Jump to content

torka älgkött

zorox

Recommended Posts

Kör du köttet på 50grader så koagulerar ju äggviteämnena och köttet blir kokt?

Nää, ska man ha riktigt bra resultat så får man hänga ut det under vårvintern eller bygga sig en tork med hjälp av en kupevärmare, det har jag gjort ;)

Nu kanske jag är ute och cyklar men koagulerar inte äggviteämnen vid 78 grader C??  ???

Finns det inte två olika äggviteämnen som koagulerar vid olika temperatur?

Det vet jag inte, men det kan säkert vara möjligt.

Guest DD labbägare
Hejsan. ja torkade älgkött i helgen genom att lägga de i ett saltbad i ngr timmar sedan in i ungen på 50 grader ett antal timmar.

De vart bra men ja känner att de kunde blivit bättre.

Någon som har något annat tips på hur man kan torka hemma?

Ja du skall blanda salt och socker 90% salt 10% socker gnid in blandningen på tunna stycken av kött 15 mm tjocka låt ligga i kylskåp över natten trå köttet på en vidje kvist eller liknande häng det intill pannan eller köksspisen tills du uppnår önskad torknings grad

Har provat att torka i ung, men det blir aldrig någon hit tycker jag.

Nä, man kan redan börja hänga ut köttet i februari och ta ner det när det är nog torrt för ens egen smak. Rekommenderar att göra så, det är ju inte så kul att förstöra en massa kött i onödan.

Har just styckat isär ett lamm jag "köpt" av en kompis, Frågade han nyss om hur jag skulle torka köttet, han torkar mycket.

Han rekomenderade sval rumstemperatur, bara att låta det hänga inne i ett av de svalare rummen, tänkte testa det på bogarna och lite andra bitar. Låren hamnar på rökeriet imorron  8)

Har just styckat isär ett lamm jag "köpt" av en kompis, Frågade han nyss om hur jag skulle torka köttet, han torkar mycket.

Han rekomenderade sval rumstemperatur, bara att låta det hänga inne i ett av de svalare rummen, tänkte testa det på bogarna och lite andra bitar. Låren hamnar på rökeriet imorron  8)

Haha! Det var en ny variant. Det låter spännande och det ska bli kul att få se resultatet sedan också. :D

Is!

Vad använder du för delar på älgen förutom hjärtat? Och hur vet du när det är klart? Väger du köttet före och efter för att få en hum om hur mycket vatten som försvunnit eller är det på bara känsla?

mvh /Må

Is!

Vad använder du för delar på älgen förutom hjärtat? Och hur vet du när det är klart? Väger du köttet före och efter för att få en hum om hur mycket vatten som försvunnit eller är det på bara känsla?

mvh /Må

Hej BigJim!

:D

Det blir hjärta finputsade bitar från stekar, bog. Ca. 3 veckor. Det beror på hur dant vädret är, men man brukar hänga ut det i feb-mars. :D Man ser hur köttet krymper och mörknar i färgen.

Se länken! http://jaktsnack.se/index.php?topic=3202.15

Ok, tack.

Blir att testa, helt klart!

/Må

Varsegod!

Man brukar hänga ut det i samband med vårsolen så att det ligger runt nollan i skuggan och några minus nattetid. :D

Smaklig måltid på vårkanten.

;D

Det skadar inte heller att hänga ut det i slutet på vintern när det är några minus.

Nej, och det är det väl i slutet på feb.-mars när vårvädret kommer fram till oss. :D

Varsegod!

Man brukar hänga ut det i samband med vårsolen så att det ligger runt nollan i skuggan och några minus nattetid. :D

Smaklig måltid på vårkanten.

;D

Här t. ex. :D

• 2 weeks later...

sådärja, nu kunde jag inte låta bli bitarna som hänger längre, de har nu hängt 6 dygn i sval rumstemperatur, cirkus 18-19 grader, och börjar se klara ut. Dock så är de ej helt bra, sitter nu och karvar på den minsta biten vilken inte är helt torr än, men efter helgen så kanske.

Men gott blev det!!

• 3 months later...
Törrkött kan bara göras på filé. Det blir smaskens!

Det går utmärkt med mindre stekbitar och/el. del av bog. :D

Älghjärta är en höjdare att torka. Man får dela det i flera bitar så att det torkar ordentligt. :D

• 2 weeks later...
Is!

mvh /harru ingen kniv,skär och titta när det är torrt igenom. Mvh lahna

:rolleyes:

:rolleyes:

3-4v kan man låta det hänga innan man provsmakar och kanske dela på en bit mitt i tur för at tse hur det ser ut inuti. :lol: