mats_bengt Posted October 7, 2007 Posted October 7, 2007 Verkar vara en riktig djungel hur och i vilket format koordinater visas. Märkte att jag hade olika visningssätt i min GPS (Garmin) och på hundhalsbandet en Swepoint DO GPS. Stämde inte alls överens med varandra märkte jag. Tror jag hittade rätt nu ställde in WGS 84 i min Garmin och då verkar det funka! Fanns många att välja på så det var lite tru and error innan det blev rätt. Så kolla detta om ni ska använda dom tillsammans! Finns kanske någon som kan mer om ämnet och redogöra för vad som är vad och så vidare! mats Quote
BigJim Posted October 7, 2007 Posted October 7, 2007 Kan en del i ämnet. Ska försöka förklara utan att bli för invecklad. Inställningarna brukar tvådelade: geodetisk datum(=map datum, kartreferenssystem) och på vilket sätt man presenterar koordinaterna. Det finns globalt anpassade datum, typ WGS84 samt lokala/regionala. Men med GPS-teknikens intrång i lantmäterivärlden används i större utsträckning globala datum som "anpassas" för lokal kartering. För att sedan presentera en koordinat finns lite olika sätt: Lat, long (vinklar) används på sjön och i luften och på landbacken används oftast projicerade metriska koordinater (rutnät, grid..). Vårt "gamla" koordonatsystem här i Sverige är RT90(x,y) där RT90 är själva datumet och med (x,y) avses att det är metriska koordinater. Lantmäteriet håller på att etablera ett nytt koordinatsystem som kallas Sweref 99 TM. Så jag antar om man köper en ny pappaerkarta idag av typen 1:50 000 så anges nog båda systemen. VEt ej i vilken utsträckning dagens GPS kan klara Sweref99 TM, men det brukar kunna ordnas med en mjukvaru-uppgradering. Ett vanligt sätt att presentera metriska koordinater med WGS84 är att använda UTM som även används i militära sammanhang (kallas då milgrid, MGRS). Så när man ställer in en GPS så gäller det att ange både datum och presentationssätt. Sen om man anväder lat, long brukar det att gå att ställa in om man vill ha decimala grader (N59,767 E18,888), decimala minuter (N59 14,99 E18 36,76) eller decimala sekunder (N59 14 59,1 E18 36 45,3). Nja, vet inte om det var vad du undrade M_B. Annars får du ställa motfrågor.. ;D /Må 1 Quote
mats_bengt Posted October 7, 2007 Author Posted October 7, 2007 Hej Tack för svaret vad detta forum har lärt en mycket! Det finns globalt anpassade datum, typ WGS84 samt lokala/regionala. Men med GPS-teknikens intrång i lantmäterivärlden används i större utsträckning globala datum som "anpassas" för lokal kartering Varför räcker det inte med ett globalt system utan att man måste ha anpassade lokala ??? mats Quote
BigJim Posted October 7, 2007 Posted October 7, 2007 Ja, nu börjar det bli svår geodesi.. ;D (var ett tag sedan jag läste kurserna...) Det handlar nog om noggrannhet/precision. Man måste nog "spika" fast koordinatsystemet på ett lokalt plan för att kunna nyttja det exempelvis kommunal kartläggning (cm-nivå). Det kallas för att man gör en regional/lokal förtätning. Sweref99 som jag nämde tidigare är just en sådan förtätning av en global modell. Men det har inte så mycket med praktiskt GPS-navigering att göra. Viktigare att man använder samma koord-system mellan olika prylar/karta. /Må Quote
ozzy Posted December 3, 2007 Posted December 3, 2007 En riktigt bra förklaring hur GPS fungerar. Lyfter på hatten och klistrar tråden Quote
BigJim Posted December 20, 2007 Posted December 20, 2007 Mer info ang nytt koordinatsystem som ska ersätta RT90x,y: NY BLADINDELNING FÖR TERRÄNGKARTAN OCH VÄGKARTAN Under 2007 har Lantmäteriet bytt referenssystem. I och med övergången till det nya referenssystemet förändras den fasta bladindelningen för tryckta kartor, även bladkoder och bladnamn kommer att bli nya. Innehållet i kartbilden kommer dock inte att påverkas. Tidigare har Lantmäteriet nyttjat referenssystemet RT 90 (Rikets Nät) men övergår nu till SWEREF 99. Både RT 90 och SWEREF 99 kommer att redovisas i kartan. Kartorna kommer att få ett nytt större kartbildformat och trycks på både fram- och baksida. Pappersformat blir 91 x 43 cm och kartbild 75 x 40 cm. Antalet blad minskar därmed till 79 för Vägkartan och till 244 för Terrängkartan. Kartor i den nya indelningen släpps för försäljning den 15 januari 2008. Vad händer med de gamla kartorna? Det finns möjlighet att beställa Terrängkartan och Vägkartan i den tidigare indelningen (RT 90) till och med den 14/1 2008. Därefter kommer dessa kartor att helt utgå ur sortimentet. Saxat från LMV:s hemsida. Som sägs i ovanstående kommer båda systemen att tryckas på kartorna framöver. Oklart dock hur länge man kommer att trycka RT90-rutnät på kartorna. Nu har de största GPS-tillverkarna (Garmin/Magellan) släppt firmware-releaser med Sweref99 TM till vissa av sina modeller. Kolla resp. hemsida för uppdatering. Framöver gäller alltså att hålla tungan rätt i munnen när man väljer koordinatsystem, det nya Sweref99TM har en liknande X(N)-komponent som kan förväxlas med RT90X. Men vi får hoppas att det framgår tydligt på de nya kartorna vilket system som är vilket. Men det finns ingen praktisk anledning att byta från RT90xy så länge det finns på kartorna. Om man inte är en kartnörd det vill säga... ;D /Må Quote
Salamander67 Posted October 31, 2008 Posted October 31, 2008 Inte för att jag är någon expert, men ett par navigeringskurser har man gått i det civila och militära, så jag tror att jag kan kasta lite ljus på vissa saker här. Orsaken till att man måste spika koordinaterna till ett regionalt system är att jorden inte är perfekt rund. För att kompensera detta har kartritare "skapat" perfekta cirklar som passar bättre med jordytan. I Finland så används en cirkel som en viss Heyford skapat. Heyfords boll (sfär) beskriver jordytans rundning väldigt bra i Finland, då dess mitt inte stämmer exakt med jordens mitt. Det gör att för finska kartor lämpar sig Heyford bra, medan den lämpar sig mindre för kartor på andra ställen. Då flera länder använder egna "exakta" cirklar som alla har olika mittpunkter uppstår skillnader mellan koordinatsystem i olika länder. Detta var inget större problem (närmast kuriosa för att roa lantmätare och atlantskeppare) innan GPS-systemet togs i bruk allmänt. Tidigare så var universallösningen att ställa om GPS:en till det lokala formatet (sveriges har redan diskuterats, Finlands heter oftast KKJ eller Finnish-Heyford om man söker i GPS:ens menyer). Problemet är nu att vissa kartor för att "underlätta" för användarna har börjat använda WGS-84, i vissa fall parallellt med det regionala. Det man kan göra är därför att helt enkelt kolla vad det står på kartan, vad det står på GPS:en, och i fall med jakter med flera personer vad det står på deras GPS:er. I värsta fall kan man få folk som står på pass framför skyttelinjen, så detta med rätt koordinater är också en säkerhetsfråga. Quote
first_clas Posted November 5, 2009 Posted November 5, 2009 omvandlare se länk---->omvandlare<------ Quote
Recommended Posts