Jump to content

Slaktknivar

Haraldson
 Share

Recommended Posts

Hej

Sitter och väntar på att svärfar ska köra hem rådjur från förra helgen.

Har just insett att boden innehåller en massa knivar men alla av moratyp och huvudsakligen använda ett par gånger vid fix och don på tomten.

Slaktset borde jag ha!  8) 8)

Det känner jag. Men vilket? ???

Har tittat på Frosts och Bergo och EKA.

Har forumet några erfarenheter.

Eller ska jag bara kila upp i kläkammaren och koka jaktkniven? bg)

MVH

Henrik

• 1 month later...
Guest Telgetok

Har faktist ingen aning om vad fabrikat jag har..man har väl samlat på sej med åren antar jag.

EN bra kniv fick min fru i 40-års present,sen fick vi i bröllopspresent en annan bra kniv!!!!

Andra bra knivar...tja! de flesta har vi nog fått tror jag,antingen som julklapp eller födelsedagspresenter !!!

Ser nu på texten jag skrivit att folk kan ta oss som familjen Adams!!!! Sicken familj, få knivar i present!!!!!

Rannsakar mej själv och inser att de flesta knivarna är frugans!!!!!

Hövva!!!

Ps. Fick av frun en knivslip modell elektrisk som heter OBH Nordica..satan i gatan vilken bra skärpa det blir!!

Behövs då jag styckar rätt mycket både hemma och till vänner :D

• 3 weeks later...
Jag har Bacho styckknivar. Vet inte om dessa görs mer. Finns ett märke som heter Dick, tror JULA har dom. Är riktiga proffsknivar
Inte Jula utan NIMA som säljer Dick knivar

• 3 years later...

Lyfter en gammal tråd här då jag fått pengar på födelsedagen av svärisarna till ett slaktset.

Bergotools verkar ju najs, frågan är vilket set man behöver.

Är det någon som har erfarenhet av Neverlost slaktset, http://www.neverlost.se/produkt.php?sd_esp_1_pid=19 det är väl

moraknivar i det tror jag. Det kan jag köpa över disk här och handlaren sa det var riktigt bra kvalitet, men jag undrar om han verkligen har koll på det :blink:

Annan input mottages tacksamt.:P

Har själv Ekas slaktset som jag är väldigt nöjd med -_-

Annars har du en butik i karlstad på örsholmen som heter Cantec De har slakt tillbehör. (Den kanske du redan viste om?)

De har bland annat frost, dick, bergo och swibo och en massa andra märken. Vet inte om de har kompletta set, men går ju att köpa knivarna lösa sen har de knivholkar oxå :)

Cantec verkar ju bra, frågan är om de säljer enstaka artiklar till privatpersoner, ett 10pack med styckknivar är kanske lite väl häftigt ;)

Ja 10st kan ju vara lite väl i överkant ;)

Men det kostar ju inget att dra iväg ett litet mail och fråga :) Har för mej att en fd arbetskamrat handlade där som privatperson men de var ju ett tag sen..

Jaja lycka till i sökandet :)

Sandviken 12c27 säger inte mig ett dugg, gissar att det är stålet men om det är bra eller dåligt för ett slaktset kan nog kniv killarna svara på, blev ruggigt sugen på bergtools klickade nästan där!

• 11 years later...

Engelsons har ett set med tre knivar och skärpstål i ett canvasfodral för 149 :-, någon som har provat, eller är det som i de flesta förekommande fall,  man får vad man betalar för  !? De är tillverkade i rostfritt stål S/S440 om det säger något för de initierade.

ja. har dom som tredje avbytare... Dom går att få vassa, men håller skärpan dåligt.
Rekommenderar

https://www.swedol.se/dick-knivset-slakt5030032.html 

Håller skärpan mkt bättre, och går att slipa.

1 hour ago lindgren sa:

Rekommenderar

Dumt att argumentera mot erfarenhet, Lindgren. Får kolla på dessa, tack för tipset 👍😊.

1 hour ago sexfemåtta sa:

Köpte dessa för typ 600 på rea:
https://www.hylte-lantman.com/eka-knivset

ej utvärderat än. Men läste nått test där de verkade få bra omdöme.

Läste omdöme av forumist här på Jaktsidan, och den personen var inte imponerad av EKA's knivset. Men en fluga gör ingen sommar, å andra sidan sett.

• Like 1

5 minutes ago, MrT. said:

Läste omdöme av forumist här på Jaktsidan, och den personen var inte imponerad av EKA's knivset. Men en fluga gör ingen sommar, å andra sidan sett.

De skär säkert köttet de å, får se annars 😄

Instämmer med Lindgren. Dick går att få riktigt vassa och man får mycket kniv för pengarna! Köpte mina hos Nima på mässa 45kr st! Köpte 10st

3 hours ago lindgren sa:

ja. har dom som tredje avbytare... Dom går att få vassa, men håller skärpan dåligt.
Rekommenderar

2 hours ago MrT. sa:

Dumt att argumentera mot erfarenhet, Lindgren. Får kolla på dessa, tack för tipset 👍😊.

Har dessa jag med, riktigt bra knivar, köp deras stora skärbräda med!! 

https://www.swedol.se/skrplattor-m-gummiftterpg-1002347.html?queryID=cdb2aca06615c9f8548da30cfe0117d4&objectID=199520&indexName=production_swedol_sek_sv_products

Även Dick´s buköpnnare är mycket trevlig:

https://www.swedol.se/bukppnare-15-cm5203915.html?queryID=023e1984e861033a92a392ae3105b427&objectID=190310&indexName=production_swedol_sek_sv_products

• Thanks 1

1 hour ago sexfemåtta sa:

De skär säkert köttet de å, får se annars 😄

Du får komma med en recension. 

29 minutes ago Galne sa:

deras stora skärbräda med!! 

Köpe och köpe 💸💸💸💸💸💸💸💸😭😭😭.

2 hours ago hs_merkel sa:

Instämmer med Lindgren. Dick går att få riktigt vassa och man får mycket kniv för pengarna! Köpte mina hos Nima på mässa 45kr st! Köpte 10st

Jag köper av dig ! 50 kr bjudet 😜.

• 2 months later...

Någon som har erfarenhet av Pumori slaktset !?

Edit: Klickade hem ett set av Pumori slaktset nu. 295 :- (829 :-) +89 :- frakt var för bra för att inte slå till. Hoppas att dom gör jobbet, men då jag är novis i ämnet slakt/stycka lär det gå ungefär lika bra med dessa som med ett par dyrare alternativ. Kan ju alltid köpa ett nytt (och bättre) set om behov skulle uppstå framöver.