någon vill det.

Jpr-meriterad samt godkänt viltspårprov.

/Mvh Jonas

Har en terrier som främst jagar räv, grävling, mink och mård..

Hon spårar bra men har inte gått några prov än..gjorde i höstat ett eftersök på ett påskjutet rådjur som hon klarade upp fint.

Jag bor mellan umeå och lycksele så behöver nån hjälp i Västerbotten så är de bara att ringa 0703763664.

mvh Jon Holmström

post-1212-1197031139_thumb.jpg

• 3 months later...

Jag har en Wachtel korsning kortdrivande klövvilts fåne spårnoga och trygg. Vi bor mitt i skåne (nässtan) och kan förflytta oss över hela skåne. Har gort några eftersök samtliga med framgång. ring 0730-442207

• 3 weeks later...

Hej bor i västerbotten, härjedalen och är ner till norrtälje om något intressant dyker upp. Jag har en stövare som går på allt rovvilt 2 terrier en som ni aldrig behöver gräva för :) en drever ( räv rå hare ), och nu en valp ( spetsblandning) som ska jagas in på grävling i sommar, ska sen gå på allt rovvilt som mink mård räv grävling mårdhund lo och björn. åker mer än gärna runt hela sverige för bra jakt till mina hundar.

• 7 months later...

hej har en tyskterrier på 1,5år som jagar det han får upp hitills rå älg svin.tar lättare gryt för honnom.fins i norrköping,och åker gärna runt östergötlans gränser,så behöver ni hund eller drevfolk hojta till

• 1 month later...

Lite sent, men jag är med. 2-årig Beagletik som driver i stort sätt allt klövvlit, men med förkärlek för rådjur. Väldigt spårnoga och därför inte för snabbsprungen. 38/42 på anlagsprovet. Bor i Stockholm 0738531205.

• 4 months later...

Hej,,

Jag har en Jämt tik på 2år.

Hon har inte jagat så mycket men jag skulle vilja ha mer jakt tid för hon.

Så jag söker ett jakt lag som jagar från början av älg jakten Mån,Tis och Ons,, även helger när mitt lag inte jagar,,

Jag har inge kött intresse,, (det får jag i mitt jaktlag)

Bor mellan Umeå och Skellefteå i AC-län.

Jocke 0706078940.