Hoppa till innehåll

TAX


Foffe

Recommended Posts

Som nordmann setter jeg stor pris på at dere har rådyrjakt ut januar.

I helgen fikk jeg en flott avslutning på jaktsesongen.

Etter en times søk fikk vi uttak , og etter en halvtimes drev kom rådyret på en av postene.

Hunden er Keski-Maan Hareth (CH Keski-Maan Varjaagi - CH Keski-Maan Salama)

180109_jakt2.jpg

180109_jakt3.jpg

180109_jakt1.jpg

I følge peileren tilbakela hunden 9,5 km i skogen, mens jeg som hundefører tilbakela 3,5.

Grattis, fint jobbat av hunden!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Raymond, du har en väldigt fin tax!

Idag har jag provat min tax på lite mufflonspår. I morse när jag gick ut för att få en stillsam vakmorgon hörde jag hundskall i skogen och inte långt senare kom en skenande mufflonflock och passerade endast ett par meter från det torn jag satt i. Då fick jag en liten ide, att prova taxen igen på mufflonspår.

I helgen visade hon för första gången intresse för mufflon vid ett eftersök. Det måste varit blodet som triggat henne.

Nu till dagens försök:

Redan på väg till skogen var hon ivrig, nosen i backen för jämnan. När vi kommit till platsen mufflonflocken passerat visade hon vart de var på väg. Jag lät henne dra iväg mig några hundra meter efter viltväxlar. Det var lite otur att det var i stort sett helt bar mark, på ett ställe gick det dock se att mufflonen gått där. Vi avbröt där och stack hem där lite nykokt rådjursrester väntade.

Det är riktigt kul att se Golda (taxen heter så) visa intresse för ett nytt vilt som hon tidigare inte ens tittat åt, inte ens ruggat. Jag ser verkligen fram emot nästa jaktsäsong då hon ska visa vad hon går för!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hej Foffe , om du funderar på en korthårs tax finns det några bra alternativ i Sverige finns en som jag personligen ville köpa från men vänte tiden var för lång, TORBAX kennel är den jag tänker på sedan såg jag att du bor i västerbotten och jag bor själv i piteå :unsure: , jag köpte min tax i Findland för att jag har den uppfatningen att det verkar som dom har mer bevarat ursprunget på tax (storlek) och det finns några bra uppfödare där, min kommer från

http://www.elisanet.fi/thiliathalian/

detta är mamman http://www.sunpoint.net/~hakiavan/oodi.html

och detta är pappan http://www.sunpoint.net/~hakiavan/vainamo.html

och funderade på även dessa

http://www.keski-maan.fi/

http://www.sunpoint.net/~hakiavan/vainamo.html

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Strömming

Jag har jagat med tax sedan jag var 5 år och började följa med far ut i skogen. En tax med normalstort sök och som väcker lite innan upptaget är den ultimata rådjursmaskinen. Det buktar trångt och drevdjuren kommer i sakta lunk vilket ger säkra skott och fina naturupplevelser.

Som familjehund funkar de bra. 1 av de 3 taxarna jag har varit med på har varit lite "grinig" men inte ilsken alls, bara det att han inte var så gosig. De andra 2 har varit väldigt sällskapliga och perfekta familjehundar.

Det du ska passa dig för är deras envishet. Inkallning är A och O, annars blir det långa jaktdagar, tillslut är de för trötta för att skälla men jagar ändå. Håll även koll på dokbrock... många linjer lider av denna åkomma.

Hoppas jag varit till någon hjälp

M.v.h. Strömming

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nu till min lilla tax det är en tik på snart 2år :unsure: , vi fixade svch nu i höstas med mycket höga poäng 42p,42p,37p

snitt tid ca 11 min per eftersök :P ,

har även startat hon i konstgryt i fällfors på grytläger (jätteskoj) där har vi fixat grytkaraktärsprovet och grytapporteringen

så nu till våren ska vi starta grytanlagen (ska träna hon mer och se vad hon verkar bli)

funderar även att starta hon i findland på viltspår där räcker med ett viltspårsprov där för att få hon finsk viltspårschampion

när det gäller drev delen på rådjur går det tyngre,hon släpper mig mer och mer nu.är nu borta i ca 15-20 min och det är bra för i höstas var det kanske 5 min några hardrev har det blivit på ca 10 min, men jag är glad att hon verkar få ett bra sök :wub: tror att själva drev delen lossnar då hon har mognat klart

såg att det var några från jakobstad i findland på denna tråd ,har en litten sido fråga, är det någon som har ett konstgryt vid sverige findlands gränsen funderar nämligen på att starta hon även i konst gryten i findland ;)

ps jagade förra helgen här uppe i PITEÅ B) med taxen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Efter ett ivrigt läsande i den här tråden kan jag konstatera att det finns mycket olika åsikter om tax.

Jag är nästan klar med min jägarexamen och är riktigt sugen på att skaffa hund. Mitt dilemma är att jag har 4 familjemedlemmar till som har åsikter om hundras. Jag tänker sikta på en hund som som minimum kan hjälpa mig vid eftersök. Kan den även driva kort är det en stor fördel då jag kommer att jaga en del ensammen.

Diskussionen har kokat ner till minsta gemensamma nämnaren att en tax är en hund som alla kan tänka sig. Jag har en hustru och dotter som gärna vill gå kurser med hunden. Både lydnad och eftersöksträning.

Jag bor på gränsen mellan småland och östergötland i norra delen, var hittar man en lämplig uppfödare?

De som föder upp taxar enbart till jakt, hur intresserade är de att låta någon nybörjare som jag köpa en?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hej Foffe , om du funderar på en korthårs tax finns det några bra alternativ i Sverige finns en som jag personligen ville köpa från men vänte tiden var för lång, TORBAX kennel är den jag tänker på sedan såg jag att du bor i västerbotten och jag bor själv i piteå :D , jag köpte min tax i Findland för att jag har den uppfatningen att det verkar som dom har mer bevarat ursprunget på tax (storlek) och det finns några bra uppfödare där, min kommer från

http://www.elisanet.fi/thiliathalian/

detta är mamman http://www.sunpoint.net/~hakiavan/oodi.html

och detta är pappan http://www.sunpoint.net/~hakiavan/vainamo.html

och funderade på även dessa

http://www.keski-maan.fi/

http://www.sunpoint.net/~hakiavan/vainamo.html

Hejsan, jag har en korthårig tax och den är från Keski-Maan kennel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

såg att det var några från jakobstad i findland på denna tråd ,har en litten sido fråga, är det någon som har ett konstgryt vid sverige findlands gränsen funderar nämligen på att starta hon även i konst gryten i findland :D

Kolla med dom på Malax Grythundklubb vad dom kommer att ha för grytprov i år, det ligger några mil utanför Vasa.

http://www.malax.org/grythund/index.htm

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla med dom på Malax Grythundklubb vad dom kommer att ha för grytprov i år, det ligger några mil utanför Vasa.

http://www.malax.org/grythund/index.htm

/P

jag har redan pratat med dom, vad jag undrade var om någon närmare den svenska gränsen har ett tränings gryt så man kan åka dit och kolla om det är något riktigt gry i hon för att starta på dom finska proven för man är ju inte sugen att åka närmare 70 mil enkel väg för att träna e

från vilken Keski-Maan hund har du ?? hur är den mentalt ??

är sugen från deras valtias om dom ska para han någon mer gång

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har redan pratat med dom, vad jag undrade var om någon närmare den svenska gränsen har ett tränings gryt så man kan åka dit och kolla om det är något riktigt gry i hon för att starta på dom finska proven för man är ju inte sugen att åka närmare 70 mil enkel väg för att träna e

från vilken Keski-Maan hund har du ?? hur är den mentalt ??

är sugen från deras valtias om dom ska para han någon mer gång

Min hund är under Keski-Maan Radagast (Jackos hund här på sidan) och Keski-Maan Finduilas. Jag tycker han är mycket stabil mentalt och en perfekt familjehund, vi har ju en kille hemma på 1 år så han får nog vara i mentaltestskola hela tiden men har aldrig visat några tendenser på agressivitet. I skogen däremot så är han en helt annan personlighet, mycket jaktlust och temperament.

Valtias är en mycket bra hund, dock inte i gryt, det är endast kullbrodern Varjaagi (jag tror att Raymonds tik Hareth är under denna hane) som visat intresse för gryt och har grytresultat. Jag vill påstå att den kullens starka sida är drev och spår samt exteriört är dom fina hundar. Jag sitter i samma styrelse i taxklubben som uppfödaren och jag tror faktiskt att hon nämnde om någon parning med Valtias men jag är inte riktigt säker.

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min hund är under Keski-Maan Radagast (Jackos hund här på sidan) och Keski-Maan Finduilas. Jag tycker han är mycket stabil mentalt och en perfekt familjehund, vi har ju en kille hemma på 1 år så han får nog vara i mentaltestskola hela tiden men har aldrig visat några tendenser på agressivitet. I skogen däremot så är han en helt annan personlighet, mycket jaktlust och temperament.

Valtias är en mycket bra hund, dock inte i gryt, det är endast kullbrodern Varjaagi (jag tror att Raymonds tik Hareth är under denna hane) som visat intresse för gryt och har grytresultat. Jag vill påstå att den kullens starka sida är drev och spår samt exteriört är dom fina hundar. Jag sitter i samma styrelse i taxklubben som uppfödaren och jag tror faktiskt att hon nämnde om någon parning med Valtias men jag är inte riktigt säker.

/P

okej då är jag med min är efter gryt linjer och funderar på att skaffa en till tax med föräldrar med drev linjer

så vi får se vad det blir är sugen att para min tik så småning om

vet du av nån där du bor som har tillgång till ett tränings gryt ??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

okej då är jag med min är efter gryt linjer och funderar på att skaffa en till tax med föräldrar med drev linjer

så vi får se vad det blir är sugen att para min tik så småning om

vet du av nån där du bor som har tillgång till ett tränings gryt ??

Jag har själv varit till en i Soklot, ca 2,5 mil söder om Jakobstad men jag vet inte om det igång mera. Sen finns ju ett i Oravais, ca 5 mil söder on Jakobstad som hör till en terrierklubb (vet inte namnet), det träningsgrytet tror jag är närmast oss.

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har själv varit till en i Soklot, ca 2,5 mil söder om Jakobstad men jag vet inte om det igång mera. Sen finns ju ett i Oravais, ca 5 mil söder on Jakobstad som hör till en terrierklubb (vet inte namnet), det träningsgrytet tror jag är närmast oss.

/P

tackså mycket då vet jag läget =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De som föder upp taxar enbart till jakt, hur intresserade är de att låta någon nybörjare som jag köpa en?

Nå kan ikke jeg svare for alle andre, men personlig har jeg bare gode erfaringer med å selge til nynegynnere - som har tenkt å bruke hunden til jakt/ettersøk. De er som regel opptatt av å lære noe, og går gjerne kurs, leser bøker, tar kontakt...

.. med en liten egeninnsats for de som regel en bra hund.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

... (jag tror att Raymonds tik Hareth är under denna hane) ...

/P

Det stemmer.

Etter CH Keski-Maan Varjaagi undan CH Keski-Maan Salama.

Jeg har ikke forsøkt Hareth i gryt, og kommer nok heller ikke til å prøve så lenge jeg ønsker å bruke henne på drev.

Målet for i sommer er å få henne godkjent som ettersøkshund, og kanskje vi klarer et viltsporchampionat.

Akkurat nå venter jeg på løpetid.. som jeg trodde skulle kommet i månedsskiftet jan/feb.

Har planlagt å parre med SJ(D)CH SUCH Klackebo's Kaxe.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det stemmer.

Etter CH Keski-Maan Varjaagi undan CH Keski-Maan Salama.

Jeg har ikke forsøkt Hareth i gryt, og kommer nok heller ikke til å prøve så lenge jeg ønsker å bruke henne på drev.

Målet for i sommer er å få henne godkjent som ettersøkshund, og kanskje vi klarer et viltsporchampionat.

Akkurat nå venter jeg på løpetid.. som jeg trodde skulle kommet i månedsskiftet jan/feb.

Har planlagt å parre med SJ(D)CH SUCH Klackebo's Kaxe.

Klackebo är bra hundar, har själv två därifrån som jagar riktigt bra.

\mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur svårt är det att få tag i strävhåriga valpar till sommaren?

Det är nämligen vad vi i familjen har kommit fram till att vi ska ha, så nu letar jag med ljus och lykta efter någon som ska ha en kull lagom till sommarlovet börjar...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur svårt är det att få tag i strävhåriga valpar till sommaren?

Det är nämligen vad vi i familjen har kommit fram till att vi ska ha, så nu letar jag med ljus och lykta efter någon som ska ha en kull lagom till sommarlovet börjar...

kolla på svtk

http://www.taxklubben.org/ där har du valpannonser och till valp hänvisningen nära dig

lycka till

korthåriga taxen från piteå

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har efter mycket tjat fått farsan att inse att det nog är dags för ny hund för honom (har två taxar som blir 10 till sommaren och rätt som det är står man där utan jaktduglig hund).

Vill nu ge honom bästa möjliga förutsättningar för att få fram en bra hund och har därför lovat honom att leta valp.

Där kanske jag tog mig lite vatten över huvudet, har nämligen ingen riktig koll på taxar, till skillnad mot spetsar som jag har hyfsad koll på efter många timmars studerande på jyckedatan på säk.

Därför gjorde jag enklast möjligt och kollade på tax-annonserna från halland på sjf sida(höll mig till halland iom att jag är rätt säker på att han inte vill göra nån romar-resa för att hämta hund). Just nu fanns det bara en annons så vad tror ni om detta: http://www.jagareforbundet.se/annonser/def...s&aid=18707

Kom gärna med tips, tack på förhand.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur svårt är det att få tag i strävhåriga valpar till sommaren?

Det är nämligen vad vi i familjen har kommit fram till att vi ska ha, så nu letar jag med ljus och lykta efter någon som ska ha en kull lagom till sommarlovet börjar...

Hej.

Jag har själv kollat runt lite eftersom min hane har haft problem med ryggen hela säsongen (han blev dålig 20 okt. och har inte jagat efter det).

Jag tror att det kommer finnas chans på många bra kullar i år( jag tror att efterfrågan på taxar börjar vika nu när gris och rovdjur ökar).

Ring till taxklubbens valpförmedlare , de är otrolig duktiga och insatta.

Min hane är född -02 så jag hoppas att han ska vara frisk till nästa säsong men jag får se till att ha något alternativ ifall han inte fungerar .

har svårt att tänka mej en säsong till som passskytt....

Lycka till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hedmark Dachshundklubb ønsker velkommen til Sommerleir 11.-19.juli 2009.

Programmet er som følger:

Lørdag 11.

Oppland DHK arrangerer utstilling på leirområdet.

Påmelding sendes Rita Aspevik, Vest-Torpvegen 347, 2870 Dokka eller i mail til kennel@revestreken.com innen 26.juni.

OBS. Forhåndspåmelding også for valper.

Søndag 12.

Utstilling. Dommer: Marianne Holmli.

Det arrangeres også valpeshow og ”Barn og hund”.

Påmelding pr.post/e-post innen 22.06.09 til raymond@kennel-kokopelli.com, Raymond Bråten, Sentvetveien 10, 1866 Båstad

Elektronisk påmelding innen 22.06.09, eller forlenget frist (50 % pristillegg) 09.07.09. Ingen påmelding pr post/e-post etter fristen.

Elektronisk påmelding via NKK:

http://www.nkk.no/nkk/secure/getDogComForm...RegMain.%20html

Tirsdag 14.

Ordinær blodsporprøve. Rasemesterskap for Dachshunder.

Obs! Begrenset antall deltagere.

Påmelding innen 22.06.09 til evasmoen@frisurf.no

Onsdag 15.

Hiprøve. Dommer: Steinar Waage

Påmelding innen 01.07.09 til hedmark.dachshund@klubb.nkk.no

Grillaften for leirdeltagere og prøvedeltagere på kvelden.

Lørdag 18.

Hiprøve. Dommer: Ronny Bjølbakk

Påmelding innen 01.07.09 til hedmark.dachshund@klubb.nkk.no

Søndag 19.

Ordinær blodsporprøve, åpen for alle raser. Mosjømarka i Løten.

Obs! Begrenset antall deltagere.

Påmelding innen 25.06.09 til evasmoen@frisurf.no

Leirområdet ligger på Grundset, ca 10 minutter fra Elverum. Fiske- og turmuligheter, sosialt samvær, kort vei til Elverum og Hamar. Mulighet for bevegelige prøver på blodspor.

Her finner du leirområdet:

http://maps.google.no/maps?f=d&source=...e=UTF8&z=13

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Da har Norge fått en ny svensk tax over gränsen! ^_^

juni.JPG

Tiken heter Kolmilans Juni, og er etter SJ(D)CH Källstigens Gösta og under SJ(D)CH SUCH Oppstu's Alice.

Jeg ser frem imot mange gode øyeblikk i skogen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Da har Norge fått en ny svensk tax over gränsen! :)

juni.JPG

Tiken heter Kolmilans Juni, og er etter SJ(D)CH Källstigens Gösta og under SJ(D)CH SUCH Oppstu's Alice.

Jeg ser frem imot mange gode øyeblikk i skogen.

Vacker tax, blivande drevchampion kanske.

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...