Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan. ja torkade älgkött i helgen genom att lägga de i ett saltbad i ngr timmar sedan in i ungen på 50 grader ett antal timmar.

De vart bra men ja känner att de kunde blivit bättre.

Någon som har något annat tips på hur man kan torka hemma?

• 1 month later...
Posted

Av vad jag har hört från en i laget som torkar i ugn så har han 70 grader i ett dygn (saltlag innan).....det var gott men som sagt, jag och torkning har inte varit bästa kompisar hittills så jag kan inte lova att det funkar ;D :D

Posted
Av vad jag har hört från en i laget som torkar i ugn så har han 70 grader i ett dygn (saltlag innan).....det var gott men som sagt, jag och torkning har inte varit bästa kompisar hittills så jag kan inte lova att det funkar ;D :D

Bara Du gör som Du blir tillsagd att göra till våren så ska Du se att Du får lagets godaste torkade älgkött. Jag har redan lagt undan 10 kg som jag ska torka till feb.-mars. Läs länken ovan i tidigare inlägg.

;D ;D ;D

Posted

Kör du köttet på 50grader så koagulerar ju äggviteämnena och köttet blir kokt?

Nää, ska man ha riktigt bra resultat så får man hänga ut det under vårvintern eller bygga sig en tork med hjälp av en kupevärmare, det har jag gjort ;)

Posted

Hehe....jag kommer följa dina råd och mailbomba dig med bilder så att allt blir rätt!!  :D :D

10 kg låter bra, det går ju åt ganska snabbt kan jag tänka mig.....

Posted

Nää, ska man ha riktigt bra resultat så får man hänga ut det under vårvintern eller bygga sig en tork med hjälp av en kupevärmare, det har jag gjort ;)

Jag kör  på receptet som ligger i den här länken http://jaktsnack.se/index.php?topic=3202.0 för det blir väldigt bra. :D Gott till kaffet, pilsner m. m. :D Haha! Bygga tork av en kupévärmare ??? :o :o :o

Hehe....jag kommer följa dina råd och mailbomba dig med bilder så att allt blir rätt!!  :D :D

10 kg låter bra, det går ju åt ganska snabbt kan jag tänka mig.....

Det låter bra det! ;D

Ja, det blir bra, ;D men det krymper sedan när det torkar. :o

Posted
Haha! Bygga tork av en kupévärmare 

Inget att skratta åt, funkar skitbra! Jag har en tork där jag hänger in allt kött och jag kan torka året om.

Kör den i garaget utan värme ett par dygn och sedan ett par dygn på lägsta värme, klart!

Kan det bli enklare?

Posted

Inget att skratta åt, funkar skitbra! Jag har en tork där jag hänger in allt kött och jag kan torka året om.

Kör den i garaget utan värme ett par dygn och sedan ett par dygn på lägsta värme, klart!

Kan det bli enklare?

Om man inte har något garage utan bara carport så får man ta det man har. :D

Posted

Tror jag ska prova detta i vinter men vilken temp är den bästa och hur varmt får det inte bli....

har en jordkällare som håller 2-4 grader på vintern skulle det fungera bra??

Posted
Tror jag ska prova detta i vinter men vilken temp är den bästa och hur varmt får det inte bli....

har en jordkällare som håller 2-4 grader på vintern skulle det fungera bra??

Vet ej! Luften kan bli för fuktig i källarn. Tror att det är bättre ute. Kika på min torkställning.

http://jaktsnack.se/index.php?topic=3202.30

:D

Posted

Jag har byggt en låda ca 60x60x80cm med ett uttag där jag sätter in utblåset på kupevärmaren. I överkant på lådan så har jag borrat en massa 30mm hål runtom för att luften ska kunna komma ut. I lådan så hänger jag då köttet och drar igång kupevärmaren, två dagar bara ventilation och sedan 2-3dagar med lägsta värme, man får känna när köttet är klart. Skulle inte rekomendera att göra detta i fuktiga utrymmen utan det måste nog vara hyfsat torrt.

Guest Herendil
Posted

Ls, eller någon annan här för den delen...

Ni kan inte undvara lite kött till försäljning?

Jag skulle gärna vela torka kött själv, har provat ett antal gånger men tycker aldrig jag har lyckats!  :'(

Men om ni kan sälja mig lite färdigtorkat kött så kan man ju smaka på hur erat blev och om man gillar erat resultat så kanske ni kan avslöjja era hemligheter?!?!?

Men som sagt... Om någon av er kan tänka sig sälja en *pytte* liten del av ert torkade kött så skulle jag vara VÄLDIGT intresserad!  ;D

Posted
Ls, eller någon annan här för den delen...

Ni kan inte undvara lite kött till försäljning?

Jag skulle gärna vela torka kött själv, har provat ett antal gånger men tycker aldrig jag har lyckats!  :'(

Men om ni kan sälja mig lite färdigtorkat kött så kan man ju smaka på hur erat blev och om man gillar erat resultat så kanske ni kan avslöjja era hemligheter?!?!?

Men som sagt... Om någon av er kan tänka sig sälja en *pytte* liten del av ert torkade kött så skulle jag vara VÄLDIGT intresserad!   ;D

Det får ju bli ett undantag för Dig isf. :D Ett villkor att Du aldrig mer heja på DIF, att Du bjuder Din mor samt bror och svägerska. ;D ;) :-* Risken är väl att Ni får ett saltöverskott i blodet i samband med intagandet av detta torkköttet. ;D

Visst kan jag skicka ner en bit till Dig. Det ska ju komma fram på ett dygn. Om jag lägger det på lådan just innan postlådan tömms så ska det gå bra, el. vill Du vänta tills det blir minusgrader men det ska ju som sagt vad inte ha någon betydelse för det är ju så pass salt. PM:a adress så får Du ett tillbaka med ett kontonr. där Du kan sätta in pengarna för portot. Jag köper ett vaddat kuvert.

:D

Posted

jo exakt, ja tyckte de blev torkat på utsidan och kokt på insidan :D

men hur ska man förvara de torkade köttet efter torkning? måste man frysa in de eller kan de klara sig i rumstemperatur?

Posted
jo exakt, ja tyckte de blev torkat på utsidan och kokt på insidan :D

men hur ska man förvara de torkade köttet efter torkning? måste man frysa in de eller kan de klara sig i rumstemperatur?

Jag förvarar det i frysen hela tiden. Jag tar fram därifrån efter hand som ska ha mig en bit.:D Jag vet inte hur ditt ser ut när Du skriver att det är torkat på utsidan och kokt på insidan. ??? Ett foto på köttet där det är kokt som Du skriver ??? Hur ser det ut jämfört med mitt ??? Mitt är rejält mörkt inuti hela biten. :D

http://jaktsnack.se/index.php?topic=3202.15

• 2 weeks later...
Posted
Jag förvarar det i frysen hela tiden. Jag tar fram därifrån efter hand som ska ha mig en bit.:D Jag vet inte hur ditt ser ut när Du skriver att det är torkat på utsidan och kokt på insidan. ??? Ett foto på köttet där det är kokt som Du skriver ??? Hur ser det ut jämfört med mitt ??? Mitt är rejält mörkt inuti hela biten. :D

http://jaktsnack.se/index.php?topic=3202.15

okey såg bra ut. Mitt är liksom hård på utsidan och som kokt kött på insidan.

Men ja ska ta nya tag till nästa vinter/vår

Posted
okey såg bra ut. Mitt är liksom hård på utsidan och som kokt kött på insidan.

Men ja ska ta nya tag till nästa vinter/vår

Det är förbannat gott att ha med sig i skogen när det är riktigt gjort. :D Mitt ser då inte ut som kokt innuti. :D

Posted
Det är förbannat gott att ha med sig i skogen när det är riktigt gjort. :D Mitt ser då inte ut som kokt innuti. :D

hihi, aa, men ja tycker de tar slut så fort  :D ::)

Posted
hihi, aa, men ja tycker de tar slut så fort  :D ::)

Jaså, så Du tycker det! Jag lade ner ca. 7 kg i saltlag i våras och det lär knappast bli mindre 2008.:D

Posted
Jag har byggt en låda ca 60x60x80cm med ett uttag där jag sätter in utblåset på kupevärmaren. I överkant på lådan så har jag borrat en massa 30mm hål runtom för att luften ska kunna komma ut. I lådan så hänger jag då köttet och drar igång kupevärmaren, två dagar bara ventilation och sedan 2-3dagar med lägsta värme, man får känna när köttet är klart. Skulle inte rekomendera att göra detta i fuktiga utrymmen utan det måste nog vara hyfsat torrt.

Fiffigt....då behöver man inte bjuda skatorna på en massa fint älgkött heller....  ::)

Posted
Fiffigt....då behöver man inte bjuda skatorna på en massa fint älgkött heller....  ::)

Det gör Du inte heller. ;D Jag har då aldrig haft en fågel i närheten av mitt kött när det hänger på tork. Det är doften från salt som håller dom borta från köttet, skulle jag tro. ;D

Posted
Det gör Du inte heller. ;D Jag har då aldrig haft en fågel i närheten av mitt kött när det hänger på tork. Det är doften från salt som håller dom borta från köttet, skulle jag tro. ;D

Så länge det inte finns talg och fett på köttet så slipper man oftast fåglarna. Men på renbogarna så får vi småfåglar direkt på bogarna som äter fett. Nu har vi en bur av finmaskigt "hönsnät" som köttet hänger inuti.

Posted
Så länge det inte finns talg och fett på köttet så slipper man oftast fåglarna. Men på renbogarna så får vi småfåglar direkt på bogarna som äter fett. Nu har vi en bur av finmaskigt "hönsnät" som köttet hänger inuti.

Det var väldigt vad kräsna skator ni verkar ha. Här äter de fanimej allting tror jag!!

Ibland åker delar av komposten ut till åtel, och nog tror jag skatorna härikring äter både tacokryddor och salta pinnar om jag bjuder dem på det.

Jag fick en "viltsäck" av farfar som ser ut som en kräftmjärde, rund med stålringar som spänner ut det finmaskiga nätet. Det har jag haft runt mitt torkade kött, och det funkar finfint.

Men å andra sidan är jag inte så förtjust i torkat kött  :P , så det blev inte mer än ett par gånger. Röker det hellre...

Hursomhelst är det i alla fall trevligt då man lyckas torka eller röka köttet lika bra som det man köper. Man vet ju också hur det behandlats!

Använde nitritsalt en gång vid torkning, men det såg inte så trevligt ut, såg liksom inte torrt ut än fast det var det.

Nä nitritsaltet passar bäst vid rökning för att köttet inte ska bli gråbrunt och dassigt.

Nåja, lycka till ni som testar på att torka köttet. Kul är det i allafall att lyckas!

/Henke

Posted

Okej! :o Jag trodde att Ni slapp småfåglar när köttet var saltat. :D